Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juha-Pekka on etsinyt työntekijöitä puoli vuotta tyrmistyttävä havainto työnhakijoista

Vierailija
24.11.2025 |

PAHENTUVA motivoituneiden työntekijöiden puute on alkanut huolestuttaa köyliöläistä konepajayrittäjää Juha-Pekka Jaskaria. Jaskarin työlaitteita tuottava Serco-yhtiö on yrittänyt alkukesästä saakka palkata uusia työntekijöitä, mutta huonolla menestyksellä.

Jos on otettu töitä vastaan, niin tuntuu, että työ ei ole enää ihan sellaisessa asemassa ihmisten arvomaailmassa kuin se on ollut ehkä takavuosina. Työ koetaan vähän kuin semmoiseksi, että siellä sitten käydään miten muu elämä sallii ja mahdollistaa.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011644730.html

Kommentit (1157)

Vierailija
221/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen otettiin työ kuin työ. Jos itse olisin nirsoillut siitä että töissä ei ole kivaa, niin olisi ura loppunut lyhyeen. Työttömänä lorvinut porukka unohtaa sen että työ on työtä, eikä mikään seurustelupaikka, johon mennään viettään kivaa aikaa. Mikä velvollisuus meillä muilla on elättää sellaisia, joita työ ei kiinnosta. Ei minustakaan ole herkkua herätä joka aamu tienaamaan verovaroja muiden makoiluun, mutta en olekaan mikään luuseri tai luovuttaja. Työpaikalla voi myös itse edistää positiivisia asioita, eikä passiivisesti vain odottaa, että joku tekee jotain. Ei ihme että Suomella menee huonosti, kun porukka tottunut siihen että kaikki tuodaan valmiina tarjottimella.

Ennen oli hyväpalkkaisia tehdastöitä. Nyt ne tehtaat on Kiinassa.

Vierailija
222/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nyt haukutaan taas paljon työttömiä, mutta mun mielestä tuosta jutusta ei nyt oikein selvinnyt, että kaikki nämä palkatut olisivat olleet nimenomaan työttömiä ja siirtyneet tuolta sitten hetken päästä takaisin työttömiksi. Juu, ennen tosiaan otettiin vastaan työ kuin työ, mutta kyllä niistä työpaikoista lähdettiin aika vikkelästi, kun tuli joku parempi/mukavampi duunipaikka tarjolle. Ja tosiaan hitsaustaitoisille 3D insinööreille löytyy muualtakin Suomesta töitä kuin Köyliöstä. 

Vierailija
224/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet ovat siis vielä niin korkeat ettei kannata lähteä töihin. Tässä kympin maassa😏

Kokeileppa elää kuukausi 595 eurolla. Ja siitä maksat kaiken. Vuokran, laskut, ruuan ja bussilipun. 

Tuo on toimeentulotuen perusosa, joka pitää jäädä vuokran, sähkön, kotivakuutuksen, lääkärin, lääkkeiden, ulosoton jne JÄLKEEN. Ei sillä vuokraa maksella.

Vierailija
225/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätti mainitsematta mikä on palkka. varmaan syystäkin.  palkkatuki tietenkin.

Vierailija
226/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet ovat siis vielä niin korkeat ettei kannata lähteä töihin. Tässä kympin maassa😏

Kokeileppa elää kuukausi 595 eurolla. Ja siitä maksat kaiken. Vuokran, laskut, ruuan ja bussilipun. 

Tuo on toimeentulotuen perusosa, joka pitää jäädä vuokran, sähkön, kotivakuutuksen, lääkärin, lääkkeiden, ulosoton jne JÄLKEEN. Ei sillä vuokraa maksella.

Kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea.

Siksi moni ei ole enää matkustellut vaan säästänyt rahaa irtisanomista varten, jota helpotetaan tammikuussa.

Vierailija
227/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tyhmää olisi ollut matkustaa syksyllä Espanjaan ja odottaa ansiosidonnaista 0 tuloilla 6- 8 viikkoa, kun tammikuusta alkaen saa irtisanoa helposti myös julkisella.

Vierailija
228/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Banaaneilla maksaa niin apinoita saa. Siksipä tuottaa niitä ulkomailta.

Vierailija
229/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä perhefirmassa jossa työntekijöiden palkkaus on huono. Oma bruttopalkkani on noin 2000€/kk. Esimerkiksi yksin asujana minulla ei ole varaa autoon enkä saa edes asuntolainaa, vaan olen tuomittu asumaan vuokralla. Tottakai olisin nuorena opiskellut, jos olisi ollut päätä. Työpaikkaa ei niin vain vaihdeta, koska olen jo lähemmäs viisikymppinen kouluja käymätön. Ei kukaan minua palkkaisi.

Ihan sama kuinka ahkerasti työni teen, niin palkka pysyy samana. Siksi olenkin lopettanut ns. urakkavauhdilla työskentelyn, koska siitä hyötyy vain työnantaja. Tällä palkalla en koe olevani mitään velkaa työnantajalleni.

Työpaikallani työntekijöiden vaihtuvuus on suurta. Ei alle kolmekymppiset jää firmaan töihin jossa työntekijöitä ei arvosteta ja palkkaus on mitä on. Firman omistajat ovat rikkaita, mutta työntekijöille ei haluta maksaa. Ihan turha silloin odottaa työntekijöiltä ns. vanhan ajan mentaliteettia jolloin nöyristeltiin työnantajaa ja tehtiin töitä veren maku suussa.

Vierailija
230/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mmuutto ei ole toiminut ratkaisuna? Maassa on sentään yli 600k mmuuttajaa ja edelleen työvoimapula ja huippukorkea työttömyys.

"Yhtiöön on palkattu myös maahanmuuttajia muun muassa Virosta, Tshekistä ja Intiasta. Ero työasenteessa on Jaskarin mukaan moniin suomalaisiin verrattuna selvä.

Heillä on kiitettävästi motivaatiota ja oppimisen halua."

Vierailija
231/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jätti mainitsematta mikä on palkka. varmaan syystäkin.  palkkatuki tietenkin.

Onhan se ihme jos ei työt kiinnosta kun käsiin jää vain känsät.

Vierailija
232/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mmuutto ei ole toiminut ratkaisuna? Maassa on sentään yli 600k mmuuttajaa ja edelleen työvoimapula ja huippukorkea työttömyys.

"Yhtiöön on palkattu myös maahanmuuttajia muun muassa Virosta, Tshekistä ja Intiasta. Ero työasenteessa on Jaskarin mukaan moniin suomalaisiin verrattuna selvä.

Heillä on kiitettävästi motivaatiota ja oppimisen halua."

Iloisia orjia ihan ulkomailta asti haettu. Ja sitten ihmetellään kun ei kotimaisia kiinnosta :D

Vierailija
233/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, haluan perustaa yrityksen, johon tarvitsen työvoimaa! Mihin perustaisin sen? Olisiko pääkaupunkiseutu hyvä, siellä on suhteessa suurin työttömyys koko Suomessa ja paljon työttömiä työnhakijoita? No ei, mitä minä nyt sinne.

Nyt keksin! Perustan tehtaan Köyliöön! Siellä on taantuva väestönkehitys ja vanheneva eläkeläisväestö. 

Wikipedia:

Köyliö (ruots. Kjulo) on Suomen entinen kunta, joka vuoden 2016 alusta on osa Säkylää. Kunnassa asui lakkauttamisen aikaan 2 634 ihmistä[3], ja sen pinta-ala oli 259,27 km, josta 13,21 km on vesistöjä.[2] Väestötiheys oli 10,7 asukasta/km. Ennen kuntaliitosta Köyliön naapurikunnat olivat EuraHuittinenKokemäki ja Säkylä. Vuoteen 2009 saakka naapurikuntiin kuuluivat edellisten lisäksi Kiukainen<

Juhapekan yritys ei taida olla ihan uusi, en tiedä, mutta jos se olisi vetovoimanen ihmiset muuttaisivat pienelle kivalle paikkakunnalle työn perässä ja koko kylä voittaisi. 

Vierailija
234/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele, Kela maksaa työttömän vuokran ja pakolliset laskut, tuo 595€/kk jää ruokaan ja muuhun.

Vierailija
235/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä tämä ulostulo saa työntekijät kiinnostumaan työpaikasta. Ehkä työntekijätkin tai aikaisemmin töissä olleetkin ilmaantuvat kertomaan millaista tuossa yrityksessä on ollut olla töissä. Palkkaus olisi mukava myös tietää ja mitä työtehtäviin on kuulunut. Työajat ja paljonko on joutunut tekemään ilmaiseksi töitä. Saataisiin selitys sille miksi hänellä on "pula" tekijöistä. 

Vierailija
236/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Juhapekka tarjonnut kokopäiväistä työtä, vai onko kyseessä tarvittaessa töihin kutsuttava? Jos vuoroja ei ole, niin ei ihmiset odota kotona tyhjänpanttina vaan elää muuta elämää. 

Veikkaan, että kyse on vuokrafirman kautta tulevista määräaikaisista tai työkkärin 9€/päivä-porukasta, sillä en nopealla googlauksella löytänyt Sercon työpaikkailmoituksia.

Lisäksi toimitusjohtaja kertoo yrityksessä työskentelevän noin 30 henkilöä ja rekrytoineensa kesällä pitkälti kolmattakymmentä työntekijää. Tilinpäätöksen mukaan firma kuitenkin työllisti jo toukokuussa 16 henkilöä. Mikäli kyse olisi vakituiseen työsuhteeseen rekrytoinneista, yrityksen henkilöstömäärän pitäisi olla suurempi kuin 30.

Yrityksen sijainti normaalien rekrytointien osalta tuskin on ongelma. Säkylässä on yli 6000 asukasta, ja Köyliö on Rauman, Porin ja miksei Turunkin työssäkäyntialuetta. Ajallisesti monella helsinkiläisellä on pidempi työmatka.

Vierailija
237/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkeä vähennetty jo pari vuotta.Otettaisiinko uusia että saatas vanhoja savustettua ulos....Tääleviikolle varmaan tuottavuus tapissaan.

Vierailija
238/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä perhefirmassa jossa työntekijöiden palkkaus on huono. Oma bruttopalkkani on noin 2000€/kk. Esimerkiksi yksin asujana minulla ei ole varaa autoon enkä saa edes asuntolainaa, vaan olen tuomittu asumaan vuokralla. Tottakai olisin nuorena opiskellut, jos olisi ollut päätä. Työpaikkaa ei niin vain vaihdeta, koska olen jo lähemmäs viisikymppinen kouluja käymätön. Ei kukaan minua palkkaisi.

Ihan sama kuinka ahkerasti työni teen, niin palkka pysyy samana. Siksi olenkin lopettanut ns. urakkavauhdilla työskentelyn, koska siitä hyötyy vain työnantaja. Tällä palkalla en koe olevani mitään velkaa työnantajalleni.

Työpaikallani työntekijöiden vaihtuvuus on suurta. Ei alle kolmekymppiset jää firmaan töihin jossa työntekijöitä ei arvosteta ja palkkaus on mitä on. Firman omistajat ovat rikkaita, mutta työntekijöille ei haluta maksaa. Ihan turha silloin odottaa työntekijöiltä ns. vanhan ajan mentaliteettia jolloin nöyristeltiin

Suomessa tulospalkkaus koskee vain johtoa. Ja jos tavoitteisiin päästään, ja tulospalkkiota joudutaan maksamaan, niin seuraavana vuonna tavoitteita kiristetään ettei varmasti makseta mitään.

Vierailija
239/1157 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on pitkän linjan ammattilainen alalla.

MIKÄ PALKKA on?

Jos me muutettais Turusta (telakan alihankkijat työllistävät) Köyliöön, niin kuinka pitkäksi aikaa on töitä?

Tuleeko potku ahteriin ja taas muutto, jos suhdanne vaihtelee? Mitä työtä minä tuolla Köyliössä tekisin?

Palkka nyt täytyy ensimmäiseksi sanoa. Jos se on kymppi tunnilta, niin ei tosiaankaan.

Pätevää työvoimaa on kyllä, mutta ei ilmaiseksi.

Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin jo aiemmin kommentin baltalaisista työmiehistä. Joku linkkasi jo Köyliöstä kolmion, jossa vuokra on 600 €/kk. Jos ajatellaan, että siinä kolmiossa joka huoneessa olisi 2 sänkyä, siihen voisi majoittaa 9 ulkomaalaista. Vuokra per lätty olisi silloin rapiat vaille 67 €/kk. Miksi 9, jos sänkyjä on vain 6? Koska nämä ulkomaalaiset paiskii yhtäjaksoisesti pitkiä työrupeamia ja ottavat kaikki vapaansa sitten peräkkäin ja matkustavat perheidensä luokse kotimaihinsa. Eivät he tee töitä millään "5 päivää töitä ja 2 vapaata" -systeemillä. Useimpien työsopparit on jonkun ulkomaalaisen alihankintafirman kanssa ja näitä ei koske Suomen työaikalainsäädäntö. Eli 2 tyyppiä on Suomessa ja 1 kotimaassaan. Sitten se yksi palaa taas Suomeen ja toinen lähtee. Tällä systeemillä ainakin pyörii tuossa läheisessä kerrostalossa baltialaisten työntekijöiden systeemi.

Nämä työntekijät eivät tarvitse Suomessa vapaa-aikaa muuta kuin nukkumiseen, koska he ovat täällä vain töissä. Vapaa-aika ja perheen kanssa vietetty aika tapahtuu sitten kotimaassa. Kotimaissaan asuminen ja muutenkin eläminen on halvemoaa kuin Suomessa, joten vaikka palkka täällä olisikin Suomen mittapuulla surkea, se riittää varsin hyvin mukavaan elämään siellä kotimaassa. Sekä itselleen että ennenkaikkea perheelle. 

Jos suomalainen nyt lähtisikin johonkin vastaavaan kimppa-asumiseen ja maksaisi siellä työpaikan lähellä asumisestaan vain 67 €/kk, niin se oikea koti on sitten jossain muualla ja siitäkin pitää maksaa. Ja satavarmasti aika paljon enemmän kuin jossain Tsekeissä tai Intiassa.