***LokaLutuset ke-to***
Ma-ti löytyy täältä: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10076005&p=&mpage=1&tmode…
Kommentit (29)
Hui Pepiliina onneksi ei pahemmin käynyt!!!! Toivottavasti masussa on kaikki hyvin!
Mie olisin jo kypsää kauraa lomalle täältä työhelvetistä. Lomatkin määrätään esimiehen toimesta, mun pitäis kuulemma pitää kesäloma juuri ennen äitiyslomaa! En taatusti jaksa täällä siihen elokuun alkuun asti. No, meidän henkilöstöasioista vastaava henkilö sanoi suoraan että hae vaan sairaslomaa aikaisemmin :-) Voi olla että noudatan neuvoa.
Mulla iski paniikki veriseulan kanssa kun meidän labra on loppuviikon kiinni ja mun pitäis kuulemma tällä viikolla 15+ käydä siinä verikokeessa! Soittelin sitten hädissäni neuvolaan ja terkka sanoi, että maanantaina voin vielä käydä, mutta silloin on ehdottomasti käytävä ko. testissä. Miten voi olla eri alueilla näin eri suositukset?Sisareni muualla Suomessa kävi jo viikolla 12+ ja siellä oli sanottu että myöhemmin otettavat veriseulat eivät ole niin luotettavia. Mitä tässä pitäisi uskoa????
Miten te, joilla esikoinen/aikaisemmat lapset ovat hoidossa, aiotte jatkaa vauvan synnyttyä? Minä ajattelin pitää esikoisen tarhassa pari-kolme päivää viikossa. Enkä halua kuulla mitään moraalisaarnoja aiheesta. Mielestäni esikoiseni tarvitsee ikäistään seuraa ja jos mutsi on niin väsynyt ettei jaksa ulos lähteä niin meidän perheessä on helvetti irti. Tarhasta kyllä kerrottiin, että heidän piirissään on myös kerhotoimintaa muutaman kerran viikossa, saattaa olla että harkitsen vielä sitäkin vaihtoehtoa. Jokatapauksessa tytön tarhapäivistä tulisi aika lyhkäisiä muutenkin.
Mulle on tullut himo maksamakkaraan *häpeää*. Sitähän ei suositella syötäväksi ollenkaan, mutta en voi himolleni mitään.... Ja lohduttaudun ajatuksella että äitini on mua odottaessaan syönyt maksaa lähes päivittäin ihan lihaköntistä ja terveen lapsen sai!
Mukavaa torstaipäivää!
Ykä 15+5
ja kaikki ok. Down riski 1/8000 ja hemis 115, paineet ok.Eivät sanoneet mitään että pitäiskö alkaa rautaa syömään. Ylipäätään tuntui etteivät ottaneet kantaa mihinkään vaikka yritin kyselläkin jotain. Lekuri ei eka saanut sydänääniä, ja sitten laite hyytyi ja katsottiinkin pikaisesti ultralla onko vaavi elossa. Ja siellä sydän löi ja pikkuinen liikkui, mutta siitä näystä ei ehtinyt kauaa nauttia ehkä noin 30s.
SaPa: mulla kanssa painoa tullut se 6kg. Omituista on se, etten ole syönyt mitään makeaa tai muutakaan epäterveellistä kuin kerran viikossa. Että ihan ruoalla on massaa kasvatettu. Ei ne neuvolassa siitä mitään sanoneet, mutta kun sitten tivasin lääkärin kantaa asiaan niin se sanoi että voihan se aiheuttaa ongelmia jos ihan tuota tahtia painonnousu jatkuu. Se vaan etten kyllä viitisi nälässäkään olla ja liikuntaa olen nyt harrastanut 1x salitreeni viikossa+ 4x 5km kävely. Paljon vähemmän ja rauhallisemmin kuin ennen raskautta mutta kuitenkin.
TÖISTÄ: Mulla ei oikeestaan ole haikeutta, mun ura ei ole edennyt pariin vuoteen joten on sellainen olo että sama olla hetki poissakin. Toisaalta töissä saan paljon arvostusta ja sitä voi tulla ikävä äippälomalla.
VAATTEISTA: Mulla on yhdet mammafarkut, on olleet tosi hyvät.Käytössä viikolta 12 lähtien. Sit yksi kynähame sitä varten kun pitää edustaa. 3 erilaista tunikamallista paitaa ja sitten henkka maukan perus mammatoppeja muutama niiden alle. Kesäksi haluaisin jonkun kivan farkkuhameen tms ja yhden puhvihihaisen topin olen tilannut vielä Beluasta. Nyt jo tympii kulkea koko aika samoissa vaatteissa, mutta ei ole mitään järkeä ostaa hirveää varastoa tätä lyhyttä aikaa varten.
Mulla on muuten kanssa hiiva, Väpällä ainakin oli myös. Tosi ärsyttävää. Lekurin mukaan paikallisesti hoitavia hiivalääkkeitä voi käyttää ja gyno-trosydin voidetta olenkin laittanut.
Pepiliina oli ajannut hirveen, tosi kamalaa! Onneksi ei käynyt pahemmin!
Riza 15 +1
ihan ekkana pepiliinalle: toivotaan että massussa kaikki hyvin, aika suojasassa paikassahan vaavi siellä on...
sitten kymysys: onko muilla ilmavaivoja, siis tarkoitan että ilmaa pyörii mahassa mutta ei tule pois? tosi hankala olla! tosin ei mulla maha tunnu toimivan muutenkaan!!
esikoista odotaessa ei tämmöistä ilmaongelmaa ollut, että se olis jäänyt mahaan kiertämään ja pyörimään.. onko asialle mitä tehdä?
joku kyseli että miten isomman hoitohommat kun lokakuinen syntyy.. tällähetkellä oon esikon kans kotona ja kotihoidossa ajattelin pitää vauvan synnyttyäkin, en silti ole sitä vastaan että jotkut vievät isomman/isommat hoitoon parina-kolmena pv:nä viikossa..
nyt esikko vaatii huomiota jotenka täytynee lopetella
piipii 15+5
Pikaisesti tulin lukemaan ja kirjoittelemaan kuulumisia.
Pepiliina, onneksi ei käynyt pahemmin, uskon että vauva on aivan turvassa masussa.
TYÖ: esikoisen aikaan oli tosi haikeaa jäädä pois töistä (pidän työstäni), vaikka kyllähän ne työkuviot unohtuivat viimeistään sitten esikon syntymään. Vaan olin myös ihan intona palaamassa sitten töihin, kun vanh.vapaa loppui ja lomatkin olin pitänyt pois. Tietysti oli hieman huono omatunto kun tyttö joutui niin pienenä vieraalle hoitoon, mutta onneksi kaikki on sujunut alusta asti hyvin. Esikoinen on vielä sen verran vilkas tapaus, että hänelle tekee tosi hyvää olla muiden lasten seurassa. Kotona kun ei lähistöllä ole leikkikavereita eikä leikkipaikkojakaan.
Uskon, että nytkin töistä lähteminen on yhtä haikeaa, vaikka toisaalta odotan sitä jo kovasti. En kuitenkaan usko jääväni hoitovapaalle vaan luultavimmin palaan töihin tulokkaan ollessa 11-12 kk.
HOITO: me luultavimmin myös pidämme esikon pph:lla sen 2-3 päivää viikossa (ideaalitilanne olisi 3 päivää mutta en tiedä miten maksut menevät). Minusta leikki-ikäiselle lapselle on vain hyväksi saada ikäistään leikkiseuraa ja aivan varmasti hoidossa hän saa paljon enemmän virikkeitä ja uusia ideoita kuin kotona. Tuntuu siis, että viikosta 3 päivää hoidossa ja 4 kotona olisi aika hyvä kombinaatio.
MAHA: olen kuvittellut, että mahani ei ole juurikaan vielä kasvanut (vararenkaiden takia sitä pullistumista ei niin huomaa). Mutta tänä aamuna katselin sivuprofiiliani ja navan kohta on jo selvästi paksuuntunut joten on se maha kasvanut. Housukauppa kutsunee hyvin pian....
Olen aina suhtautunut hieman varauksella siihen, että liikkeet voisivat tuntua jo rv 12. En toki epäile muiden tuntemuksia, mutta olen ollut aivan varma että minulle niin ei voisi käydä. Mutta enpä sittenkään tiedä.... Päivittäin muutamia kertoja on jo viikon verran tuntunut jotain mahassa. Kuplintaa, nykimisiä tai jotain. Yksittäiset kerrat voisivat mennä suoliston tms. piikkiin, mutta että jo useita kertoja päivässä? No, en nyt kuitenkaan uskalla asiaa aivan varmaksi vannoa...vielä.
Mitähän muuta piti vielä kommentoida. Olikos tänne uusia tullut? Jos oli, niin tervetuloa. Ja tervetuloa (uudet ja vanhat) myös msn-yhteisöömme Lokakuun Lumous-2007 :) :)
HIMOT: mitään varsinaisia himoja ei ole ilmaantunut, mutta OLUTTA tekee mieli. Voi johtua siitä, että janottaa lähes koko ajan. Vesi alkaa tympiä, samoin makeat mehut ja limut (light). Vissyjä tulee juotua välillä, mutta olutta himoitsen. Pari tölkkiä olen alkoholitonta juonutkin, mutta niiiin tekisi mieli ihan oikeaa tavaraa. Ja ei, minulla ei ole alkoholi-ongelmaa mutta oluen mausta pidän.
PAINO: taas on suklaansyöntin lipsahtanut liialliseksi, mutta muuten olen pysynyt hyvin ruodussa. Tarkoitus on pitää paino mahd. pitkään maltillisessa nousussa ja ilman tuota suklaata se varmaan onnistuisikin. Kun vaan vielä saisi itsensä liikkumaan. Tuntuu vaan, että aina kun jaksaisi tai olisi aikaa lähteä kävelylle tms., on huono ilma. (ja muitakin tekosyitä löytyy tarvittaessa). :):) kateellisena luin tuota rizan liikunta" ohjelmaa" :)
Uutu 12+
myös taaksepäin kallistunut kohtu ja olen tässä viime viikkoina tuntenut hetkellisesti aika koviakin vihlovia kipuja. Ensimmäistä odottaessa oli myös. Neuovolassa rauhoiteltiin enkä itsekkään ole huolestunut.
mimit ja pikkunen(14+4)
Ihan väärältä puolelta sattumoisin täällä, mutta oli " pakko" vastata sun kysymykseen, kun samasta asiasta on viime aikoina keskusteltu ystävien kanssa :)
Eli, minä asun Espoossa ja ainakin täällä omissa raskauksissani seula on tehty niskapoimu-ultran yhteydessa jo viikolla 11+ ja muistelisin etä lääkäri sanoi, että täytyy ehdottomasti tehdä ennen rv 13
Sitten on olemassa toisen raskauskolmanneksen seerumiseula, mutta jos siihen olet menossa, niin sittenhän tuo maanantai ei pitäisi olla mikään takaraja.
Tässä jotain tietoa aiheesta
http://www.vaestoliitto.fi/perinnollisyys/perinnollisyysneuvonta/sikiot…
Mulle sanottiin neuvolassa että seulassa katsotaan, onko riskiä kromosomipoikkeavuudelle, keskushermostosairaudelle ja jollekin Suomessa esiintyvälle geeneissä olevalle taudille. Eli luulisin että liittyy tuohon toisen raskauskolmanneksen testaukseen. Ainakin TOIVON niin.
PEPILIINA, kerrohan, että kaikki on hyvin - hyvä varmasti soittaa neuvolaan, mutta kuten muutkin todenneet, niin kyllä vaavi on niin hyvässä turvassa, että ei pitäisi mitään vaaraa olla. Onneksi Sinulle ei käynyt kuinkaan!
AJL kyseli töistä. Minä olen kans paljon asiaa miettinyt, mutta vähän eri kantilta. Olen nimittäin vielä opiskelija ja valmistua voisin tässä parin kuukauden sisällä, jos haluan ottaa paperit pois. Vähän haikeudella mietin, kun en ole ehtinyt kunnon töissä olemaan kuin vuoden. Ja sekin jo viime vuonna, joten äippärahaa ei paljoa heru. No, onneksi lapsia ei tehdä rahan takia. Tällä hetkellä minulla on toiveena, etten työhommia miettisikään vielä monen moneen vuoteen, vaan jäisin kotiäidiksi ja lapsia saisi tulla lisääkin. Mutta katellaan, mitä elämä tuo tullessaan.
Yrjö kävi eilen kylässä, mutta tänään pysynyt poissa. Aamupäiväunet tuntuvat auttavan pahoinvoinnin poissapysymiseen. Mitään liikkeitä en ole tuntenut. Kunpa mahdollisimman pian. Tänään on tarkoitus käydä ostamassa ekat mammahousut H&Mltä ja ehkä jotain muutakin kivaa mammavaatetta. Vielä tavalliset farkut kyllä menee jalkaan, mutta odotan sitä hetkeä, etteivät mene :)
Terveisin,
Fudgis 14+4
VEERA-J: ei se erikoislääkäri varmaan sen kummempia kato ku toi nla-lääkärikään ja eilen just nla-lääkäri sano, että taitaa jäädä mulla sitten se " keskiraskauden" lääkärikäynti neuvolassa väliin, kun menen kerran äitipolille. Eli sitä kohdunsuun tilannetta vaan haluavat tuolla ä-polillakin seurata ja siitä sitten jatkoseurannat tulee varmaan tarpeen mukaan.
AJL: mulla on toisaalta pieni haikeuskin jättää työpaikka äitiysloman ajaksi. Mulle on nyt viimeisen vuoden aikana, siis edelliseltä ä-lomalta paluun jälkeen tullut paljon uusia kuvioita työhön ja paljon olisi vielä kehitysmahdollisuuksia ja koulutuksia yms. tarjolla, jotka nyt sitten jäävät odottamaan hamaan tulevaisuuteen. Toisaalta, koko ajan ajattelen nytkin, että mun olisi parempi olla hoitovapaalla ja miksi en jäänyt esikoisen kanssa kotiin. Lisäksi pelottaa, että putoanko pahastikin kelkasta tämän tulevan äitiysloman aikana ja millainen työpaikka minuu odottaa, kun palaan töihin. Toisaalta, oon salaa haaveillu, että jäisin hoitovapaalle ja etsiskelisin rauhassa uutta työpaikkaa....... Nää on näitä (ura-)naisena ja äitinä olemisen ristiriitoja.
Voi hitsi, nyt unohdin jo nikin, mutta sie kuka olit hirveen törmännyt. Huhhuh, hyvä, ettei käynyt sen pahemmin, onni onnettomuudessa!
sapa