Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lääkärit on niin tylyjä?

Vierailija
19.04.2007 |

Kävin eilen äitipolilla ja ihmettelin jälleen kerran lääkärin käytöstä. Oli tosi tyly nainen, kireän oloinen ja hyvä kun muutaman sanan jaksoi murahtaa. Yritin jutella mukavia ja olla ystävällinen, kerroin kuinka huolissani olin ollut vauvan voinnista, kuitenkin liikaa höpöttelemättä tai häiritsemättä enkä saanut oikeastaan mitään vastakaikua.

Tunnen paljon lääkäreitä, jotka ainakin siviilissä ovat ihan mukavia ihmisiä. Ovatko nämä tylyt tai murahtelijalääkärit siviilissä ihan erilaisia? Tekeekö lääkärin ammatti ihmisistä tympeitä vai ovatko he olleet sellaisia jo lääkikseen hakiessaan.

Kummallista, että alalle hakeutuu ihmisvihaajalta vaikuttavia tyyppejä.

Osa lääkäreistä on tietysti mukavia ja asiallisia, ystävällisiäkin, mutta ihmeen paljon on tosi tympeitä suhteessa muihin ammattiryhmiin. Lukuunottamatta ehkä kaupungin bussikuskeja. :)

Teki mieleni sanoa lääkärille, että on ihanassa ammatissa ja tekee upeaa työtä, mutta hän olisi ottanut sen varmaan kuittailuna. Vaikutti siltä kuin olisi tehnyt töitä 50 tuntia putkeen eikä jaksa enää edes puhua.

Miksi lääkärit on niin tylyjä?

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on kauhea kiire, ilmenee tylyltä vaikuttavana käytöksenä. Osa oikeasti tylyjä tyyppejä.

Vierailija
22/76 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylemmyydentuntoisia kusipäitä kokemukseni mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli äsken taas elämäänsä kyllästynyt nasaalisti puhuva nihilisti vastassa lääkärin lappu rinnassa joka aloitti keskustelun vittuilulla.

Vierailija
24/76 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainaki aina sattunu oikein mukavia lääkäreitä, en muista yhtä ainoaa tylyä tapausta.

Ehkä voi johtua siitä etten turhista mee märiseen sinne, ja olen toki komea urheilullinen hopeakettu. 

Vierailija
25/76 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit vaikuttaa lääkärikäynti kokemukseesi huomattavasti ottamalla huomioon nämä seikat: äänenpainosi, ulosanti, siisteytesi, ulkonäkösi ja kehonkieli. Jos nämä on kunnossa saat asiasi läpi helpommin siitä huolimatta vaikka olisit eri mieltä terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.

Vierailija
26/76 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

auttamiskutsumuksesta. Se käsitys on joku ihmeellinen potilaiden toive/harha. Useimmilla lääkäriksi hakeutuvilla on lahjoja ja kiinnostusta luonnontieteisiin, halua analytiikkaan ja ongelmanratkaisuun. Monilla malli tulee vanhemmilta ja aika isolla osalla lääketieteen opiskelijoista on joko toinen tai molemmat vanhemmista lääkäreitä. Varma työllistyminen ja kohtuullisen hyvä palkkataso (toki suhteutettuna työmäärään ja vastuuseen ei tosin aina niin kummoinen) toki myös motivaattorina. Toki jollainen kiinnostus ihmisten kanssa toimimiseen on hyvä olla mutta lääkärin koulutuksella voi päätyä aivan erilaisiin työnkuviin (vrt. esim. lastenlääkäri vs. patologi, psykiatri vs. mitokondriotutkija) eli on todella ihmisläheisiä työnkuvia ja toisaalta työnkuvia, joissa työ keskittyy tieteentekoon, analyyttiseen salapoliisin työhön tai toisaalta tarkkaan käsityöhön. Siksi ei voi eikä kannata puhua jostain lääkärin stereotypiapersoonasta, kun joka tapauksessa eri tyyppisiä lääkäreitä tarvitaan.

Usein on lisäksi niin, että alunperin nämä nimenomaan ihmisläheiset ja puhtaasti auttamishalusta ammattiin hakeutuneet kyynistyvät rankassa työssä aikataulu- ja resurssipaineiden keskellä ja usein juuri he päätyvät näiksi uupuneiksi ja tympääntyneiksi työnpuurtajiksi. Jos asenne on jo alusta hieman realistisempi eli työ on työtä ja elämä on elämää, on työtä helpompi jaksaa kyynistymättä kokonaan.

Toki voi olla pelkästään niin, että sattui lääkärillä olemaan huono päivä. Ehkä oli tosiaan päivystänyt juuri, ehkä oma lapsi oli sairaana tai huonossa hoitopaikassa, ehkä puoliso lähtemässä toisen matkaan. Tai väitöskirja-artikkeli hylätty lehdestä. Tai ehkä oli juuri edelliselle potilaalle joutunut kertomaan sikiön vaikeasta kehityshäiriöstä ja odotettavissa olevista vaikeuksista loppuelämäksi. Kun et tiedä, ei kannata nyt ihmeemmin päätä vaivata, jos ei nyt sitten mielestäsi huono kohtelu vaikuttanut suoranaisesti hoidon laatuun. Tänään näin, toivottavasti ensi kerralla toisin.

Terv. lääkäri itsekin.

Ehkä. Mutta ole kuitenkin ihminen ihmiselle. Ystävällisyys ei maksa mitään. Olen ollut terveydenhuollossa töissä neljättäkymmentä vuotta ja kaikkein häijyimpiä ovat niin potilaille kuin muulle henkilökunnallekin ns huonot lääkärit eli semmoiset, jotka eivät oikeasti hallitse ammattiaan. Erityisesti säälitti vanhusten tyly kohtelu.

Vierailija
27/76 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että lääkäriksi nimenomaan hakeutuisi ihmisläheisiä, auttamishaluisia tyyppejä, eikä päinvastoin.

En väittänytkään, että kaikki olisivat tylyjä, mutta ihmeen paljon niitä on suhteessa muihin ammattiryhmiin.

Olette siis sitä mieltä, että ovat opiskeluaikana erilaisia, mutta tympiintyvät valittaviin potilaisiin ammatissaan?

ap

Lääkärit ovat aika tunteettomia ja kylmiä. 

Vierailija
28/76 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on suojamuuri, ettei ihmisten murheet tule liian lähelle ja ala itse niitä suremaan. On varmaan rankka ammatti ainakin silloin, kun kerrottavat uutiset eivät ole parhaasta päästä.

Vierailija
29/76 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelussa on raskasta, jos ei ole valikoitu joukko fiksuja ihmisiä keitä ottaa vastaanotolle. Tavallisissa ihmisissä on niin paljon mielenvikaisia tai muuten vain rasittavia ihmisiä. Käyvät huutamassa, ehkä koko perhe, että miksi lääkäri ei tee mitään tms. Ikään kuin heittäytyvät lapseksi ja lääkärin pitäisi olla se aikuinen joka hoitaa kaiken ja jolle voi kiukutella halutessaan.

Vierailija
30/76 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aa, olin ensin tulossa sanomaan että mä olen saanut nykyään aina todella ihanaa ja hyvää kohtelua lääkärissä, mutta äitipoli on tosiaan poikkeus! Olen saanut sekä kätilöiltä että joiltain synnytyslääkäreiltä aivan karmeaa kohtelua. Kaksi mieslääkäriä sekä yksi naislääkäri äitipolilla ovat olleet poikkeuksia. Kätilöt ja osa synnytyslääkäreistä ovat todella ilkeitä. En tiedä miksi. Olen ihmetellyt samaa. Olen hoikka ja nuori eli ei mitään itseaiheutettuja komplikaatioita tai elintapasairauksia. Ensimmäinen leikattiin hätäsektiolla ja eräskin kätilö tokaisi, että itsepähän ronguit itsesi sektioon! En saanut vastattua kun pidättelin vain itkua. Olin silloin 21v.

Toisen sain parin vuoden päästä. Mietin jopa aborttia, koska traumat olivat niin karmeita. En kuitenkaan halunnut tehdä aborttia vain sen takia. Raskaana olevat ja vauvan kanssa liikkuvat naiset ovat alinta kastia tässä maassa. Mutta luulisi, että edes äitipolilla saisi asiallista kohtelua.

Vierailija
31/76 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen puolella ällöttävimmät lääkärit ovat olleet gynekologian puolelta.

Vierailija
32/76 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus on, että ulkomaalaiset lääkärit kohtelevat asiakasta vähemmän kaavamaisesti, ovat välittömämpiä ja joskus liiankin ystävällisiä.

Vierailija
33/76 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri voi päättää elämän.

Vierailija
34/76 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ex ja toinen tuttu hakeutui lääkikseen vaan ison palkan toivossa. Lääkärit kai toivoisivat, että työ olisi niin helppoa, että jo ovelta diagnoosi olisi selvä, kuten ennevanhaan, kun vasta viime tingassa mentiin lääkäriin ja oireet olivat jo pahat (ja tauti huonosti enää hoidettavissa.) Lääkäreitä ärsyttää kai, kun eivät oikein osaa tehdä mitään. Tietoa liian vähän.

jep, tiedän kanssa ihmisiä, jotka hakeutuneet alalle juuri rahan takia ja se näkynee sitten asiakkaille/potilaille. Ystävällinen lääkäri on melko harvainaisuus, vaikka useamman luona saanut vuosien saatossa käydä, en siellä kuitenkaan alvariinsa ravaa. Luulisi heidänkin ymmärtävän että lääkärissä moni on herkillä/vähän hädissään, niin siinä sellainen reippaan ystävällinen asenne toimii parhaiten, en oletakaan että lääkäri alkaisi yltiömyötätuntoiseksi. Hoitajat ovat onneksi monesti paikanneet sitä positiivisuuspuolta ja välillä ihmetellyt mitä vitamiineja joku syö :D mut mieluummin näin päin kuin tylyyttä joka paikassa. Toki hoitajiakin moneen junaan nähty.

Vierailija
35/76 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin pitää olla asiallinen ja hallita normaalit käytöstavat. Muuten toivon lääkärin ensisijaisesti hoitavan lääketieteellisen ongelmani. Lääkäri ei tosiaankaan ole mikään terapeutti, vaan lääketieteellisen ongelmasi ratkaiseva ihminen, ja usein myös portinvartija erikoissairaanhoitoon.

Vierailija
36/76 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallintolaki koskee myös terveydenhuoltoa. Epäasiallinen ja tyly käytös on lain vastaista. Jaksakaa tehdä muistutuksia kyseisille tahoille. Mikään ei muuten tule muuttumaan.

Vierailija
37/76 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreiltä odotetaan mahdottomia. Kovat paineet joka suunnasta ja ihmisen henkistä vastuu. Oletteko ajatelleet, ettei silloin voi aina naurattaa. Potilaat ottavat kovin henkilökohtaisesti jos lääkäri on esim väsynyt.

Tietysti olisi kiva olla aina joustava, ystävällinen ja kärsivällinen,mutta me ollaan myös ihmisiä. Sitähän ei kukaan usko.

T Lääkäri

Vierailija
38/76 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sanonut että maksan sun palkkas ja erityisen hyvän palkan maksankin satana.

ETtä yritäpä nyt palvella mua asiallisemmin. Kohotin hihan ja nätin hauiksen. Näpäytin todella nopean karateiskun pöytään ja palautin iskun nopeammin kuin kärpänen olisi kerinnyt väistää.

Oli äijä hiljaa ja nyökkäili kiltisti ymmärtäneen yskän.

Tän jälkeen oli asiallisempaa käytöstä.

Vierailija
39/76 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tavannut sekä tosi mukavia ,että tosi inhottavia lääkäreitä, koska sairastan kroonisia sairauksia .joudun käymään normaalia useammin. mielestäni ne ystävällisemmät on parempia, diagnostiikka onnistuu ja tietävät paljon asioita.saattaa olla että ne ilkeilijät ,eivät tiedä edes perus sairauksia ja arvoja ja kostaa tän potilaalle. olen itse aina käyttäytynyt suht ystävällisesti ja siksi tiuskiminen tuntuu ikävältä.kerran yksi tosi törkeää lääkäri, pahoitteli käytöstään, kun ilmeni että olin puhunut totta ja vaiva tosiaan pystyttiiin diagnosoimaan.

pitkät päivystysputket pitäisi tehdä lainvastaiseksi,eihän rekkaakaan saa ajaa nukkumatta.miten sit hoitaa vakavia tapauksia.ei ihme että harkintakyky pettää.

luulen et moni törkeä lääkäri on luonnehäiriönen ja toteuttaa sairasta valtaa ja sadismia, ihmiseen joka on sillä hetkellä heikoilla ja sairaana,super noloa.

Vierailija
40/76 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama onko tyly. Mulle riittää et vastaa kysymyksiin mitä etsitän ja saan riittävän avun tutkimukset ja tarvittaessa lääkkeet. En kaipaa mitään empatisointia vaan rivakkaa toimintaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme