Miksi lääkäri on määrännyt keskushermostoon vaikuttavaa lääkettä imetyksen aikana käytettäväksi?
Iltalehti kertoo erään somevaikuttajan imettävän samalla, kun syö lääkärin hänelle määräämää vain reseptillä saatavaa keskushermostoon vaikuttavaa kipulääkettä.
Kyseessä on jutun mukaan synnytyksen aiheuttamasta hemoglobiinin laskusta joka on aiheuttanut kovan päänsäryn, johon lääkettä on määrätty.
Kaikki empatia kyseiselle somevaikuttajalle joka ei ole tehnyt mitään väärää kun on noudattanut lääkärin ohjetta. Tsemppiä hänelle kauhean kuuloiseen tilanteeseen.
Täällä ei ilmeisesti saa mainita kyseisen lääkkeen nimeä, mutta sen voi lukea tästä linkistä joka on lähde juttuun:
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/aaa9f92c-e720-47e0-8d3c-2aca24…
Kiinnostaa tietää millä perusteella lääkärit yleensä määrää keskushermostoon vaikuttavaa lääkettä imettäjille eivätkä neuvo antamaan vauvalle korvikemaitoa sen lääkekuurin ajaksi?
Ihan yleisesti ottaen kiinnostaa asia eikä ole tarkoitus puhua kenestäkään pahaa.
Onko täällä hoitoalan ammattilaisia paikalla jotka osaisivat avata asiaa?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne lääkärit tiedä mitä ne määrää ja mitä ei. Paremmin kukaties kuin somevaikuttaja itse.
Niin mua ei kiinnosta mikään somevaikuttaja vaan hänen kauttaan tämä kiinnostava lääketieteellinen asia tuli ilmi.
Kiinnostais ne lääkärin perustelut.
T: AP
No, kaikki mikä mnee äidin veri-aivoesteen läpi, ei kuitenkaan mene hänen maitoonsa.
Tai, lääke voi myös olla lapselle vaaraton, vaikka menisi lapsenkin aivoihin.
Joten ole sinä huoleti. No et ole. Olet niitä joiden elämän täyttää päivitteleminen ja kauhistelu. Ole sitten, jos se sinut tekee onnelliseksi.
En mä tätä kauhistele. Ihmettelen vain. En mä ole yhtään myöskään huolissani. Aina oppii uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne lääkärit tiedä mitä ne määrää ja mitä ei. Paremmin kukaties kuin somevaikuttaja itse.
Niin mua ei kiinnosta mikään somevaikuttaja vaan hänen kauttaan tämä kiinnostava lääketieteellinen asia tuli ilmi.
Kiinnostais ne lääkärin perustelut.
T: AP
Ei taida tulla se A:lle lääkkeet määrännyt lekuri tänne vauvapalstalle sulle perusteluja antamaan.
Ei tietenkään, mutta joku lääketieteen ammattilainen voisi kommentoida yleisellä tasolla että millä perusteella on turvallista määrätä kyseistä lääkettä imettävälle ja miksi ei määrätä siirtymään korvikkeisiin kuurin ajaksi.
Varmaan aika monelle muullekin imettäjälle määrätty tätä lääkettä vaikka monella on se käsitys, että ei missään nimessä tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla olis joku ihan hirveä päänsärky ja ois tuollaiset lääkkeet määrätty niin en todellakaan nousis imettämään, koska haluaisin toipua rauhassa. Laittaisin lapsen isän pulloruokkimaan sitä vauvaa ja mielellään niin kauas musta etten kuulisi mitään.
En tajua miksi äidin ei anneta toipua rauhassa vaan on pakko imettää. Ihan kuin imetys olis päivästä tai parista kiinni. Vierihoitoa voi antaa isäkin ilman paitaa.
Miksi lääkärit r aiskaavat synnyttäviä naisia ja mutiliovat vauvoja? Niinpä. Naisviha ja naiseen kohdistuva seksuaalinen väkivalta, lapset sivukärsijöinä, on ihmiskunnan lempiharrastus.