Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumismenojen kohtuullistaminen - vauva tulossa

Vierailija
12.11.2025 |

Moikka!

Jouduin turvautumaan toimeentulotukeen, ja se hyväksyttiin huomioiden vuokra täysimääräisenä. Päätöksessä kuitenkin selkeästi kerrottiin, että jatkossa vuokra kohtuullistetaan eli käytännössä olisi pakko muuttaa halvempaan, jos tuolta leikkaukselta haluaa välttyä. Lapsi syntyy pian ja vuokra on lapsen synnyttyä sopiva. Koen, että muuttamisessa ei olisi tässä tilanteessa mitään järkeä. Muutosta tulisi lisää kustannuksia, minun kroppa ei kestä kaiken pakkaamista ja muuttamista, todennäköisesti tuplavuokra jne. Sitten vauvan synnyttyä olisikin pian taas tarve muuttaa isompaan. Selvitin tämän tilanteen jo aiempaan hakemukseen, mutta se ei selkeästi kelvannut?

Onko kokemuksia/tietoa onko tällaisessa tilanteessa mitenkään mahdollista saada lykkäystä tuohon kohtuullistamiseen?

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit myös mennä lehtolapsesi kanssa vanhempasi nurkkiin hyyryläiseksi. Et mainitse mitään vauvan isukista.

Vierailija
42/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitää maksaa siitä, että sinä et osaa käyttää ehkäisyä?

T. Surullinen veronmaksaja

Aijjaa. Olen kyllä veroja maksanut raskautumiseen asti. Hyvin on ehkäisy toiminut silloin, kun olen halunnut sitä käyttää. Kiitos vaan kysymästä.

No mikset niistä tuloistasi stten pannut vähän syrjään jottei tarvisi NYT olla toimeentulotuella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole asuntoa eikä tuloja, niin ensi- ja turvakotiin pääsee vauvan kanssa. 

No hei siinäpä hieno ratkaisu. Katto pois pään päältä ja turvakotiin viemään paikkoja niiltä jotka sitä oikeasti tarvitsevat.. huoh.. Sitten myöhemmin sossu auttamaan ja hankkimaan kaikki huonekaluista lähtien uusiksi.

Eiköhän olisi inhimillistä ja kaikkien kannalta järkevää, että lyhyen ajanjakson ajaksi vähän autettaisiin. Ap luultavasti kaipaa max. parin sadan apua, mitä ne hyväksytyt asumismenot nyt eroaa erikokoisissa asunnoissa.

Mutta ei, ollaan me suomalaiset niin saamarin kateellisia kaikesta.

Yhteiskunnan tuet on tarkoitettu viimeiseksi oljenkorreksi, ei kenenkään elintason ylläpitämiseen ja hemmetin hyvä niin!

Vierailija
44/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hei siinäpä hieno ratkaisu. Katto pois pään päältä ja turvakotiin viemään paikkoja niiltä jotka sitä oikeasti tarvitsevat.. huoh.. Sitten myöhemmin sossu auttamaan ja hankkimaan kaikki huonekaluista lähtien uusiksi.

Eiköhän olisi inhimillistä ja kaikkien kannalta järkevää, että lyhyen ajanjakson ajaksi vähän autettaisiin. Ap luultavasti kaipaa max. parin sadan apua, mitä ne hyväksytyt asumismenot nyt eroaa erikokoisissa asunnoissa.

Pankista saa lainaa. Maksa pois kun tilanne paranee.

Pyydä lainaa sukulaisilta.

Vierailija
45/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijä tässä. Asunnottomallekaan ei katsota kiireelliseksi asunnon tarvetta sillä perusteella, että on raskaana, miksi siis ylikallis vuokra hyväksyttäisiin,. Maksa erotus itse tai isä maksaa, sossu ei maksa. 

Niin eli kun on muutenkin tiukkaa saada kaikki tarpeellinen hankittua vauvaa varten niin siitä vaan maksat erotuksen itse.. sellaista taskurahaa, kun ei toimeentulotukea saavalla ole. Tai mukisematta muuta ja maksa tuplavuokra, muuttoauto ja muuttoapu. Justiinsajuu. Et ole mikään sossu.

Mitä on nämä "kaikki tarpeellinen", mitä on ihan pakko hankkia kun lapsi syntyy? Loppupeleissä sitä pärjää hyvin vähällä.

T. Kolmen pienen isä

Pitää päästä shoppailemaan kaikkea söpöä krääsää Temusta tietenkin.

Vierailija
46/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ainakin aikoinaan hyväksyttiin isomman asunnon kalliimpi vuokra, kun piti lapsen syntymän vuoksi muuttaa isompaan jo raskausaikana. Ja näin se pitäisi mennä tietenkin. Ei ole realistista ajatella, että ihmiset muuttavat heti vastasyntyneen kanssa, eikä tuollainen jatkuva edestakas muutattaminen ole järkevää sosiaalipolitiikkaa. Kelan pitäisi huomioida vuoksa kokonaan sillä perusteella, että on perusteltua, että et muuta pienempään, kun olet raskaana ja vauvan vuoksi tarvitset tuon kokoisen asunnon.

Näin järkeilisin asian itsekin, että ei mitään järkeä. Olisi taloudellinen katastrofi itselle muuttaa nyt.. toki voisin hakea avustusta muuttoon kelasta, mutta mikä järki, tulisi kelalle kalliimmaksi kuin se etten muuttaisi.

Siinä on se järki, että tuet eivät ole tarkoitettu miksikään hillotolpaksi

Niin eli muuta nyt yksiöön hetkeksi. Saat kelalta tuplavuokraan ja muuttokuluihin avustuksen. Sitten vauvan synnyttyä muutatte taas ja saatte avustuksen tuplavuokraan ja muuttokuluihin. Äkkiseltään laskettuna tuo kustantaa veronmaksajille useamman tonnin ylimääräistä, mutta ei se mitään haittaa, enempi olisi haitannut, että saisit hetken aikaa hieman ylimääräistä. Se on tätä järkevää rahapolitiikkaa 😀

Vierailija
47/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi maksaa sinun  eläkkeesi?

T. Ap:n pian syntyvä lapsi

Olen jo sen verran vanha, että vaihdan hiippakuntaa ennenkuin AP:n lapsi muuttuu valtiolle kulusta tuloksi.

Niin eli olet itsekin jo saamapuolella, kun niin vanha olet 

Vierailija
48/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eli muuta nyt yksiöön hetkeksi. Saat kelalta tuplavuokraan ja muuttokuluihin avustuksen. Sitten vauvan synnyttyä muutatte taas ja saatte avustuksen tuplavuokraan ja muuttokuluihin. Äkkiseltään laskettuna tuo kustantaa veronmaksajille useamman tonnin ylimääräistä, mutta ei se mitään haittaa, enempi olisi haitannut, että saisit hetken aikaa hieman ylimääräistä. Se on tätä järkevää rahapolitiikkaa 😀

Mikä se hetki sitten on? Onko ap:llä vasta kuukatiset myöhässä vai onko vauva jo oikeasti tulossa? 

Vierailija
49/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan tuet on tarkoitettu viimeiseksi oljenkorreksi, ei kenenkään elintason ylläpitämiseen ja hemmetin hyvä niin!

Itse asiassa ne on tarkoitettu nimenomaan elintason ylläpitämiseen. Viimeinen oljenkorsi on joku leipäjono. Yhteiskunnan tukien on tarkoitus mahdollistaa normaali eläminen myös tulottomille.

Vierailija
50/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Olen kyllä veroja maksanut raskautumiseen asti. Hyvin on ehkäisy toiminut silloin, kun olen halunnut sitä käyttää. Kiitos vaan kysymästä.

Miksi teet tarkoituksella lapsen, jos sulla ei ole varaa sitä elättää?

Niin eli pienituloisilla ei ole oikeutta lisääntyä? Niinkös? Ja tietenkään raskaana ei voi sairastua/ jäädä työttömäksi jne.

Onneksi näyttää siltä, että ei täällä kohta enää kukaan lisäännykään. Voit sitten onnellisena makoilla likaisissa vaipoissasi, kun orjatyövoimaa ei ole enää saatavilla 😊

Vierailija
51/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa ne on tarkoitettu nimenomaan elintason ylläpitämiseen. Viimeinen oljenkorsi on joku leipäjono. Yhteiskunnan tukien on tarkoitus mahdollistaa normaali eläminen myös tulottomille.

Ei todellakaan ole. Leipäjonoja ei ylläpidetä verovaroilla, ne ovat extraa. Toimeentulotuki on tarkoitettu lyhytaikaiseksi viimesijaiseksi tueksi, jossa vaihtoehtona on nälkäkuolema. t: sossu

Vierailija
52/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

moi Emma

Vierailija
53/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pena lopeta se jankkaaminen. Mene iltapisulle ja pesulle. Huomenna mamma tekee sulle lemppariruokaasi. Nauravat nakit ja ranskalaiset.

Vierailija
54/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijä tässä. Asunnottomallekaan ei katsota kiireelliseksi asunnon tarvetta sillä perusteella, että on raskaana, miksi siis ylikallis vuokra hyväksyttäisiin,. Maksa erotus itse tai isä maksaa, sossu ei maksa. 

Niin eli kun on muutenkin tiukkaa saada kaikki tarpeellinen hankittua vauvaa varten niin siitä vaan maksat erotuksen itse.. sellaista taskurahaa, kun ei toimeentulotukea saavalla ole. Tai mukisematta muuta ja maksa tuplavuokra, muuttoauto ja muuttoapu. Justiinsajuu. Et ole mikään sossu.

Mitä on nämä "kaikki tarpeellinen", mitä on ihan pakko hankkia kun lapsi syntyy? Loppupeleissä sitä pärjää hyvin vähällä.

T. Kolmen pienen isä

Jos aikoo ovesta ulos lähteä niin esimerkiksi vaunut on aika pop. Lisäksi vauvalla olisi hyvä olla jonkin verran vaatteita ettei jäädy kuoliaaksi. Vaippoja myös, sillä jos aiot vauvaa jotenkin ruokkia niin sitä pskaa tulee myös. Jos oikein luxusta haluaa niin suosittelen myös pinnasänkyä, tutkitusti vähentää kuoleman riskiä.

Toimeentulotuen perusosasta noita on jo aika perkuleen tiukkaa saada hankittua. Voi sitten kuvitella mitä saa, jos perusosasta leikataan vaikka parisataa. Sillä ei saa enää edes ruokaa. Toivottavasti sun lastesi äiti sai raskaana ollessaan edes syödäkseen. Sekin katsos vaikuttaa siihen lapseen saako äiti ravitsevaa ruokaa vai pelkkää vettä.

Vierailija
55/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Kolmen pienen isä

Jos aikoo ovesta ulos lähteä niin esimerkiksi vaunut on aika pop. Lisä

Voisko vauvan isi tuoda sulle sapuskaa ja vaippoja?

Vierailija
56/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroita voit pyytää alueesi Facebookissa.

Vierailija
57/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se hetki sitten on? Onko ap:llä vasta kuukatiset myöhässä vai onko vauva jo oikeasti tulossa? 

Laskettu aika loppuvuodesta.

Vierailija
58/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman onnellisin kansa, katkeria psykopaatteja täynnä.

Vierailija
59/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi niitä aikoja, kun vauvapalstalla sai vielä keskustella näistä asioista ja ongelmista ja neuvoja sai ilman paskanjauhantaa ja lynkkaamista 🥹

On ne ajat muuttuneet 💔

Vierailija
60/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi niitä aikoja, kun vauvapalstalla sai vielä keskustella näistä asioista ja ongelmista ja neuvoja sai ilman paskanjauhantaa ja lynkkaamista 🥹

On ne ajat muuttuneet 💔

Sinä olisit voinut antaa niitä neuvoja.