Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Takan sytyttäminen. Päältä vai alta?

Vierailija
20.11.2025 |

Ajankohtainen asia.  

Itse sytytän takan / uunit ja saunanpesät aina päältä. Huomattavasti vähemmän savua / ei juuri ollankaan näkyvää savua. Naapureiden piippuja joskus kauhulla katsellut, kun höyry/ savuverho valtaa koko asuinalueen. 

Jos sytytät alta, niin miksi? jos kuivia puita / syttypuita on saatavilla käden ulottuvilla?

Märkä nuotio metsässä on eri asia. Silloin tehdään siten miten tuli vain saadaan tehtyä. Ja siitä on suorastaan hyötyä, jos alapuolelta tuleva liekki höyrystää päällä olevista puista kosteutta pois. Savusta viis... Jos siis on pakko sytyttää puut kosteina / hätätilanteessa. 

Kuivilla puilla nuotiokin syttyy päältä ihan hienosti yhdellä raapaisulla. 

Kuivat puut ja hyvät sytykkeet on se juttu. Tai vaikka ihan kuivat puut ja puukko. Se riittää. Sillä saa minuutissa hyvät sytykkeet. Paljon mukavampi lopputulos itselle, uunille ja naapureille. Eikä mee puun lämmöt savun mukana harakoille. 

Takan sytyttäminen. Päältä vai alta?

Vaihtoehdot

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sytytän sieltä puiden keskeltä sytytyspussilla. Ei tule savua tai mitään muutakaan häikkää. Puut syttyy todella hyvin alta ja päältä

Vierailija
2/47 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkö on keksitty ajat sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmalta. 

Vierailija
4/47 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan tulee mahdolisimman paljon savua piipusta. Siitä tulee kotoisa olo. Savu on hyväksi ihmiselle.

Vierailija
5/47 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päältä juuri savun takia. Mies sytytteli alta ja vielä kosteita puita. Takan lämmitys on taitolaji. Mies perusteli alhaalta sytyttämistä sillä kun vanhempansakin aina olivat tehneet niin ja laittoi puut tiheästi pystyyn. Minä taas laitan ilmavasti vaakaan.

Vierailija
6/47 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän pientä kaasulla toimivaa tohotinta, syttyy.

Vierailija
7/47 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Meilläkin tupa lämpenee sähköllä + ILP:illä. Mutta silti mulla on pari takkaa ja paljon puita niihin. Jos mä haluun lisälämpöä. Niin se tulee takasta. Ja on tossa takkatulen ääressä kiva istua korituolissa ja lukea vaikka kirjaa.. 

AP

Vierailija
8/47 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alta tai keskeltä syttyy helpoimmin. Savu ei minua kiinnosta. Se menee piipusta taivaan tuuliin tai naapurin pihalle riippuen säästä.

Vierailija
9/47 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne puut siitä päältä syty. Sytykkeet vain palavat, alla olevat puut vähän mustuvat ja sammuvat sitten.

Vierailija
10/47 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alta tai keskeltä syttyy helpoimmin. Savu ei minua kiinnosta. Se menee piipusta taivaan tuuliin tai naapurin pihalle riippuen säästä.

En ole huomannut mitään eroa helppoudessa jos puut on kuivia. Joten miksi hukata tehoja puun savustamiseen? 

AP

Vierailija
11/47 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitti v*tusti t naapuri. Meidän täytyy sulkea koneellinen ilmastointi teidän tuntikausien kitupolton vuoksi. Teitähän ei ilmastoinnin sulku siinä pikkupuumökissä kosketa.

Vierailija
12/47 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä tarkoittaa "päältä". Laitan toki sytykkeitä siihen isojen puiden päälle mutta aika pian siihen sytykkeiden päälle on pakko lisätä vähän isompaa puuta tai sitten käy niin että sytykkeet palavat loppuun ja alla olevat puut eivät ole vielä ehtineet syttyä kunnolla.

En siis ole koskaan saanut mitään syttymään niin että pelkät sytykkeet sytyttävät niiden alla olevat isot puut.

Vierailija
13/47 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ihana kattoa kun savupiipusta tulee valkoista savua. Mäkin haluan,niin sytytän niin et tupruttaa piipusta valkoista savua.

Vierailija
14/47 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se savun määrä riippuu millä sytytetään . Tuohesta tulee tumma savu, mutta puut syttyvät nopeasti. Paperi, tai joku apuaine, esim sytytyspalat, tai lamppuöljy sytyttävät  vähemmällä savulla

Laitan ensin puita ja väliin sytykettä, päälle puuta

Pitkä piippu, talo mäen päällä, hyvä veto

Vierailija
15/47 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne puut siitä päältä syty. Sytykkeet vain palavat, alla olevat puut vähän mustuvat ja sammuvat sitten.

Väärät sytykkeet / asettelu puissa. Ei ole ollut mitään ongelmaa syttymisessä ikinä päältä. Jos kuivat puut. Alle isot, keskelle keskikokoiset ja päälle pienimmät + sytykkeet. Vetoa sytyttäessä isommalle, ja pienentää sitten kun liekki on parin nyrkin kokoisella alueella. Lähtee yhdellä raapasulla käytännössä aina. 

AP

Vierailija
16/47 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

päältä, pari klapia tasaiset sivut vastakkan, pari senttiä väliä ja siihen sytykkeet.

Vierailija
17/47 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu. Meilläkin tupa lämpenee sähköllä + ILP:illä. Mutta silti mulla on pari takkaa ja paljon puita niihin. Jos mä haluun lisälämpöä. Niin se tulee takasta. Ja on tossa takkatulen ääressä kiva istua korituolissa ja lukea vaikka kirjaa.. 

AP

Samoin, ilp, lattialämmitys yöllä pörssisähköllä, takka isossa olohuoneessa. Omia puita vaikka kuinka

Vierailija
18/47 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitti v*tusti t naapuri. Meidän täytyy sulkea koneellinen ilmastointi teidän tuntikausien kitupolton vuoksi. Teitähän ei ilmastoinnin sulku siinä pikkupuumökissä kosketa.

Äläpä sinä yritä määräillä miten toiset uuninsa sytyttää. 

Vierailija
19/47 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sytytän kaikki tulipesät alta. Ei kuulu muille.

Vierailija
20/47 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä tarkoittaa "päältä". Laitan toki sytykkeitä siihen isojen puiden päälle mutta aika pian siihen sytykkeiden päälle on pakko lisätä vähän isompaa puuta tai sitten käy niin että sytykkeet palavat loppuun ja alla olevat puut eivät ole vielä ehtineet syttyä kunnolla.

En siis ole koskaan saanut mitään syttymään niin että pelkät sytykkeet sytyttävät niiden alla olevat isot puut.

Lorauta   vähän esim. lamppuöljyä, tai sytytyspussi puiden päälle/ sekaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi