Onneksi opiskelin siihen aikaan, kun ei ollut vielä ai:ta
Kommentit (7)
Tämä on totta, koska ihmiset tekevät kotitehtävät ai:llä. Toisaalta ai voi räätälöidä opiskelijalle kokonaisen luennon.
Onneksi kun minä olin nuori niin teimme tuohitöitä, söimme pettua ja luimme Kalevalaa savupirttimme päreenvalossa.
Kyllä sitä nytkin tarvii ajatella itse, mutta opetusmetodit ja tehtävien suoritukset ja kokeet on aikamoista kikkailua ja säätämistä AI:n ajassa. Tehtävät pitää suunnitella niin, että niitä ei voi täysin tehdä AI:ta käyttämällä ilman mitään omaa panosta, mutta silloin ne voivat olla vähän liiankin työläitä ja mittavia mikäli oli ajatellut ottaa sellaisen lähestymistavan, ettei AIta käytä ollenkaan. Kaikenlaisia kompakysymyksiä, saivartelua ja melkein oikeita vastauksia monivalinnoissa, ettei oppilas voi vaan syöttää kysymystä AI ja klikata oikeaa vastausta. Ei korostu enää oppiminen ja ymmärtäminen, vaan AI:lla huijaamisen minimointi.
Mä en usko että olisi mitenkään vaikuttanut omiin opintoihini. Kepulikonstien käyttö oli kyllä mahdollista silloinkin kun itse opiskelin. Esim. yliopistolla ihmiset surutta kopioivat toistensa ratkaisuja laskuharjoituksiin, tai ostivat ainejärjestöltä materiaaleja, joissa aiempien vuosien tenttikysymyksiä - ja mallivastauksia, ja lukivat tenttiin vain nämä tärpit, toivoen että luennoitsija kierrättää kysymyksiä ja pääsee rimaa hipoen läpi jos pari tärppiä osuu.
Itse aina ajattelin, että en minä näitä tenttiä tai kurssin läpipääsyä varten opiskele, vaan tulevaa työelämää varten. Tämän vuoksi en nähnyt mitään järkeä siinä, että olisin vaan yrittänyt päästä läpi jotenkin, vaan pyrin opiskelemaan ne asiat ihan kunnolla. Samoin olisin tehnyt, vaikka tekoälykin olisi ollut saatavilla. Olisin saattanut tekoälyltä kysyä haastaviin kohtiin neuvoja ja avaamaan mitä en ymmärrä, mutta tarkoituksena itse oppia kunnolla ymmärtämään se asia, eikä saada siltä valmiita ratkaisuja mihinkään.
Minä myös. Opiskelin lukion 90-luvun jälkimmäisellä puoliskolla ja silloin netti oli vielä aika lailla lapsenkengissään eikä sieltä kauheasti apuja saanut. Piti turvautua fyysiseen kirjallisuuteen. Ehkä siitä sitten oppi jotain, työläämpää se ainakkin oli...
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta, koska ihmiset tekevät kotitehtävät ai:llä. Toisaalta ai voi räätälöidä opiskelijalle kokonaisen luennon.
Ei niitä voi tehdä AI:lla. Jos tehtävä on vaikka essee, niin ei siitä sillä pääse, että kertoo AI:lle aiheen ja kirjoituttaa sillä. Jos näin tekisi, niin sitä pitäisi monta kertaa muokata ja ihmismäisyttää, minkä jälkeenkin pitäisi olla pelko perseessä että oppilaitoksen ohjelmat saavat kiinni AI:lla tehdyn tuotoksen.
AI:lla on tietty, tunnistettava tyyli valita rakenteita, jonka kyllä näkee ihan silmällä, jos on huono ja muokkaamaton/huonosti promptattu AI:n tekele edessä. Mutta ennen kaikkea opppilaitoksilla on omat keinonsa tunnistaa AI:n jälkeä. Ja lunttaamisesta on kovat seuraukset mikäli tehtävänannon kiellosta huolimatta jää kiinni AI:sta.
No en nyt sanoisi, että tämä aloitus nyt kuvastaisi sitä mitä "itse ajattelemista"