Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etyökateus - mistä se johtuu?

Vierailija
14.11.2025 |

Lounasaika ja aloin lueskelemaan palstaa. Kateus etätyötä kohtaan herättää kysymyksiä. Mistä se kumpuaa?

Osa tuntuu kuvittelevan, että etätyötä tekevät ovat kuin lomalla. Eivät usko, vaikka heillle kerrotaan kuinka työt alkaa sovitusti, päivät usein niin täynnä, että syöminenkin tulee monesti hoidettua koneen äärellä. 

Se tuntuu aiheuttavan suurta ahistusta joillekin jotka eivät etätyötä tee, että aamuruuhkan sijaan etätyöläinen voikin käydä lenkillä tai nukkua pidempään ja iltapäivällä hän on heti työpäivän päätteeksi valmis lähtemään ulos tai tekemään mitä nyt haluaankin.

Miksi siitä ollaan niin kateellisia?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa virhe 🙈

Pitäisi lukea etätyökateus

Vierailija
2/52 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ammmatit X,Y ja Z eivät voi tehdä etätöitä, se aiheuttaa näiden tekijöissä perusmuotoista kateutta. Ei sen kummempaa. 

Tosiasia kuitenkin on, ettei eri työtehtävät, tai samatkaan työtehtävät eri yritysten välillä, ole millään muotoa "tasa-arvoisia", eikä se ole edes minkäänsortin tavoite kenelläkään. 

Sitten on vielä henkilöt, jotka omassa toimenkuvassaan näkevät asiat niin kapea-alaisesti, että kuvittelevat "lähivalvonnan" olevan tarpeen. Voi olla, että heidän kokemuspiirissään se onkin, mutta eivät yksinkertaisesti osaa nähdä, miten se ei pidä paikkaansa yleistettynä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyökateus johtuu siitä että.joutuu itse käymään joka päivä konttorilla ja haaskaamaan pelkkiin matkoihin parikin tuntia vaikka koti ja työpaikka olisivat pk-seudulla.

Vierailija
4/52 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla on varmaan sellainen toimenkuva että asioista ollaan vastuussa yhdessä ja tiimi tekee samoja töitä. Meillä on tasan ainoa joka hommiani hoitaa joten sluibailu ei ole edes mahdollista.

Vierailija
5/52 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjänä etätyöt olivat vuosikausia tietysti hyvin toimiva ratkaisu.

Yhdenkään ulkopuolisen läppäreitä ja kännyköitä en enää ikinä kotiini kanna, vaikka tässä huoneita riittääkin. Vuosia tuli tehtyä tällaistakin ja ei, en myy enää omaa pesääni siihen hintaan, että työt olisivat aina läsnä kuitenkin jollain tasolla. Kello kun on sovittu aika, minä laitan oven kiinni ja lähden kotiin eikä minua tavoita enää. 

Vierailija
6/52 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee sanaan kategoriaan kuin opettajien lomat. 

Vierailija
7/52 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla on varmaan sellainen toimenkuva että asioista ollaan vastuussa yhdessä ja tiimi tekee samoja töitä. Meillä on tasan ainoa joka hommiani hoitaa joten sluibailu ei ole edes mahdollista.

Sama. Kukaan ei tee töitäni, jos minä en tee. Ja edistyminen on seurannassa koko ajan. Työskentelen ohjelmistokehityksessä. Ollaan kaikki etänä. Meillä on säännölliset julkaisut, joten jäisi kiinni heti, jos ei olisi töitään tehnyt siihen mennessä, kun on pitänyt.

Vierailija
8/52 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjänä etätyöt olivat vuosikausia tietysti hyvin toimiva ratkaisu.

Yhdenkään ulkopuolisen läppäreitä ja kännyköitä en enää ikinä kotiini kanna, vaikka tässä huoneita riittääkin. Vuosia tuli tehtyä tällaistakin ja ei, en myy enää omaa pesääni siihen hintaan, että työt olisivat aina läsnä kuitenkin jollain tasolla. Kello kun on sovittu aika, minä laitan oven kiinni ja lähden kotiin eikä minua tavoita enää. 

Mielenkiintoinen tapa lähestyä. Haluat siis mennä asiakkaan luokse istumaan päiviksi? Vai maksat turhasta erillisesti työtilasta? 

Itse myös yrittäjä ja pyrin välttämään kuormittamasta asiakasta loisimalla heidän tiloissaan. Tietysti osa asioista käydään naamatusten, mutta pääasiassa hommat hoidan etänä valitsemassani lokaatiossa. Sopimukset määrittävät sitä salassapitoasiat jne, mitkä osaltaan vaikuttavat. 

Yrittäjänä voi myös vähentää oman talon kuluja työhuoneen ja välineiden osalta sujuvasti. Työhuone minulla olisi joka tapauksessa, koska käytän samaa tilaa muuhun "tietokoneen näpyttelyyn". 

Vierailija
9/52 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä ettei sitä työtä ymmärretä. Esim anoppi luulee, että koska sekä minä, että mieheni teemme etänä, hän voi tulla käymään/ me voimme lähteä sinne milloin vaan. On ehdottelemassa koko ajan meille työpäivän ajaksi töitä. Eikä usko, vaikka olemme molemmat sanoneet. Luulee, että vain lorvimme kotona. On ollut huolissaan siitä, miten saamme aja kulumaan. Ei olisi, jos ymmärtäisi jotain työstämme. Autamme /mies auttaa häntä kyllä iltaisin.

Meillä on muuten työhuone ja kummallekin oma ei kuuluva tila. Ja työaika, joka velvoittaa läsnäoloon etänäkin. Minulla vielä päivystysaika, jolloin puheluihin vastattava. Minä käyn kyllä lähityössä kerran viikossa, mutta töitten takia se ei olisi pakollista. Vähemmän saan toimistolla aikaan. Otan töitä kiinni etänä. Sen verran joustavaa on työni, että jos hommat on tehty, pidän saldovapaita ja jos ei ole teen ylitöitä.

Vierailija
10/52 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienipalkkaiset duunarit joutuvat maksamaan bensat työmatkoihin, aikaa kuluu työmatkoihin ja joutuu heräämään aikaisin ja joutuvat raataa välillä huonoissakin olosuhteissa työpaikallaan. Tietenkin se ottaa päähän, kun etätyöläiset pääsee helpolla ja tienaavatkin vielä enemmän, perseellään kotona istuen. Sitten kermaperseet kehtaa vielä vinkua, kun joutuvat työmaalle kerran viikossa raahautua. 

Vierailija
11/52 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienipalkkaiset duunarit joutuvat maksamaan bensat työmatkoihin, aikaa kuluu työmatkoihin ja joutuu heräämään aikaisin ja joutuvat raataa välillä huonoissakin olosuhteissa työpaikallaan. Tietenkin se ottaa päähän, kun etätyöläiset pääsee helpolla ja tienaavatkin vielä enemmän, perseellään kotona istuen. Sitten kermaperseet kehtaa vielä vinkua, kun joutuvat työmaalle kerran viikossa raahautua. 

Tätä syy-seuraus -suhdetta olisi ollut hyvä pohtia 9.luokalla valitessa amiksen ja lukion välillä. Tai lukion jälkeen miettiessä, jaksaako panostaa korkeakouluhakuun. 

Tottakai duunareita tarvitaan - ehdottomasti.

Mutta jos haluaa tehdä siistejä sisähommia, se on yksilön tehtävä se valinta itse omalla kohdallaan. Moni myös haluaa tehdä ennemmin fyysisiä hommia "työmaalla" kuin tehdä aivohommia istuen (itse tosin usein seison sähköpöydän edessä). Sitä voi omalla kohdalla verrata vaikka sellaiseen päivittäisiin 8h pitkään matematiikan kokeeseen, kun näitä asioita työstää. 

Vierailija
12/52 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona istumista ei nähdä työntekona. Firmatkin alkavat pakittaa etätyöbuumista. Se ei olekaan niin tehokasta kuin etätyöläiset haluavat itselleen uskotella.

Vierailija
13/52 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä ettei sitä työtä ymmärretä. Esim anoppi luulee, että koska sekä minä, että mieheni teemme etänä, hän voi tulla käymään/ me voimme lähteä sinne milloin vaan. On ehdottelemassa koko ajan meille työpäivän ajaksi töitä. Eikä usko, vaikka olemme molemmat sanoneet. Luulee, että vain lorvimme kotona. On ollut huolissaan siitä, miten saamme aja kulumaan. Ei olisi, jos ymmärtäisi jotain työstämme. Autamme /mies auttaa häntä kyllä iltaisin.

Meillä on muuten työhuone ja kummallekin oma ei kuuluva tila. Ja työaika, joka velvoittaa läsnäoloon etänäkin. Minulla vielä päivystysaika, jolloin puheluihin vastattava. Minä käyn kyllä lähityössä kerran viikossa, mutta töitten takia se ei olisi pakollista. Vähemmän saan toimistolla aikaan. Otan töitä kiinni etänä. Sen verran joustavaa on työni, että jos hommat on tehty, pidän saldovapaita ja jos ei ole teen ylitöitä.

Tämä, vanhempien ihmisten on vaikea ymmärtää etätyön tekemistä, kun työ on tehty aina työpaikalla ja kotona ollaan kotona, vapaalla.

Jos sanon vanhalle isälleni, että olen etätöissä, hän ymmärtää vain sen, että olen kotona ja ajattelee, että ehdin soittelemaan ja hoitelemaan hänen asioitaan, kipaisemaan kaupassa jne. Siitä tulee hänelle turhaa harmistusta kun joudun sanomaan, etten voi lähteä kesken työpäivän.  Siksi sanon aina olevani ,,töissä,, ja ,,toimistolla,, kun teen töitä. Helpompi ymmärtää.

Vierailija
14/52 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee sanaan kategoriaan kuin opettajien lomat. 

Kuten myös toimitusjohtajien bonukset.

Vierailija
15/52 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettivätkö nämä pienipalkkaduunarit koskaan, mikä on johtanut siihen tilanteeseen, että joku kermaperseduunari pääsee (heidän mielestään) helpommalla paremmilla liksoilla ja he joutuvat raatamaan (omien sanojensa mukaan) oikeissa töissä? 

Pelkkää sattumaa, kortti vie, kortti tuo?

Vierailija
16/52 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaiset ehkä ajattelevat (sic), että se on heiltä pois...

Vierailija
17/52 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän se varmaan johtuu kun etätöissä ei tule tehtyä juuri mitään mutta täysi liksa juoksee kuitenkin. En kylläkään ymmärrä miksi kenenkään pitää olla kateellinen kenellekään yhtään mistään. Mielestäni kateus on mielenterveysongelma.

Vierailija
18/52 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työn voi tehdä 100% etänä, eli siinä ei ole pienintäkään suoritettavaa fyysistä asiaa, se ei monen mielestä ole ihan oikeaa työtä tai ainakaan sellaista, mitä olisi ihan välttämätön tehdä.

Ja juuri tästä syystä moni kokee, että juuri ei välttämättömän työn tekemisestä ei tulisi saada suurempaa vaan pienempää korvausta ja asiahan on juuri päin vastoin ja tämä herättää närää.

Vierailija
19/52 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä syy-seuraus -suhdetta olisi ollut hyvä pohtia 9.luokalla valitessa amiksen ja lukion välillä. Tai lukion jälkeen miettiessä, jaksaako panostaa korkeakouluhakuun. 

Tottakai duunareita tarvitaan - ehdottomasti.

Mutta jos haluaa tehdä siistejä sisähommia, se on yksilön tehtävä se valinta itse omalla kohdallaan. Moni myös haluaa tehdä ennemmin fyysisiä hommia "työmaalla" kuin tehdä aivohommia istuen (itse tosin usein seison sähköpöydän edessä

Yksilön oma vastuu valinnoissa on heille vieras käsite. Sitten vingutaan kun muilla menee paremmin. Muutamat vuodet kun olisivat itsekin käyttäneet opiskeluun niin olisi saanut paremmat hommat ja palkat. Eikä tarvitsisi olla niin katkera.

Vierailija
20/52 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin nämä työhuone-lisät tai mitä ne nyt ovatkaan ovat herättäneet pahaa verta.

Tässähän on taas käynyt niin, että kun paremmin tienaava säästää jopa matkakuluissa, hänelle annetaan siitä vielä boonusta.

Pienipalkkainen ei saa boonusta mutta hän saa edelleen maksaa matkakulut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän