Pentik lomauttaa henkilöstönsä
"Kuluttajien luottamus talouteen on ollut huonoa jo useamman vuoden ajan ja se vaikuttaa ostokäyttäytymiseen. Se näkyy koko kaupan alalla, ja mekään emme ole sille immuuneja"
Kommentit (71)
Liian kallis joillekin. Vähän rahakkaampien kauppa?
Vierailija kirjoitti:
Minä aloin boikotoida sen jälkeen kun siirsivät osan tuotannosta Kiinaan.
Ihan oikeasti, mitä me tässä maassa teemme, kun porukkaa irtisanotaan töistä melkein joka puolella ja työpaikat siirtyy joko tekoälylle tai Aasiaan?
Onko Orpon hallituksella tähän jotain ideaa, vai annetaanko työttömyyden jatkaa paisumistaan? Ollaan jo EU kärkeä työttömyydessä ja lisää irtisanomisia on luvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä tuotannon ?
Uudet Bella- ja Syreeni-sarjat valmistetaan Kiinassa.
https://www.iltalehti.fi/sisustus/a/18b5f1e6-f72b-4d15-a856-81b67b57a2be
Vierailija kirjoitti:
Koronarajoitusten vaikutuksia tämäkin.
Tarkoitat varmaan plörönää?
Astioiden edes osittainen valmistusmaan muuttaminen, eli siirto Kiinaan, laittoi minulla Pentikin boikottiin. Olen niin kyllästynyt tuohon made in china touhuun.
Vierailija kirjoitti:
Astioiden edes osittainen valmistusmaan muuttaminen, eli siirto Kiinaan, laittoi minulla Pentikin boikottiin. Olen niin kyllästynyt tuohon made in china touhuun.
Sama täällä. En rupea maksamaan temuromusta kotimaisten tuotteiden hintoja. Ostan sitten reilusti 50 sentin Ikeaa joka ei yritä ratsastaa millään korulauseilla.
Vierailija kirjoitti:
Astiavalmistus on edelleen Posiolla. Ne ovat huippulaatua, lastenastiatkin kestäneet lattiallepudottelua ja lasitus kestää upeana, toisin kuin Iittalan astioissa. Siitä uudemmasta Kiina-krääsästä tykkää varmaankin nuorempi ostajakunta ja siksi pysyy valikoimassa.
Mulla ihan eri kokemus kestävyydestä. Mulla oli iso Pentikin astasto. Niin lautasista kuin teekupeista ja kahvimukeista irtoili reunapaloja ihsn normikäytössä ilman mitään erityistä kolahtelua. Lautasten pinnat myös naarmuuntuivat tavallisessa aterioinnissa.
Muksun lautanen meni säpäleiksi, kun se tipahti puulattialle.
Nyt meillä on Marimekon astioita, yksikään ei ole mennut rikki eikä ole naarmun naarmua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti, mitä me tässä maassa teemme, kun porukkaa irtisanotaan töistä melkein joka puolella ja työpaikat siirtyy joko tekoälylle tai Aasiaan?
Onko Orpon hallituksella tähän jotain ideaa, vai annetaanko työttömyyden jatkaa paisumistaan? Ollaan jo EU kärkeä työttömyydessä ja lisää irtisanomisia on luvassa.
Näinhän tekee lähes kaikki yrittäjät, jotka siihen vain jollain tavalla kykenevät. Suomalaista ahnetta yrittäjää EI KIINNOSTA suomalaiset ammattilaiset. Ja sama jengi huudattaa porukkaa menemään töihin, mutta itse ei suomalaista työtöntä palkkaisi, kun sen tekee halvemmalla (ja huonommalla, mutta so what) joku halpatyöläinen tai tekoäly.
Pentik on ollut designinsa puolesta kivikaudella jo kymmeniä vuosia.
Näitä firmoja tullaan näkemään tulevaisuudessa entistä enemmän, jotka menevät vanhan henkilöstönsä mukana hautaan. Yritystoiminnasta on tullut kuin uusi avioliitto: yrityksen pitäisi uudistua markkinan mukana, mutta se on naimisissa mätänevien työntekijöidensä kanssa eikä pysy sen vuoksi mukana markkinassa. Valitettavasti. Ja tällaisia yrityksiä on PALJON
Varautukaa siis tällaisiin ja konkurssiuutisiin jatkossakin
Pentikin on vaikea irtisanoa Posiolta, kun ovat vuosikymmenien saatossa imuroineet X miljuunaa avustusrahoja Posion kunnalta.
Siksi pitkät "lomautukset" koko henkilökunnalle, uutisten mukaan jopa 90 päivää. Lopputulos sama, ainakin alussa.
Mutta jatkoa seurannee...
Vierailija kirjoitti:
Myös Marimekon tuotteita valmistetaan Kiinassa, lisäksi Thaimaassa , Liettuassa , Portugalissa ja missä muualla valmistetaankaan. Halpamaihin on siirretty.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kiinalaiset eivät ole koskaan osanneet tehdä keramiikkaa, eikö?
Laadun kääntöpuoli on, ettei laadukkaita tuotteita tarvitse ostaa uusia muutaman vuoden välein. Valtaosa mun ruuanvalmistusastioista on Seppo Mallatin 1970-luvulla suunnittelemia ja nyt on vuosi 2025 jo päättymässä. Mallat luonnollisesti ei ole Pentikiä, mutta pointtini siis on, että jos ostaa jotain vuosikymmeniä kestävää, niin kun ne on kerran hankkinut, ei tarvitse koko ajan ostaa uusia.
En omista tämän yrityksen tuotteita. Astiat ovat kalliita, rumia ja jotenkin kömpelöitä ja vanhanaikaisia. Joskus ostin Citymarketista tarjouksessa olleen Pentikin käsipyyhkeen, joka meni heti huonoksi, eikä edes kuivannut kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän tekee lähes kaikki yrittäjät, jotka siihen vain jollain tavalla kykenevät. Suomalaista ahnetta yrittäjää EI KIINNOSTA suomalaiset ammattilaiset. Ja sama jengi huudattaa porukkaa menemään töihin, mutta itse ei suomalaista työtöntä palkkaisi, kun sen tekee halvemmalla (ja huonommalla, mutta so what) joku halpatyöläinen tai tekoäly.
Suomessa on liian korkea verotus. Jos kaikki työvaiheet tehdään Suomessa, hinnasta tulee niin korkea, ettei kukaan osta.
Nyt ovat lopettaneet monet kotimaiset vaatevalmistajat. Sydän syrjällään seuraan Paapiin tuotantoa. Olen sieltä ostanut ihania trikookankaita, mutta valmisvaatteiden hinnat ovat melko korkeat. Toivottavasti pysyy pystyssä.
Keramiikkansa Pentik valmistaa edelleen Suomessa, paitsi nyt ilmeisesti kokeiluna kaksi jollakin tekniikalla kuvioitua, jota tekniikkaa ei voi omalla pajalla tehdä. Ikäänkuin painettuja kukkakuvia. Olinkin huolissani kuullessani sen. Ihmiset sekoittaa asiat eivätkä tajua, että muut astiat tehdään edelleen Posiolla. Kannattaisi varmaan lopettaa se keramiikan kokeilu Kiinassa kokonaan, että luottamus palaa.
Voisivat keskittyä vain myrkyttömään Suomi-keramiikkaansa. Varmin tapa varmistaa,ettei astioista irtoa lyijyä ym. on ostaa Pentikin omissa uuneissa valmistettuja astioita. Toki astioiden laadun pitää pysyä hyvänä.
Muumi-mukeissa ja kaikissa Kiinassa yms. valmistetuissa edelleenkin tavataan joskus pistokokein liikaa lyijyä tai kadmiumia.
Odotan 50% kanta-asiakasalennuksia täydentääkseni astiastojani. Muuta en Pentikiltä osta. Joskus ehkä jonkun joulukoristeen tai puisen valokuvakehyksen olen ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Ratsastetaan suomalaisella työn laadulla sekä maineella ja hinnoitellaan tuotteet aivan kuin ne olisi tehty Suomessa mutta oikeasti myydään kiinalaista tusinalaatua.
Sitten ihmetellään kun suomalaiset tilaavatkin temusta täsmälleen samaa kiinalaatua edustavia kuppeja ja kippoja prosentilla Pentikin hinnoista.
Pentikin keramiikka on kotimaista.
Vierailija kirjoitti:
Pentikin tuotteet ovat olleet jo vuosia kiinassa valmistettuja. Miksi kukaan niitä ylihinnoiteltuja kiinatuotteita ostaisi?
Pentikin keramiikka tehdään edelleen Suomessa. Se oli Iittala /Arabia joka siirsi tuotannon Aasiaan.
Vierailija kirjoitti:
Pentik samoin kuin Marimekko ja Finlayson ovat jumittuneet vuosien takaiseen suunnitteluun ja mallistoon, maailma muuttuu, maku on muuttunut, pitäisi vähän uudistua.
Pentikillä on kyllä uusi nuorekas ja värikäs Tuntu-niminen astiasto. Myös Kallio on kiva taiteellinen ja nykyaikainen, Anis linjakas moderni Arabian yhtä sarjaa muistuttava. Oot varmaan jossain vanhoissa kuvastossa vielä.Mielestäni sitä suomalaista keramiikkaa pitäisi tukea, kun niin harvoin löytää enää laadukasta, kestävää ja varmuudella myrkytöntä keramiikkaa. Kiina jutut saavat mun puolesta heivata jonnekin.
Minkälainen ihminen kirjoittaa jotain tällaistä ?