Miksi kotivaraketju poistettiin?
Mitä pointtia oli modejen poistaa kotivaraketju äsken?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Kotivarasta löytyy hyviä listoja. Minulla on retkeily- ja vaellusharrastuksen puolesta onneksi valmiina paljon hyödyllistä. Mm. retkikeitin, kaasuja, makuupussi myös pakkassäähän, otsalamppu, rinkka pakomatkaa varten :D
Olen varannut kuiva- ja säilykeruokaa viikoksi, sellaista mitä voin syödä muutenkin, ettei vanhene. On vesisäiliö, ensiaputarvikkeita, käteistä. Akullinen radio, johon saa lisää virtaa kahvaa pyörittämällä ja akusta voi ladata esim. puhelinta. Jne 🤔
Entä autot 🤔. Mulla katsastettuja autoja kolmessa eri osoitteessa joista yksi matkailuauto, toisessa paikassa Diesel farmari ja asuntovaunu. Kotona bensa-auto työmatkoille. Savumuikkuja, hirveä ja karhua säilykkeinä... Aseita+patruunoita kahdessa paikassa lukituissa asekaapeissa. Vaikka nyt en ole varmuusvarana ajatellutkaan mutta onhan sitten sitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kotivaraahan voi tarvita vaikka jonkun ison myrskyn jäljiltä, jos kaatuu vaikka puita niin paljon, ettei pelastuslaitos ehdi tai pääse kaikkien luo nopeasti.
Joitakin vuosia sitten oli meidän nurkilla ylen tavallista, että vähänkin suurempi myrsky katkoi sähköt ja niitä saattoi joutua odottamaan jokusen päivän langoille kaatuneiden puiden takia. Sittemmin sähköyhtiö on tehnyt metsätöitä lankojen kohdilla, jottei tilanne enää olisi niin paha. Minulla on mennyt noiden sähkökatkojen takia jääkaapissa säilytettävä lääkesatsikin täysin piloille.
Ihan vetämällä se tyhjentyy:) Jos vesi on katki, se ei sitten täyty ollenkaan uudelleen, etkö edes tuota hoksannut?
Tuossa on varmaankin ajatuksena, että ei kannata vetää sitä viimeistä puhdasta vesisatsia viemäristä alas. Jos ei tiedä koska vettä taas saa, päivän vai viikkojen kuluttua..
Muovipussikakka on varautumisohjeissa perusjuttu ja vesipulassa pöntön säiliöstä saa useita litroja puhdasta vettä vaikka ruuanlaittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten varaudutaan ryöstelyyn ja oman käden oikeuteen? Onko otettu huomioon väkivaltaisista kulttuureista tulleet keskimääräistä suurempana riskitekijänä? Vai tyydytäänkö vain lässyttämään, paljonko jokaisen pitää varata ruokaa, juomaa ja vessapaperia kolmeksi päiväksi?
No onko sinulla kotivara vesipulloineen? Arvaan ettei ole. Hoida nyt oma tonttisi kuntoon ensin. Poikkeusaikoina on muutenkin tärkeää resilienssi, mihin kuuluu mm. se, että keskittyy puhaltamaan yhteen hiileen ja etsii ratkaisuja, eikä ala hajottaa yhteisöä riidankylvämisellä ja ongelmien tarkoitushakuisella keksimisellä.
Tämä! Olen itse oppinut kovan kelin vaelluksilla ja korona-aikana pitkiä sairaalavuoroja tehdessä tämän pienten tekojen jalon jatkumon. Kovina aikoina on tärkeää pyrkiä rauhoittamaan mieli ja
Muistan, kun pandemia alkooi. Maaseudulla taksikuskit alkoi toimittaa vanhuksille ruokaa kaupasta kotiin. Siis niille 70+, joita suositeltiin pysymään kotona. Täällä vantaalaisen lähiön puskaradioryhmässä alkoi kyselyt, tarviiko joku kaupassakäyntiin apua. Siis vaikka ne, jotka oli määrätty karanteeniin. Kauppojen kotiinkuljetuspalveluthan silloin ruuhkautui niin pahasti, että saattoi ensimmäinen vapaa toimitusaika olla vasta 3 viikon päästä. Vaikka tämä lähiö on muutenkin ollut jo yli 30 vuotta ehkä vähän poikkeuksellisenkin yhteisöllinen, niin silloin keväällä 2020 yhtiesöllisyys suorastaan räjähti.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vetämällä se tyhjentyy:) Jos vesi on katki, se ei sitten täyty ollenkaan uudelleen, etkö edes tuota hoksannut?
Tuossa on varmaankin ajatuksena, että ei kannata vetää sitä viimeistä puhdasta vesisatsia viemäristä alas. Jos ei tiedä koska vettä taas saa, päivän vai viikkojen kuluttua..
Muovipussikakka on varautumisohjeissa perusjuttu ja vesipulassa pöntön säiliöstä saa useita litroja puhdasta vettä vaikka ruuanlaittoon.
Pitkään seissyttä vettä pöntön säiliöstä ruokiin, hyi helevetti mitä saastaa yritätkään tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkään seissyttä vettä pöntön säiliöstä ruokiin, hyi helevetti mitä saastaa yritätkään tarjota.
Parempi posliinisäiliössä seissyt vesi kuin ei vettä ollenkaan, bakteerit kuolee keittämällä. Siellä säiliössä oleva vesijohtovesi on varmasti puhtaampaa kuin jokin kaupungin ojavesi. Etenkin sen jälkeen, kun yksinkertaisempi väki tekee tarpeensa sinne ojiin.
Vai luulitko että sieltä pöntön kakkaosastosta kauhotaan vettä? :DD
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensitöiksi pakenisin kaupungista lähelle luontoa ja vesistöä.
Aika kätevää olisi olla pieni mökki vaikka polkupyörämatkan päässä kotoa makean veden äärellä.
Tosiasia on, että esim Uusimaa on niin iso, ettei täällä pystyisi mitään vedenjakelua kaikille järjestämään, vaan ihmisten pitäisi evakuoitua muualle.
Mä asun Vantaalla ja mulla on noin 150-200 metriä matkaa lähimmän järven rantaan. Ei se vesi kyllä juomakelpoista ole, mutta voisi sillä itsensä kuitenkin pestä. Uimakelpopinen kun se on paitsi sellaisina kesinä, kun siinä on sinilevää. Viime kesänä ei ollut.
Lammaslampi? 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten varaudutaan ryöstelyyn ja oman käden oikeuteen? Onko otettu huomioon väkivaltaisista kulttuureista tulleet keskimääräistä suurempana riskitekijänä? Vai tyydytäänkö vain lässyttämään, paljonko jokaisen pitää varata ruokaa, juomaa ja vessapaperia kolmeksi päiväksi?
No onko sinulla kotivara vesipulloineen? Arvaan ettei ole. Hoida nyt oma tonttisi kuntoon ensin. Poikkeusaikoina on muutenkin tärkeää resilienssi, mihin kuuluu mm. se, että keskittyy puhaltamaan yhteen hiileen ja etsii ratkaisuja, eikä ala hajottaa yhteisöä riidankylvämisellä ja ongelmien tarkoitushakuisella keksimisellä.
Tämä! Olen itse oppinut kovan kelin vaelluksilla ja korona-aikana pitkiä sairaalavuoroja tehdessä tämän pienten tekojen jalon jatkumon. Kovina aikoina on tärkeää pyrkiä rauhoittamaan mieli ja
Juu, maailmanlopussakin on jengiä, jota saa vetää perässä kuin kivirekeä.
Sinänsä toivoisin täyttä rähinää, jos tullakseen. Oman tutut sissijoukkueen jätkiin voisi luottaa. Siviilipuolen ruikuttajista pelkkää lisäharmia.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kerrostalon ainoa radiollinen, uutiset voisi kuunnella tasatunnein rapun ala-aulassa (tms.)yhdessä. Paperille kirjoittaminen ilmoitustaululle myös hyvä idea.
Tämä on hyvä neuvo. Tästä on jo vuosia, kun tällä alueella tapahtui iso vedenjakelun häiriö. Siitä sitten tiedotettiinkin, mutta koska ei tiedetty, missä vika oli, ei osattu myöskään arvioida korjaukseen menevää aikaa. Meni noin 4 tuntia, kun kaupunki sai moneen paikkaan alueella vedenjakeluautot. Meidän taloyhtiöstä tuli sitten porukkaa tuonne pihalle ja alettiin miettiä, kuinka paljon vanhuksia tai muuten huonosti liikkuvia taloyhtiössä asuu. Sovittiin, kuka käy kenenkin ovikelloa soittamassa ja ksymässä, tarvitseeko vettä. Mä hain silloin itseni lisäksi kolmelle muulle tuolta kääntöpaikalta vettä.
Sinulle kenties tarjoilisin ne pöntön kakkaosaston vedet, jos jotain Onko kotivara kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensitöiksi pakenisin kaupungista lähelle luontoa ja vesistöä.
Aika kätevää olisi olla pieni mökki vaikka polkupyörämatkan päässä kotoa makean veden äärellä.
Tosiasia on, että esim Uusimaa on niin iso, ettei täällä pystyisi mitään vedenjakelua kaikille järjestämään, vaan ihmisten pitäisi evakuoitua muualle.
Mä asun Vantaalla ja mulla on noin 150-200 metriä matkaa lähimmän järven rantaan. Ei se vesi kyllä juomakelpoista ole, mutta voisi sillä itsensä kuitenkin pestä. Uimakelpopinen kun se on paitsi sellaisina kesinä, kun siinä on sinilevää. Viime kesänä ei ollut.
Lammaslampi? 😁
Kappas vaan!!!! Lammen nimikin sopii mun nimimerkkiini. Ja joo, Lammaslampi. Mutta nimestään huolimattahan se ei ole lampi vaan se on järvi. Vaikka pieni sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa Yle Areenasta dokumentti 20 päivää Mariupolissa.
Sitä ennen tietenkin Oliver Stonen dokkari aiheesta.
Miksi nämä kotivarakeskustelut aktivoituvat aina näin loppuvuodesta? Vielä kesällä eletään kuin ellun kanat, mutta viimeistään syksyllä kaikki vakavoituu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä kotivarakeskustelut aktivoituvat aina näin loppuvuodesta? Vielä kesällä eletään kuin ellun kanat, mutta viimeistään syksyllä kaikki vakavoituu.
Vaikea sanoa. Mutta ehkä syksyllä alkaa miettiä, millaista on, jos olisi sähköt poikki ja ainoa valo luonnonvaloa? En siis tiedä, kunhan tuumailen. Ja toki myös sekin vaikuttaa, että syksyllä ilmat viilenee. Kesäisin tarvitsee korkeintaan viilentää asuntoaan, mutta ei lämmittää. Tai sitten se on jotain esivanhempiemme perua, että talveen on syytä varautua eri tavalla kuin kesään. Mene ja tiedä.
"Juu, maailmanlopussakin on jengiä, jota saa vetää perässä kuin kivirekeä.
Sinänsä toivoisin täyttä rähinää, jos tullakseen. Oman tutut sissijoukkueen jätkiin voisi luottaa. Siviilipuolen ruikuttajista pelkkää lisäharmia."
Onpa todella ylimielinen ja typerä kommentti. Sinunlaiset ihmiset levittää sitä pahaa henkeä ja kaaosta kriisitilanteessa.
Kautta aikojen on ne "siviilipuolen" ihmiset pitäneet yhteiskuntaa pystyssä läpi sotien ja kriisien. On viljelty ja jaettu ruokaa, hoidettu sairaat ja loukkaantuneet, tuotu turvaa toisille...
Ehkä siksi, että eurooppalaisen sotilasjohdon kommenttien perusteella ollaan siirrytty Venäjän osalta nollavaiheen tilanteeseen. Ts. sodan esivalmistelutehtäviin.
Tällä viikolla uutisoitu, mutta yllättävän ohi monelta mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siksi, että eurooppalaisen sotilasjohdon kommenttien perusteella ollaan siirrytty Venäjän osalta nollavaiheen tilanteeseen. Ts. sodan esivalmistelutehtäviin.
Tällä viikolla uutisoitu, mutta yllättävän ohi monelta mennyt.
Mä en oikein usko, että tuo itänaapuri lähtisi nyt sankoin joukoin ylittämään itärajaa. Mutta se on selvää, että kaikenlaista muuta killeriä ne koittaa tehdä. Koittavat koko ajan. Olin yli neljännesvuosisadan it-alalla ja viimeiset 10 vuotta vielä mukana tietoturva-asioissa enkä todellakaan luota siihen, että mitään ikävää ei voisi tapahtua. Että aina netti toimii, pankkien maksujärjestelmät toimii, sähköt toimii, vedenjakelu toimii jne. Mitä pidempään niissä hommissa olin, sitä enemmän halusin varautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi posliinisäiliössä seissyt vesi kuin ei vettä ollenkaan, bakteerit kuolee keittämällä. Siellä säiliössä oleva vesijohtovesi on varmasti puhtaampaa kuin jokin kaupungin ojavesi. Etenkin sen jälkeen, kun yksinkertaisempi väki tek
Ei se vesisäiliön sisäpinta mitään siistiä pinnoitettua posliinia ole. Se on juuri sellaista karkeaa pintaa ja siinä seisova vesi limoittuukin helpommin kuin pinnoitetussa posliiniastiassa. En ensimmäisenä sitä vettä ruokiin käyttäisi edes keitettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi posliinisäiliössä seissyt vesi kuin ei vettä ollenkaan, bakteerit kuolee keittämällä. Siellä säiliössä oleva vesijohtovesi on varmasti puhtaampaa kuin jokin kaupungin ojavesi. Etenkin sen jälkeen, kun yksinkertaisempi väki tek
Käyttäisin hyödyksi. Thaimaassa eräreissulla loppui kerran vesi ja keitettiin sitten sellaista kuravettä pienestä putakosta. Ei tullut kukaan kipeäksi. Maku ei ollut paras, mutta nestehukka helteessä pahempi. Suomalainen porsliinisäiliöllinen kirkasta vettä olisi kelvannut.
Juuri näin. Eikä oikeastaan tarvitse olla edes mikään luonnonmullistuskaan. Ihan riittää se, että aamulla zombina raahaa luunsa keittiöön aamukahvin laittoa varten. Hanasta ei tule vettä ja sitten muistaa, että ei saakutti, tästä taloyhtiön vesikatkoksestahan ilmoitettiin jo viikko sitten. Mitä tehdä? Mennä mörököllinä tietokoneen ääreen ja aloittaa työt vai avata yksi vesikanisteri ja keittää itselleen kahvia? Mä tein tuon jälkimmäisen :D
Mun isovanhemmat syntyivät 1880- ja 1890 -luvuilla. He joutuivat joka vuosi varautumaan niinkin yksinkertaiseen asiaan kuin talveen. Mä olen ollut aikuinen jo silloin, kun ei ollut vielä pankkiautomaattejakaan. Kun pankit ilmoittivat tulevasta lakosta, pakkohan oli siihen lakkoon varautua ja käydä ajoissa nostamassa tililtään rahaa. Joskus aikoinaan myös bussilakot eivät koskeneet vaan yhtä tai kahta bussifirmaa vaan koko pääkaupunkiseudun bussikuskit oli lakossa. Siihenkin piti varautua, että mites nyt töihin pääsee, kun bussit ei kulje. Mulle sana "varautuminen" ei ole koskaan ollut mikään ahdistusta aiheuttava mörkö vaan ennakoida erilaisia mahdollisesti tulevia tilanteita. Vähän huvitti silloin 2022, kun viranomaiset muuttivat joditablettisuositusta. Siitä nousi kauhea polemiikki. Siis suosituksesta, joka oli ollut olemassa jo 40 vuotta ja jota silloin 2022 vain lievennettiin?
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/