Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avoliitto, yhteinen talo ja ero? Mitä tehdä?

Vierailija
25.11.2025 |

Jos on yhteinen talo ja velkaaki jäljellä ja toinen haluaa erota ja muuttaa pois, niin mitäs sitten jos se toinen ei suostu ostaan sun osuutta pois tai ei suostu siihen että talo laitetaan myyntiin?

Minä haluaisin muuttaa pois ja vuokrata itelle oman asunnon, mutta mies ei suostu noihin em. asioihin. Ja minullahan ei todellakaan ole vara maksaa toisesta asunnosta vuokraa + muut kulut ja sitten pitäs vielä tästä talosta maksaa oma osuus lainanlyhennyksestä.

Mulle kelpais sekin että miehen ei tarvi ostaa mun osuutta pois, kunhan ottais talon omiin nimiinsä. Siinä toki veetuttaa se etten saa yhtään mitään takas vaikka oon rahaa laittanu tähän taloon mutta ihan sama, kunhan pääsis pois. Mutta pystyykö noin tekemään?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta se mies ulos sieltä niin saat tehdä asu nolle mitä haluat? Ihan yhtälailla itse voit ottaa ne omistuksen mukana tulevat vastuut ja taloudellisen riskin mitä selvästikin haluat vältellä kun haluaisit siirtää ne vastuut ja riskit pelkästään miehen kannettavaksi

Vierailija
22/35 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yhteinen talo ja velkaaki jäljellä ja toinen haluaa erota ja muuttaa pois, niin mitäs sitten jos se toinen ei suostu ostaan sun osuutta pois tai ei suostu siihen että talo laitetaan myyntiin?

Käräjille. Joko ostaa sut ulos, sinä ostat sen ulos tai myytte koko roskan ja jaatte rahat mitä jää kun velka on maksettu.

Muita vaihtoehtoja ei oikeastaan ole. Kaikki muut on kohtuuttomia ja rikkoo jommankun oikeuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen ei kannata koskaan ostaa mitään yhteistä miehen kanssa koska eron tullessa mies alkaa kiusaamaan naista ja hankaloittaan eroa ja omaisuuden jakoa. Tuo on pelkkää kiusaa kun ei suostu mihinkään ostamaan eikä myymään.

Omaisuus naiselle on siis samanlainen riski mikä avioliitto on miehelle

Vierailija
24/35 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäisin sinne asumaan ja olisin sellainen asukas josta haluaa eroon. En siivoa,en pese pyykkiä ja tuon uuden miehen sinne peittoa heiluttamaan.

Lisätäkseni vielä, en vie roskia,en vedä pönttöä varsinkaan menkkojen ja kakkosen jälkeen.  Jätän korvatopsit minne sattuu. Leikkaan kynnet minne sattuu.

Kertoo vain sinusta sen että kuinka sairas olet ja sivistymätön. Koirakin on sisäsiisti mutta sinä et, hyi

Olisin mä tossa vaiheessa kun AP. Jos toinen ei anna lähteä yhteisestä kodista. Mitä siinä muuta? Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
25/35 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäisin sinne asumaan ja olisin sellainen asukas josta haluaa eroon. En siivoa,en pese pyykkiä ja tuon uuden miehen sinne peittoa heiluttamaan.

Lisätäkseni vielä, en vie roskia,en vedä pönttöä varsinkaan menkkojen ja kakkosen jälkeen.  Jätän korvatopsit minne sattuu. Leikkaan kynnet minne sattuu.

Kertoo vain sinusta sen että kuinka sairas olet ja sivistymätön. Koirakin on sisäsiisti mutta sinä et, hyi

Olisin mä tossa vaiheessa kun AP. Jos toinen ei anna lähteä yhteisestä kodista. Mitä siinä muuta? Sitä saa mitä tilaa.

Ai nyt ap:ta pidetään väkisin tuolla?! Ei pidetä. Hän ei vaan itse halua maksaa mitään. 

Vierailija
26/35 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoliitto 😂

Moi vanhapiika 😂

Mistä päättelet että kirjoittaja vanhapiika? Jos on, onko siinä jotain pahaa? 

Vierailija
27/35 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae käräjäoikeudesta pesänjakajaa. Molemmat saa pitää omat kamansa ja omaisuutensa, mutta pesänjakaja tekee jaon yhteisestä omaisuudesta kuten se talo. Ei ole ukolla siihen mitään sanomista.

Vierailija
28/35 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus: *Mulle kelpais sekin että miehen ei tarvi ostaa mun osuutta pois, kunhan ottais talon omiin nimiinsä. Siinä toki veetuttaa se etten saa yhtään mitään takas vaikka oon rahaa laittanu tähän taloon mutta ihan sama, kunhan pääsis pois. Mutta pystyykö noin tekemään?*

Jos se toisessa viestissä kertomasi talon arvo ja velkamäärä pitää paikkansa, niin sun osuushan on 0 euroa. Vaikka mies *ostaisi* sun osuuden, niin sehän menisi kokonaisuudessaan kuitenkin velan maksuun. Vai ajatteletko jotenkin, että saisit puolet talon arvosta vähentämättömänä ja miehelle jäisi kaikki velat?

Vierailija
29/35 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kyllä olla ettei pankki suostu että mies ottaa koko lainan omiin nimiinsä, niin ainoaksi vaihtoehdoksi jäänee talon myynti?

Talon arvo on noin 54-60 tuhatta. Velkaa on yhteensä noin 56 tuhatta (asuntolaina plus remppalainat yhteensä)

Eli edes velkoja ei saa maksettua jos talon myy. Täällä on myös todella pitkät myyntiajat, ei ole missään kasvukeskuksessa tämä talo. Voi jopa olla että joutuu alle 54 reippaasti myymään jos haluaa nopiaan myydyks.

Ja talo on 50/50 kummankin nimessä.

Pakko vaan kituuttaa jokunen vuosi että sais velkoja maksettua enempi ja möis sitten, kunhan toi yks suostuu myymään myös...

Tai sitten hakee tosiaan tuota purkuhommaa.

AP

Kalliiksi tulee omistuksen purku. Yritä sopia ensin kaikin keinon, ennen kuin laitat hakemusta vireille.. Asioiden käsittely tuomioistuimessa ja uskotun miehen sekä kiinteistövälittäjän palkkioihin menee kuitenkin 10k€ - 20k€: Sekä lisäksi mahdolliset oman asianajan palkkio. Talon arvosta menee äkkiä puolet riitelyn kuluihin.

Samaan lopputulokseen pääset ehkä myös jättämällä oman osuutesi lainasta maksamatta, jolloin jos kysymyksessä on yhteinen velka, joutuu mies valitsemaan lyhentääkö lainaa yksin vai suostuuko laittamaan talon myyntiin.

Vierailija
30/35 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon arvo on noin 54-60 tuhatta. Velkaa on yhteensä noin 56 tuhatta.

Jälleen esimerkki älyttömästä lainanotosta. Vai vasta eilenkö te tuon kodin ostitte? 

Vierailija
31/35 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota asioista selvää, ap. Älä anna periksi.

Pura tuo omistus/laina, miehen on pakko ostaa sinut ulos jos siis jää tuon talon yksityisomistajaksi. Toivottavasti saat tarpeeksi että saat sillä osuutesi lainasta kuitattua.

Mutta älä nyt sentään ala maksamaan toiselle taloa jos tuolta pois muutat.

Vierailija
32/35 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota asioista selvää, ap. Älä anna periksi.

Pura tuo omistus/laina, miehen on pakko ostaa sinut ulos jos siis jää tuon talon yksityisomistajaksi. Toivottavasti saat tarpeeksi että saat sillä osuutesi lainasta kuitattua.

Mutta älä nyt sentään ala maksamaan toiselle taloa jos tuolta pois muutat.

Tuskin pankki suostuu siirtämään lainaa pelkästään toisen nimiin, jotta myyntiin menee jos ei löydy muualta varoja velan katteeksi. 

Vierailija
33/35 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat vuokraa miehelle.

Vierailija
34/35 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kyllä olla ettei pankki suostu että mies ottaa koko lainan omiin nimiinsä, niin ainoaksi vaihtoehdoksi jäänee talon myynti?

Talon arvo on noin 54-60 tuhatta. Velkaa on yhteensä noin 56 tuhatta (asuntolaina plus remppalainat yhteensä)

Eli edes velkoja ei saa maksettua jos talon myy. Täällä on myös todella pitkät myyntiajat, ei ole missään kasvukeskuksessa tämä talo. Voi jopa olla että joutuu alle 54 reippaasti myymään jos haluaa nopiaan myydyks.

Ja talo on 50/50 kummankin nimessä.

Pakko vaan kituuttaa jokunen vuosi että sais velkoja maksettua enempi ja möis sitten, kunhan toi yks suostuu myymään myös...

Tai sitten hakee tosiaan tuota purkuhommaa.

AP

Talo on 50/50 omistuksessanne, mutta entä lainat, ovatko ne yhdessä vai erikseen? Koska vaikka muuttaisit pois, niin laina, jossa vain sinä olet velallisena, jää edellee

Lainat on myös 50/50 kummankin nimissä

AP

Vierailija
35/35 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta se mies ulos sieltä niin saat tehdä asu nolle mitä haluat? Ihan yhtälailla itse voit ottaa ne omistuksen mukana tulevat vastuut ja taloudellisen riskin mitä selvästikin haluat vältellä kun haluaisit siirtää ne vastuut ja riskit pelkästään miehen kannettavaksi

Mies suostuu myyntiin, niin ei tarvitse ottaa mitään vastuuta sen jälkeen.