Asumismenojen kohtuullistaminen - vauva tulossa
Moikka!
Jouduin turvautumaan toimeentulotukeen, ja se hyväksyttiin huomioiden vuokra täysimääräisenä. Päätöksessä kuitenkin selkeästi kerrottiin, että jatkossa vuokra kohtuullistetaan eli käytännössä olisi pakko muuttaa halvempaan, jos tuolta leikkaukselta haluaa välttyä. Lapsi syntyy pian ja vuokra on lapsen synnyttyä sopiva. Koen, että muuttamisessa ei olisi tässä tilanteessa mitään järkeä. Muutosta tulisi lisää kustannuksia, minun kroppa ei kestä kaiken pakkaamista ja muuttamista, todennäköisesti tuplavuokra jne. Sitten vauvan synnyttyä olisikin pian taas tarve muuttaa isompaan. Selvitin tämän tilanteen jo aiempaan hakemukseen, mutta se ei selkeästi kelvannut?
Onko kokemuksia/tietoa onko tällaisessa tilanteessa mitenkään mahdollista saada lykkäystä tuohon kohtuullistamiseen?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin, äläkä käytä vauvaa tekosyynä että saisit yhteiskunnan rahoilla vetelehtiä suuressa ja hienossa asunnossa. Ja missä isä on? Eipä ihme, että jätti sinut.
Hmm noinhan sitä vain mennään töihin juu
Jep. Ja minun tapauksessa asunnossa on 42 neliötä. Kuinka paljon pienempään pitää ahtautua? Ainoa hienous tässä asunnossa on se, että tässä on makuuhuone. Ja se nyt on aika perusjuttu, kun kaksin asuu. Hankala tehdä ruokaa, kun liesituuletin huutaa ja herättää vauvan, jos asuttaisiin yksiössä.
Tilanteeni vähän helpottaa sitten, kun saan raskausrahaa, mutta sehän maksetaan vasta jälkikäteen eli ei auta tässä tilanteessa.
Töihin menen kyllä sitten, kun otetaan, mutta eipä työvoimaviranomainenkaan tässä tilanteessa pitänyt mahdollisena, että pääsisin minnekään juuri nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin, äläkä käytä vauvaa tekosyynä että saisit yhteiskunnan rahoilla vetelehtiä suuressa ja hienossa asunnossa. Ja missä isä on? Eipä ihme, että jätti sinut.
Jep. Ja minun tapauksessa asunnossa on 42 neliötä. Kuinka paljon pienempään pitää ahtautua? Ainoa hienous tässä asunnossa on se, että tässä on makuuhuone. Ja se nyt on aika perusjuttu, kun kaksin asuu. Hankala tehdä ruokaa, kun liesituuletin huutaa ja herättää vauvan, jos asuttaisiin yksiössä.
Tilanteeni vähän helpottaa sitten, kun saan raskausrahaa, mutta sehän maksetaan vasta jälkikäteen eli ei auta tässä tilanteessa.
Töihin menen kyllä sitten, kun otetaan, mutta eipä työvoimaviranomainenkaan tässä tilanteessa pitänyt mahdollisena, että pääsisin minne
Eikös isukilla ole pennin hyrrää lompsassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin menen kyllä sitten, kun otetaan, mutta eipä työvoimaviranomainenkaan tässä tilanteessa pitänyt mahdollisena, että pääsisin minne
42 neliötä äidille ja vauvalle on iso asunto. Sehän on ihan pikkukaksio. Ei kannata opettaa vauvaa niin herkäksi, että ei siedä liesituuletinta.
Tsemppiä ja onnea odotukseen. Kyllä ne asiat ratkoontuu. Ei mitään järkeä muuttaa muutamien kuukausien takia. Yksi mahdollisuus on kääntyä kirkon diakonian puoleen, jos sosiaalitoimesta ei tule apuja? Itsekin asuin kaksin vauvan kanssa 42 neliön minikaksiossa. Minimakkari välttämätön, koska vauva heräsi pieneenkin raksahdukseen.
42 neliötä äidille ja vauvalle on iso asunto. Sehän on ihan pikkukaksio. Ei kannata opettaa vauvaa niin herkäksi, että ei siedä liesituuletinta.
Iso asunto 😂
Mulla on samankokoinen ja tänne ei saanut edes sohvaa ja ruokapöytää mahtumaan samanaikaisesti. Piti sitten valita syönkö sohvalla vai heitänkö sohvan pois ja laitan television makuuhuoneeseen. No valitsin ensimmäisen vaihtoehdon niin ei mene rahaa hukkaan, mutta kyllä se aika persiistä on jotain keittoa vetää sohvalla, kun sotkua kyllä aina välillä tulee.
En voisi kuvitellakaan, että tänne vielä jotain vauvan tavaroita yrittäisi mahduttaa. Aapeella varmaan vähän fiksumpi pohja asunnossa, jos sitä mieltä, että mahtuvat vauvan kanssa tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun pitää maksaa siitä, että sinä et osaa käyttää ehkäisyä?
T. Surullinen veronmaksaja
Aijjaa. Olen kyllä veroja maksanut raskautumiseen asti. Hyvin on ehkäisy toiminut silloin, kun olen halunnut sitä käyttää. Kiitos vaan kysymästä.
Miksi teet tarkoituksella lapsen, jos sulla ei ole varaa sitä elättää?
Siksi kun sitten saan rahaa vauvasta ja ei tarvitse mennä töihin, kun hoidan vauvaa kotona.
Pappa tässä hei. Tää on vaan mielikuvitustarina. Menkää nukkumaan. Täällä ei ole mitään nähtävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun pitää maksaa siitä, että sinä et osaa käyttää ehkäisyä?
T. Surullinen veronmaksaja
Miksi minun pitäisi maksaa sinun eläkkeesi?
T. Ap:n pian syntyvä lapsi
Sinä et tule koskaan maksamaan yhteiskunnalla yhtään mitään, jos äitiisi tulet.
Tuuppaat hetikohta uuden pullan uuniin eri iskän kanssa. Ruokoilla ja tuilla elelee kivasti.
- mirkku34
Jos mä olisin ap, niin olisin jo ottanut yhteyttä vuokranantajaan. Ja keskustellut hänen kanssaan tilanteesta. Jos vuokranantaja on yksityinen henkilö, niin voi hyvinkin suostua hetkellisiin maksujärjestelyihin, ainakin itse va:na suostuisin. Toki nykyään yksityisissä vuokranantajissa on kaikenmaailman kusipäitä enemmän kuin ennen, joten voi olla, ettei va pysty tulemaan asiassa vastaan yhtään. Joka tapauksessa kannattaa olla myös kelaan ja sossuun yhteydessä. Tsemppiä ap, asioilla on tapana järjestyä.
Mitä vattua te toimeentulotukea saavat kehtaatte valittaa! Kaikki ei sitä saa vaikka tarviskin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kirjoitus on oikea empatian taidonnäyte. Tuli mieleeni vuosia sitten tuttavani saama neuvo kaveriltaan "Hyville ihmisille tapahtuu hyviä asioita". En tiedä mitä tämän sanoja myöhemmin sanoistaan ajatteli, kun hänen vauvallaan todettiin syntymän jälkeen monenlaisia terveysongelmia.
Sitten ihmetellään matalaa syntyvyyttä. Näin kohdellaan raskaana olevia ja ei muuten yhtään muutu meininki sitten, kun lapsi syntyy. Yhteiskunnan taholta kiinnostaa vaan se, paljonko rahaa saadaan säästettyä lyhyellä tähtäimellä. Pitemmän tähtäimen kuluilla ei ole mitään väliä ja palaveripiikki on kyllä auki, siihen rahapulaan on ihan loputtomasti puheapua tarjolla.
Koskaan en olisi uskonut, jos en itse olisi keskiluokasta rämähtänyt alas ja kokenut itse. Ryhdyttiin kohtelemaan aikuista ihmistä kuin holhottavaa idioottia ja ratkaisut vaihtuivat manipulointiin.
En suosittele kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
ja nyt on kyllä sellainen wt-löyhkä ettei tosikaan.
Mene sitten pois täältä haisemasta.
Enemmistö suomalaisista tuntuu olevan sitä mieltä että tekoäly voi hoitaa ilomielin sosiaaliturvaan liittyvät asiat. Mitä arvioitte miten tekoäly aloittajan keissin hoitaisi?
Vierailija kirjoitti:
Isukilta vaan rahaa kehiin. Isukin mamma ja pappa lainaa kans. Ap sä voit kysyy sun sukulaisilta myös hjälppiä.
Mistäs tiedät, vaikka ap olisi sukulaisesi? Antaisitko hjälppiä, jos pyytäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelaa ei asunnon neliöt kiinnosta, ainoastaan vuokran suuruus. Ilmeisesti asunto on hyvällä sijainnilla ja melko uusi. Muutto halvemmalle alueelle ja saatat jopa saada isomman asunnon vähemmällä vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijä tässä. Asunnottomallekaan ei katsota kiireelliseksi asunnon tarvetta sillä perusteella, että on raskaana, miksi siis ylikallis vuokra hyväksyttäisiin,. Maksa erotus itse tai isä maksaa, sossu ei maksa.
Niin eli kun on muutenkin tiukkaa saada kaikki tarpeellinen hankittua vauvaa varten niin siitä vaan maksat erotuksen itse.. sellaista taskurahaa, kun ei toimeentulotukea saavalla ole. Tai mukisematta muuta ja maksa tuplavuokra, muuttoauto ja muuttoapu. Justiinsajuu. Et ole mikään sossu.
Mitä on nämä "kaikki tarpeellinen", mitä on ihan pakko hankkia kun lapsi syntyy? Loppupeleissä sitä pärjää hyvin vähällä.
T. Kolmen pienen isä
No ei ne äitiyspakkauksen vaatteet riitä millään, siinä on ensinnäk
Höpöhöpö nyt taas. Minun lapseni isä, seutustelukumppani häipyi kuvioista kun tulin raskaaksi. Lapsi tosin oli ihan toivottu siihen asti.
Jouduin jäämään hyvin aikaisessa vaiheessa sairaslomalle töistä, ja Kelan päätös viivästyi. Käytännössä olin 2 kk ilman rahaa juuri silloin, kun olisi pitänyt tehdä hankintoja. Tuloni ovat pienet, ja asun vanhassa, velattomassa omakotitalossa. Eli en saa asumistukea. Minulla on yksi jo aikuinen lapsi, joka asu kotona, ja jonka isä ei maksa hänen kulujaan. Minun on se opiskeleva lapsi elätettävä. Samalle isälle on myös toinen lapsi, alaikäinen, josta tulee elari 300e ja lapsilisä. Tuolla summalla me siis kotimme pärjäillä sen pari kuukautta. Äitiys avustuksen otin rahana, ja sillä rahalla hankin vauvan tarvikkeita ja tuossa hädässä toki myös ruokaa. Lisäksi pakkasessa oli kaikenlaista syötävää, joten söimme pakastinta tyhjäksi.
Äitini auttoi ja lainasi rahat sähkölaskuun ja puhelinlaskuun. Oli vieläpä talvi.
Minä seurailin käytettyjä vaunuja, ja laskin budjetiksi 80euroa. Sekin sitten, kun rahaa viimein tulee. Sillä rahalla olisi saanut ihan kelvolliset vaunut. Valikoimaa oli useampien verran. Minulle kävikin tuuri, ja sain täysin siistit 12 vuotta vanhat vaunut ilmaiseksi. Todella hyvät vaunut ovatkin olleet.
Turvakaukalon telakoineen löysin 20eurolla. Myyjä koki siinä olevan vikaa siinä merkissä, mikä menee vihreäksi kun kaukalo on kiinni telakassa. Tässä se jää toiselta puolelta puoliksi punaiselle, toiselle puolelle menee vihreälle. Kaukalo kyllä on kiinni.
Vaatteita löysin kierrätyskeskuksesta, 3e /kilo. Varsinaisia kirppareita en vointini vuoksi voinut kierrellä, muutamia vaatteita ostin edullisesti vintedistä. Lisäksi sain muutamia vauvan leluja ym.
Kaikkinensa äitiysavustus riitti kaikkiin hankintoihin. Vaipat ym ostin lähempänä vauvan syntymää, mutta paketillinen jo riittää pitkälle. Tuttipulloja meillä on 3, maito ei koskaan noussut,hätäsektion, vauvan teholla olon ja oman sairastumisen vuoksi.
Jos ei edes vauvan perustarpeita saa perustilanteessa hankittua, niin on kyllä vastuutonta lasta hankkia. Aina voi tulla yllätyksiä, kuten minun tapauksessani, kun jouduin jäämään sairauslomalle jo raskauden puolivälissä. Säästöjä minulla ei tuolla hetkellä ollut, koska säästöt menivät kuukautta aiemmin sattuneeseen äkilliseen vahinkoon kotona, joka piti remontoida. Vakuutus korvasi vain osan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla ei ole rahaa nykyiseen asuntoon, sinun on muutettava pienempään.
Eihän siinä ole vaihtoehtoja.
Olen asunut vauvan ja miehen kanssa 32 neliön yksiössä. Meni aivan hyvin. Mutta me maksoimmekin asumisemme ihan itse, emmekä ronkuneet tukia, joten oli helppo asua siten, kuin omat rahat riittävät.
Samalla säästimme omaan taloon.
Montako persoonaa ap(pena) sulla on?