Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten Lapissa elävät kestävät nuo pakkaset

Vierailija
25.11.2025 |

Nytkin oli 30 astetta pakkasta ja eletään vasta marraskuuta. Täällä Helsingissä ei huvita lähteä yhtään mihinkään, jos on edes 10 astetta pakkasta. Ruuat tulee tilattua woltista ja matkat kuljettua uberilla. Koululaisena olisin Lapissa lintsannut koko talven.

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopii miettiä miksi juuri Lappi on Suomen suosituin turistikohde.

No ei talvella ainakaan paukkupakkasen takia vaan revontulien, lumisten tunturien, porojen ja joulupukin takia. Pakkasista kaikki, joiden matkailuvideoita olen katsonut Tubesta, sanoo, että on hirveän kylmä, vaikkei olisi edes kovin kylmä ollut.

Olin kerran Lapissa ja porolauma tukki ajotien 😁

Olin kerran Helsingissä ja mamulauma tukki ajotien 😔

Vierailija
102/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisämaassa ja merenrannalla ihan eri asia. Lapissa ei ole kosteaa tuulta. Kun meri jäätyy se vaikuttaa siihen kosteuteen. Sisämaassa järvet ovat jäässä. Eikä kosteutta tule. Kun Lapissa on kylmä. On jäätävä viima joka puhaltaa.

Pelkkä pakkanen ei tunnu pahalta, kun on vaatetta. Ei edes ne ysärin lopun -50 astetta. Bussit kulki normaalisti.

Hengittäminen sattuu, oli mitä tahansa kaulaliinaa naamalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten kukaan kestää sitä kaamoksen pimeyttä. Etelämpänä on sentään vähän päivänvaloa keskitalvellakin. Joo, en menisi kaamosaikana lappiin edes maksusta. Kerran kokenut lapin jatkuvan yön, toista kertaa ei tule. 

Kaamoshan ei ole pimeä, paljon ikävämpi on etelän musta ja lumeton märkä syksy, jota kestää marraskuusta maaliskuulle.

Olen eri mieltä. Kaamos on todella pimeä. Etelässä aurinko sentään nousee ja pakkasetkin ovat siedettävämpiä.

Vierailija
104/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten kukaan kestää sitä kaamoksen pimeyttä. Etelämpänä on sentään vähän päivänvaloa keskitalvellakin. Joo, en menisi kaamosaikana lappiin edes maksusta. Kerran kokenut lapin jatkuvan yön, toista kertaa ei tule. 

Et sinä Suomen Lapissa mitään jatkuvaa yöt kokenut vaan olitko Huippuvuorilla?

Eihän täällä ole pimeää, vaikka aurinko ei nouse. Katsokaa vaikka pohjoisen kelikameroita keskipäivällä. Ivalossa voi ajaa keskipäivällä joulukuussakin keskipäivällä ilman ajovaloja, kun on tarpeeksi valoisaa.

Etelässä  on kumma luulo, että pohjoisessa tulee pimeys heti kun aurinko laskee niin kuin päiväntasaajalla. Selitystä ei varmaan koulun maantietotunnilla kerrottu. Täällä lumi valaisee aika paljon mustaan maahan verrattuna, ja pikkuinen kuunsirppi valaisee niin, että lumella erottuu varjo.

Ihan Suomen lapissa kuule ja todella oli pimeää verrattuna etelään. Hiihtäessä oli koko ajan olo kuin unessa hiihtäisi, tosi epämiellyttävää. Makuasioitahan nämä on, mutta itse tykkään lapista vain auringonpaisteessa. Keväthanget ovat hyvät, kaamoshanget hirveät.

Vierailija
105/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappilaiset kestää pakkaset leikiten, mutta etelänvetelät paleltuu.  Vapiskaa !

Vierailija
106/106 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, Helsingissä asuvana mutta maalta kotoisin olevana: monta muutakaan asiaa ei täällä huvita tehdä.

30 asteen pakkanen ei ole sisämaassa lainkaan niin paha kuin kostea viima mereltä Helsingissä pikkupakkasilla. 

Aamen. Molemmissa paikoissa pitkään asuneena voin todeta, että palellut olen vain Helsingissä. Syynä juuri kostea ja tuulinen meri-ilmasto.

Entäs Meri-Lapissa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi