Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työtoiminta loppuu kokonaan suomessa.

Vierailija
20.11.2025 |

Just luin ylen uutisen siitä. Rahaa ei ole enää siihenkään. Tuleeko teille niitä orjatöitä kovin ikävä?

Kommentit (304)

Vierailija
181/304 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lopu.Sinne tungetaan kaikki pitkä- aikaistyöttömät, iäkkäät, sairaat, iäkkkäät.

Käytännössä minne? Jos työpajoja ei enää ole.

Kunnille. Kunnat irtisanovat ja ketkä tekee jatkossa työt? Miksi maksaa kenellekään palkkaa...

Vierailija
182/304 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava työtoiminta varmaankin auttaisi, jos se tarkoittaisi sitä, että työttömälle järjestetään lyhyt, normaalipalkkainen työjakso.

Se, että huomaa, kuinka ihanaa on, että saa omaa rahaa, saattaisi motivoida. Palkaton työnteko sen sijaan ei motivoi ketään.

Mitä vanhempi ihminen on ja kenties jopa pitkästä työelämästä työttömäksi jäänyt, sitä alentavampaa on laittaa ihminen johonkin työ-"kokeiluun", ihan kuin ei sellainen tietäisi kokeilemattakin, mitä työ on. Nykyisenlainen työkokeilu pitäisikin suunnata vain johonkin sellaisiin, jotka eivät oikeasti ole koskaan vielä työtä edes kokeilleet.

Kuka tämän pelleilyn maksaisi ja miten sitä rajoitetaan ketä pääsee?

59v Pena menee tänne katkokävellen. On 4 päivää viikosta saikulla. Käyttää 99% varallisuudestaan viinaan. 

Kuka maksa

Joo, ei näitä puistokemistejä voi laittaa ihan oikeaan työsuhteeseen, kun osa ei edes selviydy kuntouttavasta ilman saikkuja/poissaoloja, kun on putki päällä. Tiedän lähipiiristä muutaman kuntouttavassa olevan alkoholistin, joille tulee näitä poissaoloja kun viina vie. 

En sitten tiedä miksei tästä tule mitään ns. sanktioo, muuta kuin et kulukorvausta ei tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/304 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolissaan ovat: Lähinnä palvelujen järjestäjät, jotka nyt saavat itse kenkää 

Voisiko uusi työpaikka löytyä vaikka yksityiseltä 

Vierailija
184/304 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppuu kaikki muukin pian hallituksen sössimisen takia. Hyvinvointivaltiomme alasajo on alkanut jo aikaa sitten.

Joo, viimeistään Mariinin hallitus viimeisteli tuhon. Niitä sotkuja maksaa vielä meidän lapsenlapsetkin.

Vierailija
185/304 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 62 ove -eläkeläinen, ollut työelämässä reilusti yli 40 vuotta. Nyt pitkäaikaistyötön, ei ikäistäni kukaan palkkaa.

Toistaiseksi terve fyysisesti ja psyykkisesti. Rahukkaatakin jemmassa ja talous kunnossa. Saman ukon kanssa naimisissa yli 40 vuotta, lapset maailmalla. Hoidan vanhat vanhempani ja mieheni, jolla oli aivoinfarkti. Harrastan Lyonin yliopistossa erästä afrikkalaista heimokieltä. Teen kaikki ruuat ja pesen hampaat kahdesti päivässä. Kämppä kondiksessa. Ripsiinkin laitan seerumia.

Siinä silleen lyhyesti, miten menee.

Kuukausi sitten kuntakokeilusta soitettiin, minut kuulemma pitäisi laittaa johonkin.

Että jos tämä kuntouttava loppuu, niin kai niillä tulee olemaan, JOKIN, mihin vaikka kaltaiseni vanhukset LAITETAAN.

Kuulostat pätevältä ja jaksavalta moneen työhön, toivottavasti löytyisi oman alan hommia. Entä jos haet omaishoitajaksi? 

Vierailija
186/304 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysyvätkö kierrätyskeskukset sen jälkeen pystyssä? Eivätkö sen työntekijät ole juuri näitä kuntoutettavassa työtoiminnassa olevia?

Kuntouttava työtoiminta on ollut sitä minkä kautta vajaatyökyiset ja normaaleilla tavoilla vaikeasti tai ei ollenkaan työllistyvät ovat voineet osallistua edes johonkin työhön ja osallistuminen johonkin toimintaan on näille ihmisille tärkeää myös mielen teterveydenkin kannalta. Toivottavasti tulee joku palkkatukitoiminta tilalle muuten kierrätyskeskukset ja järjestöjen kirpputorit ym. vastaavat kuntouttavaa työtoimintaa järjestävät tahot eivät pysty toimimaan. 

Miten se, että vieressä palkkatyöläinen tekee samaa hommaa parantaa mielenterveyttä? Näin on monella ollut kunnan paikoissa ja tietenkin työkokeilijoilla ja harjoittelijoilla. Mieti omalle kohdallesi. Työstä kuuluu maksaa palkka!

Vierailija
187/304 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ollutkin paljon pelkkää riistoa. Eräs lähipiirissäni joutui työkyvyttömäksi pahan burn outin takia, joka johtui paljon surkeasta johdosta työpaikalla. 

Sairasloman jälkeen tämä yli 20 vuoden työuran jälkeen hän on joutunut tekemään näitä 9e/päivä orjatöitä omalla alallaan, johon kouluttautunut ja josta hänellä on pisin kokemus koko työpaikassa. Että näin. 

Ehkä kuntouttavasta työtoiminnasta on jollekin hyötyäkin, mutta tässä hyötyy kyllä ainoastaan työnantaja, joka saa ammattilaisen orjatyöhön ilmaiseksi. 

Vierailija
188/304 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeä huomio kuntouttavasta työtoiminnasta, kun sitä on pompoteltu sotealueiden, kuntien ja valtion välillä eri vuosina; kuntouttava työtoiminta on sosiaalipuolen palvelu eikä työvoimapalvelu. Se siis on tarkoitettu syrjäytymisuhan alla oleville, jotka eivät enää kykene itse hakeutumaan työpaikkoihin ja koulituksiin. Se EI siis ole tarkoitettu koulutetuille, työkokemusta jo paljon hankkineille ja muuten selvästi työmarkkinakelpoisille työttömille!! Näin ollen työtön ei ole sytjäytynut eikä mielenterveysongelmainen, jota pitäisi "kuntouttaa" normaaliin elämään. Sopiva se on jo diagnooseja saaneille: alkoholisti, narkkari, mielenterveyspotilas. 

Sopiva ja sopiva. Millaista luulet päihderiippuvaisten kanssa pajalle pakotetulle masentuneelle alkoholistin lapselle sen olevan? Voin kertoa: täyttä helvettiä! 

Vierailija
189/304 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ollutkin paljon pelkkää riistoa. Eräs lähipiirissäni joutui työkyvyttömäksi pahan burn outin takia, joka johtui paljon surkeasta johdosta työpaikalla. 

Sairasloman jälkeen tämä yli 20 vuoden työuran jälkeen hän on joutunut tekemään näitä 9e/päivä orjatöitä omalla alallaan, johon kouluttautunut ja josta hänellä on pisin kokemus koko työpaikassa. Että näin. 

Ehkä kuntouttavasta työtoiminnasta on jollekin hyötyäkin, mutta tässä hyötyy kyllä ainoastaan työnantaja, joka saa ammattilaisen orjatyöhön ilmaiseksi. 

Joku juttu oli mediassa, että riistettävä oli saanut oikeuden kautta palkat jälkikäteen. Hän siis pystyi todistamaan, että oli korvannut oikean palkkatyöntekijän, mikä on laitonta. 

Vierailija
190/304 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kuntouttava yms. toiminta on ajateltu koskevan vajaatyökykyisiä, päihderiippuvaisia ja niistä irti päässeitä sekä mt-ongelmaisia koskevaksi. Normaalille ihmiselle siitä ei ole hyötyä, päinvastoin.

Demarivetounen Mariinin johtama hallitus siivosi tilastoja työttömistä pakottamalla normaalit koulutetut ja täysin työkykyiset työttömät kuntouttavaan ja muuhun 9e tempputyöllistämissekoiluun tilastojen vääristämiseksi. Ei siinä työttömyys vähentynyt, kuhan saatiin silmänkääntötempuilla tilapäisesti työttömät siirrettyä yhdestä tilastosta toiseen. Hyvä että rahan laittaminen turhaan puuhasteluun loppuu.  Eiköhän niille ei-työkykyisille löydy jatkossakin paikkansa.

Vierailija
191/304 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 62 ove -eläkeläinen, ollut työelämässä reilusti yli 40 vuotta. Nyt pitkäaikaistyötön, ei ikäistäni kukaan palkkaa.

Toistaiseksi terve fyysisesti ja psyykkisesti. Rahukkaatakin jemmassa ja talous kunnossa. Saman ukon kanssa naimisissa yli 40 vuotta, lapset maailmalla. Hoidan vanhat vanhempani ja mieheni, jolla oli aivoinfarkti. Harrastan Lyonin yliopistossa erästä afrikkalaista heimokieltä. Teen kaikki ruuat ja pesen hampaat kahdesti päivässä. Kämppä kondiksessa. Ripsiinkin laitan seerumia.

Kuukausi sitten kuntakokeilusta soitettiin, minut kuulemma pitäisi laittaa johonkin.

Että jos tämä kuntouttava loppuu, niin kai niillä tulee olemaan, JOKIN, mihin vaikka kaltaiseni vanhukset LAITETAAN.

Kuulostat pätevältä ja jaksavalta moneen työhön, toivottavasti löytyisi oman alan hommia. Ent

Meinaatko, että omaishoitajan palkkiolla elää?

Vierailija
192/304 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin nuo fiilikset! Asutkohan Hyvinkäällä, kuul

Olen tuo kirjoittaja, joka määrättiin kuntouttavaan. Työkkärillä, silloisella Te-toimistolla,  on ovela systeemi: Yllättäen tuli soitto, jossa kerrottiin että minun pitää aloittaa kuntouttavassa. Ei ollut mitään etukäteishaastattelua, ei mitään kyselyä, saatika infoa etukäteen touhusta. Aika shokki saada tuollainen puhelu ihan puskista. Olin pyöristynyt, pyysin perusteita, en saanut niitä, lopulta sanoin että poistakaa tietoni, en roiku enää teidän kortistossa. Mielestäni minun ei edes tarvinnut itse tehdä mitään sähköiseen palveluun, asiakkuuteni työkkäriin loppui välittömästi siinä puhelinkeskustelussa. Se varmasti oli tarkoituskin, saikohan virkailija jonkun bonuksen! Myöhemmin sain selville, että minulla olisi ollut oikeus vaan kieltäytyä kuntouttavasta menettämättä päivärahaa. Olisin tehnyt kantelun tuosta, mutta minulla ei ollut mitään kirjallista todistetta, kuntouttavasta tuli vain se yksi puhelu. Ja joskus aiemmin olin pyytänyt Te-toimistolta loki-tiedot henkilöistä, jotka olivat katselleet tietojeni, mutta vastaus oli ettei heidän järjestelmästä saa sellaista tietoa...

Vierailija
193/304 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lopu.Sinne tungetaan kaikki pitkä- aikaistyöttömät, iäkkäät, sairaat, iäkkkäät.

Käytännössä minne? Jos työpajoja ei enää ole.

Kunnille. Kunnat irtisanovat ja ketkä tekee jatkossa työt? Miksi maksaa kenellekään palkkaa...

Eli mihin? Meidän pajalla oli nimenomaan työkyvyttömät. Ei he mihinkään oikeisiin töihin voi mennä. Paja oli heille tärkeä, oli paikka johon mennä ja jossa samassa tilanteessa/asemassa olevia ihmisiä. Päivissä oli jokin järki ja sisältö ja soisaalinen yhteenkuuluvuuden tunne oli luja. Kyllä on tällä kylällä Pajaa kaivattu.

Vierailija
194/304 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin järkevä kohde säästää. Kunhan eivät vaan keksi muuta palkatonta orjatyötä tilalle. 

Vierailija
195/304 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ollut mielenterveyspotilaille pelkkää huuhaahoitoa ja yhteiskunnan rahan haaskaamista.

Vierailija
196/304 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein. Kyllä tekemiset löytää ne jotka haluaa.

Minulla oli työkaverina kuntouttavassa työtoiminnassa oleva henkilö. Oli uupumus ja sosiaalinen fobia taustalla. Oli reipas ja ahkera. Hän kuntoutui hyvin ja sai vakituisen sopimuksen. Eli tämän toiminnan kautta töitä halunnut sai lopulta työpaikan. 

No tämä on tosi harvinaista.

Mä oon ollut kuntouttavassa yhteensä 8 vuotta,välillä joku kokeilu tai lyhyt palkkatukipätkä, joka tiputtaa sit takaisin kokonaan työttömäksi. 

En tiedä kuin kaksi, jotka tuolta on jatkaneet oikeaan työelämään. Toinen työllistyi isänsä firmaan paskaliksalla ja toinen puoleksi vuodeksi palkkatuella paikan ohjaajaksi, jonka jälkeen hänkään ei ole mitään hommia saanut tai päässyt edes takaisin pajalle asiakkaaksi.

Ja

Ei varmasti ollut mitenkään laillista pitää 8 vuotta kuntouttavassa työtoiminnassa. Todella törkeää hyväksikäyttöä.

Vierailija
197/304 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein. Kyllä tekemiset löytää ne jotka haluaa.

Minulla oli työkaverina kuntouttavassa työtoiminnassa oleva henkilö. Oli uupumus ja sosiaalinen fobia taustalla. Oli reipas ja ahkera. Hän kuntoutui hyvin ja sai vakituisen sopimuksen. Eli tämän toiminnan kautta töitä halunnut sai lopulta työpaikan. 

No tämä on tosi harvinaista.

Mä oon ollut kuntouttavassa yhteensä 8 vuotta,välillä joku kokeilu tai lyhyt palkkatukipätkä, joka tiputtaa sit takaisin kokonaan työttömäksi. 

En tiedä kuin kaksi, jotka tuolta on jatkaneet oikeaan työelämään. Toinen työllistyi isänsä firmaan paskaliksalla ja toinen puoleksi vuodeksi palkkatuella paikan ohjaajaksi, jonka jälkeen hänkään ei ole mitään hommia saanut tai pääs

Ei varmasti ollut mitenkään laillista pitää 8 vuotta kuntouttavassa työtoiminnassa. Todella törkeää hyväksikäyttöä.

Jos suostuu sinne niin kyllä se on ihan laillista. Laki ei tunne maksimiaikaa kuntouttavassa ololle.

Vierailija
198/304 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutuiko kukaan sieltä tässä vuosikymmenten aikana takaisin työelämään?

Vierailija
199/304 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lainaukset taas toimi, mutta omaishotajuus on paskempi sopimus kuin 9€ tempputyöllisyys, se on 24/7 ja sitä kuukauden ainoaa vapaapäivåä ei useinkaan saa.

Vierailija
200/304 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntoutuiko kukaan sieltä tässä vuosikymmenten aikana takaisin työelämään?

Noin yksi tuhannesta. Monia ei auttanut edes yli vuosikymmenen mittainen kuntoutus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä