Vinkki työttömille, ja ystävällinen sellainen. Ei toimi nyr laman aikana, mutta auttaa yleisesti. Panosta ulkonäköön ja vaatteisiin.
Olen huomannut, että ulkonäöllä on nykymaailmassa suuri merkitys. Tai on aina ollut.
Ei tarvitse olla kaunis tai komea, mutta pitää olla hyvinpukeutunut, huoliteltu omaa tyyliään unohtamatta ja osata puhua. Puheella en tarkoita mitään myyntitykkihidalgoa, vaan sitä että on etukäteen miettinyt, mitä työnantaja etsii ja tarvitsee ja sitten kertoo näistä osaamisalueistaan.
Kommentit (114)
Ystävällinen kysymys ap:lle: Mitä iloa saat vittuilustasi työttömille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina alapeukutuksia aloituksiin, jotka liittyvät jotenkin töiden tekemisiin ja työllistymiseen?
Kuka seuraa jotain peukkuja?
No monetkin seuraa. Siitähän näkee heti mitä mieltä porukka on aloituksesta tai kommenteista yleensä.
Ja sen perusteella sitten valitsee sen oman mielipiteensä?
Vierailija kirjoitti:
työttömänä on muuten todella vaikeaa mennä yhtäkkiä edes opiskelemaan mihinkään.
jos tippuu opintorahalle miten siinä sitten maksaa vuokrat ja jos talous muutenkin jo kuralla ei tee mieli velkaantua lisää ottamalla opintolainaa varsinkaan, kun se osaaminen ei enää ole mikään tae siitä työpaikasta.
kaikki koulutukset joita olen katsonut lisäksi maksaa ihan älyttömästi eikä pitkäaikainen työtön saa mitenkään maksettua jostain tutkinnon osasta 500€.
lisäksi on myös rajoituksia joillakin ihmisillä. esimerkiksi jos on mielenterveys ongelmia ei voi opiskella lähihoitajaksi tai merenkulku alalle ja esimerkinä käytin näitä siksi, että näillä aloilla kuulemma aina töitä ja aika moni pitkäaikaistyötön saattaa kärsiä mielenterveys ongelmista kuten masennuksesta tai vähintäänkin yleisestä V#tu tuksesta.. . ja minä kun en osaa edes kirjoittaa minun mahdollisuudet on 0 saada yhtään mitään töitä.
Oppisopimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ei onnistu laman aikana? Kirppareilta löytää jopa merkkivaatteita nykyäänkin, ei ole rahasta kiinni siististi pukeutuminen jos niin haluaa.
Ja merkkivaatteiden hinta ja laadukkaiden vaatteiden hinta on jopa kirppareilla sellainen, että ei onnistu työttömällä, koska pitää miettiä, että ostaako ruokaa vai lääkkeitä.
Kun menin nykyisen työpaikkani haastatteluun pidin huolen, ettei vaatteissani ollut yhtään logoa.
- lvi-asentaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina alapeukutuksia aloituksiin, jotka liittyvät jotenkin töiden tekemisiin ja työllistymiseen?
No monetkin seuraa. Siitähän näkee heti mitä mieltä porukka on aloituksesta tai kommenteista yleensä.
Ja sen perusteella sitten valitsee sen oman mielipiteensä?
Vahvistusharhassa elävät tekevät näin.
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun olisi rahaa panostaa. Pakko nykyään leikata hiuksetkin itse.
Olen kyllä ajatellut, että työkkärin cv-kursseja paljon hyödyllisempää olisi, jos niiden ohjaajan palkalla palkattaisiin sinne partureita ja kampaajia, joiden palveluja saisi käyttää ilmaiseksi aina ennen työhaastattelua. Voisi olla myös pukuvuokraamo ja ompelijan palvelut, ehkä kosmetologikin. Olisi mukava mennä mahdolliseen työhaastatteluun ihmisen näköisenä. No, eipä minua ole haastatteluilla enää viime vuosina kiusattu. Mutta ehkä jotakuta nuorempaa voisi auttaa.
Heh, mä en ole käynyt kampaajalla sitten teinivuosien kun äiti vielä maksoi.
Eli työelämä on vain varakkaille joilla on rahaa laittaa hienoihin vaatteisiin ja ulkonäköön. Köyhillä ei ole sijaa työelämässäkään, mutta eipähän köyhyydestä pääse irti edes töissä raatamallakaan kun palkkaa ei makseta.
Työelämä muutenkin nykyään vain kokoelma kaikenlaisia negatiivisia piirteitä eikä vastaa enää tarkoitustaan toimeentulon tuojana.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011648897.html
Itse asiassa ne, jotka ei ole koskaan olleet työttömänä, tarvitsevat työnhakuun apua. Tällaisilta tulee joskus todella mitäänsanomattomia hakemuksia. Olen xx- vuotias tradenomi ja sitten vain toistellaan cv:n asiat. Ei noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetkö työssä johtopäätöksiä yhtä heikoin perustein? Minä laitoin alapeukun vaikka olen työssä. Syynä yleistäminen, yksipuolinen näkemys ja kyvyttömyys nähdä että sekä töitä että työttömiä on monenlaista. Sellainen, joka ajattelee kaikkien työttömien olevan samanlaisia, tuskin osaa mitään kovin vaativaa työtä tehdään.
Nälkä kurnii vatsaa ja työmarkkinatuki olisi tulossa vasta viikon päästä. Olen väsynyt, ei ole energiaa tehdä muuta kuin nukkua. Näin Suomi näännyttää työttömät nälkään ja työkyky katoaa samalla myös, on vaan väsyneitä nälkäisiä ja riutuneita zombeja jäljellä entisistä tehokkaista työntekijöistä. Tämän täytyy olla joku ihmisoikeusrikos!
Jos nyt haastatteluun edes pääsisi.
Itse olen aistinut, että hyvältä näyttäminen on saattanut ärsyttää työnantajaa. Varsinkin, jos olet nuorempi nainen ja haastattelija on sinua vanhempi nainen.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että ulkonäkö, luonne ja olemus on 70% työnsaannista, 30% sitten koulutus ja osaaminen.
Sanoisin että suhteet on yli 70% työnsaannista, noin alle 30% sitten koulutus ja osaaminen ja pärstäkerroin yms.
Onpa taas yksioikoinen ja täyttä höttöä oleva "vinkki".
Duunaritöissä voidaan katsoa karsaasti liian hyvin pukeutunutta ja puolestaan bisnespuolen tyypit varmaan ihan ilman sinun ystävällisiä hyvää tarkoittavia vinkkejäsikin näyttävät sliipatuilta.
Muissa töissä varmaan vähän riippuu, ja tilanteen mukaan, ja vaikeampi ennakoida haastattelijan mieltymyksiä, millaista tyyppiä tai persoonaa hakee. Eiköhän nyt jokainen tajua muutenkin, että suihkussa kannattaa käydä ja tukka kammata ja ei risoissa likaisissa verkkareissa haastatteluun. Ei kuitenkaan kannata alkaa esittää jotain ihan muuta kuin on.
Kiitti, että kerrot. Eipä olisi tullutkaan itselle mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein köyhimmällä suomalaisella jää vähintään 595 e/kk vuokran, lääkkeiden yms jälkeen. Jos ruokaan menee 300 e, bussilippuun ja puhelinnettiin 100 e, jää vielä pari sataa. Satasella saa hyvät kengät. Tai tuossa tilanteessa on ihan oikeutettua tilata kenkiä Temusta. Ne maksaa 20 e pari max ja kestää kyllä yhden talven. Ensi vuonna tilanteesi voi olla jo parempi.
Höpö höpö. Vuokran ja laskujen jälkeen mulle jää joku 200 e ruokaan ja muuhun. Bussilippuun ei ole varaa kuin satunnaisesti. En tilaa Temun myrkkyroinaa.
Suurin osa vinkeistä on itsestäänselvyyksiä. Ei työttömät ole mitään metsäläisiä ja suurin osaa kyllä osaa laittaa siistit vaatteet päälle ja puhuakin sekä käydä suihkussa. Ei niitä vaatteita taviksen tarvitse edes ostaa, sillä 90 %:lla ihmisistä on perussiistit vaatteet olemassa.
Parempi vinkki on se, että jos pääsee haastatteluun, on tutustunut etukäteen yritykseen ja keksii kysyä jotain, mitä ei nettisivuilta löydy. Itse kysyin nykyiseen paikkaani haasattelussa mm. että mitä ammattiohjelmia teillä on käytössä.
Sori ei ole rahaa kuin 100 euron talvitakkiin jonka ostin tässä kuukausi sitten, 70 euron kengiin ja housut maksoi 60 euroa ja paita 50 euroa viimeksi kun ostin. Näytän varmaan kodittomalta koska on niin halvat vaatteet. Kai kela antaa vaaterahaa 600 euroa että voin mennä työhaastatteluun.
Täällä on paljon alapeukutettu ulkonäön vaikutusta. On kuitenkin ihan tuoretta tutkimustietoa, että ulkonäollä on iso vaikutus sekä työllistymiseen, uralla etenemiseen, että palkan suuruuteen. Erityisesti tämä korostuu naisten kohdalla. Miehillä vaikutus on pienempi.
Mutta sitten on ihan yleiset käytöstavat ja hygienia mikä on tärkeää. Monissa duunaritöissäkin joudutaan ainakin joskus tekemisiin myös asiakkaiden kanssa, vaikka ei tehtäisikään varsinaisesti myyntityötä tai asiakaspalvelua.
Tällöin hyvä käytös ja hygienia sekä asiallinen puhetapa auttaa paljon erilaisissa tilanteissa. Näitä myös työhaastatelussa havainnoidaan, vaikka vaatimusta ei erikseen olisikaan mainittu esim. ilmoituksessa.
Vielä kun olisi rahaa panostaa. Pakko nykyään leikata hiuksetkin itse.
Olen kyllä ajatellut, että työkkärin cv-kursseja paljon hyödyllisempää olisi, jos niiden ohjaajan palkalla palkattaisiin sinne partureita ja kampaajia, joiden palveluja saisi käyttää ilmaiseksi aina ennen työhaastattelua. Voisi olla myös pukuvuokraamo ja ompelijan palvelut, ehkä kosmetologikin. Olisi mukava mennä mahdolliseen työhaastatteluun ihmisen näköisenä. No, eipä minua ole haastatteluilla enää viime vuosina kiusattu. Mutta ehkä jotakuta nuorempaa voisi auttaa.