Juha-Pekka on etsinyt työntekijöitä puoli vuotta tyrmistyttävä havainto työnhakijoista
PAHENTUVA motivoituneiden työntekijöiden puute on alkanut huolestuttaa köyliöläistä konepajayrittäjää Juha-Pekka Jaskaria. Jaskarin työlaitteita tuottava Serco-yhtiö on yrittänyt alkukesästä saakka palkata uusia työntekijöitä, mutta huonolla menestyksellä.
Jos on otettu töitä vastaan, niin tuntuu, että työ ei ole enää ihan sellaisessa asemassa ihmisten arvomaailmassa kuin se on ollut ehkä takavuosina. Työ koetaan vähän kuin semmoiseksi, että siellä sitten käydään miten muu elämä sallii ja mahdollistaa.
Kommentit (1157)
Ihme, että artikkeli on julkaistu, koska kuuluu sarjaan hys hys. Tosiasioista ei saisi puhua, koska luuserien mahtava joukko nostaa kovan älämölön välittömästi. Totuus on se, että tuet on liian avokätisiä, esimerkiksi tavan työssä käyvä itse asumisensa maksava ei pysty asumaan niin leveästi, kuin tukiasuja. Onneksi sentään muista maista saadaan tekijöitä, joita ilman yhteiskunta pysähtyisi ainakin pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Miksi ottaa työtä vastaan kun kotona makaamalla saa saman tulon. Yhteiskunnalta eli veronmaksajilta. Sitä ihmettelen ikäihmisenä. Ennen otettiin työt vastaan eikä nirsoiltu. En ole ollut työttömänä päivääkään. Tein töitä muutaman vuoden sisällä kolmelle työnantajalle. Osa viikonloppuisin. Nyt saan kiittää valinnoistani itseäni kun naisihmisenä minulla on suht hyvä eläke. Liki kolmetonnia. Jos korotus olis nyt pari prosenttia mitä ensin luvattiin olis kolme tonnia mennyt rikki. Joten tehkää töitä, ottakaa vastaan töitä niin ei tarvi olla iäkkäänä takuueläkkeellä.
Onpa taas mieltäylentävää lukea tällaisia onnekkaiden, hyväosaisten boomerien juttuja. En tunne ketään työtöntä, joka saisi samat tulot tukina kuin palkka olisi - kerro ihmeessä miten tällainen onnistuu? Siskoni on ollut vuoden työttömänä ja on hakenut yli sataa paikkaa eikä ole vielä onnistanut. Mitä tarjottua työtä hän siis on halveksinut, miten hän on nirsoillut?
Itse en onneksi ole työttömäksi vielä joutunut, 23 vuotta olen töitä tehnyt. Myös iltoja, viikonloppuja, öitä, laidasta laitaan kaikenlaista. Eläkekertymä on jotain aivan minimaalista ja eläikä tulee olemaan yli 70. Minkä ikäisenä itse pääsit nauttimaan mukavan korkeasta eläkkeestäsi? Tiedän jo nyt etten tule jaksamaan loppuun asti. Olen jo nyt palanut loppuun. Olen vain koneiston osa joka korvataan hetkenä minä hyvänsä, ihan sama kuka olen ja mitä osaan. Miksi ihmisen elämän pitää olla tällaista? Mitä hienoa ja ihailtavaa siinä on että tekee vaikka mitä roskatyötä minimipalkalla koska niin "kuuluu tehdä"?
Vierailija kirjoitti:
Ihme, että artikkeli on julkaistu, koska kuuluu sarjaan hys hys. Tosiasioista ei saisi puhua, koska luuserien mahtava joukko nostaa kovan älämölön välittömästi. Totuus on se, että tuet on liian avokätisiä, esimerkiksi tavan työssä käyvä itse asumisensa maksava ei pysty asumaan niin leveästi, kuin tukiasuja. Onneksi sentään muista maista saadaan tekijöitä, joita ilman yhteiskunta pysähtyisi ainakin pääkaupunkiseudulla.
Tavallaan sekin tekee työnteon merkityksettömäksi, jos kumminkin aina löytyy tulijoita paikkaamaan.
Oisko sulla linkkiä näihin arvosteluihin ja kommentteihin? Onko puhuttu yrityksen toiminnasta asiakkaiden kannalta vai työntekijöiden kannalta vai molemmista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela jakaa liikaa rahaa kotona laiskotteleville venkuloille. Olisiko aika leikata tukia tai lopettaa ne kokonaan. Oleskeluyhteiskunnakle on tultava loppu. Yrittäjän kannattaa siirtää tuotanto ulkomaille niin työntekijöitä saa helpommin.
Jos firma kilpailee palkkatasollaan jossain kelan sosiaaliturvan takaaman elintason kanssa niin ei ihme ettei ole hakijoita. Normifirmassa taso on niin paljon korkeampi ettei tarvitse kitistä siitä että suomen köyhimmille maksetaan liikaa.
Juuri näin.
Yhteiskunta ei koskaan kehity, jos työn tuottavuus on niin huonolla tasolla, että työnantajat eivät pysty maksamaan parempaa palkka kuin työmarkkinatuki.
Miettikääpä hetki: jos työmarkkinatuki olisi enimmillään vaikka 150€/kk, syntyisi uusia työpaikkoja, joissa työntekijä saisi 200€/kk. Tällaiset työpaikat ja palkkataso tarkoittaisi, että työnantajien ei tarvitsisi panostaa työn tuottavuuteen mitenkään.
Esimerkiksi rakennustyömaille palkattaisiin muottilautojen kierrättäjiä, jotka repisivät nauloja pois betonimuottilaudoista, suoristaisivat ne, ja puhdistaisivat laudat käsipelillä.
Marjan- ja sienenpoimijoille maksettaisiin saman verran, ja loppukesällä 50.000 suomalaista käyttäisi aikansa muutamia puolukoita ja kantarelleja etsien.
Julkisiin vessoihin palaisivat vessamaksujen kerääjät / valvojat parin sadan euron kuukausipalkalla.
Pieniä maansiirtotöitä varten yrittäjät eivät ostaisi Bobcatia, vaan palkkaisivat pari lapio-orjaa 170€/kk.
Maanteiden varret ja peltojen ojat puhdistettaisiin pajupuskista vesureilla käsin.
Ulkomaisille matkailijoille voitaisiin tarjota kantajapalveluja, jotka kantotuolin avulla veisivät varakkaita turisteja ihmettelemään suomalaista luontoa.
Tällaisia esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon.
Mutta kysymys kuuluu, miten Suomi yhteiskuntana hyötyisi siitä, että käytännössä käännettäisiin kelloa taaksepäin ja pakotettaisiin ihmiset tekemään tehotonta työtä toimeentulominimin alittavalla palkalla?
Miksi mmuutto ei ole toiminut ratkaisuna? Maassa on sentään yli 600k mmuuttajaa ja edelleen työvoimapula ja huippukorkea työttömyys.
Ennen otettiin työ kuin työ. Jos itse olisin nirsoillut siitä että töissä ei ole kivaa, niin olisi ura loppunut lyhyeen. Työttömänä lorvinut porukka unohtaa sen että työ on työtä, eikä mikään seurustelupaikka, johon mennään viettään kivaa aikaa. Mikä velvollisuus meillä muilla on elättää sellaisia, joita työ ei kiinnosta. Ei minustakaan ole herkkua herätä joka aamu tienaamaan verovaroja muiden makoiluun, mutta en olekaan mikään luuseri tai luovuttaja. Työpaikalla voi myös itse edistää positiivisia asioita, eikä passiivisesti vain odottaa, että joku tekee jotain. Ei ihme että Suomella menee huonosti, kun porukka tottunut siihen että kaikki tuodaan valmiina tarjottimella.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on pakko olla kieli syvällä työnantajan hanurissa kun teet töitä niin pienellä palkalla että kelan tuet ylittää palkkasi.
Vierailija kirjoitti:
Oisko sulla linkkiä näihin arvosteluihin ja kommentteihin? Onko puhuttu yrityksen toiminnasta asiakkaiden kannalta vai työntekijöiden kannalta vai molemmista?
Etsippäs Juha-Pekka ihan itse.Aikaa on kun ei ole niitä työnhakijoita.
Muistan, kun joku aika sitten uutisoitiin, että Satakunnassa on Suomen huonokuntoisimmat nuoret miehet. Tärkeä syy oli se, että kaikki liikkuminen tapahtui omalla autolla ovelta ovelle. Pääkaupunkiseudulla oltiin paljon parempikuntoisia. Käytetään julkista liikennettä paljon. Tällöin on pakko käyttää jalkojaankin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen otettiin työ kuin työ. Jos itse olisin nirsoillut siitä että töissä ei ole kivaa, niin olisi ura loppunut lyhyeen. Työttömänä lorvinut porukka unohtaa sen että työ on työtä, eikä mikään seurustelupaikka, johon mennään viettään kivaa aikaa. Mikä velvollisuus meillä muilla on elättää sellaisia, joita työ ei kiinnosta. Ei minustakaan ole herkkua herätä joka aamu tienaamaan verovaroja muiden makoiluun, mutta en olekaan mikään luuseri tai luovuttaja. Työpaikalla voi myös itse edistää positiivisia asioita, eikä passiivisesti vain odottaa, että joku tekee jotain. Ei ihme että Suomella menee huonosti, kun porukka tottunut siihen että kaikki tuodaan valmiina tarjottimella.
Et sitten tänä aamuna viitsinnykkään mennä töihin.Tänään on maanantai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on pakko olla kieli syvällä työnantajan hanurissa kun teet töitä niin pienellä palkalla että kelan tuet ylittää palkkasi.
Mene töihin, laiska loinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten tänä aamuna viitsinnykkään mennä töihin.Tänään on maanantai.
Täällähän minä. Mene töihin, loinen vätys.
Minä käyn töissä vain sen takia, että saan laskut maksettua.
Vasta toisella sijalla on se, että työn kautta elämässä on myös jotain mielekästä ajankulua. Mutta jos työ ei ole mielekästä, niin silloinhan motiivi työpaikalle ilmaantumiseen on pelkästään raha. Ja varmasti se näkyy jotenkin ulospäinkin.
Kyllä luulisi, että työnatajatason ihminen tajuaisi tämmöiset faktat.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun joku aika sitten uutisoitiin, että Satakunnassa on Suomen huonokuntoisimmat nuoret miehet. Tärkeä syy oli se, että kaikki liikkuminen tapahtui omalla autolla ovelta ovelle. Pääkaupunkiseudulla oltiin paljon parempikuntoisia. Käytetään julkista liikennettä paljon. Tällöin on pakko käyttää jalkojaankin.
Helsingissä mennään jopa yksi pysäkinväli ratikalla. Tätä ulkopaikkakuntalaiset aina Helsingin ratikassa nauraa.
Ihmettelen näitä työnantajia. Ei ole ainoa joka valittaa ettei löydä työntekijöitä. Olen laittanut hakemuksia yrityksiin ilman vastausta ja samaan aikaan nämä työnantajat valittavat ettei ole työvoimaa. Jossain on jotain mätää. Muutenkin näitä oikeuksia pitäisi tasavertaistaa siten että jos työnantaja on mul*ku niin työntekijä voisi lähteä firmasta ilman että häntä rangaistaan karenssilla.
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa kansalaisuutta ei saa kelatuilla, pitää olla työpaikka.
Äkkiä vilkuillen tuon tehdas on 12-tien varrella, joten lähiseudulta suht. helposti pääsee autolla. Näemmä Onnibus lähtee Raumalta 6:50 ja 7:30 perillä ja viiden jälkeen Köyliöstä muutama vuoro. Mutta tuokin vaatii, että ensin pitää Rauman bussiasemalle kulkea ja tuolla seudulla varmaan lähempänäkin samantyyppisiä työpaikkoja. Esim. telakka varmaan vetää melkoisen osan tuon alan työntekijöistä tuollapäin.
Mainitsemaansa rekryä ei ainakaan äkkiseltään löytynyt julkisesti ja kokeneen hitsausrobotin käyttäjän rekrykin vaati, että erikseen kirjoitti firman nimen ja rekryn googleen, muita töitä ei mainittu. Joten "Meidänkin työt on sellaisia, että kaikki ne oppii, jos on motivaatiota ja kiinnostusta" muttei kuitenkaan värvää niihin töihin siten, että porukka löytäisi ne työt. Onkohan sitten niitä "kaikki, jotka soittaa/tulee paikalle kysyäkseen töitä saa työpaikan"-tyylisiä pomoja? Ei kovin tehokas taktiikka. Yrityksen sivuilta varsinainen "Rekry"-sivu puuttuu kokonaan.
Ja kun uutisessa erikseen tarve mainita, että ulkomailta tulleilla työntekijöillä työmotivaatio on kunnossa, voi kyllä rehellisesti kysyä, että mites se palkkapuoli? Minimi-TESsillä ei todennäköisesti työmotivaatio ole korkealla. Tuollaisella sijainnilla voi yritys saada etua isossa logistiikassa kun on maantien varrella ja tilat on huomattavasti edullisemmat kuin kaupungissa mutta vastaavasti palkassa paranee joustaa ylöspäin kompensoidakseen työntekijälle verrattaen huonoa sijaintia.
Syrjempänä sijaitsevalle työpaikalle työmatkakulut on luonnollisesti korkeammat ja korvataan jälkikäteen, joten autottomalla pitkäaikaistyöttömällä ei välttämättä edes ole varaa ensimmäisen kuukauden työmatkoihin pyytämättä ennakkoa jos pendelöimään joutuu. Ja kuten joku jo maininnutkin, paikan päällä on yksi vuokra-kolmio vapaana jokseenkin suolaisella hinnalla ja sekin 5km työpaikasta. Lounaspaikkaa ei löydy kuin 5km päässä sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä on siinä oikeassa, että esim 30 vuotta takaperin asenneilmasto työhön pyrkimisen suhteen oli aivan toisenlainen. Tuolloin kutakuinkin kaikki kynnelle kykenevät pyrkivät työhön, eikä silloin vertailtu työssäkäymisen rajahyötyä sosiaalitukiin. Itsekin olin ysärin lamavuodet työttömänä, mutta koskaan ei käynyt mielessäkään vaihtoehto heittäytyä tukien varaan. Pyrkimys päästä osaksi keskiluokkaisesta elämäntyylistä oli työn motivaattori.
Palkan ostovoima on romahtanut 90-luvun jälkeen.
Voi olla, mutta ainakaan minun palkan ostovoima ei ollut kovin juhlallinen ysärilläkään. Edes niinä aikoina kun sain silloista hyvää palkkaa. Verot olivat korkeat silloinkin.
Palkan ostovoima on kasvanut 90-luvun jälkeen aina viime vuosiin saakka ja on edelleen korkeampi kuin 90-luvulla. Nyt se on laskenut reaalipalkkojen ja hintojen nousun ja korkean verotuksen takia.
Lamavuosina ostovoima romahti nimenomaan verotuksen kiristymisen takia.
Kasvu alkoi kunnolla 1997-2004.
Olin nuorena hyvin ahkera mutta pakko myöntää että kun ikää on tullut niin motivaatio on vajonnut. Olen kuvitellut että se johtuu siitä että on nähnyt mihin se ahkerointi johtaa - ei mihinkään hyvään ikinä. Ei koskaan. Ylipäätänsä minun työasiat ei tunnu ketään kiinnostavan. Mutta voihan se olla että kyse onkin jostain kulttuurillisesta työmoraalin laskusta joka koskee minuakin.