synnyttämään- lääkäri hyvin tyly
menin synnyttämään jyväskylän keskussairaalaan. kohdunsuu oli 3 cm jo auki ja supistukset olivat säännöllisiä ja tulivat 5min välein.(aamulla kävin neuvolassa niin siellä jo auki 3cm). en ollut mielettömän kipeä ja hymyilin varmaan helpotuksesta-viimeinkin iso maha pois. Niin lääkäri (nuori nainen) naama kurtussa " miksi tulit tänne?" olin vähän mietteissäni että eikö tänne saakkaan tulla ennenku pää näkyy... yritin änkyttää että synnyttämään joo.. supistelee ja silleen. " no mee tuohon pöyälle niin katotaan!" ja nii se kyseli jotain ja tutki. OH HOH, tää onki 3 cm auki!!! OLIN Ensikertalainen, en tiennyt miten käyttäytyä JA LÄÄKÄRI TÄMMÖNEN JÖRÖJUKKA EIKÄ YHTÄÄN HYMYÄ SAATI YSTÄVÄLLISTÄ SANAA!!!
ENSISYNNYTTÄJILLE NEUVO: sanokaa asiat niinku ajattelette ja pitäkää päänne. Varautukaa kaikenlaisiin lääkäreihin/kätilöihin vaikka synnytysoppaissa mitä kerrottaisiinkin!! teitä varten ne siellä ovat!
ps. kätilö oli kyllä ihana! tapahtui 20.12.2006
Kommentit (36)
He kysyvät, miksi tulin, johon olen kaksi kertaa vastannut että supistusten vuoksi. Sitten he ovat pyytäneet minua kiipeämään tutkimuspöydälle ja tehneet sisätutkimuksen, jossa on todettu että olen 3 cm ja 7 cm auki.
Ei minusta tuo lääkäri erityisen tylyltä vaikuttanut.
mutta en sitä silloin tajunnut- kukaan ei ollut kertonut.
ja se äänensävy tyyliin " sä näytät ihan terveeltä, ei sulla vielä tuskia ole kun suorassakin kävelet..."
MIKSI? Siitä lääkäristä kyllä jäi traumat!
OLisiko paljon vaadittu jos ensareille oltas edes ystävällisiä? eikä mentäs aina sitä liukuhihna ajattelua pitkin! ap
Mutta toki sekin pitäisi lääkärin osata ottaa huomioon.
Mutta noin yleisellä tasolla: ei käy kateeksi lääkärin ammatti. Heidän pitäisi sekunnin murto-osassa (ennenkuin potilas on edes suutaan avannut) osata aavistaa, millaista lähestymistapaa juuri KYSEINEN potilas tarvitsee. Että haluaako potilas hempeilyä vai kenties hurttia huumoria. Useimmat lääkärit valitsevat siksi tiukan asiallisen linjan, mutta senkin sitten moni mamma tulkitsee tylyydeksi ja epäystävällisyydeksi.
LISÄKSI lääkäri ei saa koskaan olla väsynyt tai apea, olkoon takana millainen päivystysputki tahansa tai miten veemäinen edellinen potilas tahansa. Aina pitäisi olla hyvällä mielellä.
Ei käy kateeksi, ei...
3 cm auki ei ole paljon.
Ei voida olettaa lääkärin hihkuvan riemusta, kun Sinä tulet synnyttämään. Sinä et ole hänelle mitään uutta, hän on nähnyt monia synnyttäjiä aiemmin, ja näkee monia sinun jälkeesi.
Ei tuo lääkäri mun mielestä ollut tyly, vaan asiallinen. Ei ne lääkärit useinkaan halaile, tsemppaa ja peukuta synnyttäjälle. Kätilön tehtävä on tsempata, kuten kätilö oli ilmeisesti tehnytkin.
muista kaikkea mitä hän sanoi- enkä haluakkaan! myös mieheni oli aivan ymmällään hänen käytöksestään!
Kätilö tarkasti ensin, kyllä kyllä ja kävi ilmoittamassa lääkärille.. ja kätilö myös oli ihmeissään että miksi olin tullut kun naama hymyssä oli mulla. sitten lääkäri vuorostaan ihmettelemään. EI SE ole kivaa!
miltä itsestäsi on tuntunut kun ei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu jne. ennen kerran vain käynyt koko laitoksessa! ja siihen toive lappusenn olin selvästi kirjoittanut että haluan että minua neuvotaan " kädestä pitäen" asioissa jne.. mutta ei. onko muita joilla tuli kurja olo lääkintäihmisten käsittelyssä? te jotka olette itsestänne aina varmoja ja tiedätte mitä tapahtuu, älkää vaivautuko vastailemaan! ap
Lääkäri sanoi että mene makuulle ja teki sisätutkimuksen, jossa totesi sun olevan 3cm auki. Ihan tarpeeksi " kädestä pitäen" neuvomista se mun mielestä on. Kai itse tiesit, että se tehdään siksi, että nähtäisiin sun kohdunsuun tilanne? :o
Onpas kamalaa jos sekä kätilö että lääkäri ihmettelee miksi tulit, jos kerran supistukset ei edes satu (minäkin ihmettelen miksi menit?). Siellä käy jatkuvasti ensisynnyttäjiä heti ekan nipistyksen tultua, ja moni lähetetään kotiin.
