Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asumismenojen kohtuullistaminen - vauva tulossa

Vierailija
12.11.2025 |

Moikka!

Jouduin turvautumaan toimeentulotukeen, ja se hyväksyttiin huomioiden vuokra täysimääräisenä. Päätöksessä kuitenkin selkeästi kerrottiin, että jatkossa vuokra kohtuullistetaan eli käytännössä olisi pakko muuttaa halvempaan, jos tuolta leikkaukselta haluaa välttyä. Lapsi syntyy pian ja vuokra on lapsen synnyttyä sopiva. Koen, että muuttamisessa ei olisi tässä tilanteessa mitään järkeä. Muutosta tulisi lisää kustannuksia, minun kroppa ei kestä kaiken pakkaamista ja muuttamista, todennäköisesti tuplavuokra jne. Sitten vauvan synnyttyä olisikin pian taas tarve muuttaa isompaan. Selvitin tämän tilanteen jo aiempaan hakemukseen, mutta se ei selkeästi kelvannut?

Onko kokemuksia/tietoa onko tällaisessa tilanteessa mitenkään mahdollista saada lykkäystä tuohon kohtuullistamiseen?

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitää maksaa siitä, että sinä et osaa käyttää ehkäisyä?

T. Surullinen veronmaksaja

Miksi minun pitäisi maksaa sinun  eläkkeesi?

T. Ap:n pian syntyvä lapsi

Vierailija
22/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sano sun tulevan vauvan isälle, että antaa sulle rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijä tässä. Asunnottomallekaan ei katsota kiireelliseksi asunnon tarvetta sillä perusteella, että on raskaana, miksi siis ylikallis vuokra hyväksyttäisiin,. Maksa erotus itse tai isä maksaa, sossu ei maksa. 

Niin eli kun on muutenkin tiukkaa saada kaikki tarpeellinen hankittua vauvaa varten niin siitä vaan maksat erotuksen itse.. sellaista taskurahaa, kun ei toimeentulotukea saavalla ole. Tai mukisematta muuta ja maksa tuplavuokra, muuttoauto ja muuttoapu. Justiinsajuu. Et ole mikään sossu.

Kai sillä lapsella isäkin on. Kukaanhan ei käske muuttamaan, mutta kokonaisuudessaan yhteiskunta ei maksa ylikallista vuokraa. Koettakaa nyt vain hyväksyä se. Ja olen kyllä ihan virassa oleva sossu. 

Vierailija
24/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lukenut päätöksen? On myös mahdollista, että virkailijalta on unohtunut, ei ole lukenut juuri tuota kohtaa kunnolla tms.

Vierailija
25/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen harkinnanvaraisen toimeentulotuen kohtaan voi varmaan kertoa saman, niin sitten sosiaalitoimi ottaa yhteyttä ja neuvoo mitä kannattaa tehdä.

Olen ihan uuno näissä tukiasioissa. Miten tuo harkinnanvarainen toimii?

Kun hakee netissä toimeentulotukea niin lähes viimeisimpänä on kohta jossa tiedustellaan harkinnanvaraisen toimeentulotuen tarvetta. Kela sitten on yhteydessä niiden tietojen pohjalta sosiaalitoimistoon (hyvinvointialueelle) joka sitten harkintansa mukaan tarjoaa apua. Toki paikalliseen sossuun voi olla ihan suoraan asiasta yhteydessä.

Voi hakea netissä? Ihmekään että kaikki rahat menevät näihin...

90 luvulla piti puhelimitse varata aika henkilökohtaiseen tapaamiseen ja asia käytiin sossun kanssa läpi, eikä TT tuki todellakaan ollut mikään maksuautomaatio.

Vierailija
26/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Olen kyllä veroja maksanut raskautumiseen asti. Hyvin on ehkäisy toiminut silloin, kun olen halunnut sitä käyttää. Kiitos vaan kysymästä.

Vierailija
27/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo sen verran vanha, että vaihdan hiippakuntaa ennenkuin AP:n lapsi muuttuu valtiolle kulusta tuloksi.

Vierailija
28/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen harkinnanvaraisen toimeentulotuen kohtaan voi varmaan kertoa saman, niin sitten sosiaalitoimi ottaa yhteyttä ja neuvoo mitä kannattaa tehdä.

Kun hakee netissä toimeentulotukea niin lähes viimeisimpänä on kohta jossa tiedustellaan harkinnanvaraisen toimeentulotuen tarvetta. Kela sitten on yhteydessä niiden tietojen pohjalta sosiaalitoimistoon (hyvinvointialueelle) joka sitten harkintansa mukaan tarjoaa apua. Toki paikalliseen sossuun voi olla ihan suoraan asiasta yhteydessä.

Voi hakea netissä? Ihmekään että kaikki rahat menevät näihin...

90 luvulla piti puhelimitse varata aika henkilökohtaiseen tapaamiseen ja asia käytiin sossun kanssa läpi, eikä TT

Harkinnanvarainen on edelleen harkinnanvarainen. Kelasta se hakemus siirtyy sosiaalitoimistoon, jossa sen sossu käsittelee, hyväksyy tai hylkää. 

Vierailija
29/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Olen kyllä veroja maksanut raskautumiseen asti. Hyvin on ehkäisy toiminut silloin, kun olen halunnut sitä käyttää. Kiitos vaan kysymästä.

Miksi teet tarkoituksella lapsen, jos sulla ei ole varaa sitä elättää?

Vierailija
30/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, että verovapaus koittaa kun tulee raskaaksi! 

Vierailija
31/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vauvan isi duunaa?

Vierailija
32/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, minun ollessani raskaana mies maksoi yhtiövastikkeen ja lähes kaikki muut kulut. Oman osuuteni asuntolainasta maksoin äitiyspäivärahasta.

Vierailija
33/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijä tässä. Asunnottomallekaan ei katsota kiireelliseksi asunnon tarvetta sillä perusteella, että on raskaana, miksi siis ylikallis vuokra hyväksyttäisiin,. Maksa erotus itse tai isä maksaa, sossu ei maksa. 

Niin eli kun on muutenkin tiukkaa saada kaikki tarpeellinen hankittua vauvaa varten niin siitä vaan maksat erotuksen itse.. sellaista taskurahaa, kun ei toimeentulotukea saavalla ole. Tai mukisematta muuta ja maksa tuplavuokra, muuttoauto ja muuttoapu. Justiinsajuu. Et ole mikään sossu.

Mitä on nämä "kaikki tarpeellinen", mitä on ihan pakko hankkia kun lapsi syntyy? Loppupeleissä sitä pärjää hyvin vähällä.

T. Kolmen pienen isä

Vierailija
34/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sieltä tulee ainakin oman kokemuksen mukaan todella herkästi bumerangina hakemus ja perään kysymys, että mihin siis tarvitset apua?

Vierailija
35/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isukilta vaan rahaa kehiin. Isukin mamma ja pappa lainaa kans. Ap sä voit kysyy sun sukulaisilta myös hjälppiä.

Vierailija
36/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole asuntoa eikä tuloja, niin ensi- ja turvakotiin pääsee vauvan kanssa. 

No hei siinäpä hieno ratkaisu. Katto pois pään päältä ja turvakotiin viemään paikkoja niiltä jotka sitä oikeasti tarvitsevat.. huoh.. Sitten myöhemmin sossu auttamaan ja hankkimaan kaikki huonekaluista lähtien uusiksi.

Eiköhän olisi inhimillistä ja kaikkien kannalta järkevää, että lyhyen ajanjakson ajaksi vähän autettaisiin. Ap luultavasti kaipaa max. parin sadan apua, mitä ne hyväksytyt asumismenot nyt eroaa erikokoisissa asunnoissa.

Mutta ei, ollaan me suomalaiset niin saamarin kateellisia kaikesta.

Vierailija
37/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä mitää veronmaksajaa tule. Samanlainen tukiloinen tulossa. 

Vierailija
38/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sieltä tulee ainakin oman kokemuksen mukaan todella herkästi bumerangina hakemus ja perään kysymys, että mihin siis tarvitset apua?

Onneksi. Vuokriin muuten ei myönnetä mitään harkinnanvaraista. Jos ei ole varaa asua jossain kelan tuilla, pitää etsiä halvempi asuminen. 

Vierailija
39/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, minun ollessani raskaana mies maksoi yhtiövastikkeen ja lähes kaikki muut kulut. Oman osuuteni asuntolainasta maksoin äitiyspäivärahasta.

Näinhän sen pitäisi mennä, koska lapsi on yhteinen. Toki jos itsellisesti lapsen hankkii niin on itse velvollinen hoitamaan kulut ja miettimään, onko lapseen varaa.

Kenelle tahansa ei kannata lisääntyä.

Vierailija
40/88 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa muuttoapu? Kun minä odotin kaksosia 2022, muutettiin mieheni kanssa 84m2 asunnon kamat seuraavaan asuntoon. Ei raskaus ole mikään halvaus, jonka jälkeen täytyy heittäytyä selälleen ja odottaa että kaikki annetaan käteen...