Miten rahat riittää ulosotossa
Olen joutunut ulosottoon, ja varmaan aika moni muukin suomalainen.. Nyt työttömänä ulosmitattava summa on aika pieni, mutta katsoin laskurilla että jos tienaisi vaikka 3500e ja verojen jälkeen n. 2500e niin ulosotto veisi 800e/kk?!
Miten tuo on mahdollista, kun vuokrani on n. 1000e kuussa. Eihän tuosta jää sitten elämiseen paljoa mitään, muutama sata euroa?
Tämä on niin painajaismaista, että toivoisin kokemuksia miten voi tulla toimeen vai voiko ulosoton kanssa neuvotella jonkun pienemmän kk erän, kun olen myös yksinhuoltaja.?
(älkää kiitos kuittailko mitään ilkeää)
Kommentit (28)
Sovit ulosoton kanssa, että maksat x euroa kuussa.
Kuinka paljon sä saat työttömyyskorvausta? Eikö tuossa ole se suojaosuus melkein 1000€?
Jos vuokra on 1000e niin pitäisi vaan muuttaa halvempaan vuokra-asuntoon.
Kelan työmarkkinatuesta ei ulosmitata. Työttömälle aika kova vuokra.
Vierailija kirjoitti:
Sovit ulosoton kanssa, että maksat x euroa kuussa.
Lakimääräistä pienempää on todella vaikea neuvotella.
Siitä jäisi 1700e. Jos ei 700e riitä vuokran päälle käyttörahaa, on melko selvää, miksi olet joutunut ulosottoon.
Ulosotto ja neuvottelu kulkevat käsi kädessä, kun velallinen haluaa taloudellisesti kannattavan ratkaisun velkojensa maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Siitä jäisi 1700e. Jos ei 700e riitä vuokran päälle käyttörahaa, on melko selvää, miksi olet joutunut ulosottoon.
Voiko joku selittää miten se lasketaan jos palkka on vaikka 2000e verojen jälkeen ja olen yhden lapsen yksinhuoltaja? Paljon ulosotto silloin vie? En ymmärrä suojaosuus ja joku 2/3 jostain?
Vierailija kirjoitti: Jos vuokra on 1000e niin pitäisi vaan muuttaa halvempaan vuokra-asuntoon.
sehän se onkin tosi helppoa löytää ilman luottotietoja
Ihan hyvä summa jää yh:lle ja yhdelle lapselle.
T. Yhden lapsen työtön yh
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä summa jää yh:lle ja yhdelle lapselle.
T. Yhden lapsen työtön yh
Voitko auttaa ymmärtämään miten se kk erä lasketaan, jos on vaikka 2000e tulot verojen jälkeen?
Ulosoton laskurilla saa aika oikean summan. Riippuu onko yksin vai lapsia.
Jos tulosi kasvavat, niin myös sinulle ulosoton jälkeen käteen jäävä rahasumma aina kasvaa tai pysyy vähintään samana. Jos pärjäät ulosotossa nykyisillä tuloillasi, niin pärjäät siellä myös töihin menon jälkeen.
Ulosottoon meneviä rahoja ei lasketa toimeentulotuessa tuloiksi, joten voit hyvinkin olla oikeutettu toimeentulotukeen. Tosin vuokrasta otetaan huomioon vain se osa, joka on paikkakuntasi maksimivuokra kahdelle.
Et maininnut tulojen kohdalla lainkaan lapsilisää ja elatustukea/apua. Jos olet yksinhuoltaja, niin sinullehan jää vähintään 360 €/kk niitä.
Jos nettopalkka on 2000 euroa kk eikä lapsia niin ulosoton jälkeen jää noin 1333 euroa.
Tt-tukea saa, jos uo otetaan suoraan tulosta. Jos on oma maksusuunnitelma ja maksaa itse ei välttämättä oteta huomioon tt- tuessa. Tässä pitää olla tarkkana.
Eläkkeestä ulosmittaus. Käteen jää 1053e. Loppuelämän ajan. Mitään ei voi tehdä eikä suunnitella. Jokainen päivä on samanlainen.
Ikä66v
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeestä ulosmittaus. Käteen jää 1053e. Loppuelämän ajan. Mitään ei voi tehdä eikä suunnitella. Jokainen päivä on samanlainen.
Ikä66v
Miten niin loppuelämän ajan? Velathan lopulta vanhenevat ulosotossa. Vai onko sinulla ulosotto juuri alkanut? Ja oletko tarkistanut, olisitko oikeutettu toimeentulotukeen?
Vierailija kirjoitti:
Jos nettopalkka on 2000 euroa kk eikä lapsia niin ulosoton jälkeen jää noin 1333 euroa.
Minulla on 1 lapsi yksinhuoltajana.
Eli jääkö minulle siis 2000e nettopalkasta joku 1400-1500€, ulosoton jälkeen?
Ihan liian kallis kämppä. Puolet halvempi pitäisi olla.