No jos korot kerran nousee loppuvuotta kohti, mites asuntojen hinnat muuttuu??
Mitä veikkaatte, alkaako pk-seudulla hinnat roimasti laskea ja jos alkaa, niin miten paljon?
Oman ostoa tässä pähkään...
Kommentit (5)
ja toiveissa iso kaksio tai pieni kolmio kerrostalossa - rivariin ei riitä rahkeet täällä pk-seudulla. Hyvä, varma duuni löytyy ja ihan kelvolliset kk-tulot. Mutta kun yksin siis maksan, niin mietityttää, kannattaako odottaa hintojen putoamista vai pitääkö toimia nopeaan, ennenkuin korot nousee pilviin.
Vuokralla asuminen kun ei ole halpaa sekään ja sitä miettii, että maksaisko ennemmin omaa... hyvät näkökohdat on nyt tarpeen :)
t. ap
Mä odottaisin. Mitä halvemmalla saat ostettua sitä parempi, sillä pitkälle laina-ajalle tulee sitten mahtumaan monta nousua ja laskua niin koroissa kuin hinnoissakin, mutta eniten hyödyt siitä, kun ostat halpaan aikaan.
Mut älä multa kysy, että mihin nuo 30000 laitat. Itse olisin varmaan niin varovainen, että pistäisin mahdollisimman korkeakorkoiselle, mutta riskittömälle vaihtoehdolle.
Itsekin ollut yh ja ison lainan kans, onneksi korot oli silloin matalat
Vaikea sanoa miten paljon. Voihan olla, että asunnonomistajat eivät laita asuntojaan myyntiin ja kauppakin tyrehtyy.
Vähän tohon suuntaan itsekin olen kallistunut, siis odotteluun. Nyt kun ei tunnu 150 te riittävän kohtuulliseen asuntoon ja jos vielä korot tuosta nousevat ennen ostopäätöstä... ei hyvä.
Säästöt makaa nyt korkeakorkoisella tilillä, mikä ei todellisuudessa ole kovin korkeakorkoinen. Joku rahasto kiinnostaisi kyllä.
Tavoitteena on max 120-130 te:n laina n. 25 vuoden takaisinmaksulla, mikä tekee ihan tiukan kuukausierän ilman tolkuttomia korkojakin.
Ja tiedä vaikka tässä odotellessa törmäisi siihen suureen rakkauteenkin - ja vois alkaa katsella ison perheen ok-taloja... ;)
t. ap
Kyllä ne asuntojen hinnat sieltä alas lähtee, mutta viiveellä. Ensin pikkupaikkakunnilta ja " omituisemmista" asunnoista, sitten puolen vuoden viiveellä leviää muuallekin. Mitään romahdusta ei ole tässä ihan heti minusta tulossa, mutta veikkaisin, että 5-6 v aikana hinnat tippuu 30%. Aika näyttää olenko oikeassa vai väärässä.
Oman ostamisen kannattavuutta kannattaa nyt kyllä miettiä. Onko teillä minkä verran omaa rahaa? Paljonko olisitte ottamassa velkaa? Mitä on tulevaisuudensuunnitelmissanne?