Onko hyvä jos 42 vuotias nainen juoksee cooperissa 2990m?
Vähän jäi harmittamaan että ei mennyt 3000m rikki, mutta ehkä hyvä jäädä jotain hampaankoloon seuraavaa yritystä varten.
Kommentit (29)
On hyvä. Minä en jaksanut juosta Cooperia edes 15-vuotiaana, vaikkei ylipainoa ollutkaan.
Onhan se hyvä. Itse ole 63-vuotias nainen ja 2550 meni.
Sekin luokiteltiin erittäin hyväksi.
Kyllähän sinä itsekkin tiedät että se on tosi hyvä, olisi tosi hyvä vaikka olisit parikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljonko on paino
Mites se painosta riippuu? Kun ylipäänsä se erinomaisen raja on 2300 m tuon ikäiselle naiselle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sinä itsekkin tiedät että se on tosi hyvä, olisi tosi hyvä vaikka olisit parikymppinen.
Joo oli sitten minkä ikäinen tahansa, niin yli 2700 on erinomainen. Tuon ikäiselle 2300 m riittää erinomaiseen.
On se huono jos vertaa että Alisa Vainio veti 3550m tahtia 42km.
Itse laskeskelin lenkkivauhtien perusteella, että mulla jäisi varmasti hyvän puolelle (siis sinne n. 2000 metriin). En ole koskaan ollut erityisen nopea, joten mitään loppukirejä ei multa oikein lähde, eikä ole lähtenyt nuorena ja hyväkuntoisenakaan. En vain ole nopea. Joten 5km lenkkivauhdista voi päätellä tuon cooper-ajankin.
Vierailija kirjoitti:
On se huono jos vertaa että Alisa Vainio veti 3550m tahtia 42km.
Kannattaako 28-vuotiaaseen maajoukkuemarantoonariin nyt verrata 42-vuotiaan tuloksia?
Varmaan top 5% sun ikäisistä naisista Suomessa.
Ei ole hyvä, on erinomainen. Ja varmasti tiesitkin sen.
Kyllä, 42-vuotiaalle naiselle 2990 metrin tulos Cooperin testissä on erittäin hyvä.
Tämä tulos luokitellaan yleensä erinomaiseksi tai vähintäänkin erittäin hyväksi kuntoilijoiden ikäryhmäkohtaisissa kuntotaulukoissa. Se osoittaa erinomaisen kestävyyskunnon.
Yleisesti ottaen naisten kuntoluokitukset Cooperin testissä ovat usein tällaisia (4049 vuotiaiden ikäryhmässä):
Erinomainen: yli 2500 m (usein jopa yli 2700 m rajoja käytetään)
Hyvä: 21002500 m
Kohtalainen: 17002100 m
2990 metriä on siis selvästi erinomaisen kunnon puolella ja osoittaa, että henkilö on erittäin hyvässä fyysisessä kunnossa ikäisekseen.
Vierailija kirjoitti:
Erinomainen aika.
Aika on aina sama, cooperissa vaihtelee matka...
Vierailija kirjoitti:
Varmaan top 5% sun ikäisistä naisista Suomessa.
Veikkaan top 0,1%. Ja voisi olla sama miehissäkin.
Olen 48 vuotias eukko, ja juoksin viisi vuotta sitten just sen 3000. Mutta en ole kokeillut sen jälkeen enää, nykyään kittaan viiniä niin paljon, ettei ole aikaa urheilule.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, 42-vuotiaalle naiselle 2990 metrin tulos Cooperin testissä on erittäin hyvä.
Tämä tulos luokitellaan yleensä erinomaiseksi tai vähintäänkin erittäin hyväksi kuntoilijoiden ikäryhmäkohtaisissa kuntotaulukoissa. Se osoittaa erinomaisen kestävyyskunnon.
Yleisesti ottaen naisten kuntoluokitukset Cooperin testissä ovat usein tällaisia (4049 vuotiaiden ikäryhmässä):
Erinomainen: yli 2500 m (usein jopa yli 2700 m rajoja käytetään)
Hyvä: 21002500 m
Kohtalainen: 17002100 m
2990 metriä on siis selvästi erinomaisen kunnon puolella ja osoittaa, että henkilö on erittäin hyvässä fyysisessä kunnossa ikäisekseen.
Luettelet miesten tuloksia. Naiselle tuo on siis vielä erinomaisempi.
Hyvä tulos, nykynuorison teinit eivät jaksa kuin kilometrin putkeen. Sitten pitää kävellä loppumatka. Sitä ihmettelen miksei koskaan puhuta juoksijan painosta suhteutettuna tulokseen. Juoksu jos jokin on myös painoluokka urheilua. Jos 100kg romuluinen kaksimetrinen äijä juoksee cooperin kilpaa 60kg kanssa niin ei ole mitään mahdollisuuksia pärjätä. Hapenkulutus on vähän eri luokkaa. Jos molemmat juokseen vaikka 3000m niin äijä on kyllä suhteessa paljon kovakuntoisempi. Sitten taas salituloksissa ollaan heti vertaamassa omapainoa suhteutettuna saatuun nostotulokseen, tyyliin omapaino kertaa 2.. Ei mene ihan tasan.
Erinomainen aika.