Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoan uudelleen lämmittäminen

Vierailija
14.11.2025 |

Jos vaikka ruoan lämmittää uudelleen vaikka kaksi tai kolme kertaa, niin onko se vaarallista. Olen kuullut, että voi tulla myrkytysoireota, jos ruoan lämmittää useamman kerran. Minulle ei itselle ole tullut mitään oireita koskaan, kun olen syönyt muutaman kerran uudestaan lämmitettyä ruokaa.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatellaan nyt vaikka aikaa ilman sähköä kun ruokaa on säilytetty jopa lämpimässä ja puuliedellä lämmitetty uudelleen ja elossa ollaan selvitty.

Kaikki eivät selvinneet hengissä silloin. Etenkin pieniä lapsia on menehtynyt  pilaantuneen maidon ja muiden elintarvikkeiden takia.

Vierailija
22/37 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan älykäs ei koko satsia uudelleen lämmitä vaan kerta-annoksen omalla lautasellaan.

Lautasella uuniin tai hellalle? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noin monta kertaa lämmität? Minä lämmitän vaan sen verran mitä syön 

Vierailija
24/37 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole vaarallista. Kyllä ruokaa yleensä voi hyvinkin muutaman päivän säilyttää jääkaapissa, ja lämmittää uudestaan. En minä ainakaan sinkkuna viitsi joka päivä yhtä annosta lämmintä ruokaa väkertää, teen 2-4 annosta ja syön mikrotettuna sitten seuraavina päivinä.

Joiltakin lukijoilta menee ehkä ohi se, että yhtä ja samaa annosta ei saa lämmittää monta kertaa. Jääkaapissa säilytettyä valmista ruokaa lämmitetään  vain pieni määrä kerrallaan eli se määrä, mikä aiotaan syödä.

Vierailija
25/37 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole vaarallista. Kyllä ruokaa yleensä voi hyvinkin muutaman päivän säilyttää jääkaapissa, ja lämmittää uudestaan. En minä ainakaan sinkkuna viitsi joka päivä yhtä annosta lämmintä ruokaa väkertää, teen 2-4 annosta ja syön mikrotettuna sitten seuraavina päivinä.

Ap kysyi kahdesta tai kolmesta lämmityskerrasta. Sinä lämmität kerran.

Vain törppö lämmittää koko satsin monta kertaa.

Luultavasti sitäkin tapahtuu, sillä hesarissa kerrottiin vähän yli 10 vuotta sitten, että Keski-Euroopassa oli kuollut ihmisiä ruokamyrkytykseen. Jossakin perheessä oli ilmeiseeti säilytetty ruokaa liian kauan liian lämpimässä. Joku toinen perhe lämmitti jotakin ruokaa moneen kertaan.  Uutisessa varoitettiin erityisesti riisin ja pastaruokien lämmittämisestä useita kertoja. Se jäi mieeeni, sillä olin juuri jäämässä eläkkeelle. Suunnittelin tekeväni kerralla aina ison annoksen, jota syön monena päivänä. Suunnitelma oli pakko unohtaa. 

Vierailija
26/37 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kysyi kahdesta tai kolmesta lämmityskerrasta. Sinä lämmität kerran.

Vain törppö lämmittää koko satsin monta kertaa.

Luultavasti sitäkin tapahtuu, sillä hesarissa kerrottiin vähän yli 10 vuotta sitten, että Keski-Euroopassa oli kuollut ihmisiä ruokamyrkytykseen. Jossakin perheessä oli ilmeiseeti säilytetty ruokaa liian kauan liian lämpimässä. Joku toinen perhe lämmitti jotakin ruokaa moneen kertaan.&nbsp

Voit tehdä aivan turvallisesti ison annoksen ja lämmittää sitä seuraavina päivinä sen verran kuin syöt yhdellä kertaa, ei koko annosta.

Vierailija
27/37 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Uutisessa varoitettiin erityisesti riisin ja pastaruokien lämmittämisestä useita kertoja. Se jäi mieeeni, sillä olin juuri jäämässä eläkkeelle. Suunnittelin tekeväni kerralla aina ison annoksen, jota syön monena päivänä. Suunnitelma oli pakko unohtaa. "

Samaa ruokaa voi hyvin syödä monta päivää kunhan jäähdyttää sen hyvin ja lämmittää siitä vain kerralla syötävän annoksen. Jos ei käytä mikroa, niin lämmittämistä varten kannattaa hankkia pieni kattila. Valmiita annoksia voi myös pakastaa. Jos ei halua säilyttää keitettyä riisiä ja pastaa, niin keittää niitä sitten vain yhden päivän tarpeen. Riisin tilalla voi käyttää riisinuudeleita, jotka valmistuvat parissa minuutissa. Samoin tuorepasta valmistuu nopeasti.

En minä etätyöläisenä ehdi valmistaa  lounasta alusta pitäen, vaan teen jonain iltana ison kattilallisen keittoa tai pellisen uunijuureksia, joita sitten syön monta päivää.

Vierailija
28/37 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatellaan nyt vaikka aikaa ilman sähköä kun ruokaa on säilytetty jopa lämpimässä ja puuliedellä lämmitetty uudelleen ja elossa ollaan selvitty.

Omasta lapsuudessa kasarilla pidettiin voit ja juustot pöydällä kaiket ajat, eikä kellään ollut ripuleita. Tänä päivänä tuotteet ovat erilaisai ja niin on bakteerikantakin. Mikä lapsuudessa oli arkea, niin se olisi nyt sairaus.

Vierailija
29/37 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi noin monta kertaa lämmität? Minä lämmitän vaan sen verran mitä syön 

Mä tiedän muutaman puheliaamman ihmisen, jotka pölisee ruokaillessa niin paljon, että ruoka jäähtyy. Sitten eivät tietty voi sietää viileetä ruokaa ja mikrottavat. Tapahtuu useamman kerran pidemmän ruokailun aikana. Rasittavia ihmisiä.

Vierailija
30/37 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvittiin milloin selvittiin. Vielä 110 vuotta sitten suomalaisen keskimääräinen elinikä ei ollut vielä täyttä 40 vuottakaan, ja hygienia tai nimenomaan sen puute oli tähän merkittävä syy.

Vierailija
31/37 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kattilassa parempi kiehuvaksi, mikrolla jää helposti epätasaiseksi, olennaista että koko satsi on sen 100 astetta läpikotaisin, ei kaikkea haitallista tuhoa mutta jos ei satu olemaan botuliinia niin ei ole ongelma perusterveelle. 

Itse en lämmitä mikrossa muuta kuin pakastettua. 

75 astetta riittää. Mikroon kun laittaa täydelle teholla annoksen kolmeksi minuutiksi on läpeensä lämmin. Vielä kun odottaa muutaman minuutin, että lämpö tasottuu.

Elintarvikebiologi

Vierailija
32/37 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kattilassa parempi kiehuvaksi, mikrolla jää helposti epätasaiseksi, olennaista että koko satsi on sen 100 astetta läpikotaisin, ei kaikkea haitallista tuhoa mutta jos ei satu olemaan botuliinia niin ei ole ongelma perusterveelle. 

Mä en edes ikinä lämmitä mikrossa kuumaksi asti, vaan vain vähän lämpimäksi. Ja saatanpa syödä ihan kylmääkin ruokaa jääkaapista, mikä on tehty päivä-pari sitten. Esim. tänään söin eilista tonnikalasalaattia. Ihan lämmittämättä.

Niin, kun tämä on sun tapa, nin elimistösi on tottunut erilaisiin bakteereihin. Siksi ei tule ongelmaa. Sitten on niitä hysteerisiä, joilla maha pulputtaa koko ajan ripuli lentää.

Vierailija
33/37 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Uutisessa varoitettiin erityisesti riisin ja pastaruokien lämmittämisestä useita kertoja. Se jäi mieeeni, sillä olin juuri jäämässä eläkkeelle. Suunnittelin tekeväni kerralla aina ison annoksen, jota syön monena päivänä. Suunnitelma oli pakko unohtaa. "

Samaa ruokaa voi hyvin syödä monta päivää kunhan jäähdyttää sen hyvin ja lämmittää siitä vain kerralla syötävän annoksen. Jos ei käytä mikroa, niin lämmittämistä varten kannattaa hankkia pieni kattila. Valmiita annoksia voi myös pakastaa. Jos ei halua säilyttää keitettyä riisiä ja pastaa, niin keittää niitä sitten vain yhden päivän tarpeen. Riisin tilalla voi käyttää riisinuudeleita, jotka valmistuvat parissa minuutissa. Samoin tuorepasta valmistuu nopeasti.

En minä etätyöläisenä ehdi valmistaa  lounasta alusta pitäen, vaan teen jonain iltana ison kattilallisen keittoa tai pellisen uunijuureksia, joita sitten syön monta päivää.

Purkittaminen olennaisin, itse käytän twist-off kannellisia lasipurkkeja piripintaan, jos pitää säilyttää jääkaapissa yli päivän, niihin seuraavan päivän kelpaa ne muovisetkin. Tosin niissä lasipurkeissa se vaara että jäävät odottamaan liian pitkään käyttöä koska säilyttävät niin hyvin. Saisi olla markkinoilla lasipurkkitusseja jotta voisi merkitä päiväyksen. 

Vierailija
34/37 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

75 astetta riittää. Mikroon kun laittaa täydelle teholla annoksen kolmeksi minuutiksi on läpeensä lämmin. Vielä kun odottaa muutaman minuutin, että lämpö tasottuu.

Elintarvikebiologi

Voi olla jos riittävän kauan kuumentaa. Taitaa olla yli tunti normiannokselle. 

Sous vide 

Vierailija
35/37 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuin kerran lämmittänyt tähteeksi jäänneen ruuan. En tee niin isoa satsia, että kaksi ihmistä siitä useammin kuin kahdesti söisi.

Vierailija
36/37 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti sitäkin tapahtuu, sillä hesarissa kerrottiin vähän yli 10 vuotta sitten, että Keski-Euroopassa oli kuollut ihmisiä ruokamyrkytykseen. Jossakin perheessä oli ilmeiseeti säilytetty ruokaa liian kauan liian lämpimässä. Joku toinen perhe lämmitti jotakin ruokaa moneen kertaan. Uutisessa varoitettiin erityisesti riisin ja pastaruokien lämmittämisestä useita kertoja. Se jäi mieeeni, sillä olin juuri jäämässä eläkkeelle. Suunnittelin tekeväni kerralla aina ison annoksen, jota syön monena päivänä. Suunnitelma oli pakko unohtaa. 

Siinäpä vasta "järkevä" johtopäätös. Toki, jos meinasit säilyttää monen päivän ruokaasi huoneenlämmössä ja aina silloin tällöin lämmittää sen syöntilämpöön, niin ehkä hyvä, että luovuit siitä.

Vierailija
37/37 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei myrkytys tule lämmittämisestä. Se voi tulla siitä, mitä ruualle tapahtuu lämmitysten välillä. Jos sitä lähmitään likaisilla ottimilla tai pidetään liian pitkään lämpimässä, voi tulla jotain myrkkyä erittäviä mikrobeja. Elävät kyllä kuolevat, kun kuumentaa sitten tarpeeksi ei kunnolla kiehuvaksi.

Koko annosta ei kannata lämmittää vaan ottaa kerralla lämmitettäväksi sen verran kuin syödään. Loput säilyy  kylmässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi