Päiväkodissa " saa syödä" kiviä ja hiekkaa, kommentteja?
Tässä yksi päivä kun hain yksivuotiastani päiväkodista niin siellä se maassa pikkuinen istui ja söi kiviä! Siinä vieressä hoitaja tyynesti haravoi hiekkaa... Minä päivittelin että täälläkö sitä maassa istut ja syöt kiviä! Hoitaja ei tähän mitään virkannut. Hyväksytävää siis että lapset syö kiviä? Mun mielestä pitäisi säännönmukaisesti lapsille opettaa ettei ulkona voi kaikkea suuhun laittaa. Voihan maasta löytyä lasinsiruja, kaljapullon korkkeja, kortsuja ja ties mitä ei suuhun sopivaa. Mites teillä muilla? Kommentteja kaipaan!
Kommentit (27)
Minä juttelisin hoitajien kanssa mahdollisimman pikaisesti ja mahdollisimman rakentavasti. Meillä on valitettavasti sellainen ulkoilupaikka lapsilla, että siellä on joskus lasia ja jopa tupakan natsoja ja tästä syystä olen ollut aina vähän herkkä näissä asioissa.
Lapset 9kk (kävelee eli pääsee liikkumaan) ja 2,5v.
Pienemmälle on toistaiseeksi ihan mahdoton opettaa että kiviä/hiekkaa ei saa syödä, siksi tarkista maaston mihin hänet lasken (+ melko ison liikkumissäteen) eli ei ole lasinsiruja tms. Päiväkodissahan tämä asia pitäisi olla varmistettuna. Isommat kivet ja välillä hiekkaa käyn ottamassa pois suusta, mutta estäminen vaatisi koko ajan vieressä olemista, mikä on hankalaa jos vaikka opetta esikoista pöyräilemään -> vertaa päiväkoti.
Sen sijaan esikoinen EI saa syödä hiekkaa eikä saanut viime kesänäkään, koska pystyi jo tämän kiellon ymmärtämään ja ulkoa löytyy muutakin tekemistä.
Eihän se hiekka tietysti terveelistä ole, mutta valvonta tosi vaikeeta oikeesti
Toisen kanssa, joka on oikea suursyömäri, on ollut pakko hieman lieventää. En vaan ehdi kahdelta vahtimaan joka jyvää, ja sitten kun tätä jatkuu jonkin aikaa (1-vuotias ei vielä ymmärrä kieltojakaan) niin sitä kasvaa välinpitämättömämmäksi. Välillä käy vaan vähän putsailemassa suuta. Ja lapsikin välillä päristää itse kivet suustaan ja lopettaa nopeammin ihan itse, kun ei kiinnitetä mitään huomiota. Pääasia, että ei käy juoksemaan kivet suussaan ympäriinsä. Tätä tapahtuu erityisesti jos asiaan kiinnittää huomion, niin varmasti laittaa oikein leikkinä lisää hiekka a ja kiviä suuhunsa virnuillen oikein. Luulen että sama tilanne päiväkodissakin.
Päiväkodin pihan pitäisi olla kuitenkin aika turvallinen ja tsekattu ennen lapsien " irti" laskemista. ;) Ja leikkipuistoissa ja kotipihalla yms. liikkuessa aina itse tarkistan ympäristön ja jos näen vaarallisempia roskia tai isompia kiviä, tupakantumppeja täysin väärässä paikassa tms. niin keräilen niitä roskiin kaikkien yhteisen edun nimissä...
Toki se vie muutaman kerran, mutta sitten kun kielto ymmärretään, ei asiasta tarvitse enää kinata. Näin olen tehnyt molempien kanssa noin 1vuotiaana, kun kaikki pihalla alkaa mennä suuhun. Tosin isomman kanssa sai neuvotella tuossa 2vuoden tietämillä, kun päiväkodissa oli perustelu lumensyönti, että saa maistaa! Meni muutamakin ulkoilu siihen, että maistettiin lunta ja ihmeteltiin, miksei äiti antaisi. Ja voitte kuvitella, miten 2v uhmaikäinen osaa erottaa syönnin ja maistamisen. Muutama paha sana tuli ajateltua tuosta ' saa maistaa' tädistä.
ehdottomasti täytyy kieltää ja puuttua kun näkee lapsen syövän hiekkaa tai kiviä, vaikka näkis ihan selvästi ettei siinä muuta ole kuin kivi. Nimittäin kivi suolistossa voi aiheuttaa suolistolle vakavia juttuja, ja sitten on lähtö leikkaukseen.
