Pystyisitkö asumaan tönössä tai mörskässä?
Jossa kaikki on vähän rempallaan ja lattiat narskuu. Ei sisävessaa, ei vettä jne.. 😄
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyisin tietenkin. En nimittäisi niitä kuitenkaan tönöksi enkä mörskäksi, negatiivisia sanoja. Mökki tai tölli myös torppa sopivat paremmin. Ihmisiä asui maaseudulla paljon 1950 ja -60 luvuilla pienehköissä mökeissä ulkovessalla ja saunakin oli metsän laidassa. Vesi kannettiin ja puuliiteristä haettiin puut. Isovanhempani olivat Karjalasta evakkoja ja asuivat juuri noin. Viihdyin heidän luonaan mitä parhaiten aina parikymppiseksi asti eli niin kauan kuin he elivät.
Mikset sitten elä noin ja luovu netistäkin?
Miksi. Ei kai se sinua haittaa jos on netti lisäksi
Tämä. Minä ainakin tarvitsen netin jo ihan töiden vuoksi, vesijohtoa ja sisävessaa en 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ajattelee ilman kaikkia mukavuuksia asumisen olevan jotenkin todella hankalaa. Ei se ole. Yksinkertaista, helppoa ja rauhoittavaa 😊
Tämä. Itse asiassa mietin tätä juuri tänään, kun istuin pihasaunan lattialla ja sytyttelin tulia kiukaan pesään. Täysi hiljaisuus, sitten liekkien loimotus ja humina. Istuin siinä pitkään ja tunsin kun tuli alkoi lämmittää. Sitten kannoin vedet saunaan, lunta sateli hiljalleen. Edelleen hiljaista. Pieni pakkanen, savu nousi saunan piipusta.
Uskoisin että monen ihmisen stressit ja ahdistukset vähenisi, kun arki olisi tällaista. Itse ainakin nautin.
Todellisuudessa kuitenkin ihmisillä on jo muutenkin niin paljon kiireitä ja vastuita elämässä, että vedenkantaminen kaivosta ja lämmityksen puuttuminen toisi elämään vaan lisää ongelmia ja stressiä. Kun tulet uupuneena töistä niin todellakin kivempi tulla lämpöiseen kämppään ja lämpimään suihkuun.
No se riippuu ihan ihmisestä. Ei mua ole koskaan haitannut tulla töistä tänne "mörskään" 😂 ilmalämpöpumppu on puulämmityksen tukena, ja jos ei jaksa saunaa lämmittää, saa kuumaa vettä vaikka vedenkeittimellä.
Mieluummin kyllä yleensä lämmitän saunan, koska se vaan rentouttaa niin mukavasti. Sekä lämmittäminen, että siellä kynttilänvalossa saunominen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyisin tietenkin. En nimittäisi niitä kuitenkaan tönöksi enkä mörskäksi, negatiivisia sanoja. Mökki tai tölli myös torppa sopivat paremmin. Ihmisiä asui maaseudulla paljon 1950 ja -60 luvuilla pienehköissä mökeissä ulkovessalla ja saunakin oli metsän laidassa. Vesi kannettiin ja puuliiteristä haettiin puut. Isovanhempani olivat Karjalasta evakkoja ja asuivat juuri noin. Viihdyin heidän luonaan mitä parhaiten aina parikymppiseksi asti eli niin kauan kuin he elivät.
Tämä. Minä ainakin tarvitsen netin jo ihan töiden vuoksi, vesijohtoa ja sisävessaa en 😊
Kukapa nyt vesijohtoa ja sisävessaa kaipaisi. Mikään ei ole "ihanampaa" kuin kuin kantaa vettä sankoissa sisään ja ulos ja käydä ulkohuoneessa, kun pakkasta on 30.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukapa nyt vesijohtoa ja sisävessaa kaipaisi. Mikään ei ole "ihanampaa" kuin kuin kantaa vettä sankoissa sisään ja ulos ja käydä ulkohuoneessa, kun pakkasta on 30.
No ei se niin kamalaakaan ole, etteikö asua voisi 😊 Itse asiassa ekat pakkaset tuntuu kylmimmiltä, aina syksyisin. Sitten tottuu jo!
Sen mörskän kun remppaa kuntoon, siitä tulee omakotitalo 👍🏻
En. Haluan asua uudessa asunnossa.
Todellisuudessa kuitenkin ihmisillä on jo muutenkin niin paljon kiireitä ja vastuita elämässä, että vedenkantaminen kaivosta ja lämmityksen puuttuminen toisi elämään vaan lisää ongelmia ja stressiä. Kun tulet uupuneena töistä niin todellakin kivempi tulla lämpöiseen kämppään ja lämpimään suihkuun.