G: Naisten työt ja miesten työt?
Mitkä työt ehdottomasti naisten ja mitkä miesten?
Kommentit (15)
tai no yhden löysin nainen voi imettää lasta, siihen mies ei pysty.
Mä olen yksinhuoltaja. Meillä on äidin työt ja lapsen työt. Molemmat tyttöjä.
Meillä on ihan ihmisten töitä ja se tekee, joka ehtii/osaa/viitsii.
Mies saa kyllä hoidella autonsa (minä olen niin harvoin edes kyydissä ja ajanut en ole sillä kertaakaan) ja autotallin juttunsa, ne kuuluvat hänen " valtakuntaansa" .
menee niin, että kotitöissä hommat on jakautuneet mieltymysten mukaan: minä pyykään ja laitan ruokaa, mies siivoaa ja hoitaa lapsen iltahommat. Autetaan toisiamme tarpeen mukaan.
Lisäksi mies hoitaa pääasiassa polttopuujutut (meillä puu on tärkein lämmitysmuoto, joten siihenkin menee aika lailla aikaa ja energiaa), minäkin kyllä haen puuta kellarista ja lämmitän uuneja. Ja mies remontoi, niinä päivinä minä hoidan muut hommat.
Sitten on töitä, jotka ovat enemmän harrastuksia, miehellä harrasteauto ja tietokone, ja minulla piha, kasvit ja satunnainen ompelu tms.
ettei olisi naisten ja miesten töitä! Kattokaa peiliin ja olkaa rehellisiä!
Kyllä mäkin osaan vaihtaa autoon renkaat jne. Mutta mä jaottelen jonkun verran meillä töitä ns. naisten ja miesten töihin ihan sen takia, että mä teen niin paljon kodin sisällä pieniä juttuja, joita on mahdotonta jakaa mihinkään työtaulukkoon, että mies korvaa niitä siitä ulkohommilla. Eli jos mä vaikka pidän yllä yleistä siisteyttä, siivoan komeroita, vaihdan vuodevaatteita jne tarpeen mukaan, mies hoitaa autot kuntoon ja pientä takapihaa tarpeen mukaan. Imurointi, tiskaus, pyykin pesu, ruuan laitto jne. jaetaan mieltymysten mukaan. Pidetään suunnilleen 50-50 jako kodin töissä.
Mies korjaa autot,hoitaa pihan,nurmikon,lehdet jne. Rakentaa itse kaiken(nyt terassia),kuskaa lapset hoitoon ja kouluun. Laittaa lapset nukkumaan ja hoitaa iltatoimet. Pilkkoo polttopuut,hoitaa lämmityksen. Hoitaa vanhaa isoäitiänsä joka asuu naapurissamme.
Minä teen ruuat,siivoan kaiken sisällä,pyykkään,hoidan kotieläimet. Hoidan lasten aamutoimet,laitan heidät valmiiksi (ja mies vie hoitoon).
Tämä sopii meille.
Nyt avioliitossa vaihdan lamput, korjaan rikkimenneet lelut (sähköiset siis), laitan tapetit, siivoan auton sisältä. Auton renkaiden vaihto on jäänyt miehelle, mutta se onkin kylmällä kelillä epämiellyttävää. Mutta teen kyllä lähes kaikki " naistentyötkin" eli ompelen, siivoan, pesen pyykit, silitän. Ruokaa laitamme molemmat ja mies tekee muita koti-sisätöitä joskus.
Toivon kyllä, että lapset eivät isompina tee jakoa naisten- ja miesten töihin. En olisi ikinä uskonut, että minusta tulee kodin hengetär. ;utta on se vaan mukavaa kun voi jättää raskaat, likaiset tai kylmät työt miehelle!
meillä seuraavasti:
vaimo: hoitaa lasten aamutoimet, pukee ja vie hoitoon.
mies: lähtee kouluun
vaimo: töissä yhteisessä yrityksessä
vaimo: hakee lapset kaupan kautta kotiin
vaimo: laittaa tiskit ja siivoaa keittiötä
vaimo: laittaa ruuan
mies: tulee kotiin ja syö
vaimo: kerää pyykkiä ja pistää koneen pyörimään
vaimo: hoitaa lasten iltatoimet ja nukuttaa
mies: tekee pihatöitä esim. kolaa lunta, haravoi lehtiä, kastelee kukkia
(vaimo: myös osallistuu jonkin verran pihatöihin)
mies: 1krt tänä vuonna kun yhteisen elomme aikana vaihtoi renkaat autoon
vaimo: viikkaa pyykit ja ripustaa uudet kuivumaan, laittaa viikatut vaatteet kaappeihin
vaimo: joskus korjaa vaatteita, useinmiten lasten isoäiti
vaimo: kerää tavarat, imuroi, pesee ja pyyhkii
mies: laittaa joskus tulen uuniin
mies: suuttuu kun käskin sen laittaa lapset nukkumaan
vaimo: vaihtaa lakanat lasten ja yhteiseen sänkyyn
(kapinoin ja en ole vaihtanut miehelle, kun ei edes suorista ryppyyn mennyttä aluslakanaa, eikä petaa sänkyä koskaan. tulos 0 )
Viimeaikoina olen imuroinut eteistä ja olohuonetta 3-4krt viikossa, kun hiekkaa kulkeutuu tosi paljon.
Kerrankin hyötyä siitä, että on nuorta sukupolvea..;)
Minä laitan ruoan - Mies leipoo
Minä pesen pyykit - Mies tiskaa
Minä pesen vessan - Mies vie roskat
jne.
Niihin en kajoa. Muuten mennään sillä jaolla kuin kummankin aikatauluihin sopii.
että mies tekee likaiset ja raskaat työt - eli käytännössä ulkohommat - tosin minäkin kyllä ruohoa leikkaan ja lumitöitä teen. Minulle jää siivous, ruuanlaitto, pyykinpesu ym sisätyöt - mies auttaa jos pyydän :)
oikeesti on kolmenlaisia töitä: naisten työt, miesten työt ja miesten itse keksimät työt. jälkimmäiset käsittää lähinnä epämääräistä " suunnittelua" , " mittailua" ym. varsinaisen homman ympärillä tapahtuvaa hyörintää. mun havainto on, että monessa perheessä mies keskittyy näihin itse keksittyihin hommiin ja nainen hoitaa muut.
Näin meillä.