synnyttämään- lääkäri hyvin tyly
menin synnyttämään jyväskylän keskussairaalaan. kohdunsuu oli 3 cm jo auki ja supistukset olivat säännöllisiä ja tulivat 5min välein.(aamulla kävin neuvolassa niin siellä jo auki 3cm). en ollut mielettömän kipeä ja hymyilin varmaan helpotuksesta-viimeinkin iso maha pois. Niin lääkäri (nuori nainen) naama kurtussa " miksi tulit tänne?" olin vähän mietteissäni että eikö tänne saakkaan tulla ennenku pää näkyy... yritin änkyttää että synnyttämään joo.. supistelee ja silleen. " no mee tuohon pöyälle niin katotaan!" ja nii se kyseli jotain ja tutki. OH HOH, tää onki 3 cm auki!!! OLIN Ensikertalainen, en tiennyt miten käyttäytyä JA LÄÄKÄRI TÄMMÖNEN JÖRÖJUKKA EIKÄ YHTÄÄN HYMYÄ SAATI YSTÄVÄLLISTÄ SANAA!!!
ENSISYNNYTTÄJILLE NEUVO: sanokaa asiat niinku ajattelette ja pitäkää päänne. Varautukaa kaikenlaisiin lääkäreihin/kätilöihin vaikka synnytysoppaissa mitä kerrottaisiinkin!! teitä varten ne siellä ovat!
ps. kätilö oli kyllä ihana! tapahtui 20.12.2006
Kommentit (36)
Hirvittävä, kamala vääryys on tapahtunut ja tämä lääkäri on tunteeton, ilkeä hirviö. Tee ihmeessä valitus ja rikosilmoitus moisesta julmuudesta, niin saadaan taas yksi lääkäri vähemmäksi, heitähän on aivan liikaa joka paikassa, hyvä kun eivät kotiin tunge ikkunoista:D
Eli koitahan päästä ap tuosta yli tai pistä palautetta jos vielä painaa. Kyllä se siitä.
Vaginat ja porkkanat ovat lievimmästä päästä vitsejä synnäreillä, mutta noita vitsejä ei ole tarkoitettu synnyttäjien korville tietenkään.
Ronski huumori on keino kestää vaikean työn haasteet.
Mitä lääkärin olisi sinun mielestäsi pitänyt sitten sanoa? Totta kai hän uudelta potilaalta kysyy, miksi tämä on tullut vastaanotolle!!! Synnäreillä käy esim. Naikkarilla kaikki raskaana olevat rv:lta 23 eteenpäin, kuka minkäkinlaisten vaivojen takia. Osalla on ennenaikaista supistelua, osalla vuotoa, osa huolissaan sikiön liikkeiden vähyydestä jnejne.
Eli lääkäri on kysynyt sinulta, miksi tulit, jos et ole kivuloinen. Totta, että olisi ollut paikallaan kysyä vähemmän ärhäkkäästi, mutta jos vaikka lääkärillä oli kiire ja sinä haahuilit epämääräisenä...?
Oikeesti, ei sulla kovin huonosti synnytys voinut mennä, jos tuollaista ehdit ja jaksat märehtiä. Vaadit lääkäriltä empatiaa, mutta ITSE OLET TÄYSIN EMPATIAKYVYTÖN, KUN ET OSAA ASETTUA OLLENKAAN LÄÄKÄRIN ASEMAAN JA NÄHDÄ TILANTEEN MUITA PUOLIA.
meni hienosti, ei siinä mittää. enkä valitusta meinaa ehen. takertukaa nyt kaikkii pikku pilkkuihinki... ei se mua NIIN haitannut se huumori, pitää sitä ollakki mut siellä jaksaa nauraa mut potilaalle on sit niin niin jörö. sitä en sulata. HYMYILLÄÄN! MÄ POISTUN NYT.. KUN suurinosa vastauksista on " ootpa sä ääliö, mitäs sä sit kuvittelet" niin en jaksa kattella tuollasta! nyt ulos, siellä paistaa aurinko!!!:)
Jyväskylän synnytysosaston taso on valitettavasti mitä on, kokemusta löytyy. Vuodeosastolla olikin taas ihan erilaisia kätilöitä ja lääkäreitä. Itsellänikin kivulias ja " huono" synnytyskokemus, siinä jää mieleen jokainen asia kun tilanne on niin herkkä. Jokainen vastoinkäyminen, tässä tapauksessa hymytön lääkäri, lisää entisestään ikäviä asioita jos itse synnytys on omasta mielestä mennyt huonosti tai ollut kipeä. Miten ap:lla oli?
Itsellä kasaantui vähän samanlaisia pieniä asioita, jotka itsessään eivät vaikuttaisi yhtään mitään, mutta kun synnytyskivun lisäksi vielä niitä tuli toinen toisensa jälkeen monta (kymmentä) peräkkäin, mm. ikävä kätilö, kello pysähtynyt synnytyssalissa (kun itsellä ei ajantajua), epiduraalin saaminen kesti, mies lähti kesken kaiken kotiin, synnytystoivelistaa ei kukaan edes lukenut, epävarmuus sektiota vai ei... Herkälle ihmiselle (myöntäkää vaan epäilijätkin että synnytys herkistää ;) tuollaiset hymyttömyydetkin tuntuvat musertavilta. Ehkä ap:n kannattaa ottaa yhteyttä neuvolan kautta psykologille, voi päästä selvittelemään omia tuntojaan ja ajatuksiaan muutenkin, luulen että kaikki nyt vain kärjistyy tuohon lääkärin töykeyteen mutta taustalla on paljon muutakin.
Kyllä nimenomaan lääkärin (kuten myös kätilön ja hoitsujen) ammattiin kuuluu että osaa olla ystävällinen ja empaattinen. Lääkärin ammatti ON hymyssäsuinpalveluammatti, ainakin siinä vaiheessa kun ottaa potilaan vastaan. Ystävällisyys ja hymy ei millään tavalla estä asiallista ja tehokasta työskentelyä.
Juu, ja minullakin on monta lasta, eli kokemusta noista synnytyksistä on - pääasiassa myönteisiä joten tämä ei ole mikään vaativan ihmenipottajan juttua.
Kaikki ei aina ihan heti näy päällepäin. Itse kävelin hitaasti Naistenklinikan käytävää (sitä ovi kellon jälkeistä) yksin (mies oli mennyt viemään autoa parkkiin) ja vastaan tullut kätilö tokaisi että synnyttämäänkö olet tulossa? Juu ei, muuten vaan huvikseen täällä.... Pääsin vastaanottotilan tuolille istumaan ja kätilö alkoi ottaa esitietoja. Kun en pystynyt enää vastaamaan niin onneksi lopetti ja sanoi että tules tänne huoneeseen ja ota housut pois. Tilanne 10 cm auki, aika pahalta se automatka olikin tuntunut, 30 minuutin päästä tuosta olinkin sitten jo leikkaussalissa hätäsektiossa kun vauvan sydänäänet romahti palautumatta normaalitasolle. Ei mitään hienosti kyllä hoisivat hätätilanteen, ehkä noi synnyttämänkö olet tulossa kommentit voisi joskus jättää väliin :D
Vierailija kirjoitti:
ja kätilö myös oli ihmeissään että miksi olin tullut kun naama hymyssä oli mulla. sitten lääkäri vuorostaan ihmettelemään. EI SE ole kivaa!
Ei se mitään ihmettelyä ole jos potilaalta kysyy hänen omaa näkemystään. Joku syyhän siihen täytyy olla, jos synnyttäjä menee sairaalaan vaikkei synnytys ole edes käynnissä eikä supistukset niin kipeitä ettei niidenkään takia ole pakko mennä. Oliko ne ollut aiemmin, oliko jotain huolestuttavaa vuotoa vaikka tullut, oliko vauva ollut liikkumatta, oliko jotain muita riskejä, erityisen pitkä sairaalamatka, vai mitä?
No, vauva on jo sen ikäinen, että synnyttää seuraavaksi itse, mutta tämä vain tuoreemmille kommenttina.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei aina ihan heti näy päällepäin. Itse kävelin hitaasti Naistenklinikan käytävää (sitä ovi kellon jälkeistä) yksin (mies oli mennyt viemään autoa parkkiin) ja vastaan tullut kätilö tokaisi että synnyttämäänkö olet tulossa? Juu ei, muuten vaan huvikseen täällä.... Pääsin vastaanottotilan tuolille istumaan ja kätilö alkoi ottaa esitietoja. Kun en pystynyt enää vastaamaan niin onneksi lopetti ja sanoi että tules tänne huoneeseen ja ota housut pois. Tilanne 10 cm auki, aika pahalta se automatka olikin tuntunut, 30 minuutin päästä tuosta olinkin sitten jo leikkaussalissa hätäsektiossa kun vauvan sydänäänet romahti palautumatta normaalitasolle. Ei mitään hienosti kyllä hoisivat hätätilanteen, ehkä noi synnyttämänkö olet tulossa kommentit voisi joskus jättää väliin :D
Ja hänen olisi pitänyt päätellä, että et ole tulossa tarkistamaan esim. vauvan vointia, käynnistykseen tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hänen olisi pitänyt päätellä, että et ole tulossa tarkistamaan esim. vauvan vointia, käynnistykseen tms?
Vauvan vointia ei tarkasteta synnytyssaleissa eikä käynnistyksiä myöskään siellä aloiteta, siellä synnytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvan vointia ei tarkasteta synnytyssaleissa eikä käynnistyksiä myöskään siellä aloiteta, siellä synnytetään.
Kirjoittajahan käveli käytävää eikä ollut vielä käynyt edes kätilö haastattelussa. :D
Voi jeesus mikä sekopää vauhko! Kuule kyllä ne kätilöt ja gynet heittävät tuota läppää ihan koko ajan olit sitten tiukkoine pipoinesi kuulemassa tai et. Ja muutenkaan en tajunnut koko juttua, kuulostaa siltä, että ap on saanut aivan asianmukaista kohtelua. Jotkut nyt vain luulevat, että juuri heidän synnytyksensä pitäisi olla henkilökunnalle jotenkin kauhean erityinen ja koskettava tapahtuma.