Miksi lääkärit on niin tylyjä?
Kävin eilen äitipolilla ja ihmettelin jälleen kerran lääkärin käytöstä. Oli tosi tyly nainen, kireän oloinen ja hyvä kun muutaman sanan jaksoi murahtaa. Yritin jutella mukavia ja olla ystävällinen, kerroin kuinka huolissani olin ollut vauvan voinnista, kuitenkin liikaa höpöttelemättä tai häiritsemättä enkä saanut oikeastaan mitään vastakaikua.
Tunnen paljon lääkäreitä, jotka ainakin siviilissä ovat ihan mukavia ihmisiä. Ovatko nämä tylyt tai murahtelijalääkärit siviilissä ihan erilaisia? Tekeekö lääkärin ammatti ihmisistä tympeitä vai ovatko he olleet sellaisia jo lääkikseen hakiessaan.
Kummallista, että alalle hakeutuu ihmisvihaajalta vaikuttavia tyyppejä.
Osa lääkäreistä on tietysti mukavia ja asiallisia, ystävällisiäkin, mutta ihmeen paljon on tosi tympeitä suhteessa muihin ammattiryhmiin. Lukuunottamatta ehkä kaupungin bussikuskeja. :)
Teki mieleni sanoa lääkärille, että on ihanassa ammatissa ja tekee upeaa työtä, mutta hän olisi ottanut sen varmaan kuittailuna. Vaikutti siltä kuin olisi tehnyt töitä 50 tuntia putkeen eikä jaksa enää edes puhua.
Miksi lääkärit on niin tylyjä?
Kommentit (76)
No varmaan se, kun kuuntelee päivästä toiseen ihmisten ahdistusta ja valitusta. Vuosikymmenen sitä max jaksaa, mutta sen jälkeen pitää lopettaa empatisointi ja yrittää keskittyä oleelliseen, jos haluaa jaksaa eläkeikään.
Lääkäreiden ammattikunnassa on vahva työmoraali, ja joskus kieltämättä ihmisten hätä ja ongelmat tuntuvat ylimitoitetuilta. Välillä jopa miettii, että on itse huonommassa kunnossa kuin asiakkaat, jotka käyvät valittamassa työkyvyttömyyttään. Mutta joo, ihmisten resurssit ovat tosi erilaiset. Käynnistyminen voi tulla aikanaan. Joskus se suojaa kaiken kurjuuden keskellä.
He ovat mielestään jumalasta seuraavia.
Meillä on naapureiksi osunut naapureita ja aivan hirveitä ovat naapureinakin.
Vierailija kirjoitti:
He ovat mielestään jumalasta seuraavia.
Meillä on naapureiksi osunut naapureita ja aivan hirveitä ovat naapureinakin.
Siis osunut lääkäreitä.
Joskus lääkäri ehtii jopa flirttaileen, ei haittaa!
Näkyyhän se käytöksessä jos ammatti on valittu status ja palkka edellä eikä ihmisläheisyyden tms takia.
Yksityisellä puolella on superystävällistä, koska halutaan asiakkuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin joku aika sitten ympyråtalossa yksityisellä lääkärillä , sain maksusitoumuksen tk:lta.
En tiedä johtuiko siitä , että mies lääkäri oli tosi ylimielinen / kopea.jne...huonot vuorovaikutus taidot.
Ei ikinä enää siihen lääkärikeskukseen.Tuo ynseys johtuu vaan siitä, että yksityiset lääkärit eivät todellakaan innostu maksusitoumuksista tai palveluseteleistä, koska niistä käteen jäävä palkkio on tosi pieni, tämän on parikin lääkäriä itse todennut. Itsemaksavana saisit itsemaksavan kohtelun ja tasokkaan hoidon, näillä maksuhuojennuksilka saat vain minimin.
Ei ole ammattimaista käytöstä lääkäriltä kohdella potilasta sen mukaan, tuleeko tämä maksusitoumuksen kanssa vai maksaako itse. Veikkaan, että suurin osa maksaisi mielellään käyntinsä itse, jos vain kykenisi. Ei niitä maksusitoumuksia huvikseen kenellekään myönnetä. Jos lääkärit haluavat, että ihmiset arvostavat ja kunnioittavat heitä, on heidän ansaittava kunnioituksensa omalla käytöksellään. Potilaiden jakaminen jyviin ja akanoihin maksukykyisyyden perusteella ei ole kunnioitettavaa eikä arvokasta käytöstä.
"Ei ole ammattimaista käytöstä lääkäriltä kohdella potilasta sen mukaan, tuleeko tämä maksusitoumuksen kanssa vai maksaako itse...". Ei olekaan, mutta niin se maailma nyt vaan makaa, ja raha puhuu. Eihän tuo nyt ainoa asia maailmassa ole. Arvopohja on setelitukun paksuinen ja rouva Purraa mukaellen: ei lääkärissäkäynti tai terveydenhuolto tarvitse empatiaa (tosin sitä ei heru myöskään sitten alan työntekijöille).
Kaiken maailman turhia käyntejä on aivan liikaa ja se kuormittaa poleja aivan liikaa. Mikä ihme siinä on että raskaudesta yritetään tehdä sairaus.
Miksi ihmeessä pitäisi makeilla palvelua käyttävälle ihmiselle. Käytöksen pitää olla asiallista mutta lässyttäminen tuntikaupalla ei oikein ole nykyaikaa kun potilaita tunkee ovista ja ikkunoista. Jos lääkäri tai kätilö on myöhässä niin siitä valitetaan mutta omalla kohdalla ei ole kiire. Kas kummaa kun käyntiajat venyvät.
Harmillisesti yksilön terveys on joskus tälläisten yksittäistapaus diktaattori lääkärien käsissä. Tämähän pitäisi muuttaa pikimmiten, et saa päättää omasta terveyteen liittyvistä asioista tällä hetkellä.
Olen itse lääkäri ja olen kyllä aina mukava potilaita kohtaan, asiat hoituu niin paljon paremmin. Muutaman kollegan tiedän, jotka ovat potilaita kohtaan aika kylmän oloisia, vaikka ovat kollegoita kohtaan aina mukavia. Mutta kyllä lääkäreissäkin on aivan täysiä kusipäitä, jotka ovat ikäviä myös kollegoille. Ehkä taustalla on stressi, ehkä omat henkilökohtaisen elämän ongelmat.
Ylimielisyyttä, koska on niin parempi kuin muut. Jumalasta seuraava, koska on sentään lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken maailman turhia käyntejä on aivan liikaa ja se kuormittaa poleja aivan liikaa. Mikä ihme siinä on että raskaudesta yritetään tehdä sairaus.
Mikä on turha käynti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on turha käynti?
No tälläkin palstalla aina käsketään menemään lääkäriin kun jollaki vähä vihlasee jalassa tai vauva pierasee.
Lääkärit eivät ole jumalia. He eivät luule olevansa jumalia. Heille ei tule asettaa sellaisia odotuksia kuin he olisivat jumalia.
Juuri näin, jonossa on paljon potilaita, ei lääkärin tehtävä ole ruveta lässyttämään, miten ihana paise rouvan pyllyssä onkaan, tai heitellä kärrynpyöriä potilaan viihtymiseksi.
Asiallinen käytös on tarpeeksi. Viihdettä pitää hakea muualta, kuin kiireisestä sairaanhoidosta.
Jos ei ymmärrä, mitä lääkäri sanoo, kannattaa toki kysyä vastaanoton aikana eikä mammapalstalta.
Koska vain valitsen pätevän lääkärin mukavan sijasta, ei tietenkään mukavuuskaan haittaa.