"Sosiaaliturvamenoista eläkeläisiin liittyvät menot 38 miljardia euroa ja työttömiin liittyvät menot 4 miljardia euroa"
"Vuonna 2023 Suomen sosiaaliturvamenot olivat 87 miljardia euroa.
Sosiaaliturvan menoista suurin osuus (43 %) oli ikääntymiseen liittyviä menoja.
Sosiaaliturvamenoista eläkeläisiin liittyvät menot 38 miljardia euroa ja työttömiin liittyvät menot 4 miljardia euroa. "
https://thl.fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terveyd…
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen on se pahin sossupummi.
Siinä on kuitenkin sellainen ero et eläkeläiset ovat sentäs edes osan eläkkeestä itse maksaneet mutta työttömät eivät ole euroakaan "sosiaaliturvaansa" maksaneet..
Oletko jotenkin heikkolahjainen? Miksi ajattelet ettei kukaan työtön ole ollut koskaan töissä? Minä olen ollut 25 vuotta töissä yli 4000 euron kk-palkalla ja maksanut veroja varsin paljon. Nyt työttömänä.
Suoritin ns. yleistyksen eli valtaosa työttömistähän ei ole koskaan ollut työssä.
Ei tuo ole yhtään pätevämpi kommentti.
Mitä ihmettä? Miten voi edes olla työtön, jos ei ole ollut koskaan töissä? Eikös heitä varten ole työmarkkinatuki? Toki työmarkkinatuelle tippuu nyt helposti jo sellaisetkin, jotka ovat olleet pitkään töissä, kun ansiosidonnaisen kestoa lyhennettiin eikä työpaikkoja ole tarpeeksi.
Eli työnsä jo tehneet kurjuuteen ja vaille hoitoa?
Moni on nuoret ja terveet vuotensa kouluttautunut ja painanut töitä, lapsetkin siinä ohessa kasvattanut... annas olla kun eläkeikä ja luonnollinen ikääntyminen alkaa painaa. Sitten on aloittajankaltainen vihaaja vastassa.
Miten aloittaja & co itse on pitänyt yhteiskuntaa ja sen jatkuvuutta yllä? Ymmärräthän että yhteiskunta on kuin viestipalikka, jokainen kantaa vastuun vuorollaan.
Jokainen kykyjensä mukaan elämänsä alusta sen loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeet maksetaan itse! Ei nuo ole valtion budjetissa.
Kun nyt 65v täyttävä lähtee eläkkeelle, on hänellä itsemaksettua "rahastorahaa" suunnilleen 300 000 e ja työnantajan maksama osuus päälle.
Se työnantajan maksama osuuskin on käytännössä otettu pois palkasta, jos vertaat palkkaa sellaisiin maihin joissa eläke rahastoidaan kokonaan tai osittain itse, esim. Usassa. Jolloin palkatkin ovat vastaavan summan verran isompia. Jenkeissä tyypillinen asiantuntijatehtävissä tm. oleva tienaa pääsääntöisesti yli 100K$ vuodessa. Tämä unohtuu usein mainita kun puhutaan Suomen järjestelmästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisille terveydenhuoltopalveluita vain omakustantaisesti. Tämä olisi reilua.
Elökelläiset voivatkin sitten lopettaa veronmaksun,sopii.
Voivat lopettaa vaikka hengittämisen, eikä kukaan jää kaipaamaan.
Mitä isovanhempasi ja vanhempasi sanoivat kun kerroit tuo heille?
Eivät ole hengissä
Työeläkkeitä ei makseta verorahoista ja eläkemaksut ovat verovähennyskelpoisia.
Tällaiset valheelliset trollausviestit tulee siis poistaa.
Työtmiin menee nyt vähemmän, koska kunnat vastaavat 50% yli100 päivää työmänä olleiden korvauksista. Valtio säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt 65v täyttävä lähtee eläkkeelle, on hänellä itsemaksettua "rahastorahaa" suunnilleen 300 000 e ja työnantajan maksama osuus päälle. Miksi kuvittelet, että työeläkemenot olisi jotenkin verrattavissa työttömien menoihin vai haluatko systeemin, jossa työttömyysetuus määräytyy tehtyjen työvuosien ja maksettujen maksujen perusteella kuten eläkkeetkin? Siinä saisi aika moni etuutta alle 100 e/kk, koska ei ole maksanut tarpeeksi työttömyysvakuutusrahastolle.
Takuu ja kansaneläke tulee kelalta eli valtiolta. Moni saa kelasta eläkettä jos työeläke on pieni.
Niinpä ,paska palkalla elättäneet perheensä vuosikymmeniä.Nykyään nostellaan vaan herrojen palkkioita sieltä täältä ja tuolta ja tietysti kaikki ruhrinaallisen palkan päälle.Voi ttu!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."
Hesarin jutussa unohdetaan rahastoitujen rahojen tuotto.
Niin ja korkoa korolle ilmiö. Nykypolviko muka on kerännyt ne sadat miljardit? Tyhjästäkö ne ovat ilmestyneet rahastoihin? Tämä tuntuu aina unohtuvan näistä eläkeläisiä haukkuvista viesteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."
