Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kotivaraketju poistettiin?

Vierailija
11.11.2025 |

Mitä pointtia oli modejen poistaa kotivaraketju äsken? 

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessana toimii hyvin siivousämpäri ja rulla roskapusseja. Virtsa kannattaa kerätä erikseen kanisteriin tai kannelliseen ämpäriin.

Muuten kaupunki olisi pian asuinkelvoton, taudit leviäisi ja lähivesistöt ei enää pelastaisi janolta. Jos ihmiset ei tajua hoitaa hommaa siivosti.

Hyvä olla myös ekstraa millä auttaa vaikka naapuria. Kaikki ei ymmärrä varautua, vaikka tästä on kuinka puhuttu ja suositeltu. Solidaarisuus typeryksiä kohtaan ehkäisee konfliktia.

Vierailija
22/94 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi jotkut pähkinät, suklaat, energiapatukat, valmishetnekeittopurkit etc.

Mitä tarkoittaa etc?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/94 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessana toimii hyvin siivousämpäri ja rulla roskapusseja. Virtsa kannattaa kerätä erikseen kanisteriin tai kannelliseen ämpäriin.

Muuten kaupunki olisi pian asuinkelvoton, taudit leviäisi ja lähivesistöt ei enää pelastaisi janolta. Jos ihmiset ei tajua hoitaa hommaa siivosti.

Hyvä olla myös ekstraa millä auttaa vaikka naapuria. Kaikki ei ymmärrä varautua, vaikka tästä on kuinka puhuttu ja suositeltu. Solidaarisuus typeryksiä kohtaan ehkäisee konfliktia.

Ämpäri ja roskapussirulla toimii hyvin nuoremmilla, mutta vanhukset ei siihen ämpärille pääse. Sinänsä siis ihan hyvä idea, mutta niiden, jotka ovat jo ikäihmisiä tai heidän läheisiään, kannattaa miettiä jotain ratkaisua sen ämpärin päälle. Mä en vielä tarvitse suihkutuolia, mutta kun äitini kuoli, hänen suihkutuolinsa on mulla. Siinä kun on reikä takapuolen kohdalla, niin ämpäri muovipusseineen vaan siihen alle. On käsinojatkin, joista voi pitää kiinni, kun istuutuu ja nousee ylös. 

Vierailija
24/94 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa Ilkka Remeksen kirja Jäätyvä helvetti, se kertoo laajasta ja pitkästä yhtäkkisestä sähkökatkosta, tosi hyvä jännäri.

Vierailija
25/94 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa etc?

🤣

etc = et cetera = ynnä muuta /ja muita asioita

Vierailija
26/94 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa etc?

Yhtä kuin jne. Käytetään englannin kielessä ja nykyään yleisesti muuallakin. Alunperin latinan kielen sanoista et cetera, jossa et = ja, cetera = loput.

T. eri, mutta tiedämpä vaan

Vierailija
27/94 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ämpäri ja roskapussirulla toimii hyvin nuoremmilla, mutta vanhukset ei siihen ämpärille pääse. Sinänsä siis ihan hyvä idea, mutta niiden, jotka ovat jo ikäihmisiä tai heidän läheisiään, kannattaa miettiä jotain ratkaisua sen ämpärin päälle. Mä en vielä tarvitse suihkutuolia, mutta kun äitini kuoli, hänen suihkutuolinsa on mulla. Siinä kun on reikä takapuolen kohdalla, niin ämpäri muovipussei

Totta. Voi toki käyttää vessanpönttöä "kotelona" ämpärille tai muovipussille. Minua häiritsisi kyllä, että pussin pohja kastuu pöntössä ja ulkopinta ei ole aivan puhdas käsitellä.

Pieni murhe hätätilassa. Vai onko? Käsipesuun ei ole vettä ja vatsatauti siinä hässäkän keskellä olisi ikävä.

Vierailija
28/94 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa etc?

Yhtä kuin jne. Käytetään englannin kielessä ja nykyään yleisesti muuallakin. Alunperin latinan kielen sanoista et cetera, jossa et = ja, cetera = loput.

T. eri, mutta tiedämpä vaan

Off-topic. Tarina kertoo, että asianajaja saneli muistokirjoitusta asiakkaan kuoleman johdosta, niin hän sitten kuittasi loppuhöpinät et cetera, olettaen sihteerin ymmärtävän itse kirjoittavan pakolliset kohteliaisuudet osanottoilmoitukseen. Sihteeri kiikutti lehden toimitukseen sanelun mukaisen ilmoituksen, josta jäi elämään etc.

Vierailija
29/94 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensitöiksi pakenisin kaupungista lähelle luontoa ja vesistöä.

Vierailija
30/94 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina minitaskulamppu takintaskussa, sitä tarvitsee pimeinä vuodenaikoina koiraa ulkoiluttaessa. Olisi hyödyksi, jos yhtäkkiä katuvalotkin pimenisivät kotimatkalla.

31/94 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 27: "Totta. Voi toki käyttää vessanpönttöä "kotelona" ämpärille tai muovipussille. Minua häiritsisi kyllä, että pussin pohja kastuu pöntössä ja ulkopinta ei ole aivan puhdas käsitellä.

Pieni murhe hätätilassa. Vai onko? Käsipesuun ei ole vettä ja vatsatauti siinä hässäkän keskellä olisi ikävä.
"

Hätätilassa, jos on talvi ja on lunta, voi käyttää luntakin käsien pesuun. Sitten erilaiset Savetit yms. Käsidesi. 

Vierailija
32/94 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ämpäri ja roskapussirulla toimii hyvin nuoremmilla, mutta vanhukset ei siihen ämpärille pääse. Sinänsä siis ihan hyvä idea, mutta niiden, jotka ovat jo ikäihmisiä tai heidän läheisiään, kannattaa miettiä jotain ratkaisua sen ämpärin päälle. Mä en vielä tarvitse suihkutuolia, mutta kun äitini kuoli, hänen suihkutuolinsa on mull

savett

Vierailija
33/94 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kätevää olisi olla pieni mökki vaikka polkupyörämatkan päässä kotoa makean veden äärellä.

Tosiasia on, että esim Uusimaa on niin iso, ettei täällä pystyisi mitään vedenjakelua kaikille järjestämään, vaan ihmisten pitäisi evakuoitua muualle.

34/94 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltä varalta, että tämäkin ketju poistuu,  mutta olisi edelleen porukkaa, joka haluaisi varautumisesta ja kotivarasta keskustella, niin mun blogissani on 25. syyskuuta 2022 päivitys "Varautumista sähkökatkoksiin" ja vaikken sitä alunperin tehnytkään minkään keskustelun aikaansaamiseksi, niin siellä voi kommenttiosiossa halutessaan jatkaa keskustelua. Mutta toivotaan nyt, että tämä ketju säilyisi täällä. 

Vierailija
35/94 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ämpäri ja roskapussirulla toimii hyvin nuoremmilla, mutta vanhukset ei siihen ämpärille pääse. Sinänsä siis ihan hyvä idea, mutta niiden, jotka ovat jo ikäihmisiä tai heidän läheisiään, kannattaa miettiä jotain ratkaisua sen ämpärin päälle. Mä en vielä tarvitse suihkutuolia, mutta kun äitini kuoli, hänen suihkutuolinsa on mull

Laita kaksi pussia ja korjaa talteen vain sisempi. Ulomman voi teipata pönttöön.

Vierailija
36/94 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 27: "Totta. Voi toki käyttää vessanpönttöä "kotelona" ämpärille tai muovipussille. Minua häiritsisi kyllä, että pussin pohja kastuu pöntössä ja ulkopinta ei ole aivan puhdas käsitellä.

"

Hätätilassa, jos on talvi ja on lunta, voi käyttää luntakin käsien pesuun. Sitten erilaiset Savetit yms. Käsidesi. 

Lumi olisi hyvä. Minulle tulisi varmasti tarve säästellä vähän kaikkea, jos ei ole tietoa black outin kestosta. Savetit vain tärkeimpiin pesutarpeisiin, käsidesiä säännöstelisin ajatuksella että kohta on ehkä kenttäsairaala rappukäytävässä :D

Vierailija
37/94 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Modeilta ei kannata kysyä perusteita, he kommunikoivat VAIN YHDELLÄ TAVALLA.  

Kellä on vähän valtaa, se pitää hyvin tarkkaan käyttää..

38/94 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kätevää olisi olla pieni mökki vaikka polkupyörämatkan päässä kotoa makean veden äärellä.

Tosiasia on, että esim Uusimaa on niin iso, ettei täällä pystyisi mitään vedenjakelua kaikille järjestämään, vaan ihmisten pitäisi evakuoitua muualle.

Mä asun Vantaalla ja mulla on noin 150-200 metriä matkaa lähimmän järven rantaan. Ei se vesi kyllä juomakelpoista ole, mutta voisi sillä itsensä kuitenkin pestä. Uimakelpopinen kun se on paitsi sellaisina kesinä, kun siinä on sinilevää. Viime kesänä ei ollut. 

Vierailija
39/94 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta suosittelen asiasta kiinnostuneita katsomaan sen Yle Areenan norjalaisen Katastrofi -sarjan. Siitä 6-osaisesta sarjasta jäi puuttumaan mun mielestä se skenaario, että ulos ei voikaan mennä esimerkiksi myrkyllisten kaasujen vuoksi  ja asunnosta pitää ottaa ilmanvaihto pois jne. 

Meillä ei saa rivitaloasunnossa ilmanvaihtoa pois, koska on vain ulkolämpötilan mukaan automaattisesti säätyvät venttiilit, kaksi joka huoneessa. Sit tarvis mennä kököttämään väestönsuojaan, mutta ei siinäkään ole turvaovea, tulee myrkkykaasut sisään sielläkin. Eikä siellä ole vessaa. Ennen asuttiin kerrostalossa, jonka väestönsuojassa oli vessa. 

Vierailija
40/94 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kerrostalon ainoa radiollinen, uutiset voisi kuunnella tasatunnein rapun ala-aulassa (tms.)yhdessä. Paperille kirjoittaminen ilmoitustaululle myös hyvä idea.