Toisekseen hiekassa ja muutenki maassa on sellaisia bakteereja, jotka ihmisen elimistöön joutuessaan ovat myös aikuisille ihmisille kohtalokkaita. Tälläisen bakteerin saaminen on erittäin harvinaista, mutta kun sen saat niin mitään ei ole tehtävissä. Ja olen nähnyt yhden lapsen kuolevan sellaiseen, enkä IKINÄ IKINÄ unohda sitä.
Eli siis että hiekan mukana saattaa olla bakteereita, jotka suuhun (ja elimistöön) mennessään vievät hengen!
Fakta on kuitenkin se, että päiväkodissa on mahdotonta vahtia kaikkia pieniä KOKO AJAN, ettei kukaan vaan laita yhtään hiekkaa suuhun. Voisin kuvitella, että se olisi todella vaikeaa myös kaksosten äideillä paitsi, jos pitävät lapsensa valjaissa toistensa lähellä koko ulkoilun. Pitäisköhän päiväkodeissakin laittaa kaikki alle 2-vuotiaat jonkun narun päähän, että heitä olisi helpompi vahtia... Tottakai roskat ja varsinkin lasinsirut ja muut vaaralliset ovat eri asia (ja pk:n piha pitäisi tarkistaa ennen ulkoilua), mutta hiekan syöntiä en kyllä pidä mitenkään hengenvaarallisena asiana paitsi jos jollain on jotain faktatietoa (ja linkkejä) asiaan.
Ja vielä tosta 1-vuotiaiden kieltämisestä ja uskomisesta. Meidän tyttö on sellainen himo-hiekansyöjä, ettei siinä paljon kiellot auta. Se on mahtavaa, jos jonkun 1-v uskoo jo muutaman kiellon jälkeen, ettei hiekkaa syödä. Meillä on kotona tietyt asiat AINA kiellettyjä, mutta silti tyttö kokeilee niitä joka päivä useita kertoja. Siksi ollaankin laitettu mahdollisuuksien mukaan näihin asioihin/tavaroihin lapsilukkoja tms. kun ei voi olla koko ajan lasta kieltämässä ja estämässä (kun on toinenkin lapsi hoidettavana). Mutta hienoa tosiaan, jos jonkun 1-v uskoo jo (kaikkia) kieltoja (aina)!
Ja tottahan se on, että hiekasta voi saada esim. salmonellan (en muista, oliko siinä muita bakteeritartuntoja mainittu), jos vaikka kissa on käynyt siellä pissaamassa. Mutta kun etsin tietoa salmonellasta, luki sivuilla, että suurin osa salmonellatartunnoista on tullut ulkomailta ja ainakin itse uskon, että ne vähät jotka on tarttunut ihan täällä kotimaassa, on suurin osa varmaan tullut elintarvikkeiden huolimattomasta käytöstä (tyyliin raa' asta kanasta tarttunut salaattiin). En siis itse henkilökohtaisesti usko, että riski saada salmonella hiekkalaatikosta olisi kovinkaan suuri. Ja vaikka salmonella on vaarallisempi lapsilla kuin terveillä aikuisilla, ei se ole tappava, jos lapsen vie hoitoon (=lääkäriin/sairaalaan) ajoissa.
En siis nyt ehdoin tahdoin halua, että lapseni saa salmonellan puistosta, mutta en pysty hiekan syömistä koko ajan estämäänkään. Olisi kiva tietää, onko joku lapsi Suomessa saanut salmonellan pihan tai puiston hiekkalaatikosta?
kyseisenä aikana (pian 10v sitten) olin opiskelemassa terveydenhoitajaksi ja harjoittelussa erään sairaalan lastenosastolla. Siellä näin kyseisen tapauksen. Enkä todellakaan unohda kun alle 10v täysin terve lapsi kuolee puolessa vuorokaudessa siihen. Ja jos olisit nähnyt saman kuin minä, niin et muuten unohtaisi sinäkään.
Kysynkin että oletko niin vieraantunut biologiasta, ettet ymmärrä mitä kaikkea maassa on ja pesii? Minkä takia kuvittelet että ihmiset esim. siivoavat kotejaan? Pesevät astioitaan? Luuletko että se johtuu siitä että ois kivemman näköistä? Ei todellakaan. Mistä kuvittelet että esim. noro- ja rotavirusepidemiat ovat lähteneet liikkeelle? Aivan oikein, luonnosta ne kaikki on peräisin. Miksi muuten luulet että äitisi pienenä kielsi sinua syömästä hiekkaa? Jos siitä ei olisi mitään haittaa niin miksi olisi kieltänyt?
Jos et usko, googleta hakusanoilla petekkiat ja meningokokki tai meningiitti. Sieltä löytyy aika paljon tietoa.
Kuten edellisessä viestissäni sanoin että KUN huomaa että lapsi syö hiekkaa niin kannattaa estää. Joka kertaa ei tietenkään näe/ehdi väliin mutta en minä ainakaan hiekkalaatikon reunalla naureskele, että heh heh kultapieni, syö sinä vain hiekkaa kaikessa rauhassa....
Joo, kuule, en luule, että ihmiset siivoavat kotejaan ja pesevät astioitaan sen takia, että olisi kivemman näköistä... Ja tiedän kyllä, että puistojen hiekkalaatikoille saattavat kakata linnut, kissat, hiiret ja monet muut eläimet. MUTTA en tiennyt, että likaisen hiekan syöminen olisi hengenvaarallista! Enkä usko, että kovin moni muukaan tietää (ainakaan mun kavereista). Ihmettelen suuresti, että jos hiekan syönti tosiaan on niin vaarallista kuin mitä kirjoitit, että miksei siitä varoiteta neuvolassa! Varmaankin siksi, että riski on kuitenkin NIIN pieni. Mä ihmettelen myös sitä, että mun kaveripiirissä on 2 terveydenhoitajaa ja 2 lääkisopiskelijaa (toinen vissiin 5:ttä vuotta ja toinen 3:tta), eikä kukaan heistä ole koskaan kommentoinut tyttömme hiekan syömistä.
Mihin tämä lapsi sitten kuoli, mistä kerroit? Uskon kyllä, että oli kamalaa kokea/nähdä lapsen kuolema!
Kävin muuten etsimässä tietoa antamistasi sanoista, mutta en tullut yhtään fiksummaksi. Tiedän kyllä jo entuudestaan esim. noi aivokalvontulehduksen riskit, mutta voiko aivokalvontulehduksen saada likaisesta hiekasta?
Tästä lähtien aion kyllä suhtautua lapseni hiekan syöntiin suuremmalla vakavuudella kuin ennen, vaikka en sitä kokonaan saa kitkettyä varmaan ennen 2 vuoden ikää (silloin esikoinenkaan ei enää laittanut kaikkea suuhun).
Tuota, jos nyt ajatellaan että kuinka paljon lapset syövät hiekkaa ja pikkukiviä elämänsä ensitaipaleilla, on suoranainen ihme ettei näitä tapauksia ole enempää ;D " huumorilla"
Itse muistan lukeneeni tutkimuksia joissa lemmikkieläimien allergioilta suojaava vaikutus perustuu nimenomaan niiden mukanaan tuomista endotoksiineista, jota on mm. maassa ja vedessä. Mitä hygienisemmäksi nykymaailma menee, sitä enemmän autoimmuunisairaudet yleistyy. Uskon kuuluisan pesuainemainoksen tavoin; lika on hyväksi. Siis jos kurainen lapio käy suussa, on se pienempi riski lapsen terveydelle kuin että nuolla pöpökautena kerhoissa samoja leluja muiden lapsien kanssa. Kissanpissa-toxoplasma hiekat on asia erikseen. :)
ollut että kaikki alkais ihan neuroottisina kyttäämään jälkikasvuaan tai että siivottais asunto lattiasta kattoon joka päivä. Mutta jos nyt sattuu vieressä olemaan niin silloin kieltää ja menee väliin. Jos tietää että tuttavaperheessä vesirokko tai muu isompi tauti pyörii, niin ei kai sinne kukaan silloin kylään mene. Voihan taudin muualtakin saada, mutta ei kai kukaan ehdoin tahdoin tautipesään mene...
Tokihan jonkun vakavan bakteerin saaminen hiekasta on äärimmäisen harvinaista, ei varmaan edes kerran vuodessa suomessa tällaista tapahdu. Mutta se joille se tapahtuu, heitä ei paljon tilastot jälkikäteen lohduta...
Nyt menee jo hieman saivartelun puolelle, mutta kun kerran mainitsit, että Fassiloora on vieraantunut biologiasta, niin voitaisiinko samalla logiikalla ajatella, että olet itse vieraantunut luonnosta. Ihmisen elimistö tarvitsee tietyn määrän bakteereja toimiakseen normaalisti ja niistä suurin osa on täysin haitattomia.
Oma poikani on useimmiten varsin likainen tapaus pihalla leikkimisen seurauksena enkä aio aloittaa mitään sen kummempaa lapsen leikkien rajoittamista siksi, että joskus vuonna 1 ja 2 on joku lapsi menehtynyt bakteeritartunnan seurauksena - siis sellaisen, jota et edes itse pysty nimeämään. Kun itse olin raskaana ja matkustin ulkomaille, niin lääkäri varoitti syömästä reissulla esim. mansikoita, koska mullassa saattaa olla toksoplasmoosia aihettuttavia bakteereja, joita Suomessa ei kuuleman mukaan maaperässä esiinny.
Lasta ei pysty suojelemaan kaikelta pahalta. Jollekulle aina joskus käy huonosti eli saa jonkun tartunnan ja kenties kuolee siihen. Se on todella ikävää eikä tilastot tosiaan siinä vaiheessa lohduta. Mutta jospa nyt kuitenkin pidettäisiin tässäkin asiassa se terve maalaisjärki ja kohtuus mielessä.
En voi edes kohtalaisen tarkkoja tietoja tapauksesta antaa, koska tämä todellakin on hyvin harvinaista, ja joku voisi sitten saada selville henkilöllisyydet tms.
Eli lapsi oli illalla ollut leikkimässä ystävänsä kanssa lähimetsässä. Yöllä kiidätettiin ambulanssilla suoraan isoon sairaalaan kun kuskit oli tajunneet että nyt on tosi kyseessä (kuten sitten olikin). Sairaalassa tehtiin kaikki mitä voi tehdä, mutta aamulla ennen vuorojen vaihtoa, lapsi oli kuollut. Hänen ruumiinsa oli aikuisen kämmenen kokoisten petekkioiden peitossa. Ne näyttää mustilta mustelmilta, veri tulee suonista ihon alle. Verenkiertoelimistö siis romahti täysin ja mitäpä siinä on tehtävissä? Se oli todella taumaattinen kokemus, minulle, sairaalan henkilokunnalle, puhumattakaan perheestä. Tämä oli ehkä se päällimmäinen asia mikä sai minut hautaamaan unelman terveydenhoitajaksi opiskelemisesta. Ajattelin että jos joskus tulee vastaava tapaus, enkä heti tunnista vaan lähetän kotiin ja kun se voi edetä todella nopeasti. Siis puolen tunnin päästä voi olla myöhäistä. En halua, enkä voi ottaa sitä vastuuta...
En halua ketään pelotella neurootikoksi, mutta toivon että ihan oikeasti suhtaudutte vakavuudella maan " tonkimiseen" ja kaikenlaiseen " kakassa pyörimiseen" . Kuten olen jo aiemmin sanonut, aina ei ehdi väliin, mutta silloinkun ehtii niin tehkää se. Ikinähän ei voi tietää mikä kissa tai lintu juuri siihen kohtaan on käynyt pissimässä....
Yleisen elintason kohentuessa allergiat lisääntyvät. Esim. Itä-Saksassa Saksojen yhdistymisen jälkeen allergiat ovat lisääntyneet. Toisaalta elintason ja hygienian parantuessa imeväis- ja lapsikuolleisuudet laskevat. Kumman mieluummin valitsemme: sinänsä kurjat allergiat vai taudit, joihin kuolee reippaasti enemmän lapsia kuin allergioihin?
En nyt tarkoita, että kaikista eläimistä tulisi luopua ja koko ympäristö puunata antibakteerisilla litkuilla, mutta ehdoin tahdoin en antaisi lasteni hiekkaa tai ulosteita syödä.
On muuten mielenkiintoista, että alustavasti näyttää siltä, että ns. kehittyneissä maissa allergioiden lisääntymisvauhti on hidastumassa.
conjugata_vera:
Mitä hygienisemmäksi nykymaailma menee, sitä enemmän autoimmuunisairaudet yleistyy.
Tässä on suora lainaus meningokokin tarttumistavasta TAYSin esitteestä : Meningokokit tarttuvat pisaratartuntana henkilöstä toiseen. Ihminen on bakteerin ainoa isäntä ja tartunta edellyttää lähikontaktia.
Ainoa tapa, miten meningokokin vois saada maasperästä olisi että taudinkantaja on juuri sylkäissyt siihen.
Lapsilla on teoriassa mahdollisuus saada tartunta päiväkodissa, mutta toisilta lapsilta eikä hiekkaa syömällä. Onneksi yleisinfektioksi etenevät meningokokkitapaukset ovat Suomessa hyvin harvinaisia, ei välttämättä edes yhtä tapausta vuodessa.
En minäkään anna lapseni syödä hiekkaa enkä kiviä, mutta ei kenenkään tarvitse menettää yöuniaan, kun pieni lapsi ehtii pistämään jotain maasta suuhunsa.
Jokainen lapsen kuolema on tietysti 100% sattuessaan kohdalle ja aina ikävää ja tramaattista.
MUTTA järki käteen. Ei kannata sitten kyllä autoillakkaan, koska kuoleman riski on siinä PALJON suurempi. Myös rattailla voi jäädä auton alle. Oletteko kuulleet siitä 2v joka kuoli kun kaatui tiskikoneessa olleeseen veitseen eli älkää peskö vaan veitsiä koneessa jne jne
Enkä edelleenkään väitä että hiekka olisi terveellistä
ajattelin kertoa, että eräs tuttu ihminen kuoli (kylläkin parikymppisenä eikä lapsena) juuri tuollaisiin verenpurkaumaoireisiin, joita Puolukanvarpu kuvasi. Oli pihatöitä tehdessään saanut maasta jonkin mystisen bakteerin, ja kuoli siihen todella nopeasti. En koskaan aiemmin ollut kuullut tuollaisesta. Maassa möyriessähän voi saada myös myyräkuumeen, joka sekin on joillekin vaarallinen. Tästä huolimatta minäkään en voi aina estää 1-vuotiastani saamasta hiekkaa suuhunsa, etenkään, kun jostain syystä kaatuu aina suu auki...
Anlii
Minulla on kahteen otteeseen ollut aivokalvontulehdus nuoruudessa. Todella tuskallinen tauti, eikä syytä sairastumiselleni ole saatu selville.
Mistä lie tullut, hiekkaa en enää sen ikäisenä syönyt ;) Mutta hengissä ollaan yhä edelleen.
Tottahan se on, että kaikenlaisia riskejä elämässä on ja kuolleisuuskin on täydet sata prosenttia. Aina on todella kurjaa se, että lapsia kuolee, mutta en nyt oikeastaan tiedä, oliko tää megingiittitapaus nyt ihan kaikista ensimmäinen asia mikä tähän keskusteluun liittyi.
Epäilemättä ollut todella hirvittävä kokemus niin Puolukanvarvulle kuin muillekin asianosaisille.
ajaa autolla mahdollisimman turvallisesti kuin ajaa sillä tuhatta ja sataa ilman turvavöitä. Tai on eri asia jättää niitä puukkoja pöydille ja lattialle lojumaan kuin pitää niitä mahdollisimman turvallisesti lasten ulottumattomissa.
Voitte toki ottaa itsekin järjen käteen. Se etten anna lapseni syödä hiekkaa ja multaa, ei tee minusta neuroottista hysteerikkoa jonka tarkoituksena on eristää lapseni elämästä.
Mari-81:
Ei kannata sitten kyllä autoillakkaan, koska kuoleman riski on siinä PALJON suurempi. Myös rattailla voi jäädä auton alle. Oletteko kuulleet siitä 2v joka kuoli kun kaatui tiskikoneessa olleeseen veitseen eli älkää peskö vaan veitsiä koneessa jne jne
Tyttö rakastaa hiekkaa ja kiviä ja etsii niitä kotoakin eteisen matolta. Ei todellakaan auta, vaikka kuinka kieltäisin. Enkä sisällä koko ajan ehdi vahtia, milloin on hiekkaa kiviä syömässä. Eli sisällä saa syödä, mutta kun tulee kivi suussa luokseni, otan kiven suusta pois. Nämä sisällä olevat kivet ovat siis ihan pieniä.
Ulkona on muuten sama juttu, mutta siellä on pakko vahtia, mitä tyttö suuhunsa laittaa, koska en halua, että syö roskia ja maassa voi olla myös jotain vaarallista. Jos laittaa lapiolla hiekkaa suuhun, kiellän ja otan lapion pois (tai kaadan hiekat siitä maahan), mutta jos kädellään laittaa (lapaset kädessä), annan laittaa, koska silloin sitä menee niin vähän.
Päiväkodissa tekisin varmaan aika samalla tavalla. Eli en nyt ihan hysteerisenä vahtisi, ettei yhtään hiekkaa tai kiviä mene suuhun, mutta jos lapsi vieressä söisi hiekkaa ja kiviä, niin putsaisin välillä suuta. Päiväkodissa kun ei voi ihan kaikkia lapsia vieressä kuitenkaan vahtia. Ja vaikka kuinka vahtisi, niin tota hiekan syömistä on aika vaikea estää (paitsi teippaamalla lapsen suu kiinni...). Tai jos jollain on siihen joku hyvä keino, kertokaa mullekin, että voi kokeilla sitä ton yhden himo-syöjän kohdalla!