Pystyisitkö asumaan tönössä tai mörskässä?
Jossa kaikki on vähän rempallaan ja lattiat narskuu. Ei sisävessaa, ei vettä jne.. 😄
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tämmöinen pikkumökki on ihan söpö, mutta missään romukasassa en haluaisi asua.
Söpö. Hah. Palvelusväkeä tarvitaan siivoamaan tuommoinen tavarapaljous. Kuka tarvii noin paljon roinaa.
Lukea tykkää kyseinen henkilö ilmeisesti paljon, mutta mitään roinaa ei tuossa mökissä mielestäni ollut vaan pikemminkin näytti erittäin siistiltä mökiltä, johon sisustus valittu huolella.
Korjaan: roinalla tarkoitin TAVARAA ja HUONEKALUJA. Sitä oli paljon. Kyllä siinä siivoamista riittää. Tietty siisti mökki kun youtubeen kuvattu esiteltäväksi.
Jos se mörskä pitää tuulta ja vettä ja sen saa lämpimäksi. Täyttää perustarpeet vaikka ankeastikin. Kyllä silloin pystyisi. Olisiko se nautinto - tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Jos se mörskä pitää tuulta ja vettä ja sen saa lämpimäksi. Täyttää perustarpeet vaikka ankeastikin. Kyllä silloin pystyisi. Olisiko se nautinto - tuskin.
Mun mielestä oli jotenkin ihanaa tulla mökille, jossa sisälläkin pakkasasteita ja oli todellakin mörskä, mutta kun laittoi hellaan tulet niin hiljalleen lämpeni... Nukkumaan piti mennä kahden peiton alle ja yöllä lisätä puita aina kun havahtui, mutta aamulla oli ihana lämpö 😍 Ja jotenkin niin tunnelmallista.
Vierailija kirjoitti:
Joku tämmöinen pikkumökki on ihan söpö, mutta missään romukasassa en haluaisi asua.
On oikein nätti ja idyllinen mutta ei se niin kauhean pieni ole. Eikä varustukseltaan ihan sitä mitä ap kysyi, siellähän oli vesiwc, pesukone ja kuivausrumpukin ja luultavimmin myös suihku, kunnon keittiö mikroaaltouunia myöten.
Vierailija kirjoitti:
Mun raja kulkee murjussa.
Minä olen asunut 40 vuotta murjussa. Ei tämä edes kovin vanha ole vm. 1951. Kaikki remontit ovat tekemättä. Lämmitys puulla, kunnanvesi, sisävessa, viemäri, sähköt. Ihan jees. Voi kyllä pian levitä putket tai savupiippu. Onhan ne jo 75vuotta vanhat.
Tokihan sitä pystyy jos täytyy. Tilapäisesti olen majaillut tallin ylisillä ja portinvartijan kopperossa. Mutta jos mahdollisuus on asua leveästi kuuman veden ja jääkaapin kanssa, niin sen kyllä valitsen
Vierailija kirjoitti:
Tykkään, että asiat sujuu helposti. En halua ylimääräistä stressiä siitä, että kaikki on rikki ja likaista, kämpässä on kylmää, vettä ei ole ja vessaan pitää tarpoa pakkasellakeskiyöllä lumikinosten läpi. Tuossa ei mielestäni ole mitään romanttista.
Olen se ensimmäinen vastaaja. Ei ollut likaista eikä rikkinäistä, huomasin minäkin sanan mörskä mutta ajattelin että ap tarkoittaa vain alkeellisia oloja. Romanttista se elämä nimenomaan oli.
Mulla on sekä mörskä ulkohuusseineen ja ulkosaunoineen, että kaupunkikämppä keskustassa paraatipaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sekä mörskä ulkohuusseineen ja ulkosaunoineen, että kaupunkikämppä keskustassa paraatipaikalla.
Fiiliksen mukaan sitten vaihdan maisemaa. Välillä on ihanaa ja romanttista olla maaseudun rauhassa ja välillä taas kaipaan kaupungin helppoutta ja kulttuurielämyksiä.
Tietenkin pystyisin. Olen kuitenkin vähän vanhempaa ikäluokkaa, joten sietokyky on jotain ihan toista kuin nuoremmilla
Putkiremppa kesti 10 viikkoa, ei vettä eikä sähköä, oli talvi. Asuin sen ajan kämpässä ihan kevyesti. No lyhyt aikahan toi on kyllä.
Pystyisin. Asun vanhassa hirsitalossa, jossa on kyllä sähköt, juokseva vesi ja sisävessa, mutta lämmitys pelkillä.tulisijoilla ja ulkohuussi löytyy myös, jos jostain syystä sisävessaa ei voisikaan käyttää. Vesi tulee omasta kaivosta omalla paineella kellariin saakka.
Tässä pärjää, vaikka tulisi pidempi sähkökatko tai kunnan vedenjakeluun joku häikkä.
Vierailija kirjoitti:
Pystyisin tietenkin. En nimittäisi niitä kuitenkaan tönöksi enkä mörskäksi, negatiivisia sanoja. Mökki tai tölli myös torppa sopivat paremmin. Ihmisiä asui maaseudulla paljon 1950 ja -60 luvuilla pienehköissä mökeissä ulkovessalla ja saunakin oli metsän laidassa. Vesi kannettiin ja puuliiteristä haettiin puut. Isovanhempani olivat Karjalasta evakkoja ja asuivat juuri noin. Viihdyin heidän luonaan mitä parhaiten aina parikymppiseksi asti eli niin kauan kuin he elivät.
Aivan. Olin lapsi 60-luvulla pienessä kylässä. Sisävessaa ei ollut varmaan yhdessäkään talossa. Saunassa peseydyttiin. Vesijohto sisälle saattoi olla lähinnä keittiötarpeisiin, muttei kaikilla. Elämä oli aivan hyvää.
Mitähän on monta alkeellisesti asujaa. Lämmin vesi tulee tupaan mutta ei suihkua eikä vesivessaa. Ulkosauna lämpenee lähes joka ilta. Puilla+ilp lämmitys torpassa.
Lapsuuden, nuoruuden noin elänyt sähköttömässä kantoveden varassa. Puulämmitys.
Onpa ihanaa napsauttaa valot, käydä suihkussa ym ym, lämmin ottaa vastaan. Romatisointi kaukana noista työleiriajoista. Ihanaa asua palvelujen lähellä mukavuuksilla.
Mulla on vanha mummonmökki mukavuuksilla mutta erään myrskyn aikaan olin useita päiviä ilman sähköä, joten ei voinut noita hienouksia käyttää. Tulisijoilla lämmitin, veden kannoin kaivosta ja lämmitin puuhellalla. Mutta torppani ei ole mörskä. Ja kyllähän se tietty nitisee ja narisee joskus koska on hirsirakenteinen. Mutta se on normaalia puurakennuksessa joka elää ilmanalan mukaan.
Joten siis voisin kyllä elää ilman mukavuuksia jos mörskä olisi asuttava.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän on monta alkeellisesti asujaa. Lämmin vesi tulee tupaan mutta ei suihkua eikä vesivessaa. Ulkosauna lämpenee lähes joka ilta. Puilla+ilp lämmitys torpassa.
On meitä. Ja livenäkin ihmeen paljon. Tyttären poikakaverille kun ensitapaamisella kerroin että asumme pienessä mökissä, jossa on vain pihasauna ja ulkohuussi, ei hän kauhistunut yhtään. Totesi vaan että "mun vanhemmat asuu aivan samoin!" 😀 Ja työkavereissa myös löytyi yksi samoin asuva. Että kyllä meitä on.
Meille tuli luksusta remontin myötä, kun vesi tulee nyt hanasta keittiössä. Vain kylmä vesi, mutta tulee kuitenkin. Tuli keittiön tasoille tilaa, kun pääsi vesiämpäreistä eroon 😊 Vaikka kantovedelläkin pitkään pärjättiin.
En. Vaatii sellaista luonteen lujuutta jota minulla ei ole.
Jouduin olosuhteiden pakosta asumaan opiskeluaikana. Vaatteet haisi homeelle, sisäilma sairastutti minut. Ei omaa suihkua.
Ei koskaan enää.
Mun raja kulkee murjussa.