Miten määrittelet "uravanhemmat" ja "uraäidin"?
Kommentit (24)
Toisaalta pidän myös uraäiteinä sellaisia äitejäkin, jotka tekevät kahdeksan tunnin työpäiviä ja siihen päälle pitkät työmatkat (koska se omakotitalo on oltava...).
Eli kiteytettynä ne äidit, jotka viikossa viettävät huomattavasti enemmän tunteja muualla kuin lastensa luona.
Pääkaupunkiseudulla pitkä työmatka on enemmän sääntö kuin poikkeus. Ihan ilman sitä omakotitaloakin. Me asumme asumisoikeusrivarissa ja mun työmatkani on 1 h suuntaansa. Eli 2 h vuorokaudessa. Ja teen normaalia työpäivää.
Täällä vaan ruuhkissa kestää vähän pidempään paikasta a paikkaan b. Olin itse aiemmin töissä kodin lähellä, mutta yt:t iski ja uusi työpaikka löytyi kauempaa.
Viikolla olen yhtä etäpäivää lukuunottamatta 10 h poissa. Mutta toisaalta viikonloppuna olen kotosalla lasten kanssa. Ja viikollakin haen kuopuksen hoidosta noin kaksi kertaa viikossa. Eli käytännössä olen lasten kanssa 2 päivänä melkein koko valveillaoloajan + illat siihen päälle.
sijalla kuin esim. lapset.
Surullisinta on, jos molemmat vanhemmat paahtavat täysillä työelämässä ja uhraavat lapsensa. Ja miksi? Kunnianhimosta eli himosta saada kunniaa? Siksi, että rahaa on saatava ja paljon? Ja lapsetkin on silti oltava, koska ne kuuluu kuvaan...
Mulla kulkee läppäri mukana, lähinnä siksi että teen etäpäivän kerran viikossa. Ja siksi, että jos joku lapsista sairastuu, olen meilien jne ulottuvilla tarvittaessa (joskus "akuutti"juttuja, joissa riittää 5 min varsinaista työtä, mutta tarvitaan kuitenkin).
Ja pukukin on :), tai siis jakkupuku - mutta kun työ vaatii sellaisen.
Muuten en ole kovinkaan urasuuntautunut, lapset ovat ensin, sitten työ - olin mm. 3 vuotta hoitovapaalla kuopuksesta.