Juha-Pekka on etsinyt työntekijöitä puoli vuotta tyrmistyttävä havainto työnhakijoista
PAHENTUVA motivoituneiden työntekijöiden puute on alkanut huolestuttaa köyliöläistä konepajayrittäjää Juha-Pekka Jaskaria. Jaskarin työlaitteita tuottava Serco-yhtiö on yrittänyt alkukesästä saakka palkata uusia työntekijöitä, mutta huonolla menestyksellä.
Jos on otettu töitä vastaan, niin tuntuu, että työ ei ole enää ihan sellaisessa asemassa ihmisten arvomaailmassa kuin se on ollut ehkä takavuosina. Työ koetaan vähän kuin semmoiseksi, että siellä sitten käydään miten muu elämä sallii ja mahdollistaa.
Kommentit (1157)
"Öh, opi nyt yhteiskunnasta ainakin se, ettei julkisella sektorilla töissä oleva sosiaalisektorin työntekijä tuota senttiäkään nettoverotuloja.
Etkä kyllä kuulosta eriltä vaan samalta surkealta trollilta joka ei nyt vaan näytä osaavan tuotakaan :D"
Kerro Putelle terkkuja
Julkisen sektorin työllisillä raha kiertää tosiaan taskusta taskuun. Lisäarvoa tuo yhteiskuntaan vain yritysmaailma. Jälkimmäinen osahan tässä maassa sakkaa tietenkin pahiten.
Vierailija kirjoitti:
Julkisen sektorin työllisillä raha kiertää tosiaan taskusta taskuun. Lisäarvoa tuo yhteiskuntaan vain yritysmaailma. Jälkimmäinen osahan tässä maassa sakkaa tietenkin pahiten.
Yritäppä tehdä sitä lisäarvoa ilman julkista sekstoria.Niin kiva öyhöttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, tuosta tulee yksi vitsi mieleen.
"Tiedemiehet olivat edistyneet tieteentekemisessä siihen pisteeseen että ajattelivat olevansa niin kaikkivoipia ettei Jumalaa enää tarvittaisi mihinkään. Tämän todistaakseen he ehdottivat Jumalalle ihmisen luomiskilpailua jossa maan tomusta luodaan ihminen ja ensin valmis voittaa. Jumala suostui ja tiedemiehet intoa puhkuen kouraisivat hiekkaa maasta.
Ei niin nopeasti, Jumala sanoi. Tehkää oma hiekkanne, tuo on minun hiekkaani."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet ovat siis vielä niin korkeat ettei kannata lähteä töihin. Tässä kympin maassa😏
Kokeileppa elää kuukausi 595 eurolla. Ja siitä maksat kaiken. Vuokran, laskut, ruuan ja bussilipun.
Höpö höpö. Tuon summan saa vuokran, veden, sähkön, lääkkeiden ym terveysmenojen jälkeen. Tiedän, koska hoidan yhden toimeentulotuella olevan asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, tuosta tulee yksi vitsi mieleen.
"Tiedemiehet olivat edistyneet tieteentekemisessä siihen pisteeseen että ajattelivat olevansa niin kaikkivoipia ettei Jumalaa enää tarvittaisi mihinkään. Tämän todistaakseen he ehdottivat Jumalalle ihmisen luomiskilpailua jossa maan tomusta luodaan ihminen ja ensin valmis voittaa. Jumala suostui ja tiedemiehet intoa puhkuen kouraisivat hiekkaa maasta.
Ei niin nopeasti, Jumala sanoi. Tehkää oma hiekkanne, tuo on minun hiekkaani."
Eipä jumala sit lukenut tehtävänantoa...
Ja paljonko palkkaa kyseinen työnantaja on valmis maksamaan? Jos kyseinen työnantaja olisi maksamaan palkkaa töistä esimerkiksi 5000-6000 euroa kuukaudessa niin silloin varmasti hakijoita olisi mutta jos palkka tarjous on surkea niin en edes hakisi kyseiseen yritykseen töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ja paljonko palkkaa kyseinen työnantaja on valmis maksamaan? Jos kyseinen työnantaja olisi maksamaan palkkaa töistä esimerkiksi 5000-6000 euroa kuukaudessa niin silloin varmasti hakijoita olisi mutta jos palkka tarjous on surkea niin en edes hakisi kyseiseen yritykseen töihin.
Huhhuh mitä vaatimuksia. 2000-3000 riittää useimmista töistä. Tuskin tuossa johtajaa tai huippuasiantuntijaa haetaan.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on kyllä peiliinkatsomisen paikka, jos ei täysillä työnantajan markkinoillakaan, jolloin jokainen työpaikka saa satoja hakemuksia, onnistu saamaan edes yhtä työntekijää, niin pitäisi tajuta, että on täysin epäonnistunut työnantajana ja työpaikkana.
Toi on kauheeta tajuta. Se hetki kun katsot peiliin ja tajuat sen. Otat pari askelta alahuuli avonaisena väpättäen ja hämmentyneenä todellisen itsesi nähneenä. Askellat taakse ne askeleet "tyhjyyteen" suu auki kuin taaperolla. Mamma, mamma, mamma.
Äiti ei auta. Itsetunto valahtaa lattialle, etkä kuule ajatuksiasi korkean verenpaineen suhistessa korvissa. Tajuat vain varastaneesi muilta heidän elämän iltatunnit ja osan työn tuotoista. Iso leveä auto ei tunnu enää omalta leveän perseen alla. Tuntuu kuin ajaisi neljän ihmisen volkkarilla. Parkkipaikalla lepää sateessa muitakin autoja tyhjän panttina. Yhdelläkään työntekijällä ei ole omaa. Minulla on niitä vaikka muille jakaa.
Leikkeleet leivän päällä aiheuttaa syntisiä väristyksiä, leipäset ja kuppi teetä ei enää lohduta peiliin katsomisen jälkeen. Seinäkello nauttaa painostan syyttävästi. Äiti neuvoi aina jakamaan, kun olin pieni. Sopu sijaa antaa ja viinapullo kaksin on parempi kuin yksin. Järjestin saunailtoja. Olin ostanut monta koppaa kaljaa, mutta vain siksi että osasin juoda niistä illan aikana enimmät. Kaverit aina yllättyi kun kaljat loppui kesken ja lähtivät ostamaan lisää. Minä join nekin. Hikoilin osan löylyssä ja kusin toiset saunan takana. Joku vähän vitsaili että meidän grillimestari joi kaiken, mutta sehän on mahdotonta yhdeltä mieheltä juoda niin paljon. Hymyilin kuin palkintoporsas posket punaisena mahaani nojaillen tyytyväistä maireaa hymyäni.
Hätkähdin keittiön pöydällä äitini ääneen:
- JAAt sisaresi kanssa jaffan!
Jaoin sen ottamalla hörppyjä, niin että siskopieni sai yhden desin verran 33cl limpsapullosta. Hän on pienenpieni ja minä isoiso poika ajattelin, iso masuni tarvitsee enemmän limpskaa. Sitten oli lakupussin vuoro. Kilon verran kovolan makeita pötköjä ( osta jo tänään sinäkin omasi uu beibe beibee!!) annoin siskolleni aina lakun, kun tämä tajusi leikeiltään pyytää. Itse hamstrasin huulet tahmeana lähes kaiken. Illalla piereskelin maittavasti kamalan hajuisia pieruja ja itkin äidilleni vatsakipua. Äitiä vähän epäilytti olinko taas syönyt koko pussin itse.
Olin jäänyt aikaisemmin hänelle kiinni, kun hän oli ostanut koko pihan lapsille tehtaasta karamellejä ja minun tehtävänä oli jakaa pussista kaikille leikkitovereille namut tasan.
Olin jakanut yhdet kaikille ja söin lopun pussista yksin. Kun äitini kuuli tästä, niin sain tupenrapinat.
Hän ihmetteli ahneuttani. Siinä peilin edessä näin ison vatsan, turvonneet kasvot ja peilin jonka olin huijannut siskoltani perinnönjaossa. Kallis monen tonnin peili. En kertonut siskolleni sen todellista arvoa. Minua nauratti siskoni typeryys ja se miten vähän hän sai suhteessa siihen mitä minä sain.
Peilistä tuijotti ahne paska. Sellainen minä olen, ahne toisten namuja hamstraava tahmatassu.
Sitten itkin kamalaa kohtaloani, eikä kukaan ei edes äitini ollut lohduttamassa ja jakamassa tuskaani.
Siskolleni en peiliä tod. lahjoittanut. Heitin sen lavalle rytinällä. Minulta ette tule saamaan penniäkään loiset!
Juha-Pekka vaikuttaa kunnon kusipäältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet ovat siis vielä niin korkeat ettei kannata lähteä töihin. Tässä kympin maassa😏
Kokeileppa elää kuukausi 595 eurolla. Ja siitä maksat kaiken. Vuokran, laskut, ruuan ja bussilipun.
Höpö höpö. Tuon summan saa vuokran, veden, sähkön, lääkkeiden ym terveysmenojen jälkeen. Tiedän, koska hoidan yhden toimeentulotuella olevan asioita.
Ai ihan yhden?
Tuliko mieleesi, että kaikilla toimeentulotukiasiakkailla ei ole sama tilanne. Jos et asu vuokralla tai vuokra-asuntosi on normiin nähden liian kallis, joudut maksamaan tuosta summasta myös asumiskuluja. Kaikilla paikkakunnilla ei niitä tarpeeksi halpoja asuntoja ole, etenkin edullisista pienistä asunnoista on pulaa. Terveysmenoista itsehoitolääkkeet joudut kustantamaan itse myös.
Vierailija kirjoitti:
Kokkari kunnanvaltuutettu kun on.
Vierailija kirjoitti:
Sinä vaikutat kunnon lusmulta, jota kukaan ei halua palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ihan yhden?
