Voiko 13-vuotias estää isänsä Omakannassa?
Isä on huoltaja mutta pysytellyt pois nuoren elämästä jo 8 vuoden ajan. Mitään muuta ei isästä ole koko aikana kuulunut, mutta käy kyttäämässä nuoren terveystietoja silloin tällöin. Huoltajuudesta ei luovu, tätä jo kerran käsitelty oikeudessa. Nuori kokee nuo kyttäämiset nöyryyttävänä stalkkaamisena.
Kommentit (45)
Nykyisin huoltajat taitaa nähdä lapsen tiedot 18-vuotiaaksi asti, jos lapsi ei ole sitä kieltänyt. Jokaisella vastaanotolla pitää arvioida alaikäisen päätöksentekokyky ja keskustella salliiko tietojen näkymisen huoltajalle kyseisestä käynnistä
Ku mulla ei ole enää alaikäistä lasta, niin kyselen nyt vain tässä, että mites jos se lapsi on 10-vuotiaana antanut huoltajille luvan hänen tietoihinsa, niin eihän silloin se lapsen isä tarvitse lapsen pankkitunnuksia nähdäkseen lapsen tietoja? Vaan ihan omilla tunnuksillaan kirjautuu.
Ja nyt sitten onglema olisikin se, saako ne oikeudet pois isältä (mutta ilmeisesti ei äidiltä).
Vierailija kirjoitti:
Ku mulla ei ole enää alaikäistä lasta, niin kyselen nyt vain tässä, että mites jos se lapsi on 10-vuotiaana antanut huoltajille luvan hänen tietoihinsa, niin eihän silloin se lapsen isä tarvitse lapsen pankkitunnuksia nähdäkseen lapsen tietoja? Vaan ihan omilla tunnuksillaan kirjautuu.
Ja nyt sitten onglema olisikin se, saako ne oikeudet pois isältä (mutta ilmeisesti ei äidiltä).
Meidän potilastietojärjestelmässä ei ainakaan ole automaattisesti sellaista vaihtoehtoa. En tiedä onnistuuko kiellon hakeminen jotain muuta kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
äiti ei voi sitä tehdä. tuon ikäistä itseään tuskin asia kiinnostaa.
Miksei kiinnostaisi, jos siellä on joitakin merkintöjä.
Jos nyt järkeä käytät niin ei 13-vuotiasta todellakaan kiinnosta mikään omakanta.
Ap:ta se nähtävästi jurppii.
Siellähän lukee kaikki sukupuolitaudit ja abortit. On se aika noloa teinille jos isukki lukee.
Ei pojille voi tehdä aborttia.
Nykyään voi. Sen kun vaan ilmoittaa että tästä lähtien olen poika.
Ei toimi noin.