Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2v puheesta, tyly terkkari!

Vierailija
19.04.2007 |

Meillä 2v pojan kans oltiin tänään neuvolassa. terkka ei edes kysynyt kuinka poika puhuu vaan sanoi heti " pitäisi osata puhua kahden sanan lauseita" ja passitti tulemaan 2,5v iässä uudelleen. oikeasti poikamme sanoo n.50 yksittäistä sanaa ja puhuu jonkin verran helppoja 2sanan lauseita, vaikka kerroin tämän terkalle, pitäytyi hän silti asiassaan että liian vähän puhetta.

poika kuitenkin ymmärtää kaiken ja on muuten oikein viksu ja koko ajan oppii lisää puhettakin, tuli paha mieli että onko sittenkin terkan mielestä " jälkeenjäänyt" , mitä sanotte.?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei puhuisi YHTÄÄN sanaa!

Vierailija
2/20 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kertoi terkalle että on huolissaan kun tyttö ei puhu oikeastaan ollenkaan ymmärrettäviä sanojakaan (äiti, isä vissiin lähes ainoat sanat). Ymmärtää kyllä kaiken, ja osaa ilmaista äidilleen mitä haluaa mutta ei puhu siis pahemmin. Saivat lähetteen puheterapeutille kun vanhemmat sitä vaativat, terkka oli sitä mieltä että odotetaan 4.v tarkastukseen ensin. Eli tosi paljon näköjään eroja käytännöissä kuntien välillä.



Tyttö on nyt siis 3.v ja 3kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi siitä loukkaantuisi?

Aina on ohjeita ja suosituksia, joiden mukaan mennään. VAnhemmille TAARJOTAAN mahdollisuus, sitä ei ole pakko käyttää.



Olet tainut ihan turhasta vetää herneen nenuun

Vierailija
4/20 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta joka sanasta vain ekan tavun : / Ei sitä kukaan ulkopuolinen ymmärrä.

Vierailija
5/20 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riitti terkkarille. Hän sanoi, että kyllä se puhe sieltä tulee, kun tyttö niin hyvin ymmärtää. Itse olin enemmän huolissani, kun muut lapset puhuivat jo ihan täysin sen ikäisenä. 2 v 4 kk:n iässä tytöllä oli jo 7 sanan lauseita, että aika sukkelaan sitten oppi puhumaan. Ihan hyvä, ettei suotta lähetetty mihinkään terapioihin.



Meillä ei ole yhdelläkään lapsella ollut mitään 2,5-vuotisneuvolaa.

Vierailija
6/20 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi alkoi puhumaan 2 sana lauseita kuukausi 2v neuvolan jälkeen, älä huolestu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutui myös puolen vuoden päästä tarkastukseen, jolloin puhui jo " tarpeeksi" . Ei poikasi ole mitenkään jälkeenjäänyt! Omaa tahtiaan kehittyy, mutta eihän siitä tarkastuskäynnistä mitään haittaakaan ole. Terkkari nyt ei oikein hallitse sosiaalisia taitoja, unohda se. Poikasi kehittyy ihan normaalisti.

Vierailija
8/20 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja todella vaikeita, kuten hammasharja!



No menette sinne uudestaan hetken päästä, niin puhe kehittynyt varmasti neuvolan vaatimusten tasolle.=)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska puututaan. Virallisesti 2v pitäisi osata sanoa kakden sanan lauseita ja 3v pitäisi osata puhua niin, että vieraskin ymmärtää.



Ap, kuulostaa samalta kuin meidän th on, ei kuuntele yhtään mitä sille sanoo. Ei siitä tarkastuskäynnistä haittaa ole :-)

Vierailija
10/20 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaadin sitä puoli vuotta sitten. Koko ajan neuvolassa on hymistelty, että kyllä se puhe sieltä yhtäkkiä tulee. Just joo, poika on nyt 3v ja sanoo korkeintaan kymmenen ymmärrettävää sanaa. Olen tosi katkera kotikunnallemme. Maksoin yksityiselle puheterapeutille 130e tilannearviosta, jossa todettiin, että terapeutin mielestä terapia tulisi aloittaa mahd. pian, koska tässä tapauksessa tuskin käy niin, että sanainen arkku aukeaa viimeistään kolmivuotispäivänä. Kuten ei käynytkään. Tämä arviokaan ei auttanut meitä saamaan apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v nauvolaa odotellessa... =(

Vierailija
12/20 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän terkkari tottakai uskoi minua kun kerroin että kotona puhuu paljon sanoja ja kahden sanan lauseita. Kuukauden päästä puhuikin sitten jo viiden sanan lauseita. Pikkuveljen syntymä käynnisti puheripulin.=)

Kuopus taas puhui taukoamatta koko 2v neuvolan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei lyllä ollut ongelma mutta näin vain muistelen. Meillä aikainen puhuja ainakin esikoinen saa nähä miten käy kakkosen

Vierailija
14/20 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolantäti oli huolissaan, kun 1-vuotisneuvolassa lapsi ei sanonut yhtään sanaa. Oli jo miettinyt puheterapiaa. No, päätti kuitenkin että 1,5-vuotisneuvolassa katsotaan tilanne uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-vuotisneuvolassa lapsen ei tarvitse osata 2 sanan lauseita, muutama kymmenen sanaa riittää. Tämä on VIRALLINEN suositus tänä päivänä!

t. th

Vierailija:


koska puututaan. Virallisesti 2v pitäisi osata sanoa kakden sanan lauseita ja 3v pitäisi osata puhua niin, että vieraskin ymmärtää.

Ap, kuulostaa samalta kuin meidän th on, ei kuuntele yhtään mitä sille sanoo. Ei siitä tarkastuskäynnistä haittaa ole :-)

Vierailija
16/20 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


2-vuotisneuvolassa lapsen ei tarvitse osata 2 sanan lauseita, muutama kymmenen sanaa riittää. Tämä on VIRALLINEN suositus tänä päivänä!

t. th

Tästä on kaksi vuotta aikaa ja tuolloin ainakin meille sanottiin, että tilanne on sikäli hyvä, että tarvittaessa pääsee puheterapeutille. Tämä siis Helsingissä.

Vierailija
17/20 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset


Toisilla paikkakunnilla saa myös lähetteen fysioterapiaan mikäli lapsella on 2-vuotis neuvolassa puheeseen liittyviä ongelmia. Samoin saa uusintakäynnin neuvolaan 2,5vuotiaana. Siellä mietitään puheen kehittymistä uudelleen yhdessä fysioterapeutin lausunnon kanssa ja sen jälkeen taas mietitään mahd. jatkotoimenpiteitä.



Minusta tämä ei ole tylyyttä vaan toimintaa lapsen parhaaksi ja tukemiseksi!

Vierailija
18/20 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Vierailija:


2-vuotisneuvolassa lapsen ei tarvitse osata 2 sanan lauseita, muutama kymmenen sanaa riittää. Tämä on VIRALLINEN suositus tänä päivänä!

t. th

Tästä on kaksi vuotta aikaa ja tuolloin ainakin meille sanottiin, että tilanne on sikäli hyvä, että tarvittaessa pääsee puheterapeutille. Tämä siis Helsingissä.

Tosin nyt katsotaan kuopuksen seuraavalla käynnillä parin kk:n päästä että ollaanko edistytty ja onhan sitä tullut: enemmän kokonaisia sanoja ja pitempiä lauseita (" syö isin kättä" kun vauva kuolaa isänsä kädelle jne). Mutta mitenkään hirveän huolestuneita ei olla oltu 2v-neuvolassakaan kun kaiken puhutun ymmärtää.

Vierailija
19/20 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika kyllä käskettiin sillonkin neuvolaan, mutta ei kaksivuotiaana mitään sanottu, että mitään vikaa missään olisi. Minä ainakin täysin ymmärsin, että kaikilla on 2½-vuotiaana neuvola.



Mutta meidän poika ei kyllä puhunutkaan yhtään mitään vielä 2-vuotiaana. Parin kuukauden päästä sitten aloitti ja kuukaudessa oppi kertomaan monen lauseen juttuja. Eli kävi se perinteinen, että sanainen arkku aukesikin sitten kerralla.

Vierailija
20/20 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kotikunnassa 1,5-vuotisneuvolassa pitää osata sanoa yksittäisiä sanoja. 2-vuotisneuvolassa 2 sanan lauseita. 3-vuotisneuvolassa kertovaa puhetta.

Täällä laitetaan 2-vuotisneuvolassa lähete puheterapiaan, jos lauseita ei tule. Se onkin sitten eriasia kuinka nopeasti pääsee puheterapeutille. Siihen menee helposti puolivuotta-vuosi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi