Itsestään ajavat autot liikkuvat nyt valtateillä, milloin robottitaksit korvaavat ihmisen?
En ymmärrä miksi Helsingissä investoidaan miljardeja joukkoliikenteeseen, kun kaikki nämä investoinnit ovat turhia siinä vaiheessa kun robottitaksit tulevat käyttöön. Takseista tulee sen jälkeen edullisia kun ihmisen kulut saadaan hinnasta pois. Matka tehdään aina haluamasta paikasta sinne minne olet menossa. Tätä vastaan ei julkinen liikenne pysty kilpailemaan. Pitäisi kehittää väyliä jotta nämä robottitaksit mahtuvat Helsingin teille.
https://muropaketti.com/tietotekniikka/tietotekniikkauutiset/itsestaan-…
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Taksit on sellainen asia minkä haluaisin toimivan boteilla. Botti ajaa todennäköisemmin sääntöjen mukaan kuin ihminen taksikuskina.
Robottitaksit lisäksi kommunikoivat keskenään, joten liikenteestä tulee sujuvampaa. Ruuhkat vähenee kun ihmiset eivät törttöile. On selvää, että jossain vaiheessa taajamissa kielletään ajaminen ihmisten toimesta heidän aiheuttamien vaaratilanteiden vuoksi
Ihmettelen jos vielä 2030-luvullakaan yli puolet takseista on itseohjautuvia.
Youtubessa on onnettomuuksia kun kuljetusdroonit pudottaa tavaroita miten sattuu, Temusta voi tilata dronen joka karkaa. Nuo on erittäin epäilyttäviä.
Suomessa on yksi haitta ison osan vuodesta noille roboautoille. Ei ne tiedä missä pitää ajaa kun kamera näyttää pelkkää valkoista paikassa jossa pitäiai näkyä kaistamerkintöjä yms.
Totta kai juttu on Waymosta vaikka Tesla tulee dominoimaan sitä alaa.
Tesla FSD is 5.7x safer than manual driving for NON-HIGHWAY miles.
Ja Teslakin pystyy ajamaan tosiaan highwayllakin.
No ei paljoa ajele nuokaan loskapaskassa tai lumisilla teillä.
Vihdoinkin yksinäinen nainen voi juhlista tulla myöhempääkin kotiin robottitaksilla joka ei huijaa, kiertele ja kaartele lisäkilometrejä , raiz kaa, uhkaile ym. Jeeeee....
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen jos vielä 2030-luvullakaan yli puolet takseista on itseohjautuvia.
Miksi ihmettelet? Sillä sekunnilla kun robottitaksi tuottaa enemmän kuin ihmisen ajama taksi, ihminen saa väistyä koneen tieltä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on yksi haitta ison osan vuodesta noille roboautoille. Ei ne tiedä missä pitää ajaa kun kamera näyttää pelkkää valkoista paikassa jossa pitäiai näkyä kaistamerkintöjä yms.
Jos ihminenkin osaa siinä kelissä ajaa, on se koneellekin mahdollista. Näihin robottitakseihin saadaan sensoreita jotka näkevät paljon tarkemmin kuin ihminen. Kyse on vain siitä, että kone täytyy saada oppimaan kuinka ymmärtää sitä tietoa.
Oletteko nähneet ruokarobetteja? Ne ovat sokeita, koska niillä ei ole silmiä, ja siksi joutuvat aistimaan sensoreilla ja antureilla. Ei taida tulla vähään aikaan itseohjautuvia autoja muuta kuin markkinamiesten puheissa.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko nähneet ruokarobetteja? Ne ovat sokeita, koska niillä ei ole silmiä, ja siksi joutuvat aistimaan sensoreilla ja antureilla. Ei taida tulla vähään aikaan itseohjautuvia autoja muuta kuin markkinamiesten puheissa.
Juurihan tuossa aloituksessa kerrotaan niiden olevan jo käytössä.
Ja joku sit laittaa kartiot robotaksin eteen ja siinä se möllöttää kun ei kuskia ole siirtämään kartioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko nähneet ruokarobetteja? Ne ovat sokeita, koska niillä ei ole silmiä, ja siksi joutuvat aistimaan sensoreilla ja antureilla. Ei taida tulla vähään aikaan itseohjautuvia autoja muuta kuin markkinamiesten puheissa.
Juurihan tuossa aloituksessa kerrotaan niiden olevan jo käytössä.
Itseohjautuva auto ajaa itsensä metsään samantien. Ei sokea tekoälyrobotti voi autoa ohjata luotettavasti minnekään.
Tässä nyt on se oletus, että olisi jotain kilpailua mikä pitäisi ne hinnat alhaalla. Jos et vielä ole huomannut, niin kilpailu on jo vuosikymmeniä ollut ensimmäinen asia mikä tapetaan, kun tilanne sen sallii. Alkuun toki varmasti onkin halvempaa, kun sitä tappiolla pusketaan läpi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt on se oletus, että olisi jotain kilpailua mikä pitäisi ne hinnat alhaalla. Jos et vielä ole huomannut, niin kilpailu on jo vuosikymmeniä ollut ensimmäinen asia mikä tapetaan, kun tilanne sen sallii. Alkuun toki varmasti onkin halvempaa, kun sitä tappiolla pusketaan läpi.
Sama se on kaikessa liiketoiminnassa, ei liity tähän asiaan enempää kuin muihin.
Vierailija kirjoitti:
No ei paljoa ajele nuokaan loskapaskassa tai lumisilla teillä.
Tämä tullaan hoitamaan "tägäämällä" tiet rfid tyylisellä ratkaisulla.
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin yksinäinen nainen voi juhlista tulla myöhempääkin kotiin robottitaksilla joka ei huijaa, kiertele ja kaartele lisäkilometrejä , raiz kaa, uhkaile ym. Jeeeee....
Tekoäly ei ota kyytiin, koska ei halua siivota kusiaisen kastelemaa penkkiä.
Taksit on sellainen asia minkä haluaisin toimivan boteilla. Botti ajaa todennäköisemmin sääntöjen mukaan kuin ihminen taksikuskina.