Tuliko mieleesi, että kaikilla toimeentulotukiasiakkailla ei ole sama tilanne. Jos et asu vuokralla tai vuokra-asuntosi on normiin nähden liian kallis, joudut maksamaan tuosta summasta myös asumiskuluja. Kaikilla paikkakunnilla ei niitä tarpeeksi halpoja asuntoja ole, etenkin edullisista pienistä asunnoista on pulaa. Terveysmenoista itseh
Asun yksin 25m yksiössä, joka on paikkakunnan rajaan nähden 50e liian kallis vuokraltaan. Se leikkaa toimeentulotukeani, joten saan toimeentulotukea 320e/kk. Tosin kerran sai 440e/kk vaikka mitään muutoksia tuloihin ja menoihin ei ole tuosta tullut eli en tiedä millä periaatteella siellä on laskettu, että 440e sijaan riittää 320e.
Joensuussa ainakin metallipajoissa ongelmana aivan surkea palkka. Hain töihin useamman vuoden aikaisemmalla työkokemuksella koneistajan hommiin, tarjottiin 10€/h. Lopulta sain neuvoteltua palkan huimaan 11€/h, kiire jatkuvaa ja omistaja marmatti joka asiasta. Vaikka kuinka hyvin ja ripeästi homman hoidit niin ei kiitoksen sanaa ikinä. Sitten kun teit pienen virheen, niin huutoa ja mökötystä kyllä tuli. Onneksi sain töitä isommasta yrityksestä ja sain jättää orjan hommat taakse. Kuullostaa vähän vaan siltä että juhiksen pajassa samanlainen meininki, kyllä asiallisella palkalla ja työntekijöiden kohtelulla saa tekijöitä. En tiedä paljon Juhis maksaa palkkaa, voi toki olla että että tässätapauksessa Juhis on reilu työnantaja ja oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Kommunismisa pistettäisi pakolla töihin ruokapalkkiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Eipä jumala sit lukenut tehtävänantoa...
Jumalan ja ihmisen ero on siinä että ihminen lukee ja tottelee, Jumala sanelee.
Tulkoon vahoh! Tulkhoon pimeyys!
Olkoon ikuinen kärsimys leivänansaitsemisessah ja työntekijöiden saamisessah.
Kivisessä maassa sinun on työntekijät etsittävä ja niitä hemmoiteltava.
Näin kävi kun työnantajat sörkki kiellettyä hetelmää ja Jumala ajoi ihmisen ahneuden, uppiniskaisuuden vuoksi ulos paratiisista. Sen jälkeen tuli köyhyyttä, orjuutta ja ihmisten väärin kohtelua. Jeesus lopetti sen ja perusti ammattiliitot yhdessä Ben Hurin ja Kirk Douglasin näyttelemän hahmon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh mitä vaatimuksia. 2000-3000 riittää useimmista töistä. Tuskin tuossa johtajaa tai huippuasiantuntijaa haetaan.
Selkeästi ei riitä, jos sitä summaa tarjoamalla ei yhtäkään asiallista työntekijää löydy.
Olin 30 vuotta työelämässä ylisuorittajana. Tätä auvoa seurasi 10 vuoden työttömyys jona aikana pääsin kasvokkain ikäsyrjinnän kanssa ja opin että 46 vuotias, joka "männä viikolla" pärjäili ihan mukiinmenevästi niissä uraohjushommissa, ei olekaan enää yhteiskunan hyödyllinen jäsen mitä tulee työelämään osallistumiseen. No, orastavan burnautin kaveriksi hiipi keskivaikea masennus ja muutama vuosi noista kymmenestä vierähti kognetiivisen käyttäytymisterapian oppeja noudattaessa. Onneksi ei tarvinnut pillereitä popsia ja sain pahimmat masikset karistettua, jos en nyt ihan kyydistä niin ainakin takapuskurille istumaan. Sieltä sitten hyppivät tuulilasille jos joutuu pahasti äkkijarruttamaan elämässä syystä tai toisesta. Luojan lykky että kuitenkin järki toimi sen verran, vaikka välillä aikamoisessa aivosumussa tarvottiin, että sain opeteltua uuden ammatin itselleni (aiemman harrastukseni jalostettu muoto) jonka varassa nykyinen oma yritykseni kannattavasti toimii. Töitä en enää hae, ne muutama tuhat kuponkia riittivät mainiosti, kiitos vaan. Koska tulopuoli on taasen kunnossa saan ehkä muutkin elämänosaalueet pikkuhiljaa kuntoon. Moni hattu on päässä ollut noina kymmenenä vuotena, eikä suoritusta nyt varsinaisesti voi totuuden nimissä kovin kehua, semmoista räpiköintiä se usein oli vaikka edelleenkin naimisissa ollaan ja lastenkin kanssa hyvissä välilöissä.
Ehkä tämän avautumisen motiivina on lähinnä tuoda esiin sekin puoli elämästä että tämän päivän kuningas voi olla huomisen narri ja ylihuomisen kerjäläinen ja sama on totta toisinkin päin.
Voimia kaikille näinä kummallisina aikoina!