Rasittava urapariskunta äitiyspolilla..
Päältäpäin näytti ja käytöksestäkin (kännykän käyttö mm) huomasin, että kyseessä ns. tärkeissä hommissa oleva pariskunta, vaimo raskaana tulossa rakenneultraan ja siippa mukana.
Kyseessä äitiyspoliklinikka / synnytysvastaanotto, jossa tapahtuu kaiken aikaa yllättäviäkin käänteitä, joten ajat ei aina pidä paikkaansa. Itse olen joutunut aina odottamaan enemmän tai vähemmän, tänään se oli ½ tuntia.
Ja tuo pariskunta otti perinpohjin pulttia kun joutuivat hekin tuon ½ tuntia odottamaan, jokaiselle ohikulkeneelle henkilökunnan edustajalle jompi kumpi aloitti jumalattoman paasauksen kun he ovat jo puoli tuntia odottaneet eikä mitään ole tapahtunut..
voi herranjumala.. onnea ja menestystä vaan sitten sen vauvan kanssa, sekään ei tunne kelloa ihan alkuun!! =0)
Kommentit (33)
kun on ollut liian hyvät ajat. Suuri osa maailman ihmisistä olis tosi kiitollisia edes sen äitipolin olemassaolosta, saati sitten niistä hoidoista mitä sieltä on suomessa saatavissa. Kyllä yhteiskunnassa oikeasti on jotaini pahasti vialla, kun ihmiset on saatu tähän jamaan että psyyke leviää puolen tunnin odotuksesta. Puoli tuntia ei ole mitään! Ei tuo tuommoinen ole ihmisarvoista elämää enää, jos kaikki on siitä kiinni.
Jos poissaolo osuisi sinun kohdallesi? LInja-auto ei tulekaan, kun kuljettaja on äitiyspolilla? Et saakaan lastasi aamulla hoitoon? Luennollesi luennoitsija ei vain ilmestykään? Sinun lääkäriaikasi jää väliin, kun lääkäri ei pääsekään paikalle? Pankissa lainaneuvottelussa pankin edustaja ei tulekaan paikalle?
Ja kaikki nämä ilmoittamatta?
koko aikataulu mene uusiksi jos joutuu odottelemaan. Tämä on niin basic organisointia, että ihmettelen miten nämä provouraohjukset ovat onnistuneet edes uraa tekemään.
Mutta jos ihminen ei ole koskaan joutunut poliklinikalla käymään (kuten ainakaan minä en ollut ennen raskauttani), ei voi tietää, että siellä myöhästymiset ovat tyypillisesti suurempia kuin muualla. Ns. normaalissa lääkärissä olen ainakin tottunut siihen, että lääkärit ovat maksimissaan 10-15 minuuttia myöhässä, joten ei olisi aiemmin tullut mieleen, että juuri tuonne pitäisikin varata tunti pari ylimääräistä. Tämäkään tuskin olisi monelle suuri ongelma, jos asian tietäisi etukäteen.
Jos poissaolo osuisi sinun kohdallesi? LInja-auto ei tulekaan, kun kuljettaja on äitiyspolilla? Et saakaan lastasi aamulla hoitoon? Luennollesi luennoitsija ei vain ilmestykään? Sinun lääkäriaikasi jää väliin, kun lääkäri ei pääsekään paikalle? Pankissa lainaneuvottelussa pankin edustaja ei tulekaan paikalle?
Ja kaikki nämä ilmoittamatta?
Viittaan taas ajanvarauksessa tehtävään harkintaan ja ajoissa varaamiseen, ettei bussinkuljettajan reitti siitä vaarannu.
puolella kustannustehokkaasti. Yleensä jos esim. ajat 20-30min ja sitten yksi rakenneultra paljastaakin vakavan poikkeavuuden, niin siinä on sitten vaan käytettettävä aikaa vaikka muut joutuu odottamaan. Täällä yksityisellä sitä vasta meuhkataankin, kuinka -tärkeitä- ihmisiä me ollaan me ei VOIDA odottaa.
Minä ainakin arvostan omaa ja lasten terveyttä niin paljon, että varaan ihan reilusti aikaa (vaikka palkatonta) terveydenhuollon käynteihin.
Juu, itse olen jo äitiyslomalla rv 39 menossa ja olin itse vauvan kokoarvioultrassa nla:n lähetteellä.
Ja minulle kun poliaika postissa tuli, siinä oli jo etukäteen tiedote, että ajat voivat olla myöhässä juuri siitä syystä, kun synnytysvastaanotto on samassa ja että varatkaa reilusti aikaa käyntiinne, sekä pahoittelut jo etukäteen. Ja jos tämä pariskunta on rakenneultraan ollut menossa, heille on aika annettu myös postitse, samoin tuo saatekirje.
Siksipä en ymmärrä, miksei päivää ole pystynyt järjestämään väljemmäksi. Ja puoli tuntia, sehän nyt ei ole juuri mitään!! Oikeasti kätilöt ja lääkärit siellä tekevät kaikkensa, että aikataulu pitäisi, mutta nyt oli ainakin kuralla - resurssipula on siis ilmeinen. Sitä minulle ainakin pahoiteltiin vielä uudestaan kun viimein pääsin sisään. Ja hei, itse käytin varmaan jollekulle muulle varattua aikaa, sillä jouduin olemaan vauvan sydänkäyrillä toista tuntia eli varasin yhtä toimenpidehuonetta "liian kauan". Kurjaa niille, joiden aika oli myöhemmin iltapäivällä! Sorry, mutta mua ei päästetty pois.
Matkoineen täältä provinssista asti mulla meni tuohon käyntiin _5 tuntia_. Olisin joutunut järjestelemään likiman koko työpäiväni uusiksi. Mutta se olisi kyllä järjestynyt, no problem, kun sen etukäteen tietää.
Eipä ole tainut ko pariskunta ymmärtää, että ultra voi viivästyä tai venyä ihan muistakin syistä.
Sikiöstä saattaa löytyä poikkeavuuksia/ epäily poikkeavuudesta -> kutsutaan lääkäri -> odotellaan -> ultrataan uudestaan jne. aika aikaa kuluu!
Ei rakenneultra ole mikään läpihuutojuttu, käydään otattamassa kivat kuvat tulevasta vaavista ja plussaa jos ultraaja kertoo sukupuolen.
Meidän äitiyspolilla OYS menee aina ihan älyttömän kauan aikaa. Joka kerta ( kahdessa raskaudessa) on saanut varata ainakin 3 tuntia aikaa siellä käyntiin. Ja sitten se oma tutkimus on kestänyt max 15 min.
ja joutuu odottelemaan. Aikaa varatessa voi kysellä, kuinka paljon aikaa kannattaa varata käyntiin ja kuinka hyvin annetut vastaanottoajat pitävät. Erityisesti jos on kiireinen ihminen, niin kannattaa reippaasti kysellä etukäteen, jotta ei tule yllätyksiä..
En nyt kenellekään ole sentään valittanut. Ymmärrän että jossain vaiheessa on ollut jotain minkä takia muiden ajat ovat ruvenneet viivästymään.
Itse varsinkin olen sellainen joka ei todellakaan myöhästy. Joskus tekis mieli kyllä mennä lekuriin 15 min myöhemmin kuin on varsinainen aika, ihan sen takia että ei sinne kuitenkaan pääse ajallaan. Mutta en voi, itse olen ajoissa paikalla.
Pikkuinen vinkki: Vanhempainlomalla aikatauluihin voi vaikuttaa. Silloin tuskin palaveria pukkaa heti päälle. Tällöin ollaan tekemisissä lasten kanssa. Mutta aikuisten kanssa luulisi, että ellei hätätapauksista ole kyse, aikataulut pitäisivät edes jotenkin tai odotettavasta ajasta voitaisiin saada edes arvio. Mutta ei, pyhää terveydenhuoltoa ei saa arvostella, koska hoitajat on niiiiiiin kovilla. Olen kyllä omassa työhistoriassani huomannut, että pahimmat blokit aikatauluissa ovat yleensä suorittavan työn tekijät, jotka eivät vain saa simppeliä hommaa tehtyä. Sitten syytetään johtoa, vaikka oma toiminta on mitä on.
Että ei mullakaan äitiyslomaalisella ole liikoja aikoja siellä lorvia. Mutta monesti juuri näissä terveyspalveluissa saa varautua odottamaan ja odottamaan..
Eiköhän kaikissa töissä ole mahdollista varta aika sillä lailla ettei
koko aikataulu mene uusiksi jos joutuu odottelemaan. Tämä on niin basic organisointia, että ihmettelen miten nämä provouraohjukset ovat onnistuneet edes uraa tekemään.
aika härdellin aiheuttaisi. Jos varaan käyntiajan hyppytunnilleni ja se myöhästyy, myöhästyn minä seuraavalta tunnilta. Silloin luokassa tai käytävässä odottaa luokallinen oppilaita vailla opettajaa ja ohjelmaa. Ymmärrän kyllä uraäitiodottajia, joiden on monin kerroin vaikeampi paikata myöhästymisensä.
joten saattoi olla sovittu palaveri alkamassa tiettyyn aikaan ja alkoi hermostuttaa kun kello juoksi eikä pyydetä sisään. Tosin meillä äitiyspoli on erikseen ja synnyttäjien vastaanotto erikseen. Ja äitipolin kutsukirjeessä jo lukee että aika on ilmoittautumisaika eikä vastaanottoaika.
Itse varaudun aina siihen että sieltä selviää tunnissa tai neljässä tunnissa. Joskus on mennyt puoli tuntia koko reissuun, pahimmassa tapauksessa aikaa meni reippaat 4 tuntia ja se odottelu pänni kyllä ihan kympillä!