Kuntouttava työtoiminta loppuu kokonaan suomessa.
Just luin ylen uutisen siitä. Rahaa ei ole enää siihenkään. Tuleeko teille niitä orjatöitä kovin ikävä?
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin jotain positiivisia uutisia. 10 vuotta sitten nuorena vastavalmistuneena työttömänä ei ollut työkkärin mielestä mitään muuta vaihtoehtoa kuin kuntouttava työtoiminta tai työkokeilu. Näitä väärinkäytettiin surutta. Kuntouttavassa työtoiminnassa lain mukaan minimi oli yksi päivä viikossa mutta siitä huolimatta työntekijöiden tavoite oli laittaa kaikille maksimit mahdollisimman pian ja mahdollisimman pitkillä sopimuksilla tietysti myös. Korvauksena ensimmäiseltä 200 päivältä sai korotetun työmarkkinatuen ja 9 €:n kulukorvauksen. Sen jälkeen pelkän kulukorvauksen tavallisen työmarkkinatuen päälle. Ei siis mitään kauhean kannattavaa hommaa.
Palkkatyön teettäminen on Suomessa todella kallista kiitos tes-palkkojen, sivukulujen ja kaikkien velvoitteiden. Ratkaisuksi siihen ongelmaan on keksitty nämä 9 euron työt, eli ihminen jota ei kannata ottaa palkkatyöhön pyritään sitten ohjaamaan 9 euron työhön.
Työpaja on huono idea kun niissä ei saa edes valita mikä ala, voidaan työntää toisen päätöksellä ihan mihin tahansa puutyöt linnunpöntön tekoa tai pc pajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin jotain positiivisia uutisia. 10 vuotta sitten nuorena vastavalmistuneena työttömänä ei ollut työkkärin mielestä mitään muuta vaihtoehtoa kuin kuntouttava työtoiminta tai työkokeilu. Näitä väärinkäytettiin surutta. Kuntouttavassa työtoiminnassa lain mukaan minimi oli yksi päivä viikossa mutta siitä huolimatta työntekijöiden tavoite oli laittaa kaikille maksimit mahdollisimman pian ja mahdollisimman pitkillä sopimuksilla tietysti myös. Korvauksena ensimmäiseltä 200 päivältä sai korotetun työmarkkinatuen ja 9 €:n kulukorvauksen. Sen jälkeen pelkän kulukorvauksen tavallisen työmarkkinatuen päälle. Ei siis mitään kauhean kannattavaa hommaa.
Palkkatyön teettäminen on Suomessa todella kallista kiitos tes-palkkojen, sivukulujen ja kaikkien velvoitteiden. Ratkaisuksi siihen ongelmaan on keksitty nämä 9 euron työt, eli ihminen jota ei kannata ottaa palkkatyöhön
Tottahan tämäkin on. Ainakin tuohon aikaan oli kuitenkin sellainenkin mahdollisuus että oikeastaan kuka tahansa nuori olisi voinut saada palkkatukea, jolla olisi saanut oikean työpaikan. Itselleni ei ainakaan kertaakaan useista pyynnöistä huolimatta edes tarjottu mahdollisuutta palkkatukeen kunnolla. Sen sijaan 9 euron hommissa olisi pitänyt olla koko ajan.
Kulukorvaus poistui ennen sai kait lipun jolla kulkea, nyt ei enää raaskita eli tulisi kävellä tai hankkia auto myös eri alueen työpajaa varten. Ja jos erehtyy yrittää hakea sossusta jotain tulee lähes heti ohjaus työpajalle. Voivat tehdä ilmoituksen.
yhtä moni kunotuttava olisi halunnut päästä ns. oikeisiin töihin. Palkka ja työntekijän oikeudet. Päästä töihin joissa ihmisarvo olisi päässyt oikeuksiin. Tämä on hallaa vain ja ainoastaan työnantajille
Vierailija kirjoitti:
Olen 62 ove -eläkeläinen, ollut työelämässä reilusti yli 40 vuotta. Nyt pitkäaikaistyötön, ei ikäistäni kukaan palkkaa.
Toistaiseksi terve fyysisesti ja psyykkisesti. Rahukkaatakin jemmassa ja talous kunnossa. Saman ukon kanssa naimisissa yli 40 vuotta, lapset maailmalla. Hoidan vanhat vanhempani ja mieheni, jolla oli aivoinfarkti. Harrastan Lyonin yliopistossa erästä afrikkalaista heimokieltä. Teen kaikki ruuat ja pesen hampaat kahdesti päivässä. Kämppä kondiksessa. Ripsiinkin laitan seerumia.
Siinä silleen lyhyesti, miten menee.
Kuukausi sitten kuntakokeilusta soitettiin, minut kuulemma pitäisi laittaa johonkin.
Että jos tämä kuntouttava loppuu, niin kai niillä tulee olemaan, JOKIN, mihin vaikka kaltaiseni vanhukset LAITETAAN.
Ymmärrän täysin nuo fiilikset! Asutkohan Hyvinkäällä, kuulostaa sen kaupungin touhulta? Olen 4-kymppisenä, juuri 2 vuotta työttömänä oltuani ollut samassa tilanteessa: kuntouttavaan määrättiin. Minulla hyvä koulutus ja työkokemus, pienet lapset ja elämänhallinta ok. En suostunut nöyryyttävään päivätoimintaan ja lopetin "asiakkuuteni" työkkärissä. Työnhaussa onneksi onnisti pian ja olin hetken vaan nollatuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 62 ove -eläkeläinen, ollut työelämässä reilusti yli 40 vuotta. Nyt pitkäaikaistyötön, ei ikäistäni kukaan palkkaa.
Toistaiseksi terve fyysisesti ja psyykkisesti. Rahukkaatakin jemmassa ja talous kunnossa. Saman ukon kanssa naimisissa yli 40 vuotta, lapset maailmalla. Hoidan vanhat vanhempani ja mieheni, jolla oli aivoinfarkti. Harrastan Lyonin yliopistossa erästä afrikkalaista heimokieltä. Teen kaikki ruuat ja pesen hampaat kahdesti päivässä. Kämppä kondiksessa. Ripsiinkin laitan seerumia.
Siinä silleen lyhyesti, miten menee.
Kuukausi sitten kuntakokeilusta soitettiin, minut kuulemma pitäisi laittaa johonkin.
Että jos tämä kuntouttava loppuu, niin kai niillä tulee olemaan, JOKIN, mihin vaikka kaltaiseni vanhukset LAITETAAN.
Ymmärrän täysin nuo fiilikset! Asutkohan Hyvinkäällä, kuulostaa sen kaupungin touhulta? Olen 4-kymppisenä, juuri 2 vuotta työttömänä oltuani ollut samassa tilanteessa: kuntouttavaan määrättiin. Minulla hyvä koulutus ja työkokemus, pienet lapset ja elämänhallinta ok. En suostunut nöyryyttävään päivätoimintaan ja lopetin "asiakkuuteni" työkkärissä. Työnhaussa onneksi onnisti pian ja olin hetken vaan nollatuloilla.
Kuntouttavaan ei voi pakottaa. Kuntouttava on vain niitä varten jotka eivät työ- ja toimintakyvyn rajoitusten vuoksi voi osallistua työhön tai työllistymistä edistävään palveluun. Työttömän on myös itse oltava sitä mieltä, että hänellä on tällainen rajoite.
jos joutusin pajalle en tekisi mitään, koska ei makseta,lukisin raamattua ja kovalla äänellä veisaisin virsiä. ei ole mun ongelma jos jotain kallista hajoisi, kun ei maksetakkaan....ilmeisesti ainoa laillinen edellytys on läsnäolo,ei tekeminen.