Synnytyksessä kukaan ei tiedä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Lapsivedet voi poksahtaa koska vaan itsekseen, tai sitten vasta kun lääkäri puhkoo kalvot. Synnytys voi kestää vuorokausia, tai vain pari tuntia. Lapsi voi tulla ulos helpolla, tai sitten tarvitaan imukuppia tai ehkä jopa mennään sektioon. Ei kukaan voi sulle kertoa mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan. Pääasiat olet aivan takuulla kuullut jo neuvolassa ja synnytysvalmennuksessa.
Toivelappuset on tosiaan vain toiveita, niitä noudatetaan jos ehditään, halutaan ja jos on siihen mahdollisuus.
Ei pahalla, mutta en ymmärrä mitä oikein odotit?
Vierailija:
muista kaikkea mitä hän sanoi- enkä haluakkaan! myös mieheni oli aivan ymmällään hänen käytöksestään!
Kätilö tarkasti ensin, kyllä kyllä ja kävi ilmoittamassa lääkärille.. ja kätilö myös oli ihmeissään että miksi olin tullut kun naama hymyssä oli mulla. sitten lääkäri vuorostaan ihmettelemään. EI SE ole kivaa!
miltä itsestäsi on tuntunut kun ei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu jne. ennen kerran vain käynyt koko laitoksessa! ja siihen toive lappusenn olin selvästi kirjoittanut että haluan että minua neuvotaan " kädestä pitäen" asioissa jne.. mutta ei. onko muita joilla tuli kurja olo lääkintäihmisten käsittelyssä? te jotka olette itsestänne aina varmoja ja tiedätte mitä tapahtuu, älkää vaivautuko vastailemaan! ap
SE ON asiakaspalvelu työtä jos joku!!! eikö asiakkaita kohdella hyvin? maksaako hymy maltaita??? ja vaikea KENENKÄÄN on luottaa tuollaiseen lääkäriin. no onneksi nyt tiedän mitä odottaa sairaalasta- jäykkiä, väsyneitä ja ilottomia naamoja. (kuulin kyllä kun kyseinen lääkäri nauroi ja vitsaili jotain vaginasta ja porkkanasta siellä taukohuoneessa) että siihen tyyliin.
en ole odottanut mitään eläköön huutoja sieltä mutta edes jonkinlaista kiinostusta potilasta kohtaan.
Ei se synnyttäminen ole kenellekään ensikertalaiselle selvää " pässinlihaa" , ei kuulemma edes alan ammattilaiselle. Joten pallo hukassa -tunne on kaikille tuttu, enemmän tai vähemmän.
Mutta sinulta jotenkin tuntuu nyt puuttuvat kyky nähdä asia laajemmin. Olet mitä ilmeisimmin kokenut tuon tilanteen todella herkästi ja voimakkaasti, kenties se on perusluonteesi piirre tai sitten synnytys oli sinulle tavallistakin isompi juttu.
Kaikilla se ei kuitenkaan ole noin ja lääkärin ja kätilön asenteet saattavat olla hyvinkin normaaleja - meidän on sitä mahdoton kertomuksestasi päätellä.
JOS olet vakuuttunut siitä, että olet saanut huonoa kohtelua, tee siitä valitus sairaalaan.
On kuitenkin täysin normaalia, että potilaalta kysellään, miksi hän on tullut hoitoon, mikä on tilanne juuri nyt. Kivunsietokykykin vaihtelee, osa huutaa kuin pistetty poltoista ja osa taas hädin tuskin tuntee ne ihan muutamaa viimeistä polttoa ehkä lukuunottamatta (tästäkin lähipiirissä kokemuksia).
Kannattaa muistaa ja tajuta, että Sinulle synnytys oli ainutkertainen kokemus, hoitohenkilökunnalle täysin jokapäiväinen juttu, ja heidän on suhtauduttava potilaisiinsa tiukan asiallisesti syistä, jotka jo ekassa vastauksessani selitin.
Siis kuulostaa nyt siltä, että epävarmuudessasi olet ottanut vähän liian vakavasti hoitohenkilökunnan käytöksen. Huom! En sano, ettetkö voi hyvinkin olla oikeassa, ja lääkäri on ollut töykeä. Mutta todennäköisesti tilanne on ollut se, että osastolla on ollut tunkua (Jyväskylässä on tähän aikaan vuodesta ihan hirveä ruuhka) ja sinä tulet sinne sen näköisenä, että kunhan tultiin tarkistamaan... :) Tottakai lääkärin pitäisi ottaa kaikki potilaat vastaan yhtä huolella, mutta lääkäritkin ovat ihmisiä. Ja tuo äänensävyn vääryys on nyt kuitenkin aika pieni virhe.
Haluan alleviivata, että et sinä tietenkään mitenkään väärin käyttäytynyt hymyillessäsi, olen itsekin sellainen tyyppi, että hymyilen hermostuksissani ja varmaankin myös synnytyksessä. Mutta ei kannata ottaa hernettä nenään kaikista synnytyksessä kuulemistasi kommenteista tms. Sulla on nyt vähän tärkeämpääkin ajateltavaa. :)
ollut synnytysvalmennusta. ja kalvot ei puhjennut, ne puhkaistiin n. 4h sairaalaan tulosta. supistulset olivat todellakin kipeitä ollu jo 12 tuntia (en nukkunut koko yönä niiden takia) mutta en mä vähästä itke! ja synnytys kesti 20h. neuvolassa lääkäri sanoi aamulla että " mikset ole jo sairaalassa? sun pitäis olla siellä jo!" uskoin lääkäriä ja menin. olin kyllä aikonut käydä jouluostoksilla neuvolan jälkeen mutta sairaalaan piti sitten mennä kun lääkäri niin käski. olisin omasta puolestani voinut olla kotona vielä vaikka sen 12h mutta uskoin että lääkäri on oikeassa. jos en olisi mennyt neuvolaan niin olisin varmaan synnyttänyt kotiin, nimittäin en tajunnut/uskonut että ne ovat oikeita supistuksia (vaikka tulivat 5 min välein heti) ja että lapsi syntyisi, tuntui niin uskomattomalta! ap
Tyttömme syntyi siitä 4h kuluttua....
mikään hymyssä suin -palveluammatti, uskokaa jo! Minä ainakin haluan lääkärini olevan asiallinen ja käyttävän energiansa (joka voi päivystyksen jäljiltä olla vähissä) huolelliseen työhön eikä minulle lirkutteluun ja hymyilyyn. Enkä tosiaan loukkaantunut vaikka minultakin lääkäri kysyi " miksi tulit" kun ensimmäistäni menin synnyttämään keskellä yötä. Hänet oli herätetty unilta. Vastasin, että supistusten takia ja asia sillä selvä, ei siinä mitään hilpeää small talkia kaivannut, voi jestas!
ei ole mitään lirkuttelua kaivannutkaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
kai säkin hymyilet hetken kun tapaat uuden ihmisen? se yksi hymy olisi kertonut paljon- sääli jos ei sitä osaa käyttää!
olen 20.
ei se mua niin hirveästi haittaa mutta ajattelen ensareita.. että osais varautua tollaseenki. tylyihin ihmisiin ei palveluammateissa/asiakaspalvelu/hoitotyö usein törmää!
Itse rämppään jatkuvasti äitipolilla ja tiedän lähes kaikki lääkärit ketä siellä on ja minusta heistä kukaan ei ole töykeä ollut. Sukunimeltään Rastas on kyllä sellainen naislääkäri joka joskus oli hyvn topakka sanomaan asioita, mutta se oli hänen tyylinsä.
Olin soittanut neuvolaan ja kertonut tilanteen kun olis ollut seuraavana aamuna aika ja peruin sitä ja terkkari sanoi että heti pitää lähteä, jos tälläset oireet. No synnytin 12 tuntia myöhemmin, ja kaikkea ikävää sattui välissä, ja muistan kaiken kuin eilisenpäivän. Ja tästä on aikaa 25 vuotta. Eli onko se nyt niin hirveän vaikeaa kohdella synnyttävää äitiä ystävällisesti, ja kuunnella mitä sanoo. Mulla on paljon lapsia, ja kerran on ollut mieskätilö, ja kas kummaa keskusteli ystävällisesti ja asiallisesti, ja kysyi aina että miltä nyt tuntuu, ja oli koko ajan " läsnä" fyysisesti ja psyykkisesti, eli antoi ihan kaikkensa niiden 3 tunnin aikana kun synnytin poikani, ja olo oli kun maratoonarilla kun tulee maaliin, minä tein sen! Eli kyllä se olis todella tärkeetä saada hyvä synnytys jokaiselle äidille ja isälle. Ja mitä maksaa ystävällisyys, onko se jotenkin edullisempaa kohdella ihmistä ikävästi.
Ei MISSÄÄN lääkäri ota synnyttäjiä vastaan, kyllä sen homman tekee kätilö!
Ja sitäpaitsi 3 cm auki ei kyllä vielä tarvitsisi lähteä sairaalaan.
piristi mieltä näiden muiden happamien joukossa!:)
niiin en MUISTA NIMEÄ.. pieni vaaleahko nainen, aika nuori.. silmälaseista en ole varma.
jos on sen lisäksi ystävällinen niin hieno juttu! Ei mikään ammatti oikeuta siihen, että kohtelee muita tylysti.
neuvolassa lääkäri aamulla joka tarkasti 3cm auki. ja sanoi " mitä sä vielä täällä teet?"
sairaalassa vastaanotti kätilö. sitten lääkäri ja sitten kätilö taas.
no ilmeisesti oli aika mennä siaraalaan kun ei ne kotiin enää päästäny!!!!!! että eipäs olla noin varmoja siellä!