Hesarin jutussa unohdetaan rahastoitujen rahojen tuotto.
Niin ja korkoa korolle ilmiö. Nykypolviko muka on kerännyt ne sadat miljardit? Tyhjästäkö ne ovat ilmestyneet rahastoihin? Tämä tuntuu aina unohtuvan näistä eläkeläisiä haukkuvista viesteistä.
Eläkerahasto on kerätty seuraavasti
1963-1983 vain 5 miljardia
1984-2009 vain 95 miljardia
2010- 2020 jopa 100 miljardia
"Eläkkeitä maksetaan 40,2 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Rahasto riittää seitsemän vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten näitä pidetään joiden pillerien ja letkujen takia jossain porkkana-tilassa 30 vuotta, että varmasti saadaan Suomi konkurssiin.
Ihminen viettää yleensä ne pari viimeistä vuotta hoitokodissa. Tämäkö pitäisi jättää pois? Mitä ehdotat tilalle, kaasukammiota vai heitteillejättöä?
Suostutko itse samaan, kun sinä et itse ole tuottava. Et ole koskaan ollut. Olet mt- syistä työkyvyttömyyseläkkeellä.
Yhteiskunnasta kertoo se, että miten se hoitaa heikoimmassa asemassa olevista.
Ei pidä paikkaansa, että ihminen yleensä viettäisi hoitokodissa pari viimeistä vuotta. Näissä hoitokotikeskusteluissa usein unohtuu, että kyllä suurin osa ihmisistä edelleen on loppuun asti kotona, ja tulevaisuudessa entistä useampi.
Ei kaikilla ole sellaista dementiasairautta, joka pakottaisi hoitokotiin, ja varsinkin Alzheimerin taudin hoito etenee harppauksilla. Tämä voi vähentää tulevaisuudessa ikääntyneiden hoitokuluja aivan todella paljon. Dementiaan myös sairastutaan jo nyt entistä vanhempina, ja jos dementia todetaan vasta yli 80-vuotiaana, niin yleensä ihminen ehtii kuolla johonkin muuhun ennen kuin dementia etenee siihen pisteeseen, että pitäisi lähteä hoitokotiin.
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot
Mutta ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin.
"Peruskouluista katoaa lähivuosina puolet.
Peruskoulujen määrä Suomessa on lähes puolittumassa 15 vuoden sisällä, kertoo opetus- ja kulttuuriministeriön selvitys. 100 000 oppilasta vähemmän vuonna 2040. Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."
Sanonko mihin sossu ja kelarahat kuluu? Sandaalisakkiin.
Vierailija kirjoitti:
"Peruskouluista katoaa lähivuosina puolet.
Peruskoulujen määrä Suomessa on lähes puolittumassa 15 vuoden sisällä, kertoo opetus- ja kulttuuriministeriön selvitys. 100 000 oppilasta vähemmän vuonna 2040. Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."
Kukaan ei osta asuntoa paikkakunnalta, missä ei ole koulua.
Mielenkiintoista että aina tuodaan menot esille ja jätetään kertomatta kuinka paljon valtio tulee saamaan maksetuista eläkkeistä, tuista takaisin verojen muodossa.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa.
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt 65v täyttävä lähtee eläkkeelle, on hänellä itsemaksettua "rahastorahaa" suunnilleen 300 000 e ja työnantajan maksama osuus päälle. Miksi kuvittelet, että työeläkemenot olisi jotenkin verrattavissa työttömien menoihin vai haluatko systeemin, jossa työttömyysetuus määräytyy tehtyjen työvuosien ja maksettujen maksujen perusteella kuten eläkkeetkin? Siinä saisi aika moni etuutta alle 100 e/kk, koska ei ole maksanut tarpeeksi työttömyysvakuutusrahastolle.
Taas näitä höpöhöpöjuttuja vailla mitään totuuspohjaa, uskot varmaan joulupukkiinkin? Kunpa järjestelmä muutettaisiin sellaiseksi, että jokainen saisi vain ja ainoastaan itse maksamansa eläkkeen, niin tulisi jotain tolkkua tähänkin.
Ja Urpon possujuna mitä tahansa 4 mrd ja taivaan väliltä. Voi olla yli 10 miljardiakin.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista että aina tuodaan menot esille ja jätetään kertomatta kuinka paljon valtio tulee saamaan maksetuista eläkkeistä, tuista takaisin verojen muodossa.
No onpa todella mielenkiintoista. Annetaanpa saman tien palkansaajille 3000€ touhurahaa joka kuukausi niin Suomi rikastuu kun nuo menevät kulutukseen.
Aloittaja varmaan aloittaa itsestään säästämisen kun ikääntyy ja alkaa tarvita terveydenhoitoa. Koska muutenhan tuo on aivan älyvapaa aloitus. Varmaan haluaisit maksaa itse kaikki terveysmenot kuten usassa. Yksi sairaalassa vietetty yö noin 5000e ja jos syy on vaativa leikkaus on hinta jo useamman kymppitonnin. Yksi synnytys maksaa siellä noin 25.000€