Hallitus laittaa vuoden alusta työttömät kova kovaa vasten
Jos ei työnteko ala edelleenkään naposteleen niin varsin pian on työttömällä sekä vilu että nälkä. Toimeentulotuet pyritään puolittamaan
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija ei saa toimeentulotukea ennenkuin kaikki opintolainat on nostettu
Ja opiskelemaan on pakko jatkossa hakea. Jos ei hae ei saa toimeentulotukea.
Mitä vi*un hyötyä siitä opiskelupaikkojen hakemisesta on jos ei tulekaan valituksi? Aikuiskoulutustuki poistettiin, millähän rahalla tavallinen työtön rahoittaa opintonsa? Monilla on jo ennestään opintolaina niskassa, työttömiä vastavalmistuneita riittää.
Aikuiskoulutustukihan oli vakituisessa työsuhteessa oleville ja siinä oli vielä aika pitkä se työssoloaika, jotain 8 v...? Ei sitä työtön opiskelemaan lähtevä koskaan ole saanutkaan.
Moni lähti opiskelemaan työssä ollessaan, kun alkoi näyttää, että työpaikan tulevaisuus on uhattuna. Näin itsek
Siis tottakai oli teitäkin, mutta myös niitä välivuoden pitäjiä. Lähinnä tässä yritin oikaista sitä luuloa, että työtön olisi tästä joskus jotain hyötynyt, kyllä tuo oli vain työssä olevien etu. Itse olen tehnyt aina vain määräaikaisia työsuhteita ja joskus vuosia sitten tuota tukea selvittelin, koska olin siinä uskossa, että se on tuki kaikille aikuisena uutta ammattia opiskeleville. No eihän se koskenut edes minua, kun edellytyksenä oli vähintään vuosi työsuhdetta sen hetkisessä työpaikassa. Eli pätkätyöläisenä sain unohtaa, kun työsuhteet kesti 6-9 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pitää työnhaun voimassa, on työtön ja näkyy työttömyystilastoissa. Ei Te-viranomainen suoraan näe, mitä etuutta henkilö saa.
Kuka on niin ääliö että pitää työnhaun voimassa, jos ei saa mitään korvauksia? Jotta saisi työnhaun pidetyksi voimassa, täytyy kuitenkin suostua kaikkiin velvoitteisiin, myös uusiin kyykytyksiin. Muuten tulee työvoimapoliittinen lausunto, ettei ole työnhakija. Vai meinaatko, ettei siitä ole seuraamuksia, jos et suostu niihin kasvokkaisiin tapaamisiin ja ilmaisiin tukitöihin, mitä on kaavailtu?
Itse ainakin pidin, koska halusin näkyä työttömyystilastoissa, koska olin työtön. Ei se vaadi mitään vaivannäköä. Se oli voimassa vielä, kun olin jo hakenut itselleni työpaikan. Työpaikka oli määräaikainen, joten oli perusteltua pitää työnhaku voimassa.
Te-viranomainen alkoi vuoden yhtäjaksoisen työttömyyden ja työssäolon jälkeen kiukuttelemaan, että työnhaku pitää laittaa pois voimasta. En tietenkään heti totellut, vaan annoin tulla kirjettä, soittoa ja tekstiviestiä yli puolen vuoden ajan :D
Te-viranomaisen aggressiivisuus asiassa todisti, että heidän työttömyystilastonsa todellakin perustuu niin alkeelliseen asiaan kuin työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumiseen.
Hallitus leikkaa kuntaosuuksista 75 miljoonaa euroa ja valtionhallinnosta 130 miljoonaa euroa. Varmaan ne saa lähteä, joille on kertynyt lisiä ja lomia 38 lomapäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä työnteon kannustimia on luotu????
Yritykset irtisanoo porukkaa kiihtyvällä vauhdilla.
Tukien leikkaus kannustaa hankkimaan omat rahat työllä.
Ei näköjään suurimmanosan mielestä.
Kannustaa kyllä, ja kannustin jopa toimii sellaisessa tilanteessa, missä on työpaikkoja. Mutta kun suurin ongelma on, ettei työpaikkoja ole, eikä ole näkyvissäkään sellaisia olosuhteita, joissa yritystoiminta oisi kannattavaa ja voisi palkata lisää työntekijöitä. Silloin leikkaukset vain kurjistavat työttömien asemaa ja toimivat myös peloitteena työssä oleville, jotka eivät uskalla kuluttaa vaan säästävät mahdollisen työttömyyden varalle. Eli tässä taloustilanteessa nämä tukien kiristykset vain syventävät lamaa. Se ei ole meidän kenenkään etu.
