Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sormiruokailu /fingerfood on mielestäni ällöttävää ja kuuluu vain pikkuisille, onko muiden?

Vierailija
20.11.2025 |

Mielestäni sormiruokailu kuuluu vauvoille, jotka alkavat itse opetella syömistä omaan tahtiinsa eli istutaan tuettuna ja viedään ruokaa omin sormin suuhun.

Päiväkodeissa isommat opettelevat ruokailuvälineiden asianmukaista käyttöä ja aikamoinen yllätys saattaa opettajille olla, että jopa vielä 4-5vuotiaat syövät mättäen sormin ja käsin ruokaa suuhunsa ja haarukoiden ja lusikoiden käyttöä on opeteltava. Ruokailuvälineillä saatetaan vaan leikkiä.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan satavarmasti syöt esim ranskalaisia tai hedelmiä sormin. 

Vierailija
2/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinä tautisina aikoina ei tosiaan paljoa houkuta tosiaan herkut, vaikka olisi kuinka kauniisti laitettu esille tarjottavat joita jokainen lähmii sormin.

Ruokailuvälineet ovat ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa aikuiset näyttää syövän nykyään kuin naperot, ei osata käyttää ruokailuvälineitä. Olin buffetlounaalla, jossa tarjolla muun muassa friteerattua kanaa. Vastapäätä istuva nainen keihästi ison kananpalan haarukkaan ja jäysti siitä  palan kerrallaan. Ällöttävää. Vieressä noin kymmenvuotiaat lapset sitten veteli kanoja sormin.

Vierailija
4/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

->Lue aloitus. On isoja lapsia jotka syövät kaiken lounaansa (keittoa lukuunottamatta) sormin.

Vierailija
5/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä on paljon kulttuurisia eroja. Meillä oli amerikkalaisia vieraita, ja söivät ravintolassa hampurilaista/pizzaa käsin, mikä oli vähän sellainen hetki, että mitäs ihmettä. Pikaruokalat tietenkin erikseen, mutta kyllä yhtään paremmassa paikassa käytetään täällä aterimia.

Vierailija
6/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Jopa aikuiset näyttää syövän nykyään kuin naperot, ei osata käyttää ruokailuvälineitä. Olin buffetlounaalla, jossa tarjolla muun muassa friteerattua kanaa. Vastapäätä istuva nainen keihästi ison kananpalan haarukkaan ja jäysti siitä  palan kerrallaan. Ällöttävää. Vieressä noin kymmenvuotiaat lapset sitten veteli kanoja sormin.

- Totta! Olen todistanut samaa ilmiötä että harva osaa syödä kauniisti saati  perus-siististi käyttäen ruokailuvälineitä asianmukaisesti ! Ihme possuttelua ja sitten lapset oppii juuri samat pöytätavat!

Pöydät ovat ruokailijoiden jäljiltä kuin sikalassa!

Vierailija
7/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä unohda, kun katselin ravintolassa erästä naista. Söi sormin ruokaansa. Pitkät tekokynnet. Ja imeskeli antaumuksella sormiaan "puhtaaksi" koko ajan. Ikää oli lähemmäs 50 ja erittäin tyylikäs muuten. Mutta oli niin ällöä!!

Vierailija
8/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset syötetään tuttipullosta ja lusikalla . Sitten he kun jo istuu syöttötuolissa ( vähän vanha sana elukoilla oli syöttökaukalot ) ja syötetään lusikalla niin siinä pidetään lapsi mukana . Ohjataan lapsen käsi pitämään lusikkaa. Meillä 2-3 vuotiaat syö jo osan ihan itse lusikalla . Aikuinen pitää kiinni lusikasta ja ohjaa kunnes sujuu .  Meillä ei ikäänkuin tahallaan tehdä vammaisia siten että opetetaan vammaisten tapoja .  Tiedetään miten lapsia on ennen pahoinpidelty ja jätetty navettaan ilman opetusta . Kun nainen vielä on valtion rahoilla kotona tekemättä mitään hänellä on aikaa kyllä opettaa niin itseään kuin lastaan tavoille kuin hygieniaan. On aikaa . Koko päivä opetella. Aikuinen nainen voi itse opetella käyttämään lusikkaa ja harjoitella sitä . Myös tuolissa istumista voi opetella . 

Vierailija
9/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelee Burger paikkoja miten paljon menee muovia kuin puuta paperia , sen saman burgerin voi syödä lautaselta haarukalla veitsellä ja koneessa tiskata . 

Vierailija
10/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, esimerkiksi Rax-pizzapuffet on oikea läpileikkaus erilaisista syömä- ja pöytätavoista!

Ahdetaan ja ahmitaan ruokaa kaksin KÄSIN suuhun kuin ei olisi ikinä ruokaa saatu.

Puhumattakaan laivojen Buffer-aterioista!

Vierailija
11/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat syötetään kotona asunnossa eikä tuntemattomien vieressä postissa tai kahvilassa . Ostareilla on vauvan hoito huoneet vaipoille . Yleensä ennen kuin lähtee julkisiin paikkoihin pitää lapset olla syötetty puettu vaihdettu kuiviin . Tai jää kotiin lapsen kanssa . Käytöstavat . Mutta bakteerien takia sä opettelet käyttäytymään. Hedelmät kuoritaan ja syödään toki myös käsin sitten pestään kädet . Useimmin niistä tehdään salaatti ja syödään haarukalla. Hedelmän kuorimiseen käytetään veistä ja samoin sen käyttö pitää opetella . Kun syöt versio haarukka niin hampaasi pysyy puhtaana edestä . 

Vierailija
12/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

---- En ikinä unohda, kun katselin ravintolassa erästä naista. Söi sormin ruokaansa. Pitkät tekokynnet. Ja imeskeli antaumuksella sormiaan "puhtaaksi" koko ajan. --

Sormiruokailua parhaimmillaan ! Mjäm maiskis ...yök.

Vierailija
13/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön leipänikin haarukalla ja veitsellä. 

Vierailija
14/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa asunnossa voi opetella ruokailua itse. Laita lautanen ja välineet pöytään . Lautaselle hiukan jotain vaikka banaani. Kuorittu. Opettele sen kanssa veitsi haarukka käyttöä. 

Vierailija
15/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

>>>>

Lapset syötetään tuttipullosta ja lusikalla . Sitten he kun jo istuu syöttötuolissa ( vähän vanha sana elukoilla oli syöttökaukalot ) ja syötetään lusikalla niin siinä pidetään lapsi mukana . Ohjataan lapsen käsi pitämään lusikkaa. Meillä 2-3 vuotiaat syö jo osan ihan itse lusikalla . Aikuinen pitää kiinni lusikasta ja ohjaa kunnes sujuu .  Meillä ei ikäänkuin tahallaan tehdä vammaisia siten että opetetaan vammaisten tapoja .  Tiedetään miten lapsia on ennen pahoinpidelty ja jätetty navettaan ilman opetusta . Kun nainen vielä on valtion rahoilla kotona tekemättä mitään hänellä on aikaa kyllä opettaa niin itseään kuin lastaan tavoille kuin hygieniaan. On aikaa . Koko päivä opetella. Aikuinen nainen voi itse opetella käyttämään lusikkaa ja harjoitella sitä . Myös tuolissa istumista voi opetella . ..

--Täsmälleen samaa mieltä, aivan kaikesta mitä kirjoitit! 

Vierailija
16/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Minä pyysin ravintolassa haarukan ja sain sen ystävälliseltä tarjoilijalta.

Vierailija
17/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin kyllä sormeilla Joelia ihan ilman ruokailua.

Vierailija
18/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu sitten nämä kleptomaanit jotka menee raxeihin syömään ilmaiseksi.  Tai ilkeät myyjät . Venäläinen Saksan venäläinen tyyli syödä maksamatta !   Ottaa siitä vaan jopa muiden lautaselta . Kuin pyytävät päästä asuntoihin yöksi ja varastavat .  Älä varasta Mooses käsky rikottu. 

Vierailija
19/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä suklaapatukkakin syödään sivistyneesti lautaselta, käyttäen veistä ja haarukkaa.

Vierailija
20/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa asunnossa voi opetella ruokailua itse. Laita lautanen ja välineet pöytään . Lautaselle hiukan jotain vaikka banaani. Kuorittu. Opettele sen kanssa veitsi haarukka käyttöä.

- Hyvät  ja viitseliäät pk-opet opettaa lapsia tuolla tavoin veitsen ja haarukan käyttöön , hyvä systeemi kyllä! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi