Miten ravintolassa toimitaan?
Tiedän, että riippuu ravintolasta... Mutta kertokaa vaikka jonkun tietyn ravintolan tapa. Jos sitten joku muu kertoisi jonkun toisen, niin minä ja muut kaltaiseni ehkä opittaisiin vähän kokonaisuudessaan.
Ja tiedän, että oon ihan vässykkä tämän asian kanssa. En ikinä lapsena päässyt käymään ravintolassa ja myöhemmin ne pari muuta kertaa on tapahtuneet seurueessa jossa joku muu on hoitanut asian, jokin ryhmä ollut kyseessä ja ehkä toimintatapa eroaa. Nyt olen jo ihan aikuinen enkä oikeasti kehtaa mennä niin, että kysyn. Tätä voi olla vaikea ymmärtää jos ei ole näin tynnyrissä kasvanut. :(
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa annetaan tippiä ja paljonko? Keille kaikille sitä annetaan?
Ei kuulu Suomen kulttuuriin, täällä on ravintolatyöntekijöillä kuitenkin paremmat palkat kuin maissa joissa se muodostuu osittain tipeistä. MUTTA: joissain paikoissa maksupääte tarjoaa mahdollisuutta maksaa tippiä!!! Olkaa tarkkana ettette vahingossa sellaista maksa jos ette tahdo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisätäänpä vielä yksi vinkki. Jos haluat jakaa laskun kaverisi kanssa niin se pitää sanoa ennen kuin tarjoilija tuo laskun. Tarjoilija yleensä kysyykin tuodaanko yksi lasku vai jokaiselle erikseen. Monesti tarjoilija haluaa tämän tiedon jo ennen kuin tilataan. On myös mahdollista jakaa lasku esim. pariskunneittain. Laskun jakamisesta aiheutuu tarjoilijalle ylimääräistä vaivaa ja sitä helpottaa, jos tämä on tiedossa jo tilausvaiheessa. Lasku on syytä tarkistaa ennen maksamista, erityisesti jos lasku on jaettu useammalle. Näissä tulee usein virheitä.
Suomessa pääsääntöisesti laskun jakaminen onnistuu siinä vaiheessa, kun laskua pyydetään. Ei ole vielä ikinä tarvinnut tietää tilausvaiheessa. Ja jos pitää, yleensä tarjoilija osaa sitä tuossa vaiheessa jo kysyä.
koskaan en ole laskua jakanut. aina
Niin. Tarjoilija on aina kysynyt samasta vai erikseen ja siinä se, jokaiselle oma lasku omista syömisistä/juomisista jollei ole joku joka haluaa tarjota muille.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ystävällisistä vastauksistanne! Voiko jotenkin mokata, onko jotain poikkeuksia niin että olisi vaikkapa pitänyt osata mennä johonkin kassalle heti? Tai että olisi pitänyt ymmärtää varata pöytä? Ap
lounasravintolat mm seisovat pöydät paikoissa lampsit ekana kassalle ja ostat lounaan-maksat siinä. menet minne menet, syöt, voit ottaa lisää ja aina uusi lautanen, ja juomalle samoin. lihat-kalat eri lautasille sekä salaatti. ei tarvitse kerralla ottaakaan ja ei sitten ylijäämää.
noissa usein viedään itse astiat keräilyvaunuun- ihan joskus henkilökuntakin käy poimimasta sun läsnäollessa astioita luvallasi.
ns iltarafloihin saitkin jo hyvät ohjeet. lähde kokeneen kanssa, niin ei jänskätä. ja aina voi kysyä -heidän toimintatapojaan. ovat iloisia kun tulee fyrkkaa.
Siellä on yleensä palvelualtista väkeä, ja he kyllä neuvovat mieleellään, kun vain kysyy, jos ei jotain asiaa ymmärrä.