Pystyisitkö asumaan tönössä tai mörskässä?
Jossa kaikki on vähän rempallaan ja lattiat narskuu. Ei sisävessaa, ei vettä jne.. 😄
Kommentit (67)
Ilman juoksevaa vettä en suostuisi asumaan.
Hyvä tässä on. Puita piisiin piisaa, vettä on kaivossa, sauna ja huussi pihassa. Sähkökin tulee ja menee. Eikä aivan joka neliöllä ole tarve päivittäin käydä. Eikä naapuria kolmea kilometriä lähempänä, järvi ja metsääkin välissä. Suosittelen.
Olen nuorempana asunut rintamamiestalossa johon ei tullut vettä ja oli puulämmitys , kamina makkarassa ja ulkohuussi . Veden pois kaato allas oli. Silloin jaksoi, en enää jaksaisi.
Kyllä sellaisissa oloissa pärjää jos haluaa. Hyvinkin.
Jotkut ajattelee ilman kaikkia mukavuuksia asumisen olevan jotenkin todella hankalaa. Ei se ole. Yksinkertaista, helppoa ja rauhoittavaa 😊
Juttelin tästä just äitini kanssa. Meillä alkoi putkiremontti 02/20 ja äitini oli vuosia harmitellut, kun kotitila on tyhjänä, maksut vaan menee
Muutin sinne, muu perhe tuli sitten koronaa karkuun. Laitettiin paikat kuntoon, puolisen vuotta meni siinä ja saatiin hyvä hinta myydessä.
Ilman putkiremonttia tuskin olisin ottanut sitä työkseni.
Teko oli järkevää kaikella tavalla, mutta en haluaisi tehdä uudestaan. On pyydetty, monta krt
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ajattelee ilman kaikkia mukavuuksia asumisen olevan jotenkin todella hankalaa. Ei se ole. Yksinkertaista, helppoa ja rauhoittavaa 😊
Tämä. Itse asiassa mietin tätä juuri tänään, kun istuin pihasaunan lattialla ja sytyttelin tulia kiukaan pesään. Täysi hiljaisuus, sitten liekkien loimotus ja humina. Istuin siinä pitkään ja tunsin kun tuli alkoi lämmittää. Sitten kannoin vedet saunaan, lunta sateli hiljalleen. Edelleen hiljaista. Pieni pakkanen, savu nousi saunan piipusta.
Uskoisin että monen ihmisen stressit ja ahdistukset vähenisi, kun arki olisi tällaista. Itse ainakin nautin.
Minä asuin koronavuosina tönössä. Alkuun siellä oli paikat rempallaan, mutta ensimmäisen kesä remppailun jälkeen ihan ok asua. Kunnon pesumahdollisuuden (pihalle) sain tosin vasta reilun vuoden asumisen jälkeen, kun pihasauna oli kaiken pelastamisen tuolla puolella.
Jos tönössä tai mörskässä olisi sähköt, sisävessa, juokseva vesi ja suihku, niin pystyisin. Muuten en. Mikään ei ole inhottavampaa kuin vesien kantaminen, ulkosaunan lämmittäminen ja ulkohuoneessa käynti. Lapsuudessa jouduin noita harrastamaan ja olen tyytyväinen, että jäivät lapsuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, liian kallis kunnossapitää. Jos kunnossapito kustannuksia ei laske ja tarpeeksi rahaa miksi ei. Kodin saa laitettua pienilläkin asioilla viihtyisäksi samoin pihan.
Asumiskulut meillä viime vuonna 1517 € koko vuosi. Sisältää sähkön, veden, vakuutuksen, nuohouksen, jätehuollon ja kiinteistöveron.
Mikä lämmitysmuoto, paljonko kustannukset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, liian kallis kunnossapitää. Jos kunnossapito kustannuksia ei laske ja tarpeeksi rahaa miksi ei. Kodin saa laitettua pienilläkin asioilla viihtyisäksi samoin pihan.
Asumiskulut meillä viime vuonna 1517 € koko vuosi. Sisältää sähkön, veden, vakuutuksen, nuohouksen, jätehuollon ja kiinteistöveron.
Puulämmitys ja ilmalämpöpumppu. Puut tehdään itse.
Vierailija kirjoitti:
Jos tönössä tai mörskässä olisi sähköt, sisävessa, juokseva vesi ja suihku, niin pystyisin.
Tuo se olisikin harvinaislaatuisempi mörskä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tönössä tai mörskässä olisi sähköt, sisävessa, juokseva vesi ja suihku, niin pystyisin.
Tuo se olisikin harvinaislaatuisempi mörskä.
Se olisi nykyaikainen mörskä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Ihan puhtaasta uteliaisuudesta vain kiinnosti kun itselläni on jo pelkkä kiinteistövero lähes tonnin vuodessa. Pääasia lienee että kukin on tyytyväinen asuinsijaansa.
- se jolle vastasit
Pystyisin jos vain sähköt olisivat. Ulkohuussi on tuttu juttu, samoten vedenkantaminen kaivosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Ihan puhtaasta uteliaisuudesta vain kiinnosti kun itselläni on jo pelkkä kiinteistövero lähes tonnin vuodessa. Pääasia lienee että kukin on tyytyväinen asuinsijaansa.
- se jolle vastasit
Nämä on mielenkiintoisia verrata, vaikka talostahan se riippuu. Meillä on kiinteistövero 55 € vuodessa 😀 sama
No en todellakaan. Edes mökille en lähde, jos ei ole suihkua, sisävessaa ja sähköä. Hyi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyisin tietenkin. En nimittäisi niitä kuitenkaan tönöksi enkä mörskäksi, negatiivisia sanoja. Mökki tai tölli myös torppa sopivat paremmin. Ihmisiä asui maaseudulla paljon 1950 ja -60 luvuilla pienehköissä mökeissä ulkovessalla ja saunakin oli metsän laidassa. Vesi kannettiin ja puuliiteristä haettiin puut. Isovanhempani olivat Karjalasta evakkoja ja asuivat juuri noin. Viihdyin heidän luonaan mitä parhaiten aina parikymppiseksi asti eli niin kauan kuin he elivät.
Mikset sitten elä noin ja luovu netistäkin?
Miksi. Ei kai se sinua haittaa jos on netti lisäksi
Kesäkaudet asun "mörskässä" eli vanhassa hirsitalossa, jonne tosin nykyään tulee juokseva vesi vessaan ja keittiöön. Mutta olen asunut ilman juoksevaa vettäkin, eikä ollut ongelma.
Talvisin olen kaupunkiasunnossakin, joka sekin on aika vanha mörskä, mutta mukavuuksia on enemmän.
Kerrostaloon minua ei saa ennen kuin oma pää / jalat pettää.
Kyllä. Olisi ihanaa. Toivottavasti joskus mahdollista.