Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko yleistä että asperger/autistit luulee että kaikki inhoaa heitä?

Vierailija
19.11.2025 |

Vai onko vaan joku muu vainoharha?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee 👴🏻💜🧺

🥰😍😘😘

Vierailija
22/38 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luule, että ihmiset inhoavat minua vaan tiedän, että he pelkäävät tai vihaavat minua. Hekin, jotka haluaisivat tutustua minuun, eivät uskalla.

t. autisti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

alkaa puhumaan selkokielellä kuin taaperolle jos kysyy tarkentavaa kysymystä

Tätä näkee ammattilaistenkin toimesta. Hauskinta on, että yleensä olen paneutuneempi ja kartalla asioista paremmin kuin he ovat. Silti he kokevat tarvetta puhua minulle kuin tarhatäti hidastetussa filmissä.

Vierailija
24/38 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

alkaa puhumaan selkokielellä kuin taaperolle jos kysyy tarkentavaa kysymystä

Tätä näkee ammattilaistenkin toimesta. Hauskinta on, että yleensä olen paneutuneempi ja kartalla asioista paremmin kuin he ovat. Silti he kokevat tarvetta puhua minulle kuin tarhatäti hidastetussa filmissä.

No mua kyllä itseänikin ihnetyttää, kun en ikinä tajua mitäön. Olen tutkitusti tavallista älykkäämpi, mutta silti en tahdo pysyä ihnisten välisissä keskusteluissa perässä.

Vierailija
25/38 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös AP vihaa autisteja, ja häntä harmittaa se, että me huomaamme sen.

Vierailija
26/38 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En luule, että ihmiset inhoavat minua vaan tiedän, että he pelkäävät tai vihaavat minua. Hekin, jotka haluaisivat tutustua minuun, eivät uskalla.

t. autisti

Tuttua. Nuorena jotkut ns kaverit ei voinu julkisesti liikkua seurassani kun maine menis. 

Vierailija
27/38 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tutkitusti tavallista älykkäämpi, mutta silti en tahdo pysyä ihnisten välisissä keskusteluissa perässä.

Tunnistan tämän itsessäni ja minulla kyseessä on jonkinlainen auditiivisen prosessoinnin haaste. Kuulen ja ymmärrän, mutta käsittely tapahtuu hieman viiveellä, jolloin putoan kärryiltä jos asiaa tulee paljon. Nuorempana luulin että kuulo on heikko.

Vierailija
28/38 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tutkitusti tavallista älykkäämpi, mutta silti en tahdo pysyä ihnisten välisissä keskusteluissa perässä.

Tunnistan tämän itsessäni ja minulla kyseessä on jonkinlainen auditiivisen prosessoinnin haaste. Kuulen ja ymmärrän, mutta käsittely tapahtuu hieman viiveellä, jolloin putoan kärryiltä jos asiaa tulee paljon. Nuorempana luulin että kuulo on heikko.

No luulen että mulla varmaan sama juttu. Onko sulla diagnosoitu tuo? 

Vierailija
29/38 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luule, eikä inhoa, mutta outona minua pidetään kyllä. Kun pidän etäisyyttä, minua pidetään ihan mukavanakin. Lähempiin suhteisiin en enää lähde, siis ihan ystävyyteenkään, koska se ei ole luontevaa ja tuo stressiä. 

Vierailija
30/38 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen assi enkä välitä tuon taivaallista mitä normoturaanit musta ajattelee. Pellet.

Mikä on normoturaani? 😂😂

Ylilaudan teinin asteelle jääneet incelit käyttävät tuollaista kieltä. 

Aivan. Me akateemiset autistit puhumme troglodyyteistä, kun viittaamme mitäänymmärtämättömiin neurotyypillisiin.

Vierailija
31/38 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. autisti

Miksi pelkäävät?

Vierailija
32/38 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. autisti

Miksi pelkäävät?

Autistit on arvaamattomia möläyttelijöitä niin siksi varmaan. 

Vierailija
33/38 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan joku tutkimuskin tehty jonka mukaan useat nepsyt kohtaavat ulkopuolisuutta ja negatiivista hyväksymättömyyttä niin paljon enemmän kuin normot että tuolta se sitten ihan aiheestakin alkaa tuntua eikä ole mikään pelkkä luulo.

Aivan helvettiä etsiä työpaikkaa introverttinä, ujona nepsynä...

Vierailija
34/38 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
35/38 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. autisti

Miksi pelkäävät?

Autistit on arvaamattomia möläyttelijöitä niin siksi varmaan. 

Riippuu autistista. Jotkut ei puhu mitään.

Vierailija
36/38 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mitään luule, vaan työntelevät pikkusalameita sisäänsä eestaas.

Vierailija
37/38 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaahan että jos te jostain syystä vieroksutte vaikkapa autisteja, niin autistitkin ovat kuitenkin ihan vaan ihmisiä, ehkä erilaisia kuin te itse, mutta samat ihmisarvot omaavia yksilöitä. Miksi se erilaisuus niin kauheasti ärsyttää?

Ja sinulle, rakas kirjoittaja, joka sanoit että luulet perheesikin vihaavan sinua: toivon että olet väärässä. Toivoisin että jokainen autisti olisi ainakin jollekin ihmiselle se maailman rakkain; lapsi, sisko, veli, puoliso etc. 

Minulle oma lapseni (autisti) on tietenkin niin rakas että sydämeen sattuu ja sekin sattuu kun näen kuinka hän taistelee tässä neurotyypillisten maailmassa, tietäen olevansa erilainen ja siksi ehkä syrjitty. 

Onneksi ymmärrys lisääntyy ja toivon että jonain päivänä maailma olisi parempi paikka myös autisteille. 

Vierailija
38/38 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset sanoo sen ihan suoraan sekä ovat ilkeitä, ei ole mikään luulo.

Kyllä tietty vainoharhaisuus liittyy näihin. On ihan välittäjäaineiden puutteista kyse.