Olenko ainoa Suomen sään vihaaja?
Jihuu, taas tuli lunta. Kylmät väreet selkäpiissäni.
Voi että miten kaipaan aurinkoa ja lämpöä. Inhottaa tämä maa. Ensin on viikkokaupalla harmaata ja vesisadetta. Nyt jysähti pakkanen ja lumi. Apuua!
Kommentit (39)
sään vihaaja?
Siis ei täällä ole pakko olla!
Pakkaa vaan hammasharjat ja ala vaan mennä!
Kävelin töihin viime talvena neljä kilometriä Lyly-lumimyrskyssä, jossa lunta puhalsi yli 30 m/s nopeudella vaakatasossa suoraan päin näköä. Suojalasit silmillä sai kuitenkin mentyä ja työmatka taittui hiljalleen. Pari muutakin jalankulkijaa oli liikkeellä. Eihän se miellyttävää ollut, mutta selvisin, kun kerran täällä nyt siitä kerron.
Vierailija kirjoitti:
Olet. Kunnon suomalaiset tykkää meidän säästä, maanpetturit voi siirtyä muualle, kukaan ei tuollasta valitusta kestä. Suomi on pohjoinen maa, jossa on kylmä, lunta ja pakkasta - ei se siitä muuksi muutu valittamalla. Luulis täällä aina asuneen tottuneen ja sopeutuneen olosuhteisiin, mutta ei nämä itkuiitat ja velliperseet osaa kuin vinkua.
Olen vasta 63v, mutta en ole vielä tottunut Suomen sateisiin ja pakkasiin. Kaamosmasennus? Vähän helpottaa parin viikon etelämatkat syksyllä ja talvella.
Hankkikaa kirkasvalolamppu ja D-vitamiinia. Minulla auttaa ainakin jonkin verran. Aurinkoiset päivät tuntuvat juhlalta.
Kyllä marraskuun puolestavälistä helmikuun loppuun voi (perhejoulua lukuunottamatta) ihan hyvin pysyä poissa Suomesta. Suosikkejani ovat Kanaria, Etelä-Afrikka ja Thaimaa. Rahaakin säästyy..
meettereolooggi lupas lunta 40 senttiä, tuli alle 2mm. Aah sitä osaamista.
Tämä pukeminen ja riisuminen, oh shit. Entisessä elämässäni vedin aamulla pikkareiden ja rintsikoiden päälle kepeän mekon ja sandaalit jalkaan ja siinä se. Jos oli erityisen tuulista tms. riitti lyhyt nahkapusakka.
Mutta täällä. Kerroksia toistensa päälle ja silti palelet. Pue, riisu, pue taas jne.
Minusta saisi sataa vettä koko "talven".
Vierailija kirjoitti:
Tämä pukeminen ja riisuminen, oh shit. Entisessä elämässäni vedin aamulla pikkareiden ja rintsikoiden päälle kepeän mekon ja sandaalit jalkaan ja siinä se. Jos oli erityisen tuulista tms. riitti lyhyt nahkapusakka.
Mutta täällä. Kerroksia toistensa päälle ja silti palelet. Pue, riisu, pue taas jne.
En ymmärrä mitä haittaa on siitä, että vetää vähän enemmän vaatetta päälleen, ongelmansa kullakin. Mulla ei ole kylmä kun osaan pukeutua. Sen sijaan kesällä voi olla kuuma ja siihen ei pukeutumiset auta.
Sää oli tänään ihan kiva, varmaan 5 astetta, kesäkengissä kuljin. Mutta tämä pimeys...
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitään typerämpää valituksen aihetta kuin sää.
🥱
Jonninjoutavaa ajanhukkaa tai voihan sillä joku saada täytettä elämään.
Et. Vihaan pakkasta ja kylmää, ja liukasta. Pimeä on pienempi paha, mutta kyllä sitäkin on vähän pidempään kuin saisi olla. En tykkää myös kovin kuumasta, mutta joku Keski-Euroopan tai brittein saarten ilmasto olisi kyllä mulle paljon parempi kuin tämä.
Siis mä inhoan säätä ja olosuhteita melkein minä vuodenaikana tahansa. Kevät: liikaa auringonvaloa ja epävakautta, loskaa, rumaa, tuulista. Kesä: muuten jees, mutta kauhean valoisaa. Syksy: liian sateista ja koleaa, vino inhottava auringonvalo. Talvi: pimeää, ankeaa ja märkää, ellei ole sopivasti lunta ja pakkasta.
Eli pimeä on ok mulle mutta sen parina on harvoin muuten miellyttävä sää tai kaunis lumipeite. Mulle sopisi parhaiten ympäristö, missä sää ei aiheuta kauheasti muutosta pukeutumiseen, kehoon ja mielialaan. Sekin kun vuodenaika vaihtuu koko ajan, rasittaa kun just kun oli tottunut, niin sitten muuttuu taas.
Kyllä olet. Aina itkemässä miten "wää, liian kuuma" tai "wää, liian märkää" tai "wää, liian kylmää".
Etkö ole vielä tajunnut pakata laukkujasi ja painua hittoon täältä itkemästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä haittaa on siitä, että vetää vähän enemmän vaatetta päälleen, ongelmansa kullakin. Mulla ei ole kylmä kun osaan pukeutua. Sen sijaan kesällä voi olla kuuma ja siihen ei pukeutumiset auta.
Jos menee kauppakeskukseen tai kouluun niin tulee kuuma, jos ulkona olikin sopivasti päällä. Jos eilen oli miinus viisi niin tänään saattaa olla plus viisi ja tuulista ja sateista, mikä aiheuttaa eri kenkien, takin ja hiustenlaiton tarpeen. Olisihan se nyt paljon helpompaa, jos säähän ei tarvisi jatkuvasti sopeutua ja varautua.
Minä olen tyytyväinen niin kauan kuin ei ole lunta. Ihan sama paistaako aurinko vai ei ja kuinka paljon sataa vettä, mutta kunhan ei tule lunta olen tyytyväinen. Eikä mielellän pakkastakaan.
Asun täällä lounaiskärjessä, ja täällä onneksi yleensä talvi ei kestä kovin kauaa. Lumi varmaankin olisi ok, jos se pysyisi, mutta tällä se ei koskaan pysy, vaan parissa päivässä muuttuu loskan peittämäksi jäätiköksi. Siksi on parempi jos sitä ei tule lainkaan.
Niin kuumaa kesää Suomeen ei saadakaan, että se minua vaivaisi. No olipa kerran aiemmassa asuinmaassani +43 ja kuumat tuulenpuuskat, ei se kovin kivaa ollut, mutta parempi kuin jos olsi ollut miinusmerkkisenä!
Oo, kesän lapsi mä oon.
Itse hain jo talvivarastosta pehmoisen valkoisen turkispeitteen, lyhtyjä, ym. kivaa ja talvista, ja olen jo kumonnut litran glögiäkin tämän viikon aikana. Omalla kotiseudulla ensilumi kyllä ehti jo sulaa pois, mutta auttavat nämä sulostuttajat harmauteenkin.