Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten välttää ajautumasta marttyyriäidiksi, joka tekee paljon ja jonka lapset ei ole kiitollisia mistään?

Vierailija
16.11.2025 |

Teen koko ajan valtavan paljon lasteni eteen, hoidan kaikki harrastuskuljetukset, laitan kaikki ruoat, hoidan pyykit pyykkiin ja puhtaat kaappiin, huolehdin koulukamppeet, kouluun ehtimiset, autan läksyt, kuskaan hammaslääkäreihin ja fysioterapioihin, etsin kivet ja maitotölkit päiväkotiin, luen iltasadut, siivoan sotkut, pelaan ja leikin ja askartelen, kuskaan kaikessa kivassa ja listaan voisi listata lukemattoman määrän vielä asioita, maksan kaikenlaiset harrastusvälineet ja hauskanpidot. Olen yh, lasten isä ei tee yhtään mitään, minimielarit maksaa ja nekin aina myöhässä. Eipä minulle ole aikaa mihinkään muuhun kuin lasten asioihin ja sitten oma osapäivätyö. Joskus viisiminuuttinen aikaa hengähtää kuten nyt. Lapset senkuin valittaa ja kiukuttelee kaikesta, mikään mitä teen ei riitä tai on väärin heidän mielestään. Olen kovaa vauhtia luisumassa marttyyriäidiksi. Miten sen voi välttää? Lapset on nepsyjä, jotka ei pysty itse huolehtimaan asioistaan kuten iän mukaan pitäisi eli minun on pakko tehdä paljon. Mutta kyllä nepsykin kai voisi osata olla edes jostain kiitollinen. 

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt joudun menemään laittamaan lapset nukkumaan, mutta palaan myöhemmin lukemaan kommentteja. Ap

Mitä hittoa!? Eivät 8-vuotiaat mene klo 19 nukkumaan. Kuinka monta tuntia pakotat heidät makoilemaan sängyssä? Ei tuon ikäisiä ylipäätään tarvitse enää nukuttaa.

Ehkä hän laittaa heille iltapalan ensin ja lukee iltasadun ja muut. 

Meillä 9-vuotias tekee itse voileivän ja syö sen. Saattaa tehdä leivän myös pikkusiskolleen. Pesee hampaat, kun sanon, että pese, menee suihkuun itse ja nukkumaan samaan aikaan kun muukin perhe. Laitamme vain valot sammuksiin ja sanomme hyvää yötä. En yhtään ihmettele, jos on raskasta.

Onko sinun lapseni nepsy kuten aapeen

Väitätkö nyt, että 8-vuotias nepsy ei osaa voidella leipää? Kyllä osaa ja voitelee itse koulussakin. Ja varmasti osaa käydä suihkussa ja pestä hampaansakin. Ap passaa lapsensa piloille. 

Vierailija
62/80 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen 40-vuotiaita miehiä, joille äiti voitelee leivän ja kuorii omenan. Jokainen koululainen osaa voidella leivän, vaikka olisi mikä nepsy. Jos ei osaa, niin on korkea aika harjoitella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita vaikka siitä, että ne lapset eivät ole pyytäneet syntyä tähän maailmaan. Sinä halusit lapsia, joten nyt on aika kohdata todellisuus; kiittämättömyys on maailman palkka. 

Eli koska lapset ei pyytäneet syntyä tänne, niin aapeen pitää tehdä kaikki heidän eteen yksin? 

Vierailija
64/80 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt joudun menemään laittamaan lapset nukkumaan, mutta palaan myöhemmin lukemaan kommentteja. Ap

Mitä hittoa!? Eivät 8-vuotiaat mene klo 19 nukkumaan. Kuinka monta tuntia pakotat heidät makoilemaan sängyssä? Ei tuon ikäisiä ylipäätään tarvitse enää nukuttaa.

Meillä 9-vuotias tekee itse voileivän ja syö sen. Saattaa tehdä leivän myös pikkusiskolleen. Pesee hampaat, kun sanon, että pese, menee suihkuun itse ja nukkumaan samaan aikaan kun muukin perhe. Laitamme vain valot sammuksiin ja sanomme hyvää yötä. En yhtään ihmettele, jos on raskasta.

Onko sinun lapseni nepsy kuten aapeen

Eikös melkein kaikki ole nykyään. Vähintään diagnosoimattomia.Taitaa olla pian yleisempää olla nepsy kuin ei olla.

Vierailija
65/80 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP ei ole sanonut tekevänsä leipiä valmiiksi tms. Itsekin nepsyjen äitinä ymmärrän aloituksen tosi hyvin. Tärkeää olisi opettaa arjen taitoja, mutta pakko on tehdä paljon itse, koska nepsyjen kanssa energiat menee siihen fokuksen ylläpitämiseen. Pitää vaan lopettaa tekemästä osa kotitöistä. Esim. meidän sauna on pesty viimeksi 10 vuotta sitten, kylppärin pesen vain kaksi kertaa vuodessa jne. Pakko on jotain jättää tekemättä, jotta ehtii tehdä sen tärkeimmän eli huolehtia lasten koulun käynnin, ravitsemuksen, liikunnan ja käyttäytymisen.

Vierailija
66/80 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapeen tilanteessa ongelma ei taida olla se, että voiteleeko hän voileipiä vai ei, vaan se että kahden nepsylapsen terapiakuskaukset ja nepsyoireissa auttaminen jo itsessään käy kokopäivätyöstä. Ja siihen päälle kaikki se mikä tavallisella yh:lla on.

Vierailija
67/80 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8-vuotias nukkuu 11 tuntia, jos huomenna koulu alkaa klo 8 niin ihan taatusti menee petiin klo 19, jotta ehtii nukkua riittävästi.

Ja ei tarvi nukuttaa... suurin osa kommentoijista sivuuttaa suoraan sen, että nepsylapset, jotka tarvii monessa asiassa enemmän tukea kuin normilapsi. 

Vierailija
68/80 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja! Meillä menee niin että jos vaatteitaan ei laita itse pesukoneeseen niin vaatteet eivät itsestään peseydy. Lisäksi olen opettanut lapsille kuinka pesukonetta käytetään. Ap:n tyylillä lapsista kasvaa mieslapsia jotka isona etsivät äidinkorviketta. Sitten ihmetellään tulevaisuudessa että miksi narsisti Teemu 40v. Ei ole naimisissa eikä ole lapsia. 

ap:n lapset olivat 6- ja 8 -vuotiaat. Ei sen ikäiset osaa pyykkiä pestä, en usko sinunkaan lapsistasi että eskari pesi itse pyykkinsä. Höpö höpö sulle vaan. 

Vierailija
69/80 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät sulle ja sun "kasvatustaidoillesi."

Niin ja oliko lapsellasi autismi vai adhd? 

Ei ollut vai? No miksi vertaat aloittajan lapsiin? Autismi ja adhd oikeuttavat vammaistukeen, oikeuttaa tehostettuun tai erityiseen tukeen, ne ei ole vain "sanoja" vaan oikeita kehityshäiriöitä. Silkkaa kettuilua tulla pätemään kun sun lapsi tekee ja osaa, mutta vammainen lapsi ei osaakaan. 

Vierailija
70/80 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole opettanut lasta mitenkään erityisemmin, mutta 3-vuotias kiittelee päivittäin minua kaikesta. Esim. kun ostin uuden potan rikki menneen tilalle, niin lapsi kiittelee siitä vielä puolen vuoden päästäkin. Vähän huvittavaakin, mutta siis kerron tämän siksi, että kyllä pienetkin lapset voivat olla kiitollisia (toisin kuin edellä väitettiin).

Kolmevuotias ... hän kiittelee koska on näin nähnyt tehtävän. Sanoa kiitos on eri asia kuin tuntea kiitollisuutta.  Odotahan kun ehtii kouluikään, niin loppuu vähitellen tuokin ihanuus. 

Kauheeta panettelua. Vaikka sinä et saanutkaan kiitollista lasta niin eise sitä tarkoita että muutkaan eivät saisi. 

Ei vaan tuo on normaalia ihmisen kehityskaarta, kolmevuotias on vielä hurjan kiltti. Kyllä se karisee kun kokemuspiiri kasvaa oman perheen ulkopuolelle, tulee kaverit, ei olla kiinni äidissä koko ajan. 

Vierailija
71/80 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitätkö nyt, että 8-vuotias nepsy ei osaa voidella leipää? Kyllä osaa ja voitelee itse koulussakin. Ja varmasti osaa käydä suihkussa ja pestä hampaansakin. Ap passaa lapsensa piloille

Ei ohjaamatta välttämättä osaa. Voi olla että pitää vähintäänkin valvoa vieressä, vaikka ei puolesta tekisikään. 

Mikä on sun kokemus nepsyistä? Minkätyyppisestä? 

Vierailija
72/80 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös melkein kaikki ole nykyään. Vähintään diagnosoimattomia.Taitaa olla pian yleisempää olla nepsy kuin ei olla.

5% ikäluokasta on adhd, 1% on autismi, ei kaikki. Isohkossakin koulussa vain muutama siis.

Ihmeellistä kärjistämistä. 

Vierailija
73/80 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 8-vuotias nepsylapsi. Hän osaa oikein hyvin voidella leivän. Mutta ei sitä tee ellei aikuinen seiso vieressä koko ajan ohjaamassa sitä voitelua. Ei siis tarvi opettaa eikä neuvoa, vaan ohjata keskittymistä siihen voihin ja leipään. Jos ei ohjaa, niin lapsi ei saa tehtyä leivälle mitään, kun huomio on jossain ihan muussa. Hän kärsii aliravitsemuksesta nepsyoireidensa vuoksi, ja siksi lääkäri on käskenyt minua huolehtimaan ihan vierestä koko ajan, että lapsi saa ruokaa riittävästi ja myös aina voita leivän päällä. Tavallisten lasten vanhemmat ei ymmärrä mihin se voi johtaa, jos nepsylapselle sanoo että voitele itse tai ole ilman voita sitten jos et voitele. Pahimmillaan letkuruokintaan sairaalaan kasvun turvaamiseksi. 

Vierailija
74/80 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin minäkin tuossa tilanteessa marttyyriäiti. Katkeruus lasten isää kohtaan olisi niin suurta.

Vierailija
75/80 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuus ainoa tapa estää tuo.

Joo ootas, työnnän ne takaisin kohtuun.

Vierailija
76/80 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä syyllistetään aloittajaa? Ei hän varmaan tuollaista elämäntilannetta tilannut ja tahallaan hankkinut.

Vierailija
77/80 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä syyllistetään aloittajaa? Ei hän varmaan tuollaista elämäntilannetta tilannut ja tahallaan hankkinut.

Naisia syyllistetään aina miesten tekosista.

Vierailija
78/80 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että on nepsy, ei tarkoita, etteikö voisi edellyttää mitään kotiaskareita. Vaikka ei ihan ikätasoisesti pystyisikään tekemään, niin aika vaikeavammainen pitää olla, jos ei opi vaatteitaan kaappiin viemään vielä kouluikäisenäkään. Meillä nepsy lapsi osasi viisivuotiaana viikata omia vaatteitaan. Aluksi tietenkin tarvitsi opastusta, niin kuin kuka tahansa lapsi. Esim. autisti voi olla lopulta niin tarkka siitä, miten hänen vaatteensa kaappiin laitetaan, että äiti ei enää saa siihen puuttua.

Vierailija
79/80 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ap lukemaan kolmiokuudelle Instaa. 6 lapsen yh. Hyvin hällä homma hanskassa. Jakaa säästö- ja ruokailuvinkkejä ym. Tämä siis ihan asiastasi irrallaan, mutta voit saada inspiraatiota ja kivoja vinkkejä.

Vierailija
80/80 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muut kehuvat, miten nepsylapsesi osaavat käyttäytyä, olet tehnyt monta asiaa oikein. 

Ei lasten tarvitse olla kiitollisia, ja omat tunteensa näyttämällä tiedät, että heillä on turvallista kodissanne. Sylkykuppina ei tietenkään tarvitse olla. Siihen voisi hakea apua neuvolasta. 

Se kiitollisuus tulee sitten vanhempana. Ymmärtävät, miten asiat oli hyvin. Ehkä jollain tavalla hekin voivat puolestaan auttaa sinua. Heillekin kertyy osaamista, aikuisena jopa sellaista, mitä sinulla ei ole. 

Voisitte arkea tehdä yhdessä. Siivousta niin, että lapsille sopivat tehtävät. Tai siivouspäivä ja leffailta kotona palkinnoksi. Läksyt huolehditaan, jne. 

Minäkin tein kaikkeni lasten eteen. Aikuisiin lapsiin on hyvät välit. En kadu. 

Hae apua omaan jaksamiseesi. Ajoissa. Voit myöntää, että et jaksa kaikkea ja tarvitset apua lasten, ajankäytön tai muun asian kanssa. Ehkä tarvitset viikossa harrastusillan tai kaksi tai toisaalta kokonaisen päivän.

Hae tukiperhettä tai kunnallista apua. Tärkeää on se, että sinä jaksat. Muista, että lapset kasvavat joka päivä ja ajan kanssa helpottaa.