Alkot sunnuntaisin auki?
Mielummin ottaisin viinit kauppoihin.
https://www.kaleva.fi/eduskunnan-talousvaliokunta-avaisi-alkot-sunnunta…
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Sitä viinaa ei siis voi ostaa lauantaina niin että sitä olisi sunnuntaina. Oletko miettinyt litran pulloa suurempia pakkauksia tai useampaa pulloa? Kyllä nyt jokin määrä viinaa riittää sinne maanantaihin saakka että kauppa on taas auki.
Kenelle tämä kysymys oli tarkoitettu?
Taas hyvä esimerkki miten mitättömiin asioihin poliitikot saavat aikansa tuhlattua.
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
työ- ja elinkeinoministeriö
Posti Group Oyj
Delivery Hero Finland Oy
MTV Oy
Sanoma Media Finland Oy
Wolt
Elinkeinoelämän keskusliitto ry
Kaupan liitto ry
RadioMedia ry
Suomen Yrittäjät ry
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/TaVL_43+2025.aspx
Miksi media ottaa kantaa tämmöisiin asioihin? Miten paljon Alma sekä Sanoma vaikuttavat oikein poliitikkoihin?
Kyllä, kiitos! Nyt on järkeä. En omista enkä halua ostaa viinikaappia, mutta välillä tulee yllätysvieraita ja lasi viiniä porukalle pienen piirakan kanssa olisi hyvä.
Olen ihmetellyt jo vuosia miksei tuo kauppa ole tullut jo tähän päivään. Ei niitä viinejä kannata kauppoihin ottaa kun ne ei ymmärrä niistä kertoa mitään mikä sopii minkäkin kanssa.
Lisäksi itsekin ollut kaupoissa töissä yli 20 vuotta ja tuo juoksu kaljojen ja tulevaisuudessa ilmeisesti myös juoksu viinien osuus kasvaisi mahdottomaksi. Nyt jo kantavat vaan hyllyistä kamat kassissa ulos eikä niitä uskalla kukaan estellä.
Paremmassa turvassa ovat pitkäripaisessa ja saisivat työtä lisää.
Erittäin hyvä jos tämä toteutuisi. Saahan muissakin maissa ostot tehtyä, mikä täällä mättää? Enkä ole mikään suurkuluttaja joka tilaisi laatikoittain netistä. Kun en välitä säilöä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kiitos! Nyt on järkeä. En omista enkä halua ostaa viinikaappia, mutta välillä tulee yllätysvieraita ja lasi viiniä porukalle pienen piirakan kanssa olisi hyvä.
Olen ihmetellyt jo vuosia miksei tuo kauppa ole tullut jo tähän päivään. Ei niitä viinejä kannata kauppoihin ottaa kun ne ei ymmärrä niistä kertoa mitään mikä sopii minkäkin kanssa.
Lisäksi itsekin ollut kaupoissa töissä yli 20 vuotta ja tuo juoksu kaljojen ja tulevaisuudessa ilmeisesti myös juoksu viinien osuus kasvaisi mahdottomaksi. Nyt jo kantavat vaan hyllyistä kamat kassissa ulos eikä niitä uskalla kukaan estellä.
Paremmassa turvassa ovat pitkäripaisessa ja saisivat työtä lisää.
Erittäin hyvä jos tämä toteutuisi. Saahan muissakin maissa ostot tehtyä, mikä täällä mättää? Enkä ole mikään suurkuluttaja joka tilaisi laatikoittain netistä. Kun en välitä säilöä mitään.
Miksi sinun mielestä kaupat eivät osaisi neuvoa mikä viini sopii minkäkin ruoan kanssa? Senhän voi kirjoittaa siihen hintalapun yhteyteen. Jos sinä tunnut tarvitsevan henkilökohtaista apua, mene alkoholin myyntiin keskittyvään liikkeeseen tai käytä netin palveluita.
1. Alkot auki sunnintaisin ja arkipyhinä.
2. Viinat myös ruokakauppoihin.
3. Holhous pois, ihmiset osaavat päättää ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
A. För att nummer 3 skall förverkligas bör nummer 1, Alko, stängas för gott.
B. Punkt 2 är OK, förutsatt att de andra är kiosker, bensinstationer och dylika.
Tässä on porukka joka tätä pohtii ja vetää suuria kokouspalkkioita:
Helsingissä 12.11.2025
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
puheenjohtaja
Vilhelm Junnila ps
jäsen
Timo Harakka sd (osittain)
jäsen
Antti Kangas ps
jäsen
Hilkka Kemppi kesk (osittain)
jäsen
Miapetra Kumpula-Natri sd
jäsen
Timo Mehtälä kesk
jäsen
Matias Mäkynen sd
jäsen
Mikko Ollikainen r
jäsen
Merja Rasinkangas ps
jäsen
Oras Tynkkynen vihr
jäsen
Heikki Vestman kok (osittain)
jäsen
Sinuhe Wallinheimo kok
jäsen
Johannes Yrttiaho vas (osittain)
varajäsen
Aleksi Jäntti kok
varajäsen
Teemu Kinnari kok
varajäsen
Hanna Laine-Nousimaa sd
varajäsen
Jorma Piisinen ps
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos
Lauri Tenhunen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A. För att nummer 3 skall förverkligas bör nummer 1, Alko, stängas för gott.
B. Punkt 2 är OK, förutsatt att de andra är kiosker, bensinstationer och dylika.
Ymmärrän kyllä ettei ruotsinkielisillä ole niin paljon itsekontrollia, mutta yrittäkää sinnitellä
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti meinaat, että Alko pysyisi pystyssä, jos viinat menee ruokakauppoihin?
Oon kyl käyny sunnuntaina Alkossa 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti meinaat, että Alko pysyisi pystyssä, jos viinat menee ruokakauppoihin?
Onhan noita viinakauppoja ulkomaillakin. Alko itsessään on kyllä täysin turha. Valtion tehtävä ei mielestäni ole myydä viinaa.
Sitä viinaa ei siis voi ostaa lauantaina niin että sitä olisi sunnuntaina. Oletko miettinyt litran pulloa suurempia pakkauksia tai useampaa pulloa? Kyllä nyt jokin määrä viinaa riittää sinne maanantaihin saakka että kauppa on taas auki.