Esiteini-ikäinen tytär aivan mahdoton
11v, elämä on pelkkää vääntöä rajoista koko ajan. Esim. kun olen töissä, saattaa kaapeista olla kaivettu kaikki meikeistä ruokaan ja askartelutarpeisiin, vaikka ei ole lupaa ottaa ja on selvästi sanottu mitä saa esim. ottaa välipalaksi. Myös pukeminen, kotiintuloajat, hygieniasta huolehtiminen on jatkuvan väännön alla, vaikka ei pienempänä ollut. Tätäkö tämä nyt sitten on seuraavat 5 vuotta? Kyllä tässä alkaa jo haaveilemaan siitä että jonain päivänä muuttaa omilleen, huh.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan huono äiti, kun en itse ymmärrä miksi teini ei saa syödä jääkaapista fetaa ja salaattia? Saisi siis meillä muutenkin, mutta kyllähän tämä herättää kysymyksen siitä tehdäänkö teillä tarpeeksi ruokaa? Mitä varten niitä liimoja ym siellä kaapissa oikein hillotaan, jos niitä ei saa edes käyttää? Siis ollaanko meillä jotenkin ihan hulluja, kun ei tule mieleenkään edes opettaa lapselle, että tarvitsisi luvan askarteluun?
No jos olen ajatellut tehdä salaatin ruuan kaveriksi, niin hieman ärsyttää kun yksi syö aina kaikki salaatit eikä muut saa? Tai muut ei saa salaattiinsa koskaan fetaa, kun yksi syö kaiken. Pahoittelut, ehkä eletään erilaisissa ekonomisissa todellisuuksissa, ei minulla riitä rahaa ostaa kaappia täyteen sitä parempaa seppälää aina, että yksi nyppii rusinat pullasta.
Esim. tänään tarjolla oli välipalaksi kahta eri leipää, päälliseksi normijuustoa, kinkkua, kurkkua, tomaattia, paprikaa. Jugurttia, karjalanpiirakoita. Omenaa, päärynää. Mielestäni siinä on jo paljon valinnanvaraa 11-vuotiaalle välipalaksi. Sen sijaan oli kaverin kanssa kokattu ilman lupaa nuudeleita tonnikalalla, jotka heitetty sitten roskiin, kun ei ollutkaan hyvää. Yhdessä kyllä kokkailemme ruokaa ja leivonnaisia ja yksin ollessaan saa kyllä vaikka paistaa kananmunan. Ruuan tuhlaamisesta en pidä.
Tai kun olen ostanut itselleni juuri uuden shampoon, niin siitä on puolet tuhlattu johonkin slimeen, jota on pitkin asuntoa kun sitä on tehty lapsen huoneessa, olohuoneessa ja kylppärissä. Ja kyllä, minua ottaa päähän myös se valtava tiskikasa joka täällä odottaa, kun tulen töistä. Aivan turhaan. Lupa olisi ollut kyllä esim. askarrella kortteja, tehdä helmistä koruja, tehdä leikkitatuointeja, värityskuvia. Vaihtoehtoja on. Kyse on rajoista ja lapsen rajattomuudesta, jota on alkanut ilmenemään n. vuosi sitten ja koko ajan pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan huono äiti, kun en itse ymmärrä miksi teini ei saa syödä jääkaapista fetaa ja salaattia? Saisi siis meillä muutenkin, mutta kyllähän tämä herättää kysymyksen siitä tehdäänkö teillä tarpeeksi ruokaa? Mitä varten niitä liimoja ym siellä kaapissa oikein hillotaan, jos niitä ei saa edes käyttää? Siis ollaanko meillä jotenkin ihan hulluja, kun ei tule mieleenkään edes opettaa lapselle, että tarvitsisi luvan askarteluun?
No jos olen ajatellut tehdä salaatin ruuan kaveriksi, niin hieman ärsyttää kun yksi syö aina kaikki salaatit eikä muut saa? Tai muut ei saa salaattiinsa koskaan fetaa, kun yksi syö kaiken. Pahoittelut, ehkä eletään erilaisissa ekonomisissa todellisuuksissa, ei minulla riitä rahaa ostaa kaappia täyteen sitä parempaa seppälää aina, että yksi nyppii rusinat pullasta.
Esim. tänään tarjolla oli välipalaksi k
Kuulostaa siltä, et teidän kaappeihin tarvis enemmän salaattia ja fetaa. Xtra salaattijuusto 1,27e/200g Prismassa. Cm:ssä K-menu samoissa hinnoissa. Lidl voi olla vielä halvempi?
Millasta ruokaa teillä on? Onko riittävästi rasvaa ja proteiinia niissä? Saako ruuasta tarpeeksi suolaa?
Jos on hiilaripitoista proteiiniköyhää ruokaa, niin silloin ei ihme, jos koko feta menee kerralla, kun keho huutaa prodea ja rasvaa.
Saako teini tarpeeksi vihanneksia muuten, jos salaatit uppoaa hyvin? Voisko pääruoka olla välillä vaikka ruokaisa salaatti :) ?
Jos kerran menee keitokset pieleen, niin ei siitä kannata kimpaantua. Enemminkin opettaisin teinille, että etsii reseptin verkosta ja tekee sen mukaan, että tulee syötävää.
Odota 2-3 vuotta niin vaihtaisit nämä nykyhetkesi takaisin milloin vain...
Vierailija kirjoitti:
Te jotka jatkuvasti teette aloituksia, että lapset hyppii silmille kuin vankilakapinalliset, niin mistä te opitte että tämä on ok?
Suomessa nuoret ei tällä tavalla oireilleet vielä 10 vuotta sitten ja siitä taaksepäin, vaan oli normaalit rajat ja kunnioitus. Mikä sai teidät luulemaan, että lapsen saa kasvattaa noin, vaikka teidät kasvatettiin paremmin? Mistä tämä löysä vanhemmisto on saanut alkunsa?
Mitä, kyllä oli sama meno ainakin ysärillä.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka jatkuvasti teette aloituksia, että lapset hyppii silmille kuin vankilakapinalliset, niin mistä te opitte että tämä on ok?
Suomessa nuoret ei tällä tavalla oireilleet vielä 10 vuotta sitten ja siitä taaksepäin, vaan oli normaalit rajat ja kunnioitus. Mikä sai teidät luulemaan, että lapsen saa kasvattaa noin, vaikka teidät kasvatettiin paremmin? Mistä tämä löysä vanhemmisto on saanut alkunsa?
Oletko ollut teini 10 vuotta sitten? Minä olin ja kyllä me ainakin oltiin ihan kamalia. Niin kuuluu olleen myös 90-luvulla teinivuosiaan elänyt mieheni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana aakkoslapsi, eiks jee?
Mikä on aakkoslapsi?
Aakoslapsi -terni kuvaa lasta, jolla on nepsy diagnoosi; esim ADHS, autismi ja/tai tourette tms. Käytetään haukkumasanana, jolla pyritään muuttamaan lapsi persoonasta diagnoosiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana aakkoslapsi, eiks jee?
Mikä on aakkoslapsi?
Aakoslapsi -terni kuvaa lasta, jolla on nepsy diagnoosi; esim ADHS, autismi ja/tai tourette tms. Käytetään haukkumasanana, jolla pyritään muuttamaan lapsi persoonasta diagnoosiksi.
*ADHD
Vierailija kirjoitti:
Ihan samanlainen olin 35v sitten, ja kaikki kaverit. Oltiin tavallisista perheistä, eikä ollut vapaa kasvatus. Ihan kunnon kansalaisia meistä tuli. Nuoret aina tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kelpaa toi halpa feta ja karseellehan se maistuukin. Salaattia on kaapissa ja tarjolla ruualla, joten ei tarvitsis sen puoleen kokonaisia salaatinkeriä vetää itsekseen. Ja nämä kaikenmaailman napostelut on myös syitä, että jää se kunnon ruoka sitten syömättä. Ihan normaalia kotiruokaa syödään, lihalla ja sitä juustoa on tarjolla myös raejuuston muodossa sekä leivän päälle + maitotuotteet. Suolapurkkikin meiltä löytyy. Vihanneksia on aina kaapissa, esim. porkkanaa saisi ottaa ihan vapaasti. Kokkailussa ei ole kyse siitä että kerran olisi mennyt ruoka pilalle ja heitetty roskiin, vaan täällä on ihan jatkuvasti kokkailtu mitä sattuu ja ruuat roskiksessa. En ymmärrä miksi koitat vääntää mustaa valkoiseksi, kun kyse on nimenomaan siitä että teini ei kunnioita kodin sääntöjä ja rikkoo niitä rajoja TOISTUVASTI. Tuskin muillakaan teinit saa jääkaapista repiä ihan mitä haluaa ruuaksi ja roskiin ja te vaan myhäilette vieressä, että onpas se meidän Tessa niin omatoiminen ja kokeilevainen. Koska rajat ne liittyy siihenkin toimintaan ja niitä ei oma tytär tällä hetkellä kunnioita ollenkaan.