Vanessa 7 vuotta Suomessa ja korkeakoulututkinto - ei osaa suomea ja työllistyminen tyssää siihen
nyt huomannut että kieli pitää opetella
Toisaalta kaikkiin Vanessan haluamiin duuneihin on löytynyt tekijä joka täyttää vaatimukset
Kommentit (369)
Oon opiskellut italiaa epäsäännöllisesti 1,5 vuotta. Lähdin nollasta ja olen nyt tasolla A2.1. Tavoitteeni on B2-taso, jolla logiikan mukaan samalla oppimisstrategialla olen vuonna 2028. Eli minulla tulee kestämään yhteensä kolme vuotta saavuttaa itsenäisen kielitaidon taso, joka riittää myös useissa työtehtävissä.
Opiskelussa olen apuna käyttänyt Dualingoa, kirjaston kielioppikirjaa sekä joitain maksullisia kursseja. Olenko itkemässä uutisissa siitä, kun en ole itse ottanut itseäni niskasta kiinni ja alkanut opiskelemaan? En.
Onneksi meillä on huutava työvoimapula. Etenkin Kansaneläkelaitoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Oon opiskellut italiaa epäsäännöllisesti 1,5 vuotta. Lähdin nollasta ja olen nyt tasolla A2.1. Tavoitteeni on B2-taso, jolla logiikan mukaan samalla oppimisstrategialla olen vuonna 2028. Eli minulla tulee kestämään yhteensä kolme vuotta saavuttaa itsenäisen kielitaidon taso, joka riittää myös useissa työtehtävissä.
Opiskelussa olen apuna käyttänyt Dualingoa, kirjaston kielioppikirjaa sekä joitain maksullisia kursseja. Olenko itkemässä uutisissa siitä, kun en ole itse ottanut itseäni niskasta kiinni ja alkanut opiskelemaan? En.
Sille on syy miksi Saharan eteläpuolinen Afrikka ei ole koskaan kehittynyt miksikään, ei ainakaan omin avuin. Koska se on täynnä tyhmiä ja laiskoja nee kereitä.
Nyt kaikkki reippaasti vaihtamaan kieltä, jotta vanessat saavat töitä ja tuntevat olonsa kotoisaksi. Kansa on vaihdettava parempaan! t. Elinkeinoelämä ja työnantajat + oikeistohallitus Orpopurrineen
Samalla tavalla on kaikkien muututtava sukupuolettomiksi ja mies- ja naisnimiä ei enää ole, jotta 0,1 %:n epämääräinen porukka ei tunne oloaan vaivaantuneeksi. Kansa on vaihdettava parempaan väkeen, josta on palvelemaan ja ymmärtämään loputtomasti pieniä vähemmistöraukkoja. T. Liberaalit, vihreät ja vasemmisto.
t. liberaali sitoutumaton sivustakatsoja
Nig ger fatigue on saavuttamassa huippunsa.
Kantsis Vanessan lähteä täältä, ei löydy töitä hoonoa soomea puhuvalle
en tiedä miksi nämä ulkomaille muuttaneet esim. Suomeen tulevat sanovat haluavansa eri asemiin itsensä näköisiä ihmisiä. Mun mielestä aika loukkaavaa. Meidän pitäisi muuttua ja muuttaa yhteiskuntaa jonkun random tulijan takia, että heitä miellyttäisi. En minäkään muuttaisi jonnekin Tansaniaan ja sitten alkaisi hokemaan, että "voi voi, kun nyt niin kovasti haluaisin tänne enemmän itseni näköisiä korkeisiin asemiin".
Nää -ei ymmärrä tyypit käy hermoille, niin monta vuotta katsella saanu. Työssä ihan todellisia vaaratilanteita, koska ei ymmärrä.
Vanessa on oikeasti tyhmä, kun ei ole kieltä edes yrittänyt opiskella, ja se korkeakoulutuskin on jotain diipadaapaa, jonka amisjannut jättää väliin, kun on niin lapsellista hommaa.
Phekanilla "korkea" koulutus, jota ei kerrota mitenkään, ja työpaikat "koulutusta vastaavassa työssä" ma.mujen vastaanottokeskuksessa ja ilmastoaktivismijärjestössä. Sama kuin ma.mut ja romanit, jotka toimivat tulkkeina ja asumiskoordinaattoreina omalle porukalleen. Panos yhteiskunnalle on puhtaasti miinusmerkkinen, eikä kovinkaan hyvistä hoksottomista ollut muutenkaan kyse, kun ei 7 vuodessa kyennyt oppimaan ympärillä puhuttua kieltä.
Tällaisia ei Suomen pitäisi hyysätä sekunnin murto-osaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä saattaa pikkuisen v*tuttaa:
"Suomeen on saapunut kahden viime vuoden aikana enemmän maahanmuuttajia kuin koskaan aiemmin, eikä tämä selity pelkästään Ukrainan sodalla".
https://yle.fi/a/74-20109590No ilmankos Suomeen menneellä lennolla tuntui kuin olisi menossa johonkin toiseen maanosaan.
Suomeen suuntautuvilla lennoilla suuri osa matkustajista vain vaihtaa lentoa Helsingissä, eli tuo ei todista mitään.
Mutta Rautatieasema todistaa tuon todeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menen saksaan niin ei tulisi mieleenkään että ei tarvitse opetella kieltä. Minkä ihmeen takia suomessa on porukkaa joka on ollut maassa jopa 7 vuotta ja edelleen luullaan että ilmankin maan kieltä pärjää??
Niin, ja mites nuo suomenruotsalaiset? Tässä äskenkin tuli vastaan nuori suomenruotsalainen opiskelija Helsingin yliopistossa, jonka suomi oli heikohkoa. Itse pahoitteli osaamistaan ja perusteli osin sillä, että asuu alueella, jossa peräti 9% on ruotsinkielisiä! Ajatella, huikeat 9%! 😁
Laajenna vähän yleissivistystäsi. Suomenruotsalaisia on ollut saaristossa yhtä kauan kuin suomenkielisiä hämeessä. Ja joka ikinen suomenruotsalainen opiskelee koulussa sen pitkän s
"Kun kantasuomen puhujat saapuivat Suomeen, he törmäsivät tuttuun puheenparteen. Germaanisen kielen puhujat olivat asuttaneet Lounais-Suomen rannikoita jo satoja vuosia. Suomen ja Viron germaanit olivat ilmeisesti jatkuvasti yhteydessä sydänmailleen Etelä-Skandinaviaan, eivätkä kielet kehittyneet erilleen.
Lounais-Suomi oli rautakaudella samaa kulttuurialuetta kuin Viron rannikkoseudut. Sisämaat erosivat rannikkoseuduista paljon enemmän kuin Suomenlahden rannat toisistaan, Junttila sanoo.
Jotkut yhä käytössä olevat paikannimet, kuten Eura, Aura ja Karjaa, ovat kantagermaanista perua. Kieli hiljeni näiltä rannoilta sen jälkeen, kun kantasuomen puhujat saapuivat.
Germaaninen väestö luultavasti vaihtoi kielensä kantasuomeen, Junttila arvioi."
Rautakauden jälkeen saapuivat viikingit ja germaaniset kielet palasivat. Sitten ristiretket. Jne. "
Tämä on pelkkää mutuilua. Tämä ei ole mikään virallinen tutkimus eivätkä mitkään suomalaiset ja ulkomaalaiset viralliset tutkimukset tue tätä narratiivia. Huomiotavaa on myös se että jutussa mainitut henkilöt ovat saame-aktivisteja.
Minusta Vanessan olisi aika pakata tavaransa ja palata kotimaahansa. Suomi ei ole selvästi häntä varten, koska täällä joutuu opettelemaan kielen.
Täällä ei myöskään ole Vanessan näköisiä ihmisiä korkeissa asemissa, eikä toivottavasti tule, joten siinäkään mielessä tämä maa ei ole Vanessaa varten.
Vanessa opettelee pikapikaa suomen kielen kun kerran älliä (?) riittää. Voi myös huitsia Nevadaan.
Taas yksi huippuosaaja ruikuttamassa. MIKSI he edes ovat täällä?
"Ruotsisi ei sitten ole kovin hyvää, jos vaihtavat englanniksi. Minun kanssani ruotsalaiset puhuvat aina mielellään ruotsia. Sama koskee suomentaitoa. Jos se ei ole tarpeeksi hyvällä tasolla, suomalaiset vaihtavat englanniksi."
Sillä ei ole mitään merkitystä, miten hyvin puhun. He eivät tiedä puhunko englantia paremmin, etkä tiedä sinäkään. Vaihtavat englanniksi myös boomereille, jotka eivät ole lukeneet koulussa englantia. Ja eiköhän ruotsissa ole totuttu huonoa ruotsia puhuviin tulijoihin. He yrittävät oikeasti vain olla kohteliaita.
Puoli maapalloa puhuu tankeroenglantia. Uussuomalaiset puhuvat suomea siten kuin osaavat, ja kyllä ainakin minä useimmiten olen saanut asiat selvitettyä. Mutta sitten jostain syystä (mielestäsi) ruotsia ei saisikaan puhua, jos se ei ole täydellistä. Mutta sinulla on siinä totuus. Kouluruotsilla ei ole suomalaiselle käyttöä muussa kuin sukututkimuksessa, ainoastaan täydellisellä ruotsilla saa puhua.
Mielestäni Suomessa ruotsinkieliset ihan turhaan pyytelevät anteeksi, jos eivät osaa hyvin suomea. Toisaalta he eivät itse ole kärsivällisiä puhumaan ruotsia huonosti osaavien kanssa. Ja molemmin puolin naureskellaan huonolle taidolle.
Englantia on sallitumpaa puhua huonosti. Taas ne, jotka puhuvat täydellistä englantia eivät aina halua poistua mukavuusalueeltaan puhumaan huonoa suomea.
Mitään kieltä ei voi puhua hyvin, ellei ensin puhu sitä huonosti.
En ymmärrä tuota argumenttia, että ihmiset vaihtavat englantiin kun Vanessa yrittää puhua suomen kieltä heidän kanssaan. Miksi tämä Vanessa ei sano heille, että haluaa keskustella suomeksi? Ihan normaalia omien rajojen asettamista ja itsen arvostamista.
Minua vähän hämmästytti se lause, että Vanessa kertoi ettei tullut Suomeen "miksikään sairaanhoitajaksi" . Miksi sairaanhoitaja on niin halveksittu ammatti joka puolella maailmaa? Pitää opiskella paljon ja tietää asioista. Useammilla kuitenkin korkeakoulutus. T. Sairaanhoitajaopiskelija
Miksei mene vapaaehtoistyöhön? Sitä kyllä saa ja siinä oppii kieltä.
Jep, tulkkauksen pitäisi olla maksutonta korkeintaan ensimmäiset kaksi vuotta. Sen jälkeen, jos et osaa, niin voi voi. Omasta pussista. Ihan järjettömät määrät menee varoja tulkkauksiin, kun nämä vuosienkin jälkeen tarvitsevat tulkkausta. Ihme paapomista. Kukaan ei pakottanut muuttamaan ulkomaille.