Kelan virkailija saa myös jatkossa päättää voiko sairas olla pelkällä toimeentulotuella vai pitääkö mennä työkkärin listoille.
Nuoret ei voi enää kohta pelata kotona pleikkaa toimeentulotuella. Pitää hakea työttömyyskorvausta, muuten ei saa toimeentulotukea.
Ja jos ei ole tutkintoa niin joutuu opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pitää työnhaun voimassa, on työtön ja näkyy työttömyystilastoissa. Ei Te-viranomainen suoraan näe, mitä etuutta henkilö saa.
Kuka on niin ääliö että pitää työnhaun voimassa, jos ei saa mitään korvauksia? Jotta saisi työnhaun pidetyksi voimassa, täytyy kuitenkin suostua kaikkiin velvoitteisiin, myös uusiin kyykytyksiin. Muuten tulee työvoimapoliittinen lausunto, ettei ole työnhakija. Vai meinaatko, ettei siitä ole seuraamuksia, jos et suostu niihin kasvokkaisiin tapaamisiin ja ilmaisiin tukitöihin, mitä on kaavailtu?
Höpöhöpö. Jos olet kokoaikatyössä, ei ole mitään velvoitteita! Just tuossa yllä kirjoitin, että unohdin työnhaun pariksi vuodeksi päälle, koska työkkäristä sitä suositeltiin. Määräaikaisen työnhaun loppuessa ei olisi tarvinnut aloittaa koko työnhaun prosessia alusta alkutapaamisiin jne, vaan olisi riittänyt puhelimessa työnhaun päivitys. En kuitenkaan koskaan hakenut uudestaan tukia ja koko asia unohtui, kunnes työkkäristä laittoivat viestiä, että lopettaisin työnhaun, jos en sitä enää tarvitse. Velvoitteet koskee niitä, jotka hakevat tukia.
Vierailija kirjoitti:
HohVtunHoijaa.. Mene ap töihin äläkä jaksa enää..
Huvinsa kullakin, sano ap, kun taas provoa teki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näkyy työttömyystilastoissa, jos pitää työnhaun voimassa. Työttömyystilastot eivät perustu Kelan tuensaajiin. Täysin eri asioita.Kun ei saa mitään tukia, ei ole mitään, millä kiristää.
Mullakin unohtui vahingossa työnhaku voimassa olevaksi, koska työkkäristä suositeltiin niin määräaikaisen työsuhteen alkaessa. Mitään velvoitteita siihen ei kuulunut, mutta työsuhteen päätyttyä olisin päässyt vähemällä, kun työnhaku ei ole katkennut välillä. Ei siis olisi tarvinnut pitää sitä alkutapaamista ja jotain muuta liipalaapaa. Ilmeisesti työnhaun päivitys olisi onnistunut puhelimessa. No en koskaan hakenut uudestaan tukia, vaikka välillä olin työtönkin. Parin vuoden päästä pyysivät katkaisemaan työnhaun, jos en sitä aikonut enää päivittää. Roikuin siis tilastoissa työnhakijana vaik
Ei Te-toimisto tiedä, että henkilö X on työssä, jos henkilö X ei tätä asiaa itse Te-toimistolle ilmoita. Vai mistä kuvittelet Te-toimiston tämän tiedon saavan?Työtyömyystilasto = työnhakijaksi Te-toimistolle itsensä ilmoittaneiden määrä.
Te-toimisto ei tiedä, että henkilö X on aloittanut työpaikassa, jos henkilö X ei tätä asiaa itse Te-toimistolle ilmoita. Vai mistä kuvittelette Te-toimiston tämän tiedon saavan?
Työtyömyystilasto = työnhakijaksi Te-toimistolle itsensä ilmoittaneiden määrä.
Nuoret pakotetaan ottamaan opintolainaa. Toimeentulotukea säästyy 74 miljoonaa euroa.
Lisäksi yrittäjä ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin, jos tulot yritystoiminnasta on vähäiset, pitää mennä työkkärin listoille.
Jatkossa, jos yrittäjän myyntitulot on vähäiset hän ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin. Pitää hakea ensisijaisesti työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
No sitten laittaa, niitä työpaikkoja ei näytä hallitus kuitenkaan suurista puheista huolimatta saavan luoduksi.
Ei hallitus luo työpaikkoja (vaitsi vasemmisto, se loi Työkanavan joka todistetusti työllisti 17 henkeä, maksoi vain 1,5 miljoonaa euroa, kiitos Sanna ja SDP hyvästä työstä!)
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa, jos yrittäjän myyntitulot on vähäiset hän ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin. Pitää hakea ensisijaisesti työttömyyskorvausta.
Hallitus leikkaa ja ihmiset vähentävät ostoksia eikä käy parturissa ja yrittäjä äiti joutuu työkkärin listoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustukihan oli vakituisessa työsuhteessa oleville ja siinä oli vielä aika pitkä se työssoloaika, jotain 8 v...? Ei sitä työtön opiskelemaan lähtevä koskaan ole saanutkaan.
Moni lähti opiskelemaan työssä ollessaan, kun alkoi näyttää, e
Siis tottakai oli teitäkin, mutta myös niitä välivuoden pitäjiä. Lähinnä tässä yritin oikaista sitä luuloa, että työtön olisi tästä joskus jotain hyötynyt, kyllä tuo oli vain työssä olevien etu. Itse olen tehnyt aina vain määräaikaisia työsuhteita ja joskus vuosia sitten tuota tukea selvittelin, koska olin siinä uskossa, että se on tuki kaikille aikuisena uutta ammattia opiskeleville. No eihän se koskenut edes minua, kun edellytyksenä oli vähintään vuosi työsuhdetta sen hetkisessä työpaikassa. Eli pätkätyöläisenä sain unohtaa, kun työsuhteet kesti 6-9 kk.
Juu, ei aikuiskoulutustukea pystynyt saamaan jos ei ollut töissä. Siinä oli melko tiukat ehdot, ja se oli tarkoitettukin nimenomaan työssä olevien tueksi. Välivuoden pitäjät ei kuitenkaan usein lähteneet aikuiskoulutustuella opiskelemaan, vaan pitivät vuorotteluvapaan. Vuorotteluvapaalla ei ollut mitään velvoitteita, ja jotkut viettivät vuorotteluvapaan jossain lomakohteessa ulkomailla. Aikuiskoulutustuella kuitenkin piti oikeastikin opiskella ja saada tuloksia, opintojen piti edistyä. Minusta aikuiskoulutustukea ei olisi kannattanut lakkauttaa, varsinkin kun eihän se valtiolle edes maksanut mitään, kun se rahoitettiin työttömyysrahastosta.
Jos aikuiskoulutustuessa oli jotain korjattavaa, niin sen olisi tosiaan voinut ulottaa myös pätkätöitä tekeville, ja opintojen laatua olisi voinut rajoittaa vain sellaisiin opintoihin, jotka oikeasti olivat perusteltuja työssä jaksamisen tai työuran jatkumisen ja etenemisen näkökulmasta. Kyllä sitä nimittäin käytettiin myös harrastusluonteisiin opintoihinkin, ilman aikomustakaan työllistyä opiskeltavalle alalle. Esimerkiksi yksi tuttu opiskeli luovaa kirjoittamista ja toinen taidekäsitöitä. Tuollaiset harrastusluonteiset alat eivät ole kovin työllistäviä eikä niistä saa elantoa. Olisi siis kannattanut vähän säätää noita sääntöjä, mutta ei sitä olisi silti kannattanut kokonaan lakkauttaa. Toivottavasti se vielä tulee jossain muodossa takaisin, koska siinä oli paljon hyvääkin.
Jos olet parturikampaaja niin jatkossa et saa toimeentulotukea, jos tulot in on vähäiset. Joudut työkkärin listoille, sun pitää ensisijaisesti hakea työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet parturikampaaja niin jatkossa et saa toimeentulotukea, jos tulot in on vähäiset. Joudut työkkärin listoille, sun pitää ensisijaisesti hakea työttömyyskorvausta.
Hallitus leikkasi ansiosidonnaista ja soviteltua päivärahaa ja naiset leikkaavat hiukset itse ja laitetaan nutturalle tai ponnarille tai letille. Vessapaperilla voi tehdä kiharoita.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri laittaa työkokeiluun työmarkkinatuella ja sun pitää viedä lapset päiväkotiin ja ala-asteikäinen menee iltikseen.
Eikö parturikampaaja voi soittaa Petterille tai Artolle, että ne ottaisi 160 euron permanentti kiharoita, kun naisilla ei ole nyt varaa, kun ansiosidonnaista leikattiin.
Ihanaa kun sinä kusipää asut kohta kimppakämpässä jonkun negrunnn kanssa kun tukia leikataan.