TE: Halpaverkkokaupasta tilattu laite tuhosi suomalaiskodin: 300 000 euron vahingot
Samalla kun suomalaisten Kiinan pakettien määrä on kasvanut alle miljoonasta vuodessa jo 28 miljoonaan, on akku- ja sähkölaitteisiin liittyvät tulipalot lisääntyneet. Tänä vuonna arvioidaan ylittyvän jo 50 miljoonan Kiinan paketin rajapyykki. Ihmiset tilaavat kiinalaisista nettikaupoista, kuten Temusta, jossa tuoteturvallisuus ei välttämättä ole EU:n vaatimusten tasolla.
"Sähkölaitteiden ja latureiden vikojen aiheuttamien tulipalojen määrä on kasvussa, kertoo vakuutusyhtiö Turva. Osassa tapauksista laite on tilattu halpaverkkokaupasta.
Pahimmillaan halpaverkokaupasta hankittu laite on tuhonnut koko kodin. Vakuutusyhtiön tiedossa on tapaus, jossa palovahingot nousivat 300 000 euroon."
https://www.talouselama.fi/uutiset/a/f552800e-0ac8-45b5-8883-4a9a7ff23c…
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain se Temu krääsän halpa hinta muodostuu. Todennäköisesti orjatyöstä, ympäristötuhoista ja laadussa fuskaamisesta.
Tuottaminen ei koskaan maksa paljoa mitään. Se on vaan valtio ja kaupat jotka täällä vetää niin paljon välistä. Ihmiset ovat oikeasti niin tyhmiä, että ei mitään rajaa. Ei mitään hajua tuotantokustannuksista.
Totta. Ei Tokmannin ja Prisman katteet rikadstuta näitä orjapalkalla tekeviä, ihan yhtä vähän saavat osti tuotteet mitä kautta vain.
Vierailija kirjoitti:
Temuttaja on kohtalonsa valinnut.
Tältä suojaa Suomen ja EU:n lainsäädäntö.
Ostan vain EU:n alueella hyväksyttyä sähkölaitetta ja senkin valikoiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi tuet. Sieltä ostetaan mistä halvalla saadaan. Moni työtön asuu vuokralla, tilillä on muutama euro.
Olen työtön, en tyhmä. Ei tulisi mieleenkään tilata Temusta.
Kyllä minä tilaan. Sieltä saa takin 20 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi tuet. Sieltä ostetaan mistä halvalla saadaan. Moni työtön asuu vuokralla, tilillä on muutama euro.
Kirppareilla ei ole paljon takkeja myynnissä eikä housuja eikä hameita.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin on yritetty varoittaa. Kivasti tulee kanssa muoviroskaa lisää Suomeen Kiinasta. 50 miljoonaa, eli 50 000 000 Temu muovipussia jätteenkäsittelyyn.
No, ei näitä Temuttajia nähtävästi kiinnosta ottaa vastuuta mistään.
Lidlissä olisi ollut 20 euron takki myynnissä, mutta koot loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit saada sen saman takin myös 10 eurolla samasta paikasta eri myyjältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin on yritetty varoittaa. Kivasti tulee kanssa muoviroskaa lisää Suomeen Kiinasta. 50 miljoonaa, eli 50 000 000 Temu muovipussia jätteenkäsittelyyn.
Luuletko sä, että 595 työmarkkinatuella ostetaan vaatteita kivijalkaliikkeistä?
Jokainen tekee omat valintansa, mutta en pysty arvostamaan Temuttajia.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi tuet. Joten ei ole rahaa ostaa kauppakeskuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi tuet. Joten ei ole rahaa ostaa kauppakeskuksista.
Kuka noissa edes käy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen köyhä työtön. En silti temuta. Kivijalkaliikkeille on paljon vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen köyhä työtön. En silti temuta. Kivijalkaliikkeille on paljon vaihtoehtoja.
No, sä teet kuten haluat ja minä teen kuten haluan.
En osta Temun sähkölaitteita. Vaikkakin täysin samoja näkyy Puuilossa tai Rustassa...
Työkkäri laittaa työkokeiluun päiväkotiin työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä. Laitan temu paidan päälle sinne.
Työpaillani oli tilattu laitteita temusta ja hajotin kaksi viikon aikana. Pomo väitti niitä kalliiksi laitteiksi mutta ne olikin 59 euron sähkölaitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteita ei tarvitse usein ostaa. Mulla on käytössä yli 10 vuotta vanhoja takkeja ja oikein hyvät on. Pidän niitä siististi.
Kai jokainen työtön jossain vaiheessa työssä on ollut? Mulla on ainakin vaatteita siltä ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteita ei tarvitse usein ostaa. Mulla on käytössä yli 10 vuotta vanhoja takkeja ja oikein hyvät on. Pidän niitä siististi.
Kai jokainen työtön jossain vaiheessa työssä on ollut? Mulla on ainakin vaatteita siltä ajalta.
Minä ostan vaatteita, koska ei ole omistusasuntoa mitä sisustaa.
Suomessa ei saa nykyään ihmiset omistusasuntoa niin vaatteet on se mitä ostetaan paljon. Itse ostan joka kuukausi vaatteita.
Miksi minusta tuntuu, että sinä et tajua? Kiinalle maksetaan myös kehittyvän talouden tukiaisia ja muitakin tukia, jotka selittävät halpaa hintaa ja halpoja postikuluja. On halvempaa tilata paketti Kiinasta kuin lähettää paketti toiselle puolelle Suomea.