Miksi lääkäri on määrännyt keskushermostoon vaikuttavaa lääkettä imetyksen aikana käytettäväksi?
Iltalehti kertoo erään somevaikuttajan imettävän samalla, kun syö lääkärin hänelle määräämää vain reseptillä saatavaa keskushermostoon vaikuttavaa kipulääkettä.
Kyseessä on jutun mukaan synnytyksen aiheuttamasta hemoglobiinin laskusta joka on aiheuttanut kovan päänsäryn, johon lääkettä on määrätty.
Kaikki empatia kyseiselle somevaikuttajalle joka ei ole tehnyt mitään väärää kun on noudattanut lääkärin ohjetta. Tsemppiä hänelle kauhean kuuloiseen tilanteeseen.
Täällä ei ilmeisesti saa mainita kyseisen lääkkeen nimeä, mutta sen voi lukea tästä linkistä joka on lähde juttuun:
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/aaa9f92c-e720-47e0-8d3c-2aca24…
Kiinnostaa tietää millä perusteella lääkärit yleensä määrää keskushermostoon vaikuttavaa lääkettä imettäjille eivätkä neuvo antamaan vauvalle korvikemaitoa sen lääkekuurin ajaksi?
Ihan yleisesti ottaen kiinnostaa asia eikä ole tarkoitus puhua kenestäkään pahaa.
Onko täällä hoitoalan ammattilaisia paikalla jotka osaisivat avata asiaa?
Kommentit (24)
Pääsääntöisesti ei kolmiolääkkeitä imettävälle. Muiistaakseni leikatulle äidille oli turvallista antaa Oxynormia 30 mg vuorokaudessa suun kautta ilman että siitä tulee ongelmia äidinmaitoa nauttivalle pienokaiselle. Ei perustu mihinkään suositukseen vaain on käsittääkseni Naistenklinikan kokemusperäinen käytäntö.
TALIDOMI lapsia syntyi lääkkeen kemikaalin takia mutta raskauden aikana . Syntyi kädettömiä epämuodostumia. Tietysti myös maito rinnasta saa osan lääkkeistä. Mutta ei niin kuin kohdussa. Korvike maitoa on. Lypsää sitten muuten maidon pois. Yleensä anemiat paranee nopeasti , rautatabletit ja kaali pinaatti kuurilla. Paistettu muna. Punajuuri. Nainen joutuu muutenkin koville synnytyksessä kuten ponnistuksessa. Suonenvetoa. Repeämiä. Kaikki lääke menee vatsaan suolistoon mistä kemikaalia imeytyy muualle. Virtsan mukana tulee ulos ja ulosteen. Joskus hikoillen. Ehkä haitta on pieni ajateltu? Maito on hormonia. Rauhaset tuottaa sitä. Narkomaaniem lapset voi selvitä kemikaaleista.
Helsinkiläinen ajattelee ettei muualla synny lapsia kuin naisten klinikalla .
Eiköhän ne lääkärit tiedä mitä ne määrää ja mitä ei. Paremmin kukaties kuin somevaikuttaja itse.
Kyseinen somevaikuttaja on siinä samanlainen kuin moni muu somevaikuttaja, että tekee ja kertoo ihan mitä vaan huomiota saadakseen. Ei riitä mies, rahaläjät eikä vauva, ei ei. Huomiota huomiota pitää saada. En nyt hänen jutuistaan jaksaisi päätäni vaivata.
Eikö somevaikuttajan äitiys mennytkään täydellisesti, voi harmi. Toivottavasti jaksaa kuitenkin suoristaa ja letittää etuhiuksensa.
Joo, olen ilkeä, sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö somevaikuttajan äitiys mennytkään täydellisesti, voi harmi. Toivottavasti jaksaa kuitenkin suoristaa ja letittää etuhiuksensa.
Joo, olen ilkeä, sitä saa mitä tilaa.
Joku somettaja yritti synnyttää kaksoset kotonaan parikymmentä vuotta sitten. Ei uskonut vaikka sanottiin että ei kannata. Ikävästi kävi. Ks. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000123515.html
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne lääkärit tiedä mitä ne määrää ja mitä ei. Paremmin kukaties kuin somevaikuttaja itse.
Niin mua ei kiinnosta mikään somevaikuttaja vaan hänen kauttaan tämä kiinnostava lääketieteellinen asia tuli ilmi.
Kiinnostais ne lääkärin perustelut.
T: AP
Lääkäreitä ei kiinnosta paskan vertaa kunhan palkka juoksee, en tiedä miten vaikka (lapsivuode)psykoosin saaneet äidit, kaikki psyk potilaat alinta kastia, työnnetäänkö vaan antipsykootteja, en ihmettelisi, en ihmettele enää mitään, pääsasia lääkäreille yleensä tosiaan oma status, palkka, edut jne.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläinen ajattelee ettei muualla synny lapsia kuin naisten klinikalla .
Kuka helsinkiläinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mua ei kiinnosta mikään somevaikuttaja vaan hänen kauttaan tämä kiinnostava lääketieteellinen asia tuli ilmi.
No, kaikki mikä mnee äidin veri-aivoesteen läpi, ei kuitenkaan mene hänen maitoonsa.
Tai, lääke voi myös olla lapselle vaaraton, vaikka menisi lapsenkin aivoihin.
Joten ole sinä huoleti. No et ole. Olet niitä joiden elämän täyttää päivitteleminen ja kauhistelu. Ole sitten, jos se sinut tekee onnelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kaikki mikä mnee äidin veri-aivoesteen läpi, ei kuitenkaan mene hänen maitoonsa.
Tai, lääke voi myös olla lapselle vaaraton, vaikka menisi lapsenkin aivoihin.
Joten ole sinä huoleti. No et ole. Olet niitä joiden elämän täyttää päivitteleminen ja kauhistelu. Ole sitten, jos se sinut tekee onnelliseksi.
Häh?! Kyseinen lääke on kielletty raskauden ja imetyksen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen somevaikuttaja on siinä samanlainen kuin moni muu somevaikuttaja, että tekee ja kertoo ihan mitä vaan huomiota saadakseen. Ei riitä mies, rahaläjät eikä vauva, ei ei. Huomiota huomiota pitää saada. En nyt hänen jutuistaan jaksaisi päätäni vaivata.
Mun mielestä on hyvä, että näistä synnytyskomplikaatioista sun muista synnytykseen liittyvistä terveysongelmista puhutaan. Se on ihan hirveää kun tällainen tulee puun takaa. Itsellä tuli erilainen komplikaatio josta kärsin yhä.
No voi hertsileijaa, siinäpä sulle nyt on mietittävää koko perjantai-illaksi!
Vierailija kirjoitti:
Vähän tylsää että muuttui tuollaiseksi..tai mediahan näitä rakentaa yhtä lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida tulla se A:lle lääkkeet määrännyt lekuri tänne vauvapalstalle sulle perusteluja antamaan.
Onko kyseessä esim. Joku että vauva ei enää totu rintaan jos on hetken aikaa pulloruokinnalla vai jokin muu syy?