Olen niin väsynyt tähän kotonani olevaan helvettiin!!!
Hei kaikki vauva.fin äidit, täällä puhuu yksi täysin loppuunpalanut kolmen lapsen äiti, joka on ollut kotiäitinä jo vuosia ja hukkuu tähän paskaan päivästä toiseen. Mä oon se, joka pyörittää tätä koko sirkusta yksin, kun tuo saamaton vätys, jota kutsun miehekseni, lojuu sohvalla ja teeskentelee olevansa väsynyt. Väsynyt mistä? Hän tekee muka kahta työtä, mutta mä näen totuuden: hän vaan leikkii olevansa tärkeä ulkomaailmassa, kun mä täällä kotona teen KAIKEN.
Ja kun hän tulee kotiin, hän haluaa levätä. Levätä! Ikään kuin mä saisin levätä ikinä! Mä en oo nukkunut kunnolla vuosiin, koska lapset herättää, tiskit odottaa, pyykit haisee ja kaikki metatyöt, ne näkymättömät paskat, kuten muistuttaa lääkäriaikoja, ostaa synttärilahjoja, suunnitella ruokaa viikoksi eteenpäin, ne kaikki kaatuu mun niskaani. Hän ei edes tiedä, mitä metatyö tarkoittaa!
Hän luulee, että koti pyörii itsestään, kun hän heiluttaa persettään töissä.Ajatelkaa tätä: mulla on kolme lasta, 5v, 3v ja vauva, joka ei nuku öisin. Mä herään aamulla viideltä, keitän kahvit (joita hän ei edes juo, koska ei maistu), valmistan aamupalat, pakkaan reput, vien lapset päiväkotiin (vaikka oon kotiäiti, mutta hei, tarvitsen edes hetken hengähtää!), siivoan keittiön, pesen pyykit, imuroin, tiskaan, teen ruokaa, haen lapset, leikitän niitä, syötän, pesen, luen sadun, nukutan, ja mitä hän tekee? Tulee kotiin kuudelta, istuu sohvalle puhelin kädessä ja sanoo olen väsynyt, anna mun levätä. Levätä!
Hän ei edes nosta sormeaankaan auttaakseen! Eilenkin sanoin hänelle, että voisitko viedä roskat ulos, ja hän vastasi teen sen huomenna. Huomenna! Roskat haisee jo koko talossa, ja mä joudun tekemään sen itse, koska hän on liian väsynyt. Hän on vätys, laiska perse, joka ei ansaitse mua eikä näitä lapsia!Ja tiedättekö mitä? Mä epäilen, että hän pettää mua. Kyllä, sanon sen suoraan. Hän tekee kahta työtä, mutta miksi hän on aina myöhään ulkona? Miksi hän ei vastaa puhelimeen heti?
Mä näen ne katseet, kun hän puhuu työkavereistaan, varmasti joku bimbo siellä toimistossa, joka hymyilee hänelle ja saa hänet tuntemaan itsensä mieheksi. Kotona hän ei koske muhun, ei sano mitään mukavaa, ei auta missään. Hän vihaa mua salaa, tiedän sen! Hän haluaa, että mä hajoan, että mä annan periksi, jotta hän voi lähteä ja jättää meidät kaikki tähän kaaokseen. Mutta mä en anna! Mä oon vahva, mä oon se, joka pitää tätä perhettä pystyssä, vaikka hän yrittää sabotoida kaiken. Muistatteko sen kerran, kun hän unohti hakea lapsen päiväkodista? Mä jouduin juoksemaan sinne itkien, ja hän vaan sanoi sori, unohdin. Unohdin! Hän unohtaa kaiken, koska hän ei välitä! Hän on saamaton kusipää, joka elää mun siivelläni
Tämä koti on vankila, ja mä oon vanginvartija, kokki, siivooja ja terapeutti yhtä aikaa. Metatyöt tappaa mut hitaasti: muistaa rokotukset, ostaa uudet kengät lapsille, suunnitella lomat (joita ei koskaan tule, koska hän on liian kiireinen), maksaa laskut (hän ei edes tiedä, missä pankkitunnukset on!), järjestää synttärit, kutsua ystäviä (joita mulla ei enää oo, koska kukaan ei ymmärrä tätä helvettiä). Ja hän? Hän tulee kotiin, syö ruoan, jonka oon tehnyt, ja menee nukkumaan. Eilen illalla räjähdin, huusin hänelle että tee jotain, auta mua!, ja hän vaan tuijotti mua kuin olisin hullu. Hullu! Mäkö hullu? Hän on se, joka ei tee mitään!
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Tee työsi ja lopeta vetelehtiminen ja valittaminen.
Kolme lasta ei ole mitään. Ennen oli suurperheitä taloissa joihin ei tullut vettä ja joissa ei ollut vessaa tai suihkua. Hyvin naiset silloin pärjäsivät.
Harvalla nykyään on edes mahdollisuutta olla kotiäitinä vuositolkulla. Kolme lasta ei edes ole paljon, nykyään ihmiset ei vaan jaksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä teen väärin? Miksi minä olen aina se, joka kärsii? Lapset rakastavat minua, he tarvitsevat minua, mutta hän... hän on myrkkyä. Joskus ajattelen, että ehkä minä olen liian kiltti, liian antava, ja siksi hän käyttää minua hyväkseen. Mutta ei enää! Seuraavaksi kun hän tulee kotiin ja haluaa "levätä", minä heitän hänen päälleen ne likaiset astiat ja sanon, että nouse ylös ja tee jotain! Te muut äidit, kertokaa minulle, oletteko tekin tässä samassa helvetissä? Onko teidän miehenne yhtä saamattomia vätyksiä? Vai olenko minä ainoa, joka on naimisissa tämän kaltaisen hirviön kanssa? Auta armias, minä en kestä tätä enää kauan.
Ps. Älkää sanoko, että "keskustelkaa rauhassa". Me olemme keskustelleet tuhat kertaa, ja hän lupaa aina muutosta, mutta mitään ei tapahdu, sillä hän ei osaa muuttua. Hän on peto, joka syö minun sieluni pala palalta.
Mene sinäkin töihin, kyllä.se ukko pärjää lasten kanssa, tai viekää päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ollut varmasti ensimmäisen tai ainakin toisen lapsen kanssa, niin miksi hankit lisää lapsia.
Itse olet kumppanisi valinnut, mikset ole alunperin vaatinut häntä osallistumaan. Kotiäiti ja silti lapset päiväkodissa. Mitä sä valitat.
Itse hoidin 3 lasta yksin, tein 2 työtä ja eipä tullut silloinkaan mieleeni valittaa. Vaikka kumppani kuoli. Oma päätös on lapsi /lapsia hankkia eli syy löytyy ihan itsestäsi. Ei niitä voi hylätä kun väsyttää. Kannattaa muistaa että se sun ankea elämä on sun lapsiesi ainutkertainen lapsuus.
Juu, osa pyörittää yksin lapsiarkea, käy töissä ja hoitaa kodin ja kaiken yksin. Osa ei sitten kestä edes kotiäitinä vaikka lapset on päiväkodissa. Ihmettelen miksi tuollaiset menee edes lisääntymään.
Siis olet päivät pelkän vauvan kanssa kotona ja siitä aivan poikki? Ymmärtäisin, jos kaikki lapsenne olisivat kotona päivät. Ovatko siis täyttä päivää hoidossa?
Heräät aikaisin viemään lapset päiväkotiin ja olet päivän pävauvan ku kanssa kotona. Jopa joo. Mene töihin niin tiedät onko helpompaa.
Minusta voist kyllä ensi töiksesi onnitella itseäsi, koska olet ahkera ja aikaansaava superäiti.
Metatyö on asia, jonka voisit siirtää myös paperille, kalenteriin tai jonnekin pois päästäsi. Sinulla on niin paljon tekemistä, että asiotten kirjoittaminen ylös ja muistiin helpottaa sitä, etteivät aivosi ole jatkuvassa käymistilassa.
Vaikutat myös lataavan aika tavalla energiaasi siihen mieheesi, joka ei tee mitään. Lopeta sellainen, koska hän ei kerran tee mitään kotona. Turha sitä omaa energiaa on käyttää vihaan ja hänen tekemättömyytensä seuraamiseen.
Lapsistasi sanot, että sinulla on lapsia, et edes puhu teidän lapsista. Se kuulostaa kyllä siltä, että olet jo monella tapaa yksinhuoltaja. Se, eroatko silti, on kokonaan oma päätöksesi. Mutta ehkä sinuna eläisin jatkossa muutenkin niinkuin yksinhuoltaja, vaikka se mies siinä onkin. Ehkäpä hän herää todellisuuteen, kun et häntä noteeraa enää.
Anteeksi, mutta näin neljän lapsen totaaliyhna en ymmärrä mikä on ongelma? Teeppä tuo kaikki+käy töissä ja elä jatkuvassa paineessa siitä riittääkö rahat laskuihin puhumattakaan uusiin kenkiin. Uusiin! Jos mä voisin vain olla kotiäiti ja joku muu tienais rahat tän kaiken pyörittämiseen, niin mun puolesta vois tulla kotiin lämpimän ruuan äärelle lepäämään vaikka joka päivä kello kuus. Ja ihan sama onko siellä töissä bimbo tai vaikka kolme. Siis herätä, tehdä aamupala, viedä lapset hoitoon? Maksaa laskut jonkun toisen pankkitililtä?
Kyllä sen jo ihan viimeistään ensimmäisen lapsen jälkeen huomaa mikä mies on miehiään, ja siinä kohtaa onkin hyvä lopettaa lisääntyminen
Näin minä tein. Mies oli kyllä ihan hyvä isä silloin joskus, kun oli paikalla, mutta yleensä hän vietti paljon aikaa kavereittensa kanssa ryyppy- ja ties millä reissuilla. Päätin, että enempää ei tule lapsia, jos mies ei yhdenkään lapsen perheessä ole tuon enempää kotona. Ja sitten lopulta tapasin erään miehen työpaikalla, ihastuin ja sanoin miehelleni, että pakkaa kamasi ja muuta pois. Ei laittanut vastaan. Ja minulla oli uusi mies.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta näin neljän lapsen totaaliyhna en ymmärrä mikä on ongelma? Teeppä tuo kaikki+käy töissä ja elä jatkuvassa paineessa siitä riittääkö rahat laskuihin puhumattakaan uusiin kenkiin. Uusiin! Jos mä voisin vain olla kotiäiti ja joku muu tienais rahat tän kaiken pyörittämiseen, niin mun puolesta vois tulla kotiin lämpimän ruuan äärelle lepäämään vaikka joka päivä kello kuus. Ja ihan sama onko siellä töissä bimbo tai vaikka kolme. Siis herätä, tehdä aamupala, viedä lapset hoitoon? Maksaa laskut jonkun toisen pankkitililtä?
Jos mies vain velttoilee kotona ja odottaa, että sapuskaa tulee ym. palveluksia, niin sellainen kumppani on verrattavissa yhteen lisälapseen, laiskaan ja itsekkääseen teiniin, joka on rasite joka tavalla.
Täällä kaikki ei ymmärrä että vauvoja on erilaisia. Mulla oli myös haastava vauva ja olin ihan poikki koko ajan vaikka mies osallistuikin. Mut kyllä palkkatyössä olo on lepoa siihen kotiäitinä oloon verrattuna.
Ap kuvasi juuri hyvin sen, miksi kannattaa jakaa vanhempainvapaat (niin, että äiti on töissä silloin kun isä on vanhempaunvapaalla). Se auttaa todella paljon kumpaakin ymmärtämään tilannetta toisen osapuolen näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Siis sun miehellä on kaksi työtä ja maksaa luultavasti suurimman osa kuluista ja sä olet kotiäiti, joka valittaa kun joudut siivota! Anna mun kaikki kestää! Työelämä varsinkin kahden työn hoitaminen tosiaankin vie kaikki mehut ;D Sano vielä et sun miehes on korkeakoulutettu...
Opettele saatana kielioppi kunnolla, tule sitten tänne pätemään.
Tuota kakarakieltä ei kukaan halua lukea, joten ohi menee sinunkin valituksesi.
Ja lue ensin ihan ajatuksella ne tekstit, mihin haluat vastata. Penska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että miehet ennenkään on kotitöitä tehneet ? Minulla oli myös 3 lasta ja tein ansiotyötä kodinhoidon lisäksi kotona. Mies ei koskaan tehnyt taloustöitä yli 25 v aikana
Elämme nyt 2000 lukua jos et ole huomannut: ei kukaan terve järkinen nainen enää tuohon suostu!
Tekoäly ja AI täällä näemmä keskustelee keskenään. Näen vain silmissäni ne 70-luvun sohvakalustot ja keittiön myrkynvihreän pirttikaluston ja vahakankaat.
Kai sitä nyt väsyy.
Meillä on yksi ihana pieni lapsi, mutta tein heti selväksi vaimolle, että lapsiluku jää tähän. Ihan riittävän raskasta tämäkin on välillä.
Vierailija kirjoitti:
Pakkaa laukku viikonloppuna kun miehesi on kotona ja sano, että sä lähdet nyt nukkumaan pariksi yöksi. Sano että nyt riittää, hajoat palasiksi. Sulje puhelin. Ole radikaali ja tees se.
Luuletko että tuollainen "mies" hoitaisi lapset.....! Minä en uskaltaisi jättää lapsia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltä varalta jos tämä ei ole provo..
Minulla oli vähän sama tilanne vaikka lapsia on vaan 1. Kun tyttö oli pieni mies opiskeli 9-15 arkisin. Oletti että minä hoidan kaiken mahdollisen yksin. Eli päivän aikana koti tuli siivota siistiksi, ruoka piti olla valmiina ja jouduin tehdä yksin kaikki kauppaostokset. Kävin vaunuillen kaupassa ja toin vaunun alaosassa ruuat,vaipat, maidot jne.. Olin ihan poikki, koska mies vaati että nämä kaikki on täydellisesti hoidettu kun hän tulee kotiin 6 tunnin opiskelun jälkeen. Istui loppuillan koneella eikä aittanut missään, koska minähän saan vaan maata kotona. Viikonloppusinkin katosi jonnekin kioskille pelaamaan kuponkejaan. Se v..utuksen määrä mikä tuli siitä miehestä oli se pahin. Jos olisin ollut yksin ni olisi ehkä ollut helpompaa. Olis voinut syödä välillä valmisruokaa ja jättää siivoamatta.&nb
Se on sellaista kun asuu Valton kanssa. Ei miksikään muutu, on satojen vuosien historia. Rahaa tulee mukavasti sossusta eikä enää mummojenkaan tarvi myydä pitsipöytäliinoja.
Hei ap, laita pennut tarhaan ja mene itse tekemään kahta työtä, takaan ettei sulla ole energiaa yhtään sen enempää kuin